Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pitää paikkansa? (masennuslääkkeistä)

Vierailija
23.12.2014 |

Kaverini käyttää jotain masennuslääkettä, en valitettavasti muista mitä, joku SSRI kuitenkin. Hän selitti, että jos hän unohtaa ottaa lääkkeen aamulla, hän huomaa sen olostaan, eli päivän mittaan alkaa tulla masentunut olo, itkettää yms.

Olen itsekin käyttänyt masennuslääkettä (SNRI), ja kun sitä alettiin vähentää, lääkäri sanoi, että vaikutusta ei huomaa olossa heti, vaan jopa vasta kuukausien päästä.

Eli voiko pitää paikkansa tuo mitä kaverini väittää?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää paikkansa. Plasebo-vaikutus.

Vierailija
2/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa ei koska pitoisuus ei laske heti mutta kyllä mäkin kerran unohdin lääkkeet pitkän viikonlopun lomareissulta ja itku oli herkemmässä. Voi tietysti olla placebo- juttuja kun hermostuu siitä unohtamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.

Vierailija
4/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin huomaan illalla, jos aamulla on lääke jäänyt ottamatta. Välttämättä en muista, että lääke on jäänyt ottamatta, mutta alan miettiä että miksi minua huimaa tietyllä tavalla. Sitten saatan muistaa, että lääke on jäänyt ottamatta. Ei se ole placeboa. Herkät ihmiset ovat herkkiä myös lääkkeen pitoisuuden vaihteluille.

Vierailija
5/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?

Vierailija
6/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.
[/quote]
Venlaflaxinista tuli ihan kamala olo jos sitä ei päivään ottanut. Juuri sellaisia sähköiskuja, silmissä pimeni yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin, että varmaan plasebovaikutus on kyseessä.

ap

Vierailija
8/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:14"]

Kaverini käyttää jotain masennuslääkettä, en valitettavasti muista mitä, joku SSRI kuitenkin. Hän selitti, että jos hän unohtaa ottaa lääkkeen aamulla, hän huomaa sen olostaan, eli päivän mittaan alkaa tulla masentunut olo, itkettää yms.

Olen itsekin käyttänyt masennuslääkettä (SNRI), ja kun sitä alettiin vähentää, lääkäri sanoi, että vaikutusta ei huomaa olossa heti, vaan jopa vasta kuukausien päästä.

Eli voiko pitää paikkansa tuo mitä kaverini väittää?

[/quote]

Tuskin se lääkäri on itse sitä lääkettä kokeillut. Lääkärit promoavat lääkkeitä ja puhuvat markkinointimielessäkin tuollaista, että ei siitä mitään ongelmia voi tulla. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?
[/quote]
Kuule kun ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri että kaikki täällä vaan itkisi ja kävisi terapiassa.

Vierailija
10/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Ainakaan emotionaalisessa statuksessa. Jotkut masennuslääkkeet kyllä tuntuu fyysisessä voinnissa, esim. oma ukko saa Venlafaksinin unohtamisesta huimausta ja pahoinvointia. Mutta mielialassa eroa ei huomaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]

Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.

[/quote] Mulla ei koskaan ole noin pian tullut, kyllä siinä joku päivä menee kun alkaa päässä sihistä.

Vierailija
12/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxiinista: Sitä juuri olen itsekin käyttänyt, ja tuttuja on nuo vieroitusoireet. Mutta eikös ne ole eri asia, kuin se lääkkeen mielialavaikutus? Ja juuri Venlafaxiinia lopettaessa lääkäri sanoi, että lopettamisen mahdolliset vaikutukset huomaa olossa jopa vasta kuukausien päästä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]

Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?

[/quote]

Minä olen terapian käynyt läpi. Lisänä käytän lääkitystä. Yhteistulos on paras. Kumpikaan ei sulje toistaan pois. Minä en muuten käytä ssri-lääkitystä masennukseen. Niillä lääkkeillä on muitakin käyttötarkoituksia. Voisin kuvitella, että jos masentunut pystyy itkemään, niin hänen masennuksensa ei välttämättä ole vielä kovin paha. Pahinta on sitten, kun ei enää pysty itkemään, vaan on täysin lamaantunut.

Vierailija
14/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]

Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?

[/quote]

Miten itket, kun itku ei tule?

Ja maksatko sinä minulle terapian? Se ois nelisensataa euroa kuussa, kiitos.

t. kroonisesti masentunut joka ei jaksa paskanjauhantaa just nyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:22"]

Venlafaxiinista: Sitä juuri olen itsekin käyttänyt, ja tuttuja on nuo vieroitusoireet. Mutta eikös ne ole eri asia, kuin se lääkkeen mielialavaikutus? Ja juuri Venlafaxiinia lopettaessa lääkäri sanoi, että lopettamisen mahdolliset vaikutukset huomaa olossa jopa vasta kuukausien päästä.

ap

[/quote]

Lääkäri puhuu puppua.

Vierailija
16/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää paikkansa, etenkin jos päiväannos on iso. Siksi nimenomaan lääkkeen lopettaminenkin pitää tehdä todella varovaisesti pikkuhiljaa, koska nopeasta pitoisuuden laskusta tulee ihan kamalat oireet. 

Vierailija
17/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:19"]

Ajattelinkin, että varmaan plasebovaikutus on kyseessä.

ap

[/quote]

Ei ole. Älä usko ihmisiä, jotka eivät tunne asiaa.

Vierailija
18/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:20"]

Tuskin. Ainakaan emotionaalisessa statuksessa. Jotkut masennuslääkkeet kyllä tuntuu fyysisessä voinnissa, esim. oma ukko saa Venlafaksinin unohtamisesta huimausta ja pahoinvointia. Mutta mielialassa eroa ei huomaa päivässä.

[/quote]

On aika absurdia ajatella noin mustavalkoisesti. Ihminen on herkkä psykofyysinen kokonaisuus. Tottakai mielialaan voi vaikuttaa se pieni huimauskin.

Vierailija
19/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:18"]

Mitä jos te vaan kävisitte terapiassa ja itkisitte jos itkettää?

[/quote]

Miten itket, kun itku ei tule?

Ja maksatko sinä minulle terapian? Se ois nelisensataa euroa kuussa, kiitos.

t. kroonisesti masentunut joka ei jaksa paskanjauhantaa just nyt

[/quote]

Iso hali ja lämmintä joulumieltä sinulle!

t. ohis

Vierailija
20/43 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 20:17"]

Voi pitää paikkansa, jotkut lääkkeet ovat ihan kuuluisia vieroitusoireistaan. Esim. Efexor/Venlaflaxin pistää sähköshokkimaisia iskuja pitkin kroppaa, tulee nykimisiä, osa hikoilee, osa voi pahoin jne. pelkästään siksi, että unohti aamulla ottaa lääkkeensä.

[/quote] Mulla ei koskaan ole noin pian tullut, kyllä siinä joku päivä menee kun alkaa päässä sihistä.

[/quote]

jos sinulla menee jokunen päivä, ei tarkoita sitä että jollakin muulla ei voisi alkaa oireet jo iltapäivällä tai illalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi