Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?

Vierailija
25.06.2026 |

Eli tieliikennelaissa sanotaan:

 

"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"

 

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92

 

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Mummo ei tajua sellaisen asian kuin nopeus vaikutusta onnettomuuksiin. 

Vierailija
82/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!

 

Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen... 

Itse olen jo täyttänyt 40 vuotta joten ei voisi vähempää kiinnostaa minkä näköinen joku kypärä tai muu vaate jonkun mielestä on. 

 

Täytyykin laittaa kypärä päähän ja mennä Citymarketiin niin jonnet triggeröityvät.

Ethän muutenkaan välitä yhtään miltä näytät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te kypärähullut tiedätte että onnettomuuksia olisi vähemmän jos kaikilla  kävelijöillä olisi kypärä?

Vierailija
84/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Juuri näin! En käytä moottoripyörällä kypärää, koska en kaadu enkä aja kolaria. Vain nössöillä on kypärä ja se näyttää typerältä.

Vierailija
85/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?

 

"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:

1)moottoripyörällä;

2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella; 

3)mopolla;

4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)

5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."

Tuossa on lista niistä kulkupeleistä joiden kanssa kypärän käyttö on pakollista.

Missä kohtaa on polkupyörä?

Viimeisenä lisäyksenä. Avaapa, neropatti, vaikka se aloituksen suora linkki.

Oletko muuten lukenut tarkkaan esimerkiksi hiustenkuivaajan käyttöohjeen? Siellä sanotaan että sitä ei saa käyttää kylpyhuoneessa. 

Vierailija
86/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Mummo ei tajua sellaisen asian kuin nopeus vaikutusta onnettomuuksiin. 

Meinaat, että autoilija ajaa pyöräilijän päälle aina maksimissaan 10 km/h ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Vierailija
88/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kypärättömille huutelu on ok, niin on varmaan ihan ok myös vinoilla ylipainosta? Tää on jännä juttu, miten päätä aukovat ihmiset ovat lähes poikkeuksetta ylipainoisia keski-ikäisiä naisia. Yksi nainen kovasti loukkaantui, kun muistutin ylipainon riskeistä. 

Se on kuule kehopositiviisiutta eikä ylipainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Juuri näin! En käytä moottoripyörällä kypärää, koska en kaadu enkä aja kolaria. Vain nössöillä on kypärä ja se näyttää typerältä.

Muista mummo myös AINA heijastin, maski, turvaväli, hepatiitti-, punkki- ja vyöruusurokotus sekä kesälläkin nastakengät.  

Vierailija
90/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?

 

"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:

1)moottoripyörällä;

2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella; 

3)mopolla;

4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)

5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."

Tuossa on lista niistä kulkupeleistä joiden kanssa kypärän käyttö on pakollista.

Missä kohtaa on polkupyörä?

Viimeisenä lisäyksenä. Avaapa, neropatti, vaikka se aloituksen suora linkki.

Oletko muuten lukenut tarkkaan esimerkiksi hiustenkuivaajan käyttöohjeen? Siellä sanotaan että sitä ei saa käyttää kylpyhuoneessa. 

Miksi käyttäisin hiustenkuivaajaa? Olen keski-ikäinen mies. 

 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?

 

"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:

1)moottoripyörällä;

2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella; 

3)mopolla;

4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)

5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."

Päätit sitten nolata itsesi?

 

Aloituksessa oli SUORA LINKKI siihen lakitekstiin, etkä osannut avata sitä :D 

 

92 loppuu näin:

 

"Kuljettajan on huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias matkustaja käyttää suojakypärää.

Velvollisuus käyttää suojakypärää koskee myös 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun perävaunua ei ole varustettu umpinaisella korilla eikä suojakaarella.

 

Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"

Nämä wannabee-lakinerot jopa kopioivat tänne lakitekstiä todistaakseen ihan itse etteivät tajua siitä sanaakaan mutta ai kun niistä on ihana päteä foorumilla.

Vinkki: lakitekstissä listataan yksiselitteisesti kulkuvälineet joiden kanssa on pakko käyttää kypärää. Polkupyörä ei ole yksi niistä.

Kaikella mihin laki ei pakota voi pyyhkiä perseensä koska kyseessä on suositus jonka huomioimatta jättämisestä ei seuraa mitään. Tuollaista roskaa ei pitäisi lakiin edes lisäillä.

Vierailija
92/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Mummo ei tajua sellaisen asian kuin nopeus vaikutusta onnettomuuksiin. 

Meinaat, että autoilija ajaa pyöräilijän päälle aina maksimissaan 10 km/h ?

Olisit voinut kirjoittaa että et vaan et tajua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Sinä et millään tunnu tajuavan, että skuutit menevät 25 km/h ja on muutakin pyöräilyä kuin pelkästään Hämeenkadulla 5 km/h Jopolla kännissä. 

Vierailija
94/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta listasta näyttää ap:n mielestä polkupyörältä?

 

"Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:

1)moottoripyörällä;

2)sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella; 

3)mopolla;

4)moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)

5)sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella."

Tuossa on lista niistä kulkupeleistä joiden kanssa kypärän käyttö on pakollista.

Missä kohtaa on polkupyörä?

Viimeisenä lisäyksenä. Avaapa, neropatti, vaikka se aloituksen suora linkki.

Oletko muuten lukenut tarkkaan esimerkiksi hiustenkuivaajan käyttöohjeen? Siellä sanotaan että sitä ei saa käyttää kylpyhuoneessa. 

Miksi käyttäisin hiustenkuivaajaa? Olen keski-ikäinen mies. 

 

AP

Ilman naista. Se kyllä huomaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Mummo ei tajua sellaisen asian kuin nopeus vaikutusta onnettomuuksiin. 

Meinaat, että autoilija ajaa pyöräilijän päälle aina maksimissaan 10 km/h ?

Ovatko ihmiset oikeasti näin kujalla fysiikasta? Mikään styroksihattu ei pelasta pyöräilijää, jos autoilija osuu nopeammassa vauhdissa! 

Vierailija
96/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Sinä et millään tunnu tajuavan, että skuutit menevät 25 km/h ja on muutakin pyöräilyä kuin pelkästään Hämeenkadulla 5 km/h Jopolla kännissä. 

Matkustele kuule joskus maissa joissa pyöräilyä on paljon. Kuuluisa aloituspaikka on Amsterdam, mutta sinun ikäiselle naiselle sopii paremmin Kööpenhamina. 

Vierailija
97/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Aika vähän täällä näkyy mummomankeleita. Tampereen alueen halkaisija päästä päähän on jotain 25 km, että siihen mahtuu aika paljon pyörätietä.

 

Ymmärrätkö, että kaupungissa on muutakin kuin pääkatu?

Vierailija
98/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole dementiaa, niin silloin osaa katsoa ympärilleen ja ennakoida, eikä tapahdu mitään odottamatonta. 
Huom. Naisilla on menopaussista johtuen moninkertainen riski sairastua alzheimeriin. 

Vierailija
99/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin Kööpenhaminassa ja ei näkynyt kypäriä.

Sama homma Itävallan jokaisessa isommassa kaupungissa. Maantie- ja maastolenkeillä sen sijaan on jokaisella. 

Hyppäätkö katolta alas jos kaverikin hyppää?

Et sitten yhtään typerämpää kuittia keksinyt? Et tunnu millään tajuavan, ettei kaupunkipyöräily jollain mummomankelilla ilman kypärää ole lähimainkaan niin vaarallista mitä kuvittelet. 

Ja jos joku haluaa hypätä katolta alas niin älä hyvä ihminen tule siitä päätä aukomaan. Anna ihmisten olla rauhassa. Onko se liikaa vaadittu?

Sinä et millään tunnu tajuavan, että skuutit menevät 25 km/h ja on muutakin pyöräilyä kuin pelkästään Hämeenkadulla 5 km/h Jopolla kännissä. 

Matkustele kuule joskus maissa joissa pyöräilyä on paljon. Kuuluisa aloituspaikka on Amsterdam, mutta sinun ikäiselle naiselle sopii paremmin Kööpenhamina. 

Siitä tietää voittaaneensa keskustelun, kun aletaan pelaamaan näitä naiskortteja yms pöytään. Nyt on kyse Suomesta, Suomen lainsäädännöstä ja Suomen liikenteestä eikä Amsterdam liity asiaan yhtään mitenkään.

 

Suomessa tapahtuu tuplasti liikennekuolemia per väkiluku kun vertaa vaikka Ruotsiin.

Vierailija
100/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Mummo ei tajua sellaisen asian kuin nopeus vaikutusta onnettomuuksiin. 

Meinaat, että autoilija ajaa pyöräilijän päälle aina maksimissaan 10 km/h ?

Ovatko ihmiset oikeasti näin kujalla fysiikasta? Mikään styroksihattu ei pelasta pyöräilijää, jos autoilija osuu nopeammassa vauhdissa! 

No se riippuu ihan siitä, että miten ja mihin osuu ja mistä kulmasta, mikä oli pyöräilijän asento ja korkeus ja mikä oli auton keulan korkeus.

 

Että kukahan tässä on pihalla fysiikasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi