En kehtaa enää ulkomailla asuessa sanoa olevani suomalainen vaan sanon olevani virolainen.
Asun toista vuotta ulkomailla ja seuraan aina silloin tällöin synnyinmaani uutisia, toki etenkin niitä jotka levittäytyvät sieltä muualle maailmaan.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011687070.html
Tämä kirjoitus kertoo sen että miksi. Mitä siellä oikein tapahtuu?
Kommentit (39)
Laittaisivat persut nyt kaikki kerralla ne vinosilmäkuvat ja vuodatuksensa nettiin niin homma olisi sillä selvä. Nythän tässä kestää ikuisuus kun joka toinen päivä paljastuu uusi silmäkulmien venyttelijä huomioh**ra. Mutta sitähän he tietenkin toivovatkin, että "kohu" vaan jatkuu jatkuu. On siinäkin pellepuolue.
Vierailija kirjoitti:
Mua nolottas enemmän, että jostain kuvasta saadaan tällainen show aikaiseksi. Mautonta joo, mutta tuskin missään muualla kävis näin. Jo tän takia mäkin voisin olla virolainen.
Kuulun noin kolmeen eri vähemmistöön ja mua ei haittaa, jos joku keksii jonkun typerän jutun. Mutta ehkä joku muu mun puolesta vois mielensä pahoittaa ja lynkata. Only in finland.
En helposti nolostu, mutta en vain helvetti soikoon kestä niitä ilmeitä mitä seuraa kansalaisuuden kertomisesta. Tämä ei liity vain tähän viikkoon vaan monen vuoden kokemukseen. Suomesta on jo pitkään luotu ulkomailla kuva ikäänkuin venäjän "siipimiehenä", äärimmäisen rasistisena pohjoisen pikkuvaltiona, joka kuvittelee olevansa Sveitsi mutta onkin Bangladesh. Viro on itselleni helpoin kilpivaltio, sillä Ruotsi ei koulussa tarttunut ja Viron kieltä on helppo oppia, sillä kieliasu on suht samankaltainen.
Ap
Luin jonkun jutun, jonka mukaan jonkun muun maan missi oli haukkunut tätä ohjelman vetäjää ja jos oikein muistan, oli tehnyt tuollaisia silmäilmeitä. Onkohan hänen kotimaassaan ja maailmalla kohu myös tästä missistä?
Et sinä ole vastuussa kaikesta siitä mitä Suomessa tapahtuu. On ymmärrettävää kokea häpeää, mutta ne eivät edusta sinua etkä sinä niitä. Ei ihmisiä pidä tuomita kansalaisuutensa perusteella.
Ulkosuomalainen täältä Italiasta ilmoittautuu, meidän perheen on pitänyt opetella perusasiat Latviasta. Minä sanon sen aina kotimaakseni jos kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalainen täältä Italiasta ilmoittautuu, meidän perheen on pitänyt opetella perusasiat Latviasta. Minä sanon sen aina kotimaakseni jos kysytään.
Matteo Salvinin kannattajat varmaan tuomitsisivat sinut ja perheesi, jos tietäisivät suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua nolottas enemmän, että jostain kuvasta saadaan tällainen show aikaiseksi. Mautonta joo, mutta tuskin missään muualla kävis näin. Jo tän takia mäkin voisin olla virolainen.
Kuulun noin kolmeen eri vähemmistöön ja mua ei haittaa, jos joku keksii jonkun typerän jutun. Mutta ehkä joku muu mun puolesta vois mielensä pahoittaa ja lynkata. Only in finland.
En helposti nolostu, mutta en vain helvetti soikoon kestä niitä ilmeitä mitä seuraa kansalaisuuden kertomisesta. Tämä ei liity vain tähän viikkoon vaan monen vuoden kokemukseen. Suomesta on jo pitkään luotu ulkomailla kuva ikäänkuin venäjän "siipimiehenä", äärimmäisen rasistisena pohjoisen pikkuvaltiona, joka kuvittelee olevansa Sveitsi mutta onkin Bangladesh. Viro on itselleni helpoin kilpivaltio, sillä Ruotsi ei koulussa tarttunut ja Viron kieltä on helppo oppia, sillä kieliasu on suht samankaltainen.
Ajattelen samoin. Suomessa olen syntynyt mutta olen saksalainen joten ei tarvitse Suomea mainita ollenkaan. Tosiaankin tuo, että kuvittelevat olevansa Sveitsi.... on tosi noloa.
Mä en kyllä kehtaisi sanoa olevani virolainen. Siis oikeasti...
Asuin 25 vuotta ulkomailla, nyt kotimaassa pari vuotta. Muualla käydessä on ihan sama mitä ajattelevat suomalaisista, tämäkin tapaus on vain myrsky vesilasissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ulkomailla aina ukrainalainen. Siksi luulevat joka tapauksessa.
Onko missään muussa maassa myötähäpeä niin voimaksa kansallistunne kuin Suomessa. Ei varmaan tän ketjun keskusteijoiden mielestä.
Ootte te tyhmiä. Ketään ei oikeasti kiinnosta nuo sepitetyt tarinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas :D Tuskin ketään kiinnostaa suomalaisen missin silmänvenytykset. Ei varmaan ulkomailla kukaan tee yhtään mitään ihmettä, kun tulee puhe suomalaisesta missistä.
Edes minä en tiedä tuon missin nimeä vaikka Suomessa asun. Ei nyt luulla, että Suomi on koko maailman keskipiste. Suurin osa ei edes tiedä, että maa nimeltä Suomi on olemassa.
Ei kukaan normaali koe suomalaisuudestaan mitään häpeää. Eikä juuri kukaan ulkomaalainen ole kiinnostunut Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole vastuussa kaikesta siitä mitä Suomessa tapahtuu. On ymmärrettävää kokea häpeää, mutta ne eivät edusta sinua etkä sinä niitä. Ei ihmisiä pidä tuomita kansalaisuutensa perusteella.
En olekaan, mutta silti en vain kehtaa enää myöntää olevani suomalainen ja se sattuu tietyllä tavalla. Olen joskus miettinyt paluumuttoa, mutta en usko sen olevan mahdollista, vaikka olemme täysin kantasuomalainen perhe neljän jälkikasvun kanssa.
Ap
Mun naapurissa asuu virolainen mies. Se ei tee mitään muuta kun ryyppää ja tappelee vaimonsa kanssa. Kesällä siltä lähti kortti kun ajoi kännissä.
itse teeskentelisin ennemmin ruotsalaista jos suomalaisuus nolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisivat persut nyt kaikki kerralla ne vinosilmäkuvat ja vuodatuksensa nettiin niin homma olisi sillä selvä. Nythän tässä kestää ikuisuus kun joka toinen päivä paljastuu uusi silmäkulmien venyttelijä huomioh**ra. Mutta sitähän he tietenkin toivovatkin, että "kohu" vaan jatkuu jatkuu. On siinäkin pellepuolue.
Samaan aikaan pistävät taloutta paskaksi ja rikkovat myös omia lupauksiaan. Onneksi kukaan ei huomaa, kun vähän vääntelee naamaa. Vai miten se oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan, mutta silti en vain kehtaa enää myöntää olevani suomalainen ja se sattuu tietyllä tavalla. Olen joskus miettinyt paluumuttoa, mutta en usko sen olevan mahdollista, vaikka olemme täysin kantasuomalainen perhe neljän jälkikasvun kanssa.
Ap
Et ole suomalainen lainkaan. Näkyy tekstistäsi. Vai neljän jälkikasvun :)
Mitä ihmettä?! Minä kerron aina olevani suomalainen ja opetan mielelläni suomenkielisiä sanoja lomamatkoilla.