Onko kirjallisuuden opiskelu taideopiskelua?
Pisti korvaan, kun Veikko Halmetoja selitti aamu-tv:ssä jotain: "Ollessani nuori taideopiskelija ... taidealan opiskelija ..." Tietääkseni kyseinen henkilö ei ole opiskellut taidealaa - ellei kirjallisuuden ja naistutkimuksen opiskelua pidetä nykyisin taidekoulutuksena...
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Oletko näsäviisas vai kujalla?
Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).
Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Oletko näsäviisas vai kujalla?
Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta.
Idiootti. Lue kysymys: Onko kirjallisuuden opiskelu taideopiskelua?
Kirjallisuudentutkimuksen opiskelu ei ole kirjailijalle välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Taidehistoria taas kuuluu taideopintoihin. Kaikki nykymuusikot eivät tunne nuotteja, mutta klassisessa musiikissa teoreettinen tuntemus on välttämätöntä.
Niistä jotka eivät osaa tehdä taidetta tulee tutkijoita, opettajia ja kriitikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).
Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.
Mitä ne kaunokirjallisuuden kääntäjät sitten ovat kääntäessään (taiteilijoina pidettyjen?) kirjailijoiden kirjoittamaa kirjallisuutta? Parhaat heistä saavat kuitenkin taiteilija-apurahoja ja taiteilijaeläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).
Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.
Mitä ne kaunokirjallisuuden kääntäjät sitten ovat kääntäessään (taiteilijoina pidettyjen?) kirjailijoiden kirjoittamaa kirjallisuutta? Parhaat heistä saavat kuitenkin taiteilija-apurahoja ja taiteilijaeläkkeen.
Kysy tätä joltain kääntäjältä. Vaikuttaa siltä, ettet tunne yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Oletko näsäviisas vai kujalla?
Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta.
Juuri näin! ap
Ei, vain jalkapallon pelaaminen on taidetta.
Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?
Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?
Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?