Samat tyypit saa stipendit joka vuosi
Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.
Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.
Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.
En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.
Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.
En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.
Kommentit (356)
Selvä peli. Eniten pisteitä saannut saa stipendit lukioissa. Jos se on sama tyyppi kaikissa aineissa, niin eikun onnittelut vaan! Ei kademieltä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Älyn ja lahjakkuuden perusteella nuo jaeteen. Ei matikan yo kokeessa naamakerrointa katsota. Yo lautakunta jakaa pisteet osaamisen perusteella. Tasapuolinen järjestelmä on.
Stipendit vaan jaetaan eri tavalla kuin yo-todistuksen pisteet. Mitä nyt sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyn ja lahjakkuuden perusteella nuo jaeteen. Ei matikan yo kokeessa naamakerrointa katsota. Yo lautakunta jakaa pisteet osaamisen perusteella. Tasapuolinen järjestelmä on.
Stipendit vaan jaetaan eri tavalla kuin yo-todistuksen pisteet. Mitä nyt sekoilet?
Ei muuten jaeta. Matikasta, fysiikasta ja Keniasta jaetaan valtakunnalliset stipendit ihan yo kokeen perusteella. Samoin eliittilukioissa myös muut jaetaan yo todistus pisteiden mukaan ihan suoraan.
Siis yo kokeiden pisteiden mukaan stipendit annetaan parhaalle.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten jaeta. Matikasta, fysiikasta ja Keniasta jaetaan valtakunnalliset stipendit ihan yo kokeen perusteella. Samoin eliittilukioissa myös muut jaetaan yo todistus pisteiden mukaan ihan suoraan.
Myös niissä kouluissa joissa ei ole yo-kokeita nähtykään?
Älkää olko kateellisia, jos muiden muksut on fiksumpia kuin omanne. Tai fiksumpia kuin itse olitte samanikäisinä.
Kärsitte itse vain jos kadehditte muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Vilipetterillekin stipedi, että saa onnistumisen kokemusta. Muulla ei nyt niin väliä, kuten esimerkiksi sen, että akeruudesta palkitaan.
Uhkailkaa koulua juristilla. Se tuottaa tulosta!
No mitä jos joka vuosi on vaikka seitsemän ahkeraa ja hyväkäytöksistä, joita ei pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen? Joku niistä jää sitten ilman stipentiä kaikkina kuutena vuotena. Niin ja yläasteella sama jatkuu, kivan sattuman kautta voi käydä mäihä. Mutta kerro se sille nuorelle, jos ei vieläkään saanut, että mikä tässä nyt oikein mättää? Elämän epäreiluus, sepä se. No mitä väliä, alkaa nuori ajatella? Eli ei enää ole ahkera, koska kukaan ei arvosta sitä? Ihan turhaa ajanhukkaa?
Kateelliset vanhemmat myrkyttävät lapsensa....
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin voidaan muuttaa. Meillä muutettiin jokunen vuosi sitten. Stipendejä hajautetaan useammalle menestyneelle.
Meillä vanhin lapsista on saanut stipendin, sekä alakoulussa että lukiossa. Toinen sai yläasteella ja nuorin sai reilukaveri stipendin.
3.6. pärähtää, joillain on onnen päivä jollain surun päivä. Toivottavasti suurimmalla osalla ilon päivä, koulu loppuu ja alkaa piiiiitkä kesäloma. Joko opet suunnittelee tai matka jo tilattu jonnekin vaikka Australiaan, siellähän on talvi kun meillä kesä ja talvi sääkin taitaa olla 20 ja risat.
Olen opettajana yläkoulussa, joten pääsen jonkin verran vaikuttamaan siihen, kuka stipendejä saa. Itselleni on tärkeää, että tunnustuksia saisi mahdollisimman moni oppilas. Siksi puollan tietylle oppilaalle stipendiä ainoastaan kerran yläkoulun aikana, vaikka hänellä olisi heittämällä parhaat arvosanat. Opintomenestyksen lisäksi haluan huomioida oppilaita, jotka ovat osoittaneet aitoa kiinnostusta, oppimishalua ja yhteisöllisyyttä. Olin itse koulussa se, joka sai eniten stipendejä ja muistan, ettei sellaisen huomion kohteeksi joutuminen tuntunut ainoastaan mukavalta. Oppilaidenkin on helpompi kannustaa kaveria, jos eivät koe jäävänsä jostain paitsi hänen menestyessään.
Vierailija kirjoitti:
miksi sitten nojataan muistiin eikä älyyn tai lahjakkuuteen?
Suomen koulussa menestyy jos toistaa sanasta sanaa saman kuin opettaja sanoo tai suoraan kirjasta. Ei siinä tarvitse prosessoida ja tuottaa uutta sisältöä lainkaan mikä taas on älykkyyden määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin voidaan muuttaa. Meillä muutettiin jokunen vuosi sitten. Stipendejä hajautetaan useammalle menestyneelle.
Kyllä ne ainestipendit kuuluvat sille joka on paras ko. Aineessa.
Usein se on yksi monilahjakas lapsi. Hyvä niin.
Mun sisko sai hymypatsaan, mutta itse en vaikka hymyilen paljon enemmän kuin sisko, olen kiltimpi ym.
Siskolla oli enemmän kavereita. 😊
Vierailija kirjoitti:
Olen opettajana yläkoulussa, joten pääsen jonkin verran vaikuttamaan siihen, kuka stipendejä saa. Itselleni on tärkeää, että tunnustuksia saisi mahdollisimman moni oppilas. Siksi puollan tietylle oppilaalle stipendiä ainoastaan kerran yläkoulun aikana, vaikka hänellä olisi heittämällä parhaat arvosanat. Opintomenestyksen lisäksi haluan huomioida oppilaita, jotka ovat osoittaneet aitoa kiinnostusta, oppimishalua ja yhteisöllisyyttä. Olin itse koulussa se, joka sai eniten stipendejä ja muistan, ettei sellaisen huomion kohteeksi joutuminen tuntunut ainoastaan mukavalta. Oppilaidenkin on helpompi kannustaa kaveria, jos eivät koe jäävänsä jostain paitsi hänen menestyessään.
Ne on ne toisten lasten vanhemmat, jotka ovat kateellisia, ei koulukaverit.
Vierailija kirjoitti:
"Opintomenestyksen lisäksi haluan huomioida oppilaita, jotka ovat osoittaneet aitoa kiinnostusta, oppimishalua ja yhteisöllisyyttä."
Eli myönnät, että stipendit menevät niille, jotka on open mielestä kivoja ja sosiaalisia?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä uusi yhteisöllisyysjuttu on? Miksi nykyään kiitettävän oppilaan pitää olla kiinnostunut muidenkin opintomenestyksestä?
Jos stipendi myönnetään parhaan koulumenestyksen takia niin aika luonnollista että siellä näkyy samat naamat. Harvoin siinä suuria muutoksia tulee vuosien varrella. Sama pätee kyllä kaikenmaailman hymytyttö- ja -poikapatsaisiinkin (voiko noin kirjoittaa? no niinpä tein kuitenkin).
Onneksi on eliittilukioita, joissa pääsyvaatimus on liki 10 keskiarvo . Niissä stipendit jaetaan aineissa opinnoissa parhaiten pärjääville. Taso on kova.