Mikset käytä pyöräilykypärää, vaikka se on lain mukaan PAKOLLISTA ?
Eli tieliikennelaissa sanotaan:
"Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä tällaisen ajoneuvon matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. (13.6.2025/304)"
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_5__sec_92
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lukee on yleensä käytettävä. Eihän tuosta anneta edes sakkoja, jos ajaa kypärättä.
Joku pässi tämmöisen suositusluonteisen "lain" aikoinaan ideoi. Mielestäni olisi kyllä pitänyt tehdä oikea laki sanktioineen, tai sitten jättää tekemättä. Lakikirja on väärä paikka millekään "nice to have" -suosituksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lukee on yleensä käytettävä. Eihän tuosta anneta edes sakkoja, jos ajaa kypärättä.
Joku pässi tämmöisen suositusluonteisen "lain" aikoinaan ideoi. Mielestäni olisi kyllä pitänyt tehdä oikea laki sanktioineen, tai sitten jättää tekemättä. Lakikirja on väärä paikka millekään "nice to have" -suosituksille.
Hirveä hinku vähentää hyötyliikuntaa ihan lain voimin. Pyöräily kypärän kanssa tai ilman on aina parempi vaihtoehto kuin autolla kulkeminen. Kypäräpakko käytännössä tuhoaisi täysin Alpea-pyörien kaltaisen konseptin, joka on ollut todella onnistunut. Vissiin parempi kulkea bussilla joidenkin neropattien mielestä?
Ei ole kypärää enkä osta semmoista. Jäisi kuitenkin käyttämättä. Olen sitä ikäluokkaa joka on pyöräillyt koko ikänsä ilman. Aikanaan mopolla ajellessa ei ollut tarvetta kypärälle. Kaaduin sillä muutaman kerran ja yksi puuhun törmääminenkin tapahtui. Kuitenkaan pää ei koskenut kanveesiin noissa tilanteissa. Eli ei se kypärä välttämätön ole. Ajaa varovasti niin pärjää paremmin. Nykyajan nössöt eivät vaan pärjää ilman suojia edes leikkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan hieman faktaa paljaspäätrollien harmiksi Liikenneturvalta:
Pyöräilykypärä suojaa päävammalta
Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Päänvamma voi tulla niin autoon törmäämisestä kuin yksittäisonnettomuudessa tiehen iskeytymisestä. Päätäkin yleisemmin vammautuvat raajat, mutta päävammat ovat usein laadultaan vakavimpia. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan.
Kypärän antama suoja riippuu onnettomuustilanteesta, eikä kypärä aina voi estää kuolemia ja vammautumisia. Pyöräilykypärän käyttö ei myöskään estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta.
Kypärän suojaavuutta on selvitetty useissa eri tutkimuksissa. Olivier & Creighton tekivät vuonna 2016 laajan meta-analyysin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta. Tässä meta-analyysissa oli mukana 40 tutkimusta ja 64.000 pyöräilytapaturmaa. Pyöräilykypärän käyttö laski päävammojen todennäköisyyttä 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %. Høyen vuonna 2018 tekemä meta-analyysi sisälsi 55 tutkimusta vuosilta 1989–2017. Pyöräilykypärän käyttö vähensi päävammoja 48 %, vakavia päävammoja 60 %, traumaattisia aivovammoja 53 %, kasvovammoja 23 % ja kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.
Blogitekstissä (Avautuu uuteen ikkunaan) on vastattu muutamiin väitteisiin pyöräilykypärän suojavaikutuksesta sekä kypärälakien vaikutuksista pyöräilyn määrään.
Onnettomuusinsituutin mukaan (Avautuu uuteen ikkunaan) vuosina 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas käytti kypärää. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä puolet eli 26 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.
Kai tiedät että jos kävelijät köyrräisivät kypärää, saataisiin samanlainen tutkimustulos?
Se raja on vain vedettävä johonkin ja Suomessa raja on moottoriliikennevälineen ja polkupyörän välissä ihan syystä.
Mitä minä sanoin perussuomalaisesta tiedemiehestä :D
Sano nyt vielä, että sinä pääset kävelemällä 30 km/h.
Mitä minä sanoin siitä että nopeus ratkaisee onnettomuusalttiuden, ei kypärä.
Pikkulapsille itse asiassa on kaatuilun takia kypäriä. Mutta ethän sinä elämässäsi epäonnistunut lapseton ressuka tiedä lapsistakaan mitään.
Olen eri, minulla on kolme lasta ja olen näitä kaatuilukypäriä pitänyt hyysäyksen huipentumana. Nämäkään kypärät eivät, luojan kiitos, ole pakollisia. Sulla todella alkaa mennä nyt tää homma tunteisiin?
Sinä et todellakaan ole eri. Meillä esim. isompi lapsi saattoi tönäistä pienempää taaperoa niin, että hän kaatui ja löi päänsä betonilattiaan. Jos tuon ja mahdollisen aivovamman estäminen on mielestäsi "hyysäystä" niin en voi kyllä auttaa. Ota selvää asioista. Kaikkea ei tarvitse tehdä kuten 40-luvulla.
Kyllä, olet aivan käsittämätön hyysäri ja käy sääliksi lapsiasi. Voin vain kuvitella, minkälaiseen kuplamuoviin heidät on kääritty ja keinuminenkin on kielletty. Tulee varmaan todella reippaita ja itseensä luottavia lapsia isoina.
Taidat kuulua siihen porukkaan joiden lapset pyörivät auton lattialla kun heidät haetaan päiväkodista. No, eipä teillä luusereilla edes ole varaa turvaistuimiin kun auton arvokin on hädin tuskin 1000 euroa.
Sanotaanko näin, ettei ole tarvetta kuljettaa lapsia autolla kun he osaavat kulkea kävellen ja pyörällä ja jopa ihan omatoimisesti. Sen verran on varallisuutta, ettei tarvitse asua pk-seudun ulkopuolella.
Kun joku ei käytä pottaa niin se tarkoittaa automaattisesti sitä, että kaikki asiat laiminlyödään? Täähän se just on kypärähullujen ongelma, kun ei ole pienintäkään suhteellisuudentajua
Sanotaanko näin, että lain mukaan päiväkotilapset eivät saa kulkea itsenäisesti kotiin, eikä kukaan vastuullinen aikuinen edes päästäisi.
Ei ole mitenkään tavatonta päästää 5-6-vuotiaita käymään lähikaupassa tai kirjastossa, samassa korttelissa. Eskari-ikäinen sai ainakin 2015 kulkea itse eskariin ja pois sieltä, mutta jos jäi eskarin jälkeen päivähoitoon niin silloin ei saanut. Kaikkia lapsia ei kasvateta uusavuttomiksi.
Tuossa lukee on yleensä käytettävä. Eihän tuosta anneta edes sakkoja, jos ajaa kypärättä.