Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?
Eli tieliikennelaissa sanotaan:
"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92
Kommentit (165)
"yleensä" tuossa välissä antaa vähän vaikutelman ettei olisi kuitenkaan absoluuttisen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia. Eli ei se niin yksiselitteistä ole.
Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen.
Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään.
Sinä voit saada pysyvän aivovamman etkä kuole. On harhaanjohtavaa puhua vain kuolemisista.
Niitäkin on tietysti vähemmän. Totta kai kuolemantapaukset korreloivat vakavien turmien kanssa.
Taidat olla varsinainen neropatti?
Jos kypärättömille huutelu on ok, niin on varmaan ihan ok myös vinoilla ylipainosta? Tää on jännä juttu, miten päätä aukovat ihmiset ovat lähes poikkeuksetta ylipainoisia keski-ikäisiä naisia. Yksi nainen kovasti loukkaantui, kun muistutin ylipainon riskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!
Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen...
Itse olen jo täyttänyt 40 vuotta joten ei voisi vähempää kiinnostaa minkä näköinen joku kypärä tai muu vaate jonkun mielestä on.
Täytyykin laittaa kypärä päähän ja mennä Citymarketiin niin jonnet triggeröityvät.
Vierailija kirjoitti:
"yleensä" tuossa välissä antaa vähän vaikutelman ettei olisi kuitenkaan absoluuttisen pakko.
Mitenhän se "yleensä" määritellään?
Koko lakipykälä tuntuu turhalta. Joko on pakko tai ei ole.
Mikä ihmeen "yleensä"?
Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?
"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)moottoripyörällä;
2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)mopolla;
4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."
Koska mulla ei ole pyörää.
Siitäs sait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia. Eli ei se niin yksiselitteistä ole.
Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen.
Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään.
Sinä voit saada pysyvän aivovamman etkä kuole. On harhaanjohtavaa puhua vain kuolemisista.
Niitäkin on tietysti vähemmän. Totta kai kuolemantapaukset korreloivat vakavien turmien kanssa.
Taidat olla varsinainen neropatti?
Sinäkin varmasti ymmärrät, että Suomessa tapahtuu autoilijoiden kurittomuudesta paljon enemmän onnettomuuksia kuin sivistysmaissa. Kypärällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Olen kusivesipää rikollinen.
Suomi nousuun !
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?
"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)moottoripyörällä;
2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)mopolla;
4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."
Tuossa on lista niistä kulkupeleistä joiden kanssa kypärän käyttö on pakollista.
Missä kohtaa on polkupyörä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?
"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)moottoripyörällä;
2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)mopolla;
4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."
92 Suojakypärä
Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)
moottoripyörällä;
2)
sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)
mopolla;
4)
moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)
sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella.
Kuljettajan on huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias matkustaja käyttää suojakypärää.
Velvollisuus käyttää suojakypärää koskee myös 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun perävaunua ei ole varustettu umpinaisella korilla eikä suojakaarella.
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Höpönhöpön.
Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.
Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.
Juuri näin. Minä arvosta miestä joka uskaltaa pitää kypärää eikä häntä kiinnosta tippakaan, että miltä se jonkun jonnen mielestä "näyttää". Sitä paitsi hyvät kypärät ovat arvokkaita ja kertovat varallisuudesta.
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa muiden tekemiset? Elä ja anna elää, ja huolehdi omista asioistasi. Tässäkin asiassa suomalaiset voisivat ottaa mallia hollantilaisilta.
Näköjään tuntuu sinua kiinnostavan :D
Mitä se sinulle kuuluu, jos minä pidän kypärää käyttävää miestä fiksuja ja hänellä on hyvä itsetunto!
En ole ikinä puuttunut kenenkään kypärän käyttöön, enkä puutu. En puutu muutenkaan mihinkään muiden tekemisiin. Voit pariutua vaikka ruohonleikkurin kanssa, jos pidät tätä jotenkin puolensa vetävänä. Tämä kyky vain tuntuu puuttuvan tyystin moraaliposeerajilta, joiden on aivan pakko huomautella jostain näin turhasta asiasta kuin kypärän puuttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"yleensä" tuossa välissä antaa vähän vaikutelman ettei olisi kuitenkaan absoluuttisen pakko.
Mitenhän se "yleensä" määritellään?
Koko lakipykälä tuntuu turhalta. Joko on pakko tai ei ole.
Mikä ihmeen "yleensä"?
Varmaan jätetty siltä varalta jos kypärättä päästelevä sattuu olemaan vaikkapa ns. kunniavieras koska eihän heiltä mitään voida vaatia.
Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?
"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)moottoripyörällä;
2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)mopolla;
4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."
Tuossa on lista niistä kulkupeleistä joiden kanssa kypärän käyttö on pakollista.
Missä kohtaa on polkupyörä?
Viimeisenä lisäyksenä. Avaapa, neropatti, vaikka se aloituksen suora linkki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?
"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1)moottoripyörällä;
2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3)mopolla;
4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."
Päätit sitten nolata itsesi?
Aloituksessa oli SUORA LINKKI siihen lakitekstiin, etkä osannut avata sitä :D
92 loppuu näin:
"Kuljettajan on huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias matkustaja käyttää suojakypärää.
Velvollisuus käyttää suojakypärää koskee myös 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun perävaunua ei ole varustettu umpinaisella korilla eikä suojakaarella.
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"
Vierailija kirjoitti:
Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.
Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.
Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella.
Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?
Eiköhän lääkäri osaa arvioida vammat ja niiden syntymekanismit. Aivan samalla tavalla voidaan tutkia, että turvavöiden käyttäminen olisi estänyt kolaroijaa lentämästä ulos autosta.