Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?

Vierailija
25.06.2026 |

Eli tieliikennelaissa sanotaan:

 

"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"

 

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92

 

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta se on pakollinen kävellessäkin, voihan sitä silloinkin kaatua tai auto ajaa yli. Se styroksi potta pelastaa varmasti.

Suomen logiikka tuossa on se, että jalankulkijat pääsevät hyppimään autojen edestä pyöräilijää helpommin pois. Sellaista on elää tässä autodystopiassa.

Vierailija
42/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Höpönhöpön.

Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.

Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.

En minä ainakaan pidä ketään tyhmänä kypärän käyttämättömyyden perusteella. 

Sen havaitsen vasta keskustelussa. 

Typerää pitää ihmistä typeränä jonkin yksittäisen seikan perusteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa ei kukaan käytä. Silti siellä on ajokilometreihin nähden vain kolmasosa kuolemaan johtavia pyöräilyonnettomuuksia.  Eli ei se niin yksiselitteistä ole.

Ehkä monetkin suojavarusteet tekevät vääränlaisen turvallisuudentunteen. 

Mutta itse kysymykseen: hankala pitää mukana. Nappaan kaupunkipyörän usein ex tempore ja ilman mennään. 

Juurikin näin. Pelottelu pyöräilyn vaarallisuudesta ilman kypärää on paljon haitallisempaa, jos hyötyliikunta jää saamatta tästä syystä. En ymmärrä, miten suomalaisiin on iskostettu niin kova usko pyöräilykypärän tuomaan turvallisuuteen. Eihän se suojaa edes niskaa tärähdyksiltä, ja merkittävä osa halvaantumisista johtuu tästä vaikka miten pitäisi 10 senttiä paksua muovikulhoa päälaella.

Vierailija
44/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään en ymmärrä, miksi ihmiset eivät käytä kypärää. Ei se niin epämiellyttävä ole. Eräskin mies sanoi minulle, että maastossa ajessa hän käyttää kypärää, mutta kaupngissa ajessa ei käytä. Eli ilmiesti kauunkiajossa ei ole riskiä saada osumaa päähän?

Vierailija
45/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Höpönhöpön.

Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.

Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.

Juuri näin. Minä arvosta miestä joka uskaltaa pitää kypärää eikä häntä kiinnosta tippakaan, että miltä se jonkun jonnen mielestä "näyttää". Sitä paitsi hyvät kypärät ovat arvokkaita ja kertovat varallisuudesta.

Vierailija
46/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kypärä pyöräillessä aiheuttaa väärää turvallisuuden tunnetta ja enemmän onnettomuuksia. Käykää joskus Amsterdamissa, KUKAAN ei käytä kypärää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteko myös autolla ilman turvavöitä, koska sehän on tosi epätodennäköistä, että juuri sinä ajat kolarin juuri silloin? Eli jättäkää myös turvavyöt pois niin ei ole kaksoisstandardeja. Turvavyöt näyttävätkin typeriltä ja ovat epämukavat.

Jätän, jos 

-ei tule taloudellisia sanktioita (kuten kypärässäkään)

Tai/ja

-Et voi jäädä kiinni rekisteritunnuksesta valvontakameraan (Kuten et pyöräilessäkään)

 

Jättäisin toki pois, jos "autoilijan olisi yleensä käytettävä turvavyötä"..

Vierailija
48/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla pitää pyöräillä ajaradan reunassa. Pyöräilijöitä varten on erotettu valkoisella sulkuviivalla 10 cm leveä kaista pietareelta. Jos laitan kypärän päähän, niin osa autoilijoista tuumaa: Tuolla pyöräilijällä on kypärä päässä ja hyvin suojattu, ei tarvitse väistää, vaan voi porhaltaa ohi melkein ohjastankoa viistäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteko myös autolla ilman turvavöitä, koska sehän on tosi epätodennäköistä, että juuri sinä ajat kolarin juuri silloin? Eli jättäkää myös turvavyöt pois niin ei ole kaksoisstandardeja. Turvavyöt näyttävätkin typeriltä ja ovat epämukavat.

En käytä koskaan turvavyötä. Paitsi jos kytät tulee vastaan.

Uskon, koska vain te rikolliset puhutte "kytistä". Me muut puhumme poliiseista.

Vierailija
50/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteko myös autolla ilman turvavöitä, koska sehän on tosi epätodennäköistä, että juuri sinä ajat kolarin juuri silloin? Eli jättäkää myös turvavyöt pois niin ei ole kaksoisstandardeja. Turvavyöt näyttävätkin typeriltä ja ovat epämukavat.

Sulla on suhteellisuuden taju täysi hukassa. Seuraavaksi vertaat varmaan heijastinliivejäkin turvavöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheinen on menehtynyt aivovammaan joka tapahtui kun auto ajoi päälle pyöräillessä (oli auton vika). Lääkärit sanoivat, että kypärä olisi pelastanut. Sen jälkeen meidän perheessä kukaan ei ole pyöräillyt ilman kypärää.

Vierailija
52/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet puolisementoitunut mummo, älä pyöräily. Mitkään kypärät eivät sinua auta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan kypärä pyöräillessä aiheuttaa väärää turvallisuuden tunnetta ja enemmän onnettomuuksia. Käykää joskus Amsterdamissa, KUKAAN ei käytä kypärää. 

Ei kyllä ikinä tunnu Suomessa pyöräily turvalliselta, vaikka on kypärä päässä :D 

 

Aivan täysin höpöhöpöä.

Vierailija
54/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on vain kuolla ja maksaa verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen on menehtynyt aivovammaan joka tapahtui kun auto ajoi päälle pyöräillessä (oli auton vika). Lääkärit sanoivat, että kypärä olisi pelastanut. Sen jälkeen meidän perheessä kukaan ei ole pyöräillyt ilman kypärää.

Hehe! Olisin rikas jos olisin saanut kympin joka kerta kun kuulen tämän tarinan. 

Vierailija
56/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoristeilta ja mopoilijoila myös kypärät pois, koska niistä tulee valheellinen turvallisuudentunne.

 

Ei Thaimassakaan kukaan motoristi käytä kypärää!

Vierailija
57/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Höpönhöpön.

Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.

Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.

Juuri näin. Minä arvosta miestä joka uskaltaa pitää kypärää eikä häntä kiinnosta tippakaan, että miltä se jonkun jonnen mielestä "näyttää". Sitä paitsi hyvät kypärät ovat arvokkaita ja kertovat varallisuudesta.

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa muiden tekemiset? Elä ja anna elää, ja huolehdi omista asioistasi. Tässäkin asiassa suomalaiset voisivat ottaa mallia hollantilaisilta. 

Vierailija
58/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen on menehtynyt aivovammaan joka tapahtui kun auto ajoi päälle pyöräillessä (oli auton vika). Lääkärit sanoivat, että kypärä olisi pelastanut. Sen jälkeen meidän perheessä kukaan ei ole pyöräillyt ilman kypärää.

Hehe! Olisin rikas jos olisin saanut kympin joka kerta kun kuulen tämän tarinan. 

Väität, että onnettomuuksia ei oikeasti satu vaan ainoastaan saduissa? Todellisuudessa jokin taikavoima estää kypärätöntä osumasta katuun?

Vierailija
59/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen on menehtynyt aivovammaan joka tapahtui kun auto ajoi päälle pyöräillessä (oli auton vika). Lääkärit sanoivat, että kypärä olisi pelastanut. Sen jälkeen meidän perheessä kukaan ei ole pyöräillyt ilman kypärää.

Aikamoinen kristallipallo ollut lääkärillä. Lääkäritkin näkevät paljon vammautumisia kypärästä huolimatta. Pahimmillaan nimenomaan vammautuu vaikeasti eikä kuole pois.

Vierailija
60/165 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pidä kypärä päässä pyöräilevää miestä haluttavana.

Höpönhöpön.

Naiset pitävät kypärätöntä tyhmänä. Ei ole ilmeisesti mitään suojeltavaa siellä yläkerrassa.

Toki tukka menee lättänäksi -naiset arvostaa, koska eivät voi itsekään käyttää.

Juuri näin. Minä arvosta miestä joka uskaltaa pitää kypärää eikä häntä kiinnosta tippakaan, että miltä se jonkun jonnen mielestä "näyttää". Sitä paitsi hyvät kypärät ovat arvokkaita ja kertovat varallisuudesta.

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa muiden tekemiset? Elä ja anna elää, ja huolehdi omista asioistasi. Tässäkin asiassa suomalaiset voisivat ottaa mallia hollantilaisilta. 

Näköjään tuntuu sinua kiinnostavan :D

 

Mitä se sinulle kuuluu, jos minä pidän kypärää käyttävää miestä fiksuja ja hänellä on hyvä itsetunto!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän