Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4. luokkalaisen lukujärjestys

Vierailija
15.08.2014 |

Aivan käsittämätön; 2x 7h päivä, 1x 5h päivä, 1x 4h päivä, 1x 3h päivä. Kahtena päivänä koulu loppuu klo 12. Kaikki mahdollisuudet järkevämmän työjärjestyksen luomiseksi toki käyty läpi... 

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käsittämätöntä tuossa on?

Vierailija
2/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo aika pitkiä päiviä 4.-luokkalaiselle. Osittain johtuu varmaan valinnaisaineista. Jos luokanope opettaa jotain yksittäistä ainetta muille luokille, vaikuttaa sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 4. -luokkalaisen

 

-ap

Vierailija
4/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, entä sitten?!

Vierailija
5/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, entä sitten?!

Vierailija
6/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tajua, mikä tuossa on käsittämätöntä... Hassua ehkä, että pääsee kahdesti noin aikaisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuossa oli käsittämätöntä. Noiden tietojen perusteella ihan normaali lukkari. Onko se 12 loppuminen jotenkin huono asia? Meidän nelosluokkalainen ainakin tykkää. Hänellä on 1x7t, 2x6 t, 1x4t ja 1x3t.

Vierailija
8/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli neljännellä vain yksi kolmen päivä ja muistan, miten opettaja muistutteli joka välissä, miten näihin pitää tottua nyt, kun viidennellä niitä on sitten useitakin.

Kaksi ei mielestäni kuitenkaan ole mikään katastrofi, kun on kuitenkin lyhyempiäkin päiviä.

Vai lyhyetkö päivät ovat tässä ongelmallisia? Meille olisi, ja jaksan aina hämmästellä, miksi harrastuksia ei tarjota koulupäivien päätteeksi koulurakennuksessa. Esim. meillä soitonopettajat opettavat kouluissa, urheiluvetäjät koulun kentillä jne. Miksi niiden pitää alkaa vasta illalla eikä esim. klo 14? Miksi harrastusten tarjoajat eivät tarjoa niitä harrastuksia suoraan koulupäivän päätteeksi? Minusta alakoululaisen ei tarvitse päästä koulusta ennen klo 14-15, liian pitkä aika odotella vanhempia kotiin (jos kuuluvat suomalaiseen enemmistöön ja kotiutuvat klo 17 pintaan).

Itse muuttaisin suomalaisen koulun rakennetta niin, että iltapäivisin olisi läksykerhoa ja erilaista harrastustoimintaa, jota vetäisivät ihan ne samat seurat kuin nykyäänkin mutta vain eri kellonaikaan. Seura voisi kouluttaa esim. isompia harrastajia (lukiolaiset, yläkoululaiset) vetämään sellaisia treenejä, joihin varsinaiset valmentajat eivät esim. töiden takia pääse, ja treenit voisivat olla vähän laajemmat eivätkä niin ikäsidonnaiset kuin normaaleissa treeneissä. Harrastustoiminnasta saisi merkinnän todistukseen harrastuneisuudesta esim.. musiikissa, liikunnassa jne. On jotenkin älytöntä että lapset nököttävät kotona iltapäivisin tai juoksevat pitkin kyliä ilman valvontaa, kun vanhemmat ovat töissä. Harrastus koulun jälkeen voisi olla ilmaista ja innokkaimmat saisivat tästä sitten kipinää harrastaa laajemmin vielä joinakin iltoina maksullisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:21"]

Meillä oli neljännellä vain yksi kolmen päivä ja muistan, miten opettaja muistutteli joka välissä, miten näihin pitää tottua nyt, kun viidennellä niitä on sitten useitakin.

Kaksi ei mielestäni kuitenkaan ole mikään katastrofi, kun on kuitenkin lyhyempiäkin päiviä.

Vai lyhyetkö päivät ovat tässä ongelmallisia? Meille olisi, ja jaksan aina hämmästellä, miksi harrastuksia ei tarjota koulupäivien päätteeksi koulurakennuksessa. Esim. meillä soitonopettajat opettavat kouluissa, urheiluvetäjät koulun kentillä jne. Miksi niiden pitää alkaa vasta illalla eikä esim. klo 14? Miksi harrastusten tarjoajat eivät tarjoa niitä harrastuksia suoraan koulupäivän päätteeksi? Minusta alakoululaisen ei tarvitse päästä koulusta ennen klo 14-15, liian pitkä aika odotella vanhempia kotiin (jos kuuluvat suomalaiseen enemmistöön ja kotiutuvat klo 17 pintaan).

Itse muuttaisin suomalaisen koulun rakennetta niin, että iltapäivisin olisi läksykerhoa ja erilaista harrastustoimintaa, jota vetäisivät ihan ne samat seurat kuin nykyäänkin mutta vain eri kellonaikaan. Seura voisi kouluttaa esim. isompia harrastajia (lukiolaiset, yläkoululaiset) vetämään sellaisia treenejä, joihin varsinaiset valmentajat eivät esim. töiden takia pääse, ja treenit voisivat olla vähän laajemmat eivätkä niin ikäsidonnaiset kuin normaaleissa treeneissä. Harrastustoiminnasta saisi merkinnän todistukseen harrastuneisuudesta esim.. musiikissa, liikunnassa jne. On jotenkin älytöntä että lapset nököttävät kotona iltapäivisin tai juoksevat pitkin kyliä ilman valvontaa, kun vanhemmat ovat töissä. Harrastus koulun jälkeen voisi olla ilmaista ja innokkaimmat saisivat tästä sitten kipinää harrastaa laajemmin vielä joinakin iltoina maksullisena.

[/quote] Kyllä tuo kun pääse 12 kotiin oli ilon ja onnen päivä meikäläiselle kun olin ala ja ylä-asteella. Sai olla kotona ilman vanhempia edes jonkun aikaa ja ottaa lungimmin. Painu sinä tiukkapipo vaikka venäjälle lapsia kasvattamaan.

Vierailija
10/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiset ja yläkoululaiset ovat silloin itse koulussa kun tuota harrastustoimintaa pitäisi vetää. Lisäksi isompien oppilaiden liikuntatunnit varaavat liikuntatilat iltapäivien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viikkotunteja vähennetty viime vuosina? Ei mulla aikoinaan noin lyhyitä päiviä nelosella ollut, tiistaisin esim. oli 8-16 päivä...

Vierailija
12/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 pakollista viikkotuntia. Pisin on kuuden tunnin päivä, lyhin 4 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:00"]24 pakollista viikkotuntia. Pisin on kuuden tunnin päivä, lyhin 4 tuntia.

[/quote]

Kolmosluokkalaisilla on sama tuntimäärä. Lapsella 24+1 tuntia tukiopetuksen takia. päivät 1x4h, 1x6h, 3x5h. Viime vuonnakin kävi joka viikko yhtä tuntia enemmän kuin muut.

Vierailija
14/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura voisi kouluttaa esim. isompia harrastajia (lukiolaiset, yläkoululaiset) vetämään sellaisia treenejä, joihin varsinaiset valmentajat eivät esim. töiden takia pääse, ja treenit voisivat olla vähän laajemmat eivätkä niin ikäsidonnaiset kuin normaaleissa treeneissä.

 

Kysymys sinulle tämän kirjoittajalle: Mitä ne muut lapset silloin tekevät, joita ei kiinnosta ns. treeni ja haluaisivat askarrella, maalata, oppia tiede- tai taideaineita - kuka heitä ohjaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:48"]

 Lisäksi isompien oppilaiden liikuntatunnit varaavat liikuntatilat iltapäivien aikana.

[/quote]

 

Mistä oletus, että isommilla olisi myöhemmin liikkaa??? 

Vierailija
16/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkiä päiviä noin pienillä. Nykyään vaaditaan niin paljon. Liikaakin. Läksyjenkin määrä on hurjaa. Hitaampia heikottaa. Onneksi meillä hyviä koulussa, muuten jäisi jalkoihin. Isot luokat eikä opettajilla ole aikaa...

Vierailija
17/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:21"] miksi harrastuksia ei tarjota koulupäivien päätteeksi koulurakennuksessa. Esim. meillä soitonopettajat opettavat kouluissa, urheiluvetäjät koulun kentillä jne. Miksi niiden pitää alkaa vasta illalla eikä esim. klo 14? Miksi harrastusten tarjoajat eivät tarjoa niitä harrastuksia suoraan koulupäivän päätteeksi? [/quote]

Meillä on taas juuri tuo ongelmana. Musiikkiopiston soittotunti oli viime vuonna klo 15 koululla. Ei toki omalla koululla, vaan keskustassa 8 km päässä (ei bussiliikennettä). Kauhea järjestely oli saada lapsi sinne soittotunnille. Kuoro oli samassa paikassa klo 16 toisena päivänä. Ja teoriaakin olisi ollut tarjolla jo 14.30, onneksi oli myös iltaryhmä.  Ei isovanhempia tms. lähistöllä kuskaamassa ja meillä vanhemmilla periaatteessa 8-16 työt.

Vierailija
18/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ope on ainakin jo ekan työviikon jälkeen ihan sekaisin aiheista lukujärjestys ja ryhmäjako. Meillä on ihana tilanne ja rehtori on osoittanut alkuopetukseen neljä jakotuntia per ryhmä. Tunnit on sijoitettu lukkarin peräkkäin. Oppilailla siis on tästä johtuen päiviä 8-12, 10-14, 9-13. No hölmöksi tässä itsensä tuntee siinä kohtaa, kun toisen oppilaan perhe kiittelee hyvästä lukujärjestyksestä ja toisen perhe polkee suurin piirtein maanrakoon. Rehtori siis teki lukkarin raamit, liikunnat, uskonnon ja et:n ja minä ryhmäjaon+loput tunnit paikoilleen. Luokassa 20 oppilasta. Aina ei kaikkia miellytä eikä ole tarvettakaan. Perheillä vaan usein puuttuu täysin käsitys kokonaiskuvasta. Minun luokallani eniten vaikuttaa S2-tunnit, ue, et, erityisopen tunnit ja liikunnat.

Vierailija
19/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tuossa on ongelmana? Neljäsluokkalainen on kyllä jo sen verran iso, että pärjää ilman päivähoitoa vaikka vähän aikaisemmin koulusta pääsisikin. Seitsemän tunnin päivä on taas aika pitkä istunto, jos olisi pelkkiä lukuaineita koko päivä. Tuskin kuitenkaan, vaan eiköhän molempina päivinä ole jotain kevyempiä taito- ja taideaineita vähintään se pari tuntia.

Vierailija
20/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:47"]Aika pitkiä päiviä noin pienillä. Nykyään vaaditaan niin paljon. Liikaakin. Läksyjenkin määrä on hurjaa. Hitaampia heikottaa. Onneksi meillä hyviä koulussa, muuten jäisi jalkoihin. Isot luokat eikä opettajilla ole aikaa...

[/quote]

Niinhän nuo on pitkän pitkiä ja vaaditaan paaaaljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi