Voiko pitää paikkansa? (masennuslääkkeistä)
Kaverini käyttää jotain masennuslääkettä, en valitettavasti muista mitä, joku SSRI kuitenkin. Hän selitti, että jos hän unohtaa ottaa lääkkeen aamulla, hän huomaa sen olostaan, eli päivän mittaan alkaa tulla masentunut olo, itkettää yms.
Olen itsekin käyttänyt masennuslääkettä (SNRI), ja kun sitä alettiin vähentää, lääkäri sanoi, että vaikutusta ei huomaa olossa heti, vaan jopa vasta kuukausien päästä.
Eli voiko pitää paikkansa tuo mitä kaverini väittää?
Kommentit (43)
No periaatteessa ei koska pitoisuus ei laske heti mutta kyllä mäkin kerran unohdin lääkkeet pitkän viikonlopun lomareissulta ja itku oli herkemmässä. Voi tietysti olla placebo- juttuja kun hermostuu siitä unohtamisesta.
Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.
Kyllä minä ainakin huomaan illalla, jos aamulla on lääke jäänyt ottamatta. Välttämättä en muista, että lääke on jäänyt ottamatta, mutta alan miettiä että miksi minua huimaa tietyllä tavalla. Sitten saatan muistaa, että lääke on jäänyt ottamatta. Ei se ole placeboa. Herkät ihmiset ovat herkkiä myös lääkkeen pitoisuuden vaihteluille.
Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.
[/quote]
Venlaflaxinista tuli ihan kamala olo jos sitä ei päivään ottanut. Juuri sellaisia sähköiskuja, silmissä pimeni yms.
Ajattelinkin, että varmaan plasebovaikutus on kyseessä.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:14"]
Kaverini käyttää jotain masennuslääkettä, en valitettavasti muista mitä, joku SSRI kuitenkin. Hän selitti, että jos hän unohtaa ottaa lääkkeen aamulla, hän huomaa sen olostaan, eli päivän mittaan alkaa tulla masentunut olo, itkettää yms.
Olen itsekin käyttänyt masennuslääkettä (SNRI), ja kun sitä alettiin vähentää, lääkäri sanoi, että vaikutusta ei huomaa olossa heti, vaan jopa vasta kuukausien päästä.
Eli voiko pitää paikkansa tuo mitä kaverini väittää?
[/quote]
Tuskin se lääkäri on itse sitä lääkettä kokeillut. Lääkärit promoavat lääkkeitä ja puhuvat markkinointimielessäkin tuollaista, että ei siitä mitään ongelmia voi tulla. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[/quote]
Kuule kun ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri että kaikki täällä vaan itkisi ja kävisi terapiassa.
Tuskin. Ainakaan emotionaalisessa statuksessa. Jotkut masennuslääkkeet kyllä tuntuu fyysisessä voinnissa, esim. oma ukko saa Venlafaksinin unohtamisesta huimausta ja pahoinvointia. Mutta mielialassa eroa ei huomaa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]
Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.
[/quote] Mulla ei koskaan ole noin pian tullut, kyllä siinä joku päivä menee kun alkaa päässä sihistä.
Venlafaxiinista: Sitä juuri olen itsekin käyttänyt, ja tuttuja on nuo vieroitusoireet. Mutta eikös ne ole eri asia, kuin se lääkkeen mielialavaikutus? Ja juuri Venlafaxiinia lopettaessa lääkäri sanoi, että lopettamisen mahdolliset vaikutukset huomaa olossa jopa vasta kuukausien päästä.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]
Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[/quote]
Minä olen terapian käynyt läpi. Lisänä käytän lääkitystä. Yhteistulos on paras. Kumpikaan ei sulje toistaan pois. Minä en muuten käytä ssri-lääkitystä masennukseen. Niillä lääkkeillä on muitakin käyttötarkoituksia. Voisin kuvitella, että jos masentunut pystyy itkemään, niin hänen masennuksensa ei välttämättä ole vielä kovin paha. Pahinta on sitten, kun ei enää pysty itkemään, vaan on täysin lamaantunut.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]
Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[/quote]
Miten itket, kun itku ei tule?
Ja maksatko sinä minulle terapian? Se ois nelisensataa euroa kuussa, kiitos.
t. kroonisesti masentunut joka ei jaksa paskanjauhantaa just nyt
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:22"]
Venlafaxiinista: Sitä juuri olen itsekin käyttänyt, ja tuttuja on nuo vieroitusoireet. Mutta eikös ne ole eri asia, kuin se lääkkeen mielialavaikutus? Ja juuri Venlafaxiinia lopettaessa lääkäri sanoi, että lopettamisen mahdolliset vaikutukset huomaa olossa jopa vasta kuukausien päästä.
ap
[/quote]
Lääkäri puhuu puppua.
Todellakin pitää paikkansa, etenkin jos päiväannos on iso. Siksi nimenomaan lääkkeen lopettaminenkin pitää tehdä todella varovaisesti pikkuhiljaa, koska nopeasta pitoisuuden laskusta tulee ihan kamalat oireet.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:19"]
Ajattelinkin, että varmaan plasebovaikutus on kyseessä.
ap
[/quote]
Ei ole. Älä usko ihmisiä, jotka eivät tunne asiaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:20"]
Tuskin. Ainakaan emotionaalisessa statuksessa. Jotkut masennuslääkkeet kyllä tuntuu fyysisessä voinnissa, esim. oma ukko saa Venlafaksinin unohtamisesta huimausta ja pahoinvointia. Mutta mielialassa eroa ei huomaa päivässä.
[/quote]
On aika absurdia ajatella noin mustavalkoisesti. Ihminen on herkkä psykofyysinen kokonaisuus. Tottakai mielialaan voi vaikuttaa se pieni huimauskin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]
Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[/quote]
Miten itket, kun itku ei tule?
Ja maksatko sinä minulle terapian? Se ois nelisensataa euroa kuussa, kiitos.
t. kroonisesti masentunut joka ei jaksa paskanjauhantaa just nyt
[/quote]
Iso hali ja lämmintä joulumieltä sinulle!
t. ohis
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]
Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.
[/quote] Mulla ei koskaan ole noin pian tullut, kyllä siinä joku päivä menee kun alkaa päässä sihistä.
[/quote]
jos sinulla menee jokunen päivä, ei tarkoita sitä että jollakin muulla ei voisi alkaa oireet jo iltapäivällä tai illalla.
Ei voi pitää paikkansa. Plasebo-vaikutus.