Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?
Eli tieliikennelaissa sanotaan:
"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92
Kommentit (165)
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Siis pyöräilyn tarkoitus on olla haluttava? Entä, jos käyttää autossa turvavöitä?
Huomaa sana yleensä. Ehkä jengi yleensä käyttää, mutta sinut kohdatessaan ottaa kypärän pois triggeröidäkseen sinut.
Kun joku varasti sen kypärän ja en ole vielä ehtinyt ostaa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa sana yleensä. Ehkä jengi yleensä käyttää, mutta sinut kohdatessaan ottaa kypärän pois triggeröidäkseen sinut.
Oman päänsä he siinä triggeröivät.
En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.
En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.
Maantiepyöräilijöillä näyttäisi olevan aina kypärä.
Käyttämättömyydestä ei ole säädetty mitään rangaistusta ja en koskaan aja kolaria pyörällä.
Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!
Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen...
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Hmmm.
Juurikin pitävät.
Olet näköjään käsittänyt täysin pieleen.
Naiset (ainakin moni) pitävät huolehtivaisista miehistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.
Ja näihin piti tulla ikä rajat. Silti näen päivittäin kun 2-3 nuorta ajaa yhdellä sähköpotkulaudalla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.
Mitä merkitystä sillä on? Auto voi ajaa silti sinun päällesi ja lyöt pääsi katuun. Ei sitä pidetäkään sen takia, että yhtäkkiä itsestään kaatuu.
Olet varmaan niitä neropatteja, jotka ovat vain päättäneet, että eivät joudu onnettomuuteen. Voi kertoa, että onnettomuus nimensä mukaisesti on sellainen, että sitä ei erikseen tarvitse yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Käytän aina
Nössö!!!
Ei se ole lain vaatimus vaan suositus. Sen sijaan valkoinen etuvalo ja punainen takavalo ovat nykyään pimeässä lain vaatimus. Erityisen typerältä näyttää pyöräilijä kypärä päässä, mutta ilman valoja. Onnettomuuksia olisi ehkäpä helpompi ennaltaehkäistä käyttämällä järkeä näyttämällä suuntamerkit ja käyttämällä valoja hämärässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.
Min olen.
Harvalla.
Olisi hyvä saada kypärät käyttöön.
Käytänhän minä!!!