Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?
Eli tieliikennelaissa sanotaan:
"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Siis pyöräilyn tarkoitus on olla haluttava? Entä, jos käyttää autossa turvavöitä?
Ei kelpaa edes palstamammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.
Mitä merkitystä sillä on? Auto voi ajaa silti sinun päällesi ja lyöt pääsi katuun. Ei sitä pidetäkään sen takia, että yhtäkkiä itsestään kaatuu.
Olet varmaan niitä neropatteja, jotka ovat vain päättäneet, että eivät joudu onnettomuuteen. Voi kertoa, että onnettomuus nimensä mukaisesti on sellainen, että sitä ei erikseen tarvitse yrittää.
Kerropa nyt ihan rehellisesti, miten paljon kuvittelet sinusta olevan jäljellä tuossa tilanteessa kypärästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!
Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen...
Typerän näköistä on ajaa ILMAN kypärää. Ei kukaan aja mopolla tai moottoripyörälläkään ilman kypärää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhdelläkään skuuttaajalla kypärää, vaikka laki koskee heitäkin. Pois lukien jotkut omilla laudoilla ajavat.
Ja näihin piti tulla ikä rajat. Silti näen päivittäin kun 2-3 nuorta ajaa yhdellä sähköpotkulaudalla samaan aikaan.
Soita äkkiä poliisit perään.
Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia. Eli ei se niin yksiselitteistä ole.
Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen.
Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja kilpapyörää, joten en tarvi kypärääkään.
Mitä merkitystä sillä on? Auto voi ajaa silti sinun päällesi ja lyöt pääsi katuun. Ei sitä pidetäkään sen takia, että yhtäkkiä itsestään kaatuu.
Olet varmaan niitä neropatteja, jotka ovat vain päättäneet, että eivät joudu onnettomuuteen. Voi kertoa, että onnettomuus nimensä mukaisesti on sellainen, että sitä ei erikseen tarvitse yrittää.
Kerropa nyt ihan rehellisesti, miten paljon kuvittelet sinusta olevan jäljellä tuossa tilanteessa kypärästä huolimatta.
Sinulle voi tulla yllätyksenä, mutta risteyskolarissa auton kanssa ei yleensä kuole. Etenkään ei silloin, jos käytät kypärää, etkä joudu loppuelämäksesi neurologiselle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.
Höpönhöpön.
Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.
Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.
Kun äitini vielä pyöräili, hän ei käyttänyt, koska perussairauden takia nieleminen tuntui haastavalta ja kurkussa oli tuntemuksia muutenkin, ja kypärän hihna kuulemma tuntui hyvin epämiellyttävältä.
Mieheni ei aina käytä, hänellä ei ole kyllä mitään syytä tai tekosyytä tähän, ja asia ärsyttää minua.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia. Eli ei se niin yksiselitteistä ole.
Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen.
Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään.
Sinä voit saada pysyvän aivovamman etkä kuole. On harhaanjohtavaa puhua vain kuolemisista.
Ei siinä kyllä mainita polkupyörää.
Ihmettelen kyllä sitä kuinka vähän oma pää ihmisille merkitsee. En minä aja autollakaan ilman turvavöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on typerännäköinen... Ja käyttämättömyydestä ei tule sanktioita!
Tuntuu monella sen kypärän alla remmi kiristävän liikaa päätä. Ehkä siinä on psyyke kovalla, että saat markkinoituasi itsestäsi mielikuvan järkevä/lainkuuliainen kansalainen...
Typerän näköistä on ajaa ILMAN kypärää. Ei kukaan aja mopolla tai moottoripyörälläkään ilman kypärää!
On kuule pikkasen eri asia käyttää kunnollista, hartioille asti laskeutuvaa kypärää 100 km/h nopeudessa kuin hattuun verrattavaa styroksipipoa 15 km/h nopeudessa. Hollannissa pyöräillään paljon, eikä siellä liiemmin kyprää näe kellään eikä siellä silti ole väkilukuun suhteutettuna kuolemaan johtavia onnettomuuksia sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia. Eli ei se niin yksiselitteistä ole.
Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen.
Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään.
Sinä voit saada pysyvän aivovamman etkä kuole. On harhaanjohtavaa puhua vain kuolemisista.
Kotona kuolee suurin osa, käytätkö kypärää kotonakin?
Haista sinä kypärävahti paska! Tullaan joukolla ja kustaan sinun kypärääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä sitä kuinka vähän oma pää ihmisille merkitsee. En minä aja autollakaan ilman turvavöitä.
Ei voi verrata toisiinsa turvallisuushyötynä. Jos pyöräily olisi oikeasti noin vaarallista, se olisi täysin kiellettyä ilman kypärää.
Ajatteko myös autolla ilman turvavöitä, koska sehän on tosi epätodennäköistä, että juuri sinä ajat kolarin juuri silloin? Eli jättäkää myös turvavyöt pois niin ei ole kaksoisstandardeja. Turvavyöt näyttävätkin typeriltä ja ovat epämukavat.
Kohta se on pakollinen kävellessäkin, voihan sitä silloinkin kaatua tai auto ajaa yli. Se styroksi potta pelastaa varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä sitä kuinka vähän oma pää ihmisille merkitsee. En minä aja autollakaan ilman turvavöitä.
Ei voi verrata toisiinsa turvallisuushyötynä. Jos pyöräily olisi oikeasti noin vaarallista, se olisi täysin kiellettyä ilman kypärää.
Kyllä voi verrata. Erittäin harva ajaa koskaan autolla kolaria.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteko myös autolla ilman turvavöitä, koska sehän on tosi epätodennäköistä, että juuri sinä ajat kolarin juuri silloin? Eli jättäkää myös turvavyöt pois niin ei ole kaksoisstandardeja. Turvavyöt näyttävätkin typeriltä ja ovat epämukavat.
En käytä koskaan turvavyötä. Paitsi jos kytät tulee vastaan.
Ja speedot.