Olen liikunnanope kysy mitä haluat !
Kommentit (85)
Alunperin laitoit kyllä että kysy mitä haluat. =D
mutta kyllä pitäisi kaikkien osata ymmärtää, että "mitä tahansa" ei tarkoita kirjaimellisesti mitä tahansa.
Alunperin laitoit kyllä että kysy mitä haluat. =D
mutta kyllä pitäisi kaikkien osata ymmärtää, että "mitä tahansa" ei tarkoita kirjaimellisesti mitä tahansa.
kysymystä mm. pedagogiikasta mutta ei tämä "ope" osaa vastata... :))
Olivat kovin kiinnostuneita juttuvinkistä...
aineiden ope, joten tiedän, mitä opetustyö on. Silti en hyväksy tiettyjä liikuntatuntien kuvioita, ja pidän niitä nöyryyttävinä ja kiusaamiseen kannustavina. Ja sellaisina, mitä en oppitunneillani ikinä, kannustuksen vuosi tai muutenkaan, käyttäisi. Toivoisin liikunnanopettajalta vähän nöyrempää ja tiedostavampaa asennetta näihin ongelmiin, joita ei ehkä itse uhrina ole joutunut kokemaan, mutta jotka silti ovat todellisia.
(Eli oletettavasti lukee ketjua kommentoimatta enempää.)
Hauskaa ja aluksi oli yllättävääkin, kun kaikki yrittävät purkaa omia kouluaikaisia "traumojaan" ap:hen.
Heh, minua ei haittaa vaikka tulinkin huutoäänestyksissä valituksi viimeisten joukossa. Hah, eivät joukkuelajit minua kiinnostaneet ja olin kuitenkin ihan hyvä yksilölajeissa. Ja hyvä monissa kouluaineissakin. Ihmettelen sitä, että se valinta on tuntunut joistakin kiusaamiselta.
se missä en ole hyvä vielä tänäkään päivänä ja mitä kammoksun on telinevoikka.
Se on kumma kun liikunnanopettajat erittäin usein sanovat inhoavansa telinevoimistelua. Tämän myös usein sanovat ääneen juuri esimerkiksi siitä että eivät ole kaikessa hyviä. Näin ollen telinevoimistelua harrastavan lapsen urheiluharrastusta ei arvosteta lainkaan eikä hän pääse koskaan edes näyttämään kykyjään. Esim. lapsemme liikunnanope luuli että lapsemme ei harrasta mitään liikuntaa vaikka on harrastanut telinevoimistelua pienestä pitäen.
Omana kouluaikananikin telinevoismistelua oli todella harvoin vaikka ainakin silloin se kuului opetusohjelmaan tytöillä.
Koululiikunnasta kyllä tulee traumoja monelle. Itse suostuin vasta 35-vuotiaana hiihtämään kouluhiihtojen jälkeen. Tuolloinkin hiihdin vain siksi että saisin opetettua lapsemme hiihtämään KOULUA varten. Muuten tuota kidutusmuotoa ei varmasti perheessämme harrastettaisi. Samoin kopitellaan, lyödään pesistä ja luistellaan vain KOULUA varten. Tuonkin ajan voisi käyttää johonkin kivempaan urheiluun.
EKuinka kovaa juoksee,työntää kuulaa,hyppää pituutta jne? Vai joko tästä käytännöstä on päästy eroon? Koin itsr epäreiluna sen,että tällä tavalla arvosteltiin. Tykläsi liinunnasta ja harrastin jollain tasolla "takapiha-liikuntaa". Opettaja vain ei nähnyt taulukoittensa takaa oppilaiden kiinnostusta ja yrittämistä. Suorastaan raivosi niille jotka eivät tiettyä korkeutta kolmella yrittämällä päässeet. Ja kyse oli jo yli metristä. Joukkuelajeihin kannattaisi joukkueet arpoa joka kerta erikseen. Kaikkien nimet hattuun ja sieltä arvotaan yksitellen. Alkuun vähän tekniikkaakin,eikä vain sitä,että kentälle heti. Jalkapallossa ja jääkiekossa syöttelyä 2-3 hengen lösseissä. Pujotteluratoja ym. Hyviä lämmittelyjäkin ovat nimittäin...
Heh, minua ei haittaa vaikka tulinkin huutoäänestyksissä valituksi viimeisten joukossa. Hah, eivät joukkuelajit minua kiinnostaneet ja olin kuitenkin ihan hyvä yksilölajeissa. Ja hyvä monissa kouluaineissakin. Ihmettelen sitä, että se valinta on tuntunut joistakin kiusaamiselta.
En tullut valituksi viimeisten joukossa kiusaamisen takia, vaan siksi, että olin pallopeleissä huono. Mutta kyllä se siitä huolimatta loi itselleni kuvan huonona liikkujana, jonka ei kannata mitään yrittääkään, kun ei kuitenkaan pärjää. Olin aivan ällikällä lyöty, kun sitten 25 vuotta myöhemmin työpaikan terveystarkastuksen kuntotestissä kuulin, että minulla on poikkeuksellisen hyvä hapenottokyky. Siitä ei tietenkään ole hyötyä pallopeleissä, mutta kestävyyslajeissa paljonkin. Ensimmäistä kertaa sain kuulla, että olenkin hyvä jollain liikunnan osa-alueella.
54
Haluan, että muutkin saavat lukea minkälaisia opettajia on. Heti lehteen.
Kumpikaan ei harrasta juoksua vaan nostavat painoja.
Cooperin numeron mukaan tuli todistukseen liikuntanumerot. Eli opettaja mittasi vain hapenottokykyä ja antoi numerot sen mukaan. Muu liikunta oli hänestä turhaa.
No sama se. Lukiossa kummallakin liikunta nousi 9.
Heitättekö te nopalla ne liikunnan numerot vai meneekö ne pärstäkertoimen mukaan? Mulla ainakin kyrsi yläasteella, että kaveri joka lintsasi paljon liikunnan tunneilta sai paremman numeron kuin minä, vaikka olin ollut jokaisella liikunnan tunnilla ja osallistunut liikuntaan.
Mutta ok, jos vanhemmat täällä haluaa että pidetään tylsiä liikuntatunteja, eikä anneta lapsille ikinä mahdollisuutta valita missään asiassa ettei joku vaan pahoita mieltään niin ok tämä on sitten oikea kasvatusmetodia. Hyviä kouluhetkiä meille siis.
T: liikka ope
Ei se kiusaamisen salliminen tee niistä tunneista mukavampia kuin niille kiusaajille.
Vaikuttaa sitä paitsi enemmän typerältä provolta kuin todellisuus peräseltä jutulta, tai siis varmasti tuota oikeastikin tapahtuu, mutta en usko että tämä henkilö on mikään oikea liikunnanopettaja vaan purkaa tylsyyttään keksimällä typeriä provoja.
Ei sitä kannata vakavasti ottaa.
Mutta en ymmärrä tuota suunatonta raivoa kuitenkaan häntä kohtaan koska hänhän antoi selvästi kuitenkin ymmärtää että on kiusaamista vastaan... se vika on niissä ihmisissä jotka kiusaa, sieltä se homma on lähtösin ja heidän kotoaan kun ei olla saatu opetettua että ketään ei kiusata.
Joten antakaahan jo olla, älkääkä hyökätkö toisen kimppuun josta se ongelma ei alunperin ole edes lähtöisin.
Koska hän ei osannut vastata noihin muutamiin kysymyksiin 1500m aikaarvioinnista ja sitten koulutukseen liittyvistä asioista.
Tyhmä pitää olla jos tästä hihansa polttaa ja rupeaa raivoamaan, koska provo !
Tässä tapauksessa kannattaa vaan unohtaa koko juttu.
ja voi herranen aika te omassa nuoruudessanne liikkaopettajillenne katkeroituneet aikuiset käyttäydytte ite niin lapsellisesti että huhhuh! Näin oppilaan näkökulmasta voin sanoa että minusta tämä liikkaope vaikuttaa hyvältä, pätevältä ja ihan asialliselta. Itsekin kuulun niihin jotka aikaisemmin epäonnistumisen pelossa lintsivat liikkatunteja, mutta pakko sanoa ettei liikka oo se pahin missä voi tuntea olonsa huonoks ja epäonnistuneeks. Itse ainakin kammoksun lukuaineita vielä pahemmin - yhtä lailla sielläkin nauretaan väärille vastauksille ja epäonnistuneille yrityksille, sielläkin joutuu kaiken hiljasuuden keskellä lukemaan ääneen vastauksia koko luokalle ja toistamaan niitä uudelleen ja uudelleen kunnes opettaja tulee korjaamaan ja luokka vieläkin tuijottaa ja naureskelee selän takana. Ei jumalauta kiusaaminen on yhtälailla koko koululaitoksen ja yhteiskunnan vika eikä vain liikunnan opettajan! Järki käteen nyt! Onhan sekin tietenkin totta että joukkueen huutamisessa yleensä viimeiseksi jää ne tietyt, mutta yhtä kaltoin samoja oppilaita kohdellaan muuallakin - äikän ryhmätyössä kukaan ei taaskaan valitse sitä yhtä ja hissassa sama tyyppi jää ilman paria, välkälläki se on ulkona porukasta. Sitäpaitsi jos joukkuetta valitsee aina eri tyypit niin pienempi riski että porukka valitaan tai jää valitsematta saman kaavan mukaan.
Itse nyt ihan omasta kokemuksesta puhun ja aiemmin kuuluin itsekkin niihin "huonoihin". Sitten siinä tajus että maailma on paska eikä pidä antaa sen lannistaa, joten tätä nykyä oon kyllä erittäin itseironinen ja hyväitsetuntonen kolhuista huolimatta. Totta on se, että lasten ja nuorten elämään vastoinkäymiset kuuluvat yhtälailla kuin aikuistenkin, sillä elämä kolhii kaikkia. Se vain pitää oppia kestämään. (kiusaamista en tietenkään puolla! Se on ehdottoman väärin, mutta valitettava osa maailmaa) Vieläki kyllä monet syrjii, mutta enpä siitä vain liikkatunteja syyttäs, enkä edes opettajaa. Sitä paitsi ei se opettajan työ niin helppoa ja yksinkertaista ole! Nimimerkillä TETissä opena :)
mielestäni kirjoitit ihan asiaa kiusaamisesta suurempana ongelmana sekä siitä, että kiusataan sitä muillakin tunneilla... erona on yksi hyvin tärkeä asia. Muissa aineissa opettaja harvoin mahdollistaa omilla "opetusmetodeillaan" kiusaamisen, laittaa oppilaat arvottamaan toisiaan (ei siis edes arvioimaan) sekä luo kiusaajille mahdollisuuden kiusata ns. hyväksytysti. Opettajien eli aikuisien pitäisi aina olla kiusaamista vastaan ja valita toimintatavat siten, kiusaamiseen ei tulisi mahdollisuutta. Liikunnassa näin ei toimita vaan metodeilla annetaan viesti, että syrjiminen on ok. Lukuaineissa kiusaajat kiusaavat siten, että häiriköivät samalla tuntia ja tähän tulee (tai pitäisi tulla) aina negatiivinen reaktio ja opettaja ei mahdoolista kiusaamista vaan kiusaajat vaan kiusaavat. Seurauksena se, että kiusattu kyllä loukkaantuu, mutta ei koe tulleensa aikuisten puolelta "petetyksi". Toivottavasti osasin selittää tämän nyt siten kuin tarkoitin.
Lisäksi joku kirjoitti, että ei haitannut olla viimeisenä valinnoissa. Ei muakaan. Olin kuitenkin muuten suosittu ja pidetty ja lisäksi mut valittiin viimeisenä vain muutamissa lajeissa. Oli kuitenkin tyttöjä jotka oli muutenkin jätetty ulkopuolelle ja tämän lisäksi valittiin viimeisenä. Heitä kohtaan se oli kiusaamista. Lisäksi oppilaat eivät pysty itse näitä klikkejä murtamaan tai ainakin hyvin harvassa ovat ne rohkeat. Siihen tarvitaan opettajan apua. Kyllä mustakin tuntui aina pahalta yhden tytön puolesta, mutta en tiennyt miten asiaa olisi voinut muuttaa nolaamatta itseään. Muutos olisi ollut opettajan tehtävä.
Se että meillä Suomessa ei saa arvostella ja kyseenalaistaa ilman, että joku ottaa itseensä ja toiset pönkittää itsetuntoa on säälittävää.
Kaikkien tuntien oppimismenetelmiä voitaisiin kehittää. Ylipäänsä oppilaiden motivaatiota oppia jotain uutta ilman että oppilaat laitetaan aina premmuusjärjesykseen voitaisiin parantaa huomattavasti.
En tiedä miksi peruskouluopetuksessa pitää ylipäänsä antaa arvosanaa liikunnalle, kädentöille ja kuvaamataidolla
Miksi arvosana sen perusteella
EKuinka kovaa juoksee,työntää kuulaa,hyppää pituutta jne? Vai joko tästä käytännöstä on päästy eroon? Koin itsr epäreiluna sen,että tällä tavalla arvosteltiin.
No, miksi matikassa annetaan arvosana sen mukaan, miten osaa laskea integraalit, kertotaulut, pinta-alat, jne...
Tai ruotsin kielessä, miten osaa kieliopin, millainen sanavarasto on, miten osaa käyttää kieltä jne...
Jos tiedät paremman tavan, niin kerro. Jollain perusteella pitää pystyä valitsemaan jatko-opintoihinkin ne, jotka pystyvät. Ei riitä, että vain haluaa vaikka fyysikoksi tai kemistiksi, mutta homma tyssäisi siihen, ettei osaakaan laskea. Mutta jokaisen pitäisi saada yrittää ja roikkua mukana?
Ihmiset eivät yksinkertaisesti vaan ole yhtä hyviä kaikessa. Se ei ole opettajan vika. Ja isoissa yli 30 oppilaan luokissa ei yksi opettaja millään ehdi antamaan yksityisopetusta tai tukiopetusta, kouluhäirikötkin vievät huomiota. Pienessä ryhmässä opettaja ehkä saisi jonkun rajatapauksen inostumaan ja oppimaan.
" Tämä selittää paljon. Koulu-urheilun tarkoitus ei olekaan kasvattaa nuoria terveellisiin elämäntapoihin, vaan muovata lällyköistä koviksia, jotka eivät valita ja osaavat antaa takaisin. Oikeaa 50-luvun henkeä! "eikä tuppaa jatkuvasti jäämään toisten jalkoihin? uskon että nuori kiittää vielä siitä jonain päivänä, koska hänelle on varmasti paljon apua siitä taidosta elämässä. loppuu se jatkuva kynnysmattona olo, kun sehän ei kenestäkään kivalle tunnu pidemmän päälle...
t: liikkaope
Ei vissiin ole tämä metodi "liikka open" kohdalla hedelmää kantanut, kun itse lällykkäprinsessana veti herneen sieraimeen ja lähti ovi paukkuen, kun ei kommentteja kestänyt. Olisi tässäkin kohdin ollut apua siitä taidosta, että olisi osannut pitää puolensa ja vastata kysymyksiin. Ei sitä Cooperin testiäkään voi kuuteen minuuttiin juosta, jos ei tykkää toisten käytöksestä.... ;)
Ihan oikea liikunnanope tuttavapiiristä tekee joukkueiden jaot joko tasajaolla (esim. neljään joukkueeseen) tai sitten niin, että kumpaankin joukkueeseen saa yksi valita kaksi haluamaansa pelaajaa ja loput tasajakona. Tämän open mielestä tilanne pitää ehdottomasti järjestää niin, että suurin osa ryhmästä menee tasajakona.
Samainen ope myös rukkaa koko vuoden liikuntasuunnitelmaa oppilaiden mukaan. Esim. yhdellä oppilaalta uupui kädestä (tai molemmista) sormia. Tämän oppilaan vuoksi sitten koko ryhmän kuntotestit tehtiin ilman leuanvetoja / tangossa riippumista (en tiedä tuon jutun oikeaa nimeä, mutta kaikki muistaneet jutun varmaan kouluajoiltaan). Ei siis niin, että yksi olisi saanut vapautuksen osasta kuntotestiä tai että yksi olisi tehnyt erilaisen kuntotestin kuin muut, vaan koko testiä rukattiin kiusallisen tilanteen välttämiseksi.
Ja ihan oikeat opet eivät tietenkään tee kaikista tunnista erilaisia vaihtelun vuoksi. Tarkoitushan on ihan oikeasti oppia asioita ja vielä nousujohteisesti. Siksi samat jutut toistuvat riittävän monella tunnilla peräkkäin. Ja sitten taas samoja juttuja vuoden päästä.