Olen liikunnanope kysy mitä haluat !
Kommentit (85)
Minusta kiusaaminen on yksinkertaisesti väärin, eikä sitä tule sallia missään muodossa. Eli en todellakaan kiusaa ylipainoisiakaan.
Mutta kun liikuntatunneilleni tulee ylipainoinen teini, niin se mitä se herättää minussa ajatuksena niin ennemmin olen huolissani hänen terveydestä ja siitä että miten hän voi esim. 10 vuoden kuluttua jos jatkaa samaa rataa, että mitä sairauksia tulee ylipainon takia jne. Ulkonäkö asiat on ihan toinen seikka ja pinnallinen sellainen, vaikka itselleni pidänkin sitä asiaa myöskin tärkeänä, mutta ymmärrän sen että se ei ole välttämättä toiselle niin tärkeä asia.
Otan myöskin omasta mielestäni ainakin yksilölliset erot huomioon, eli mitä kukin pystyy milloinkin tekemään. Ainakin olen saanut nuorilta sellaista huomiota, että luultavasti minusta tykätään.
:)
t: liikkaope
Oletko oikea liikunnan*opettaja* etkä yksi niistä monista toopeista, jotka käyvät pitämässä hauskaa urheilullisimpien oppilaiden kanssa muutaman tunnin viikossa? Otatko opetuksessasi huomioon, että luokalla voi olla oikeasti porukkaa, joka ei osaa niitä oikeita tekniikoita ja sääntöjä "tavallisissakaan" urheilulajeissa? Kartoitatko uusien oppilaiden osaamisen yksilöllisesti vai toivotko heidän vain roikkuvan mukana?
eikä opet ole estäneet. Oli uutta että näin voisi edes mentellä.
Saako sinun tunneillasi oikeakätinen lyödä pesistä vasenkätisesti? Miksi ei?
ohis
ja, voi kuule kyllä ihan oikea opettaja olen ja oon käyny siihen tarvittavat koulutukset yms. ja mulla on todellakin myöskin liikunnan täyteiset viikot, et se on ammatti siinä missä joku muukin, eikä todellakaan mitään laiskan hommaa !
kyllä mä edl. otan kaikki oppilaat siellä tunnilla huomioon, jos mä harrastaisin liikuntaa muutaman urheilulahjakkaan ihmisen kanssa nii se on ok. mut jos heitä ihmisiä siellä jotka tulevat mun opetettavaksi ei olekkaan 2, vaan esim. 10, niin emmä sillon niin tee että 8 muun haihdutan vaan ilmaan? kaikilla on varmasti se joku juttu missä ovat hyviä. eikä se kaikilla välttämättä ole liikunta. ja jotkut jos eivät ole pelanneet joitain pelejä aikaisemmin niin sitten vaan säännöt opetetaan ja se on ihan ok.
t: liikkaope
jäsenet joukkueeseen ja sitten viimeisimmistä "taistellaan" niin, että heitä ei haluttaisi valita kumpaankaan joukuueeseen?
t. nimim. näihin viimeisimpiin kuulunut kaikkia joukkuelajeja nykyään vihaava, mutta muuten liikunnallinen aikuinen
tutkimuksissa korreloi liikuntatunneilla peleissä menestymisen kanssa, tietysti käänteisesti niin, että heikompia kiusataan? Oletko sitä mieltä, että esim huutojaot ovat vahvistaneet kiusaamista koulussa? Olisiko mielestäsi hyvä, jos kaikki matematiikan tunnit aloitettaisiin niin, että oppilaat pantaisiin riviin, ja ruvettaisiin valikoimaan laskijoita parhausjärjestyksessä, ja joka tunti päiviteltäisiin niitä heikkoja jotka jäävät viimeiseksi?
niin teen silleen että oon silpunnu paperilaput valmiiks ja kun astun tyttöjen pukkariin niin kerron mikä on homman nimi eli tänään pelataan jotain joukkuelajia ja 2 teistä saa etuuden päättää omat joukkueensa, niin sit he kirjoittavat nimet paperilapuille ja sen jälkeen ne heitetään pipon sisään esimerkiksi ja sekotellaan ja minä sitten sokkona nostan kaksi nimeä. joten jokaisella on sama mahdollisuus voittaa ja katson kyllä aina niin että jos tulee sellainen tilanne ettei jotakin välttämättä joukkueeseen alota, niin mä hoidan sen tilanteen sitten itse aikuisena nopeasti alta jotta päästään aloittamaan, eikä kiusallinen tilanne kestä liian pitkään kenenkään osapuolen kannalta.
t:liikkaope
Heitättekö te nopalla ne liikunnan numerot vai meneekö ne pärstäkertoimen mukaan? Mulla ainakin kyrsi yläasteella, että kaveri joka lintsasi paljon liikunnan tunneilta sai paremman numeron kuin minä, vaikka olin ollut jokaisella liikunnan tunnilla ja osallistunut liikuntaan.
Oletko aikuisena ihmisenä ja opettajana ihan tosissasi siinä, että lapselle hylkäämisen kokemus ei kestä pitkään, vaikka sen näkyvästi hoitaisi nopeasti? Kyllä se kuule kestää aikuisuuteen asti sen lapsen päässä.
Miksi liikunta täytyy yhdistää tuollaiseen valikointiin, pahimmillaan tuhoat lasten terveyden, kun liikunnan ilo katoaa. Enkä liioittele valitettavasti yhtään, tunnen aika monta vasta kolmikymppisenä liikkumista aloittelevaa liikuntatunneilla traumatisoitunutta ihmistä. Yleensä ovat älykkäitä ihmisiä, joilla fyysinen kehitys ei ole ollut nuorena se suurin vahvuus.
Miksi et vain pistä joukkoa puoliksi niillä sijoilla missä seisovat?
niin teen silleen että oon silpunnu paperilaput valmiiks ja kun astun tyttöjen pukkariin niin kerron mikä on homman nimi eli tänään pelataan jotain joukkuelajia ja 2 teistä saa etuuden päättää omat joukkueensa, niin sit he kirjoittavat nimet paperilapuille ja sen jälkeen ne heitetään pipon sisään esimerkiksi ja sekotellaan ja minä sitten sokkona nostan kaksi nimeä. joten jokaisella on sama mahdollisuus voittaa ja katson kyllä aina niin että jos tulee sellainen tilanne ettei jotakin välttämättä joukkueeseen alota, niin mä hoidan sen tilanteen sitten itse aikuisena nopeasti alta jotta päästään aloittamaan, eikä kiusallinen tilanne kestä liian pitkään kenenkään osapuolen kannalta.
t:liikkaope
Juu aivan varmasti silläkin tapaa pystytään kiusaamaan jotakin heikompaa yksilöä.
Mutta mä just tuossa ylempänä kommentoin vähän tästäkin asiasta joten lukaiseppa sieltä!
t: liikkaope
lisään vielä että en mäkään lapseton ole, mulla on 26.8.2002 syntynyt tytär eli hän täyttää ensikuussa 10v ja sitten on 8.2.2009 syntynyt poika eli hän on nyt 3v. oon saanu mun lapset 21-ja 28-vuotiaana, eli olen nyt 31v eli ihan nuorikin vielä, niin omien lasten kautta mä aina ajattelen tuon kiusaamisasian ja nään sen tosi pahana ongelmana ja onneksi esim. 4-luokalle menevä tyttäreni ei ole joutunut koskaan koulussa kiusaamista kokemaan ja toivottavasti ei joudu jatkossakaan koska äidille se olisi tosi kipeä paikka. poikani menee päiväkotiin nyt elokuussa ja toivon että myöskään hän ei joudu kiusaamista kokemaan. minä palaan elokuussa kanssa taas töihin 3v tauon jälkeen.
Ja osaatko seistä käsilläsi? Montako leukaa menee?
että suurimmalle osalle nuorista on noloa näyttää oma huonommuus luokkatovereiden edessä? Itse olin ihan hyvä liikunnassa ja silti tunsin myötätuntoa niiden huonompien puolesta.
Todellakaan koulunliikuntatunnit eivät sytyttäneet kipinää liikuntaan.
VIELÄKÖ koululiikunta numero tulee urheilusaavutusten mukaan vai joko numero jaetaan osallistumisen mukaan?
niin teen silleen että oon silpunnu paperilaput valmiiks ja kun astun tyttöjen pukkariin niin kerron mikä on homman nimi eli tänään pelataan jotain joukkuelajia ja 2 teistä saa etuuden päättää omat joukkueensa, niin sit he kirjoittavat nimet paperilapuille ja sen jälkeen ne heitetään pipon sisään esimerkiksi ja sekotellaan ja minä sitten sokkona nostan kaksi nimeä. joten jokaisella on sama mahdollisuus voittaa ja katson kyllä aina niin että jos tulee sellainen tilanne ettei jotakin välttämättä joukkueeseen alota, niin mä hoidan sen tilanteen sitten itse aikuisena nopeasti alta jotta päästään aloittamaan, eikä kiusallinen tilanne kestä liian pitkään kenenkään osapuolen kannalta.
t:liikkaope
Miksi sinulle on niin tärkeää joka ikisellä liikuntatunnilla pakottaa oppilaat laittamaan toisensa paremmuusjärjestykseen? Miksi joka ikinen kerta pitää häpäistä julkisesti oppilaat, jotka ovat heikoimpia kilpaurheilussa? Olitko sadisti jo ennen liikunnaopettajaksi ryhtymistäsi vai tekikö vasta koulutus sinusta sellaisen?
osallistumisen, taitojen, yrittämisen perusteella. ei siihen mikään pärstä kerroin vaikuta täällä, jossain päin voi sitten vaikuttaakin mutta valitettavasti minä en sille asialle mitään voi kun se tulisi tulla sieltä toisen liikunnanopettajan päästä se järkevyys ja järkeähän ei voi väkisin päähän laittaa ellei omia kanaviaan tuolla aivoissa aktivoi ja ole valmis ottamaan tietoa ja kritiikkiäkin vastaan sekä oppimaan niistä. meillä aikuisillakin, ja etenkin liikunnanopettajista kun tästä puhutaan on aina oppimisen tarvetta tietyissä asioissa, mutta oppi-ikä on koko ikä, tarvitseeko sitä oppimista missään vaiheessa lopettaa ! aina voi oppia jotakin uutta tuumin minä. :)
ja valitettavasti tässä elämässä on myös ikäviä asioita, niitäkin on opittava kestämään/käsittelemään. se että jos lapsi joutuu odottamaan muutaman sekunnin niin se on varmasti pienintä kiusaamista mitä mun tunneilla voi tapahtua, anteeksi nyt vain. eikä se lapsen kiusaaminen varmasti ole minun vikani, vaan tulee ihan joidenkin muiden tahojen toimesta ja heidän tulisi taas viisastua - ei minun! en minä ole mikään ihme mies macgyver joka pystyy hoitamaan jokaisen tilanteen aina niin hyvin ettei ketään ikinä potuta.
mä en tietääkseni ole myöskään vaikea, joskus käytän sitä että jaan ryhmät tuosta vaan, joskus toimin tuolla toisella tavalla jne. mä vaihtelen tapoja juuri siksi, että liikunnantunnit olisi mielenkiintoisia eikä tylsähköjä " taasko me tehdään näin " tunteja! siinä sitä just yritän ottaa kaikkien toiveita huomioon ja olla mahd. hyvä opettaja
t: liikkaope
Kuinka paljon korismatsissa saa ottaa fyysistä kontaktia ennen kuin vihelletään virhe? Lapsethan ei yleensä tiedä sääntöjä. Muistelen, että opettajat oli ala-asteella vähän eri linjoilla tässä asiassa, tosin osa ei ollut varsinaisia liikunnanopettajia lainkaan.
No sen kummempaa urheilu-uraa minulla ei ole, mutta nautin eniten lenkkeilystä eli reipasta kävelyä ja välillä juoksua raikkaassa luonnossa, sitten airobiciä, salilla käyntiä kerran viikkoon. joukkueurheilu lajeista kylläkin suosikki on jääkiekko ja telkusta tykkään sitä seurata myös kun tulee aina kisoja, tai paikanpäällä, eli talvisin tykkään laittaa mun tytöt pelaamaan jääkiekkoa jäälle tai sitten muuta luistinurheilua kunhan ei oo kovin kova pakkanen, se on jotain niin mystistä ja kaunista kun terävä terä ottaa kosketuksen jään pintaan.. terveisin taitoluistelua lapsena harrastanut liikunnanopettaja
ja edelleen ne kiusaamistapaukset kyllä pyritään käsittelemään niin hyvin kuin pystytään!
ja en kyllä ole sadisti, siellä joku vähän liioittelee ja haluaa vaan nyt tahallaan/leikillään härkkiä toistamalla tuota sanaa AINA ja JATKUVASTI , milloin mä olen puhunut tekeväni jotakin asiaa aina/jatkuvasti , enkös mä antanut just nimenomaan ymmärtää et vihaan sellaista kaavoihin kangistumista ja siksi yritän aina vaihdella asioita että kaikki kokisivat saavansa sitä mieluisinta antia aina välillä ! ;)
Vahvistat toiminnallasi, joukkuevalintaan liittyen, luokassa olevia valtaklikkiytymiä, että on pari suosittua hyvää kivaa oppilasta, ja heidän ympärillään joukko luokan keskiössa olevia oppilaita. Sitten on niitä, jotka eivät kuulu joukkoon, eivät luokassa muutenkaan mutta vahvistat tilannetta liikuntatunnilla.
Se että puutut nopeasti tilanteeseen kertoo siitä, että kyseinen oppilas on niin epäsuosittu muiden luokkatovereiden keskuudessa, että opettajan on puututtava asiaan ja toisaalta, opettaja sallii sen, koska ei edes liikuntatunnilla kykene katkaisemaan näitä luokan valta-asetelmia.
tapasi koota joukkue on kiusaamista. Nautitko siitä? Miksi et kokoa joukkuetta laittamalla oppilaat riviin ja laskemalla 1-2-3-4 ja sen jälkeen sekoitat pakan vielä kerran, jolloin ne ystävykset eivät ole samassa joukkueessa ja kaikki joutuvat pelaamaan kaikkien kanssa. Miksi et opasta oppilaita siihen, että tämä on nyt teidän joukkue, tiimi, ja te pelaatte niin, etä kaikilla on mahdollisuus olla mukana?
Itse inhosin pallopelejä juuri tuon joukkuejaon takoa. Olin liikunnallinen, ketterä näppärä likka, mutta köyhästä duunaperheestä ja huonosti puettu.
Minut valittiin aina viimeiseksi, eikä minua pidetty edes joukkueen jäsenenä, en saanut palloa vaikka olisin vieressä seissut ja hokenut. Se, että opettaja puhalsi pilliin: antakaa pallo välillä xx.lle, oli toisaalta hyvä: pallo heitettiin minulle, mutta kyse oli joukkuelajista, ei siitä, että minä pidän palloa itselläni koko pelin ajan mahdollisimman pitkään. Se myös osoitti tytöille, että opettajakin huonaa, ettei minulle anneta palloa, mutta toisaalta, se oli noloa.
Yläasteella 9. lk:lla pinnasin parin ensimmäisen kuukauden ajan kaikki liikkatunnit, ajatus että joudun menemään sinne taas viimeiseksi, ei kiinnostanut.
Lentopallosta en tykännyt. Jos pelasin, kaveri tai ope huusi, että vastasin palloon vaikka siihen olisi pitänyt vieressä olevan vastata. tai että nyt olisi minun pitänyt hyökätä eteenpäin tai sivulle ja lyödä palloon. Milloin pallo on minun eikä vieressä tököttävän vastuulla, en tajunnut,a ina tein väärin.
Eräänkin kerran kieltäydyin pelaamasta. istuin vaihtopenkille. Opettaja vaati hetken jälkeen minut kentälle. En halunnut. Opettaja pakotti. Menin seisomaan kentälle, pallo tuli ja putosi eteeni. Opettaja hermostui ja huusi minut pelialueelta ulos, minusta kun ei ole mitään hyötyä koko pelissä.
Olet varmasti samanlainen.
Mikset ota yksilöllisiä eroja huomioon?