Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
No juu meillä oli just toi sama ja sit vielä naapurin koira söi meidän joulukuusen ja pukki makso 50 egee.
Ajattelematonta. Ehkä eivät olleet varmoja tuletteko kahville tai eivät ainakaan olettaneet teidän ennättävän lahjojenjakoon tahi itse ylipäätään tuovan lahjoja joihin vastata. Karkkirasia kaapin kätköistä noudettu hätävara? Siinä tapauksessa harmillista mutta ei moukkamaista. Jos tuo tahallinen tilanne niin paheksun..
Itse olen kyllä sellainen, että olisin ottanut asian puheeksi sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Siis muut sisarukset oli kutsuttu joulunviettoon, teidät vain kahville? Mikä kuvio tuollainen on? Todella nolosti tehty teitä kohtaan.
Alunperin eroperhe ja osa sisaruksista on kyseisen vanhemman uudesta liitosta syntyneitä lapsia.
Käsittääkseni en ole myöskään kovin toivottu tai pidetty lapsen puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelematonta. Ehkä eivät olleet varmoja tuletteko kahville tai eivät ainakaan olettaneet teidän ennättävän lahjojenjakoon tahi itse ylipäätään tuovan lahjoja joihin vastata. Karkkirasia kaapin kätköistä noudettu hätävara? Siinä tapauksessa harmillista mutta ei moukkamaista. Jos tuo tahallinen tilanne niin paheksun..
Namipaketti oli pukin lahjasäkissä paketoituna.
Kävimme myös muilla sukulaisilla, olisimme tuonnekin saaneet mennä vaikka aamusta, jos olisimme halunneet. Jouluna tuolla olemme käyneet ehkä joka toinen tai kolmas vuosi
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä pitänyt... rupesin kyllä valmistelemaan lähtöä pian. Miehen mielestä ei ongelmaa kun lapset kuitenkin saivat kotona lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa varmaankin tapahtui 🤣🤣
Valitettavasti ei. Minulle jäi todella paha mieli lasten takia.
Olisit palauttanut karkkirasian sanoin pitäkää tunkkinne
Kiva joulu, hellittäkää ensi jouluna. Vain oma läheinen piiri, kettuun kahvitukset ja piipahtakaa käynnit. Hulluutta ihmisillä
Todennäköisesti sukulaiset olivat ostaneet toisilleen lahjoja ristiin (ovat säännöllisesti keskenään tekemisissä, me tavataan ehkä 1-3 kertaa vuodessa), mutta vanhempi oli muille lapsilleen ilmeisesti ostanut muun lahjan kun karkkia, ei mitään kallista mutta kuitenkin. Meille koko perheelle vain yhteisen rasian.
Olisin vaan toivonut, että olisivat jakaneet lahjat ennen tai jälkeen meidän tulon.
Vierailija kirjoitti:
Olispa mulla enemmän asennetta 🤣
Mutta todella mies ei nähnyt tilanteessa ongelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Kiva joulu, hellittäkää ensi jouluna. Vain oma läheinen piiri, kettuun kahvitukset ja piipahtakaa käynnit. Hulluutta ihmisillä
Joo tänne ei kyllä ensi jouluna mennä. Tai mies voi mennä yksikseen istumaan aattoiltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävimme myös muilla sukulaisilla, olisimme tuonnekin saaneet mennä vaikka aamusta, jos olisimme halunneet. Jouluna tuolla olemme käyneet ehkä joka toinen tai kolmas vuosi
Okei, eli harkittu hyvin eriarvoiset lahjat. Kurja homma mutta ei onneksi ole vakavaa, vaikka tuntuu varmasti ikävältä ja jättää erikoista tunnelmaa tuleviin kohtaamisiin
Tuosta syystä minä hankin aina läheisille siskoille ja aivan ihanalle mutta itselleni etäisemmälle siskopuolelle yhtenevät lahjat. Ei tule tunnetta että joku olisi eriarvoinen. Puolisolle ja vanhemmille uskon että voi huoletta hankkia arvokkaampaa, siinä ei tunnu olevan samanlaista vertaisten vertailua
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olisit sen tehnyt, jotta pysyy jatkossakin välit kaikenlaisten eri luonteisten ihmisten kanssa? Kyseessä kuitenkin omien lasten serkut ja tädit, välit on järkevää pitää. - Samassa tilanteessa puheeksi ottamisella väistämättä nolaa sen, joka on tuon tilanteen "luonut".
Vai oletko sinä se teidän suvun kaikkein temperamenttisin, joka "sanoo suoraan ja muut saa kasvattaa paksumman nahan", jonka ympärillä muut kulkee kuin kananmunankuorilla, etkä edes tajua että sinäkin voisit huomioida muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa mulla enemmän asennetta 🤣
Mutta todella mies ei nähnyt tilanteessa ongelmaa...
Jos ne lapset oli jo saaneet lahjat kotona, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Itkevätkö lapsesi myös toisten syntymäpäivillä, jos heitäkin ei muista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli harkittu hyvin eriarvoiset lahjat. Kurja homma mutta ei onneksi ole vakavaa, vaikka tuntuu varmasti ikävältä ja jättää erikoista tunnelmaa tuleviin kohtaamisiin
Tuosta syystä minä hankin aina läheisille siskoille ja aivan ihanalle mut
Minulle on sinänsä sama, että mitä aikuiset toisilleen hankkivat (toki on outoa jos vanhempi hankkii lapsilleen hyvin eri hintaisia lahjoja), mutta oli hyvin ikävää kun LAPSI serkut saivat omia paketteja ja meidän lapset vain sen meidän koko perheen yhteisen karkin. Koko perhe sai vaan sen rasian ja kaikki muut vähintään 3 lahjaa per nenä.
Olisi ollut kiva tästä lahjojen jaosta tietää niin olisi voitu ottaa lapsille pari omaa pakettia mukaan.
Tiesivät meidän tulevan illalla ja tarkemman saapumisajan noin 30 min etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai olisitte vaivihkaa jättäneet karkkirasian sinne kyläpaikkaan lähtiessänne. Siinäpähän olisivat ihmetelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin olisit sen tehnyt, jotta pysyy jatkossakin välit kaikenlaisten eri luonteisten ihmisten kanssa? Kyseessä kuitenkin omien lasten serkut ja tädit, välit on järkevää pitää. - Samassa tilanteessa puheeksi ottamisella väistämättä nolaa sen, joka on tuon tilanteen "luonut".
Vai oletko sinä se teidän suvun kaikkein temperamenttisin, joka "sanoo suoraan ja muut saa kasvattaa paksumman nahan", jonka ympärillä muut kulkee kuin kananmunankuorilla, etkä edes tajua että sinäkin voisit huomioida muita?
Tämä on tosi, kilahtaminen tilanteessa tai jauhaminen asiasta vain pilaisi kaikkien joulutunnelman. Nolaisi lahjan antajan ja minusta myös asiasta metelin nostajan itsensä. Jos asia vaivaa kovasti ehkä kannataa joulun jälkeen ottaa kahdestaan puheeksi että jäi ikävän eriarvoinen olo. Silloin vastapuoli voi selittää ja ehkä selitys on vallan inhimillinen. Välit säilyy hyvinä
Siis muut sisarukset oli kutsuttu joulunviettoon, teidät vain kahville? Mikä kuvio tuollainen on? Todella nolosti tehty teitä kohtaan.