Miksi huhtikuu on kuukausista julmin?
April is the cruelest month, breeding lilacs out of the dead land, mixing memory and desire, stirring dull roots with spring rain.
Väittää T.S. Eliot.
Mitä sinä sanoisit?
Kommentit (23)
En tiedä, mutta v i ttu mainen talvi on kyllä jatkunut huhtikuussa. Jälleen kerran.
Marraskuu on pahin. Huhtikuussa on sentään valoisaa ja lumet pääosin poissa.
Vierailija kirjoitti:
Marraskuussa silti tietää että mitään kivaa ei ole luvassa. Huhtikuu taas vetää maton jalkojen alta, juuri kun luulet että on lämmintä ja ihanaa niin noh, katso vaikka ulos.
On se julmempi kuin marraskuu.
Valo on huhtikuussa suoraan helvetistä; paljastavaa, kimeää kirkkautta joka uppoaa tuskaisesti luihin ja ytimiin kaiken pimeyden jälkeen. Ei ole enää pehmeää hämärää ja varjoja, vain kaikenkattavaa, säälimätöntä valoisuutta. Moni yrittää omatoimieutanasiaa keväisin. Viittaan mt-ongelmiin. Se ei hämmästytä minua.
Ainakin itsemurhia tehtiin jossain vaiheessa eniten huhtikuussa. Muistan lukeneeni että oikeasti masentuneet ahdistuvat huhtikuussa kun valoa alkaa olla enemmän. Ja juuri he tekevät itsemurhia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään marraskuusta. Oma inhokki on helmikuu.
Rakastan elo-, syys-,touko-kesä - ja lokakuuta.
Hirvee tää takatalvi, saan helvetinmoiset päänsäryt äkillisestä kylmästä. Kevät on muuten ihanaa aikaa, ennen tykkäsin syksystä ja pimeydestä, mutta iän myötä kevät on saanut aivan eri arvon.
Luonnossa sää vaihtelee paljon. Lämmintä, lunta, räntää, tuulta, vettä ja sitten taas lämmintä.
I.murhat korkealla huhtikuussa. Valon lisääntyminen sekoittaa hormoonit monilla.
T.S. Eliotin runolla tosin ei ole mitään tekemistä Suomen huhtikuun kanssa. Vertautuisi enemmän ehkä kesäkuuhun.
Anssi Mänttärin elokuva: Huhtikuu on kuukausista julmin, 80 luvun alkuvuosilta.
Suomen luontoon sovitettuna tuo runo sopisi paremmin toukokuu on kuukausista julmin, eikä huhtikuu. Huhtikuu on kohta ohi. Näkyykö luonnossa mitään kasvua tai eloa? eipä juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
T.S. Eliotin runolla tosin ei ole mitään tekemistä Suomen huhtikuun kanssa. Vertautuisi enemmän ehkä kesäkuuhun.
Itse olen liittänyt tämän Easter Rising 1916, se tapahtui huhtikuussa, siis Pääsiäiskapina. Voin olla väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt tämän Easter Rising 1916, se tapahtui huhtikuussa, siis Pääsiäiskapina. Voin olla väärässä.
Pikemminkin ensimmäinen maailmansota. Samaan aikaan ne kuitenkin olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsi, minä sekotin Yeatsin ja Eliotin. Eliot oli britti eikä kiinnostunut Irlannista, Yeats oli.
Onhan se. Lupaa paljon, antaa vähän.