Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?

Vierailija
25.06.2026 |

Eli tieliikennelaissa sanotaan:

 

"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"

 

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92

 

Kommentit (166)

Vierailija
1/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytänhän minä!!!

Vierailija
2/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Siis pyöräilyn tarkoitus on olla haluttava? Entä, jos käyttää autossa turvavöitä?

Vierailija
4/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa sana yleensä. Ehkä jengi yleensä käyttää, mutta sinut kohdatessaan ottaa kypärän pois triggeröidäkseen sinut.

Vierailija
5/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku varasti sen kypärän ja en ole vielä ehtinyt ostaa uutta.

Vierailija
6/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa sana yleensä. Ehkä jengi yleensä käyttää, mutta sinut kohdatessaan ottaa kypärän pois triggeröidäkseen sinut.

Oman päänsä he siinä triggeröivät.

Vierailija
8/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.

Vierailija
10/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiepyöräilijöillä näyttäisi olevan aina kypärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämättömyydestä ei ole säädetty mitään rangaistusta ja en koskaan aja kolaria pyörällä.

Vierailija
12/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!

 

Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Hmmm.

Juurikin pitävät.


Olet näköjään käsittänyt täysin pieleen.


Naiset (ainakin moni) pitävät huolehtivaisista miehistä.

Vierailija
14/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.

Ja näihin piti tulla ikä rajat. Silti näen päivittäin kun 2-3 nuorta ajaa yhdellä sähköpotkulaudalla samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.

Mitä merkitystä sillä on? Auto voi ajaa silti sinun päällesi ja lyöt pääsi katuun. Ei sitä pidetäkään sen takia, että yhtäkkiä itsestään kaatuu.

 

Olet varmaan niitä neropatteja, jotka ovat vain päättäneet, että eivät joudu onnettomuuteen. Voi kertoa, että onnettomuus nimensä mukaisesti on sellainen, että sitä ei erikseen tarvitse yrittää.

Vierailija
16/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyöräile.

 

Muuta?

Vierailija
17/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän aina

Nössö!!!

Vierailija
18/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole lain vaatimus vaan suositus. Sen sijaan valkoinen etuvalo ja punainen takavalo ovat nykyään pimeässä lain vaatimus. Erityisen typerältä näyttää pyöräilijä kypärä päässä, mutta ilman valoja. Onnettomuuksia olisi ehkäpä helpompi ennaltaehkäistä käyttämällä järkeä näyttämällä suuntamerkit ja käyttämällä valoja hämärässä.

Vierailija
19/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.

Min olen.


Harvalla.

Olisi hyvä saada kypärät käyttöön.

Vierailija
20/166 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakollista. t. Lakimies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi