Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt eroa mutta ei onnistu?

Vierailija
16.06.2026 |

Olen miettinyt eroa (erilleen muuttoa) puolisostani mutta se ei ole mahdollista. Vai mistä saisi apua prosessiin?? Miksi aina neuvotaan eroamaan, mutta ei oteta huomioon onko se fyysisesti mahdollista?

Korostan, että mikään "turvakoti" tai vastaava ei liity asiaan; ei ole väkivaltaa tms. Eikä riitaa kuka omistaa mitä.

 

Omistamme puoliksi velattoman asuinpaikkamme. Kummallakaan ei kuitenkaan ole rahaa "ostaa toista ulos". Minä olen se, joka haluaisin lähteä, koska emme tule enää toimeen. Mutta minne muka menisin ja miten??

Okei, sukulaiseni mökillä (noin 200 km päässä) voisin kuulemma majoittua mutta se ei auta tilannettani muuten. Minulla on täällä pikkukaupungissa työ, jonka haluaisin pitää; on aikalailla elinehto. Tuolta mökiltäkin työssäkäyntiin pitäisi omistaa auto. En omista, vaan olen ajanut puolisoni autoa töissä käydessäni (autojen menot maksaneet yhdessä).

En saa mistään lainaa, koska minulla ei ole luottotietoja. Puolisollakaan ei ole.

 

Julkisuudessa aina puhutaan, että "pitäisi erota huonosta suhteesta jo lastenkin takia" diipadaapa... Mutta entä jos ei se ole KÄYTÄNNÖSSÄ mahdollista?? 

 

 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, lähtisin pois milloin tahansa. Mutta kun ei ole varaa eikä paikkaa minne mennä.

Minä kärsin puolison jatkuvasta kettuilusta ja sitä kautta päivittäisestä riitelystä.  Vaikuttaa myös lapseen ja jopa lemmikkeihin.

 

No tulipa todistettua aloituksessa mainitsemani "mahdottomuus". Pitäisi olla rahaa/varoja että pystyy eroamaan; mitä meillä kummallakaan ei ole. Toisaalta asia otetaan vitsillä; kun ei olla itse koettu mitään lähellekään vastaavaa. Eli ei vaan ymmärretä miten vakavasta asiasta on kyse.

 

AP

Vierailija
62/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, lähtisin pois milloin tahansa. Mutta kun ei ole varaa eikä paikkaa minne mennä.

Minä kärsin puolison jatkuvasta kettuilusta ja sitä kautta päivittäisestä riitelystä.  Vaikuttaa myös lapseen ja jopa lemmikkeihin.

 

No tulipa todistettua aloituksessa mainitsemani "mahdottomuus". Pitäisi olla rahaa/varoja että pystyy eroamaan; mitä meillä kummallakaan ei ole. Toisaalta asia otetaan vitsillä; kun ei olla itse koettu mitään lähellekään vastaavaa. Eli ei vaan ymmärretä miten vakavasta asiasta on kyse.

 

AP

🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä kummallakaan ei ole luottotietoja?

Miksi luottotiedot nyt yleensä menevät? Laskuja ei ole pystynyt maksamaan ajallaan.

Minun tapauksessa ns. normaalit menot on päätynyt ulosottoon. En ole tuhlaillut, tilaillut tai ostanut mitään velaksi.

(En ole koskaan edes omistanut luottokorttia)

 

Ulosottoon on päätynyt mm. omia hammaslääkärimaksuja ja lasten Aku Ankan tilaus (nämä esimerkkinä).

Akuankkaa ei juolahtanut mieleen lopettaa tilaamasta, kun rahat alkoivat huveta? 

Vierailija
64/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä kummallakaan ei ole luottotietoja?

Miksi luottotiedot nyt yleensä menevät? Laskuja ei ole pystynyt maksamaan ajallaan.

Minun tapauksessa ns. normaalit menot on päätynyt ulosottoon. En ole tuhlaillut, tilaillut tai ostanut mitään velaksi.

(En ole koskaan edes omistanut luottokorttia)

 

Ulosottoon on päätynyt mm. omia hammaslääkärimaksuja ja lasten Aku Ankan tilaus (nämä esimerkkinä).

Akuankkaa ei juolahtanut mieleen lopettaa tilaamasta, kun rahat alkoivat huveta? 

Miksi ihmeessä juututte nyt tähän Akuun?

Kerroin vain mistä uo on koostunut. Isommat menot ovat esim. lääkärikulut, jätemaksut, autojen vakuutukset jne. Aku oli vaan yksi esimerkki siitä, että en ole tuhlannut rahoja itseeni.

Vierailija
65/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto myyntiin vaikka käräjäoikeuden päätöksellä, yhteiselämän purku-nimellä. 

Vierailija
66/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto myyntiin vaikka käräjäoikeuden päätöksellä, yhteiselämän purku-nimellä. 

Kuulostaa kalliilta :( Olisin varmasti itsekin maksajana, ei kai "oikeudet" ilmaiseksi tee päätöksiä.

Enkä haluaisi muuta kuin aloittaa elämäni jossain lähellä, lapseni kanssa.

 

Pointti tosiaan avaukselle oli, että helppoa ei ole lähteä! Kuten aina väitetään.

 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan sovitte tästä lähtien olevanne ystäviä ettekä parisuhteessa?

Vierailija
68/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olethan sinä pystynyt itse yhteenkin menemään hänen kanssaan? Mikset pystyisi eroamaan ilman apua?? Miten luulet että sinkut selviävät elämästään ja asunnon vaihdoistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä.siitä että hän haukkuu

Vierailija
70/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo myyntiin jos kummallakaan ei ole varaa ostaa toista ulos. Sillä välin joko sinnittelette yhdessä siinä talossa asuen tai säästät sen verran, että saat hankituksi vuokra-asunnon ja pystyt sitä maksamaan.  Jos kerran talo on velaton, siitä tuskin on kamalasti asuinkustannuksia kuukausittain?

Hippasen hankala saada uutta asuntoa, jos ei ole luottotietoja vaikka nykyinen torppa saataisiin myytyä. 

maksaa 2-3kk vuokratakuun, niin kyllä saa asunnon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerrot miehelle että haluat eron. Asunto sitten myyntiin jos mies ei voi sitä ostaa. Kerrot että se on pakko myydä ja joku oikeustaistelu maksaa myös miehelle, eli luultavasti haluaa ihan sovussa myydä. Asutte yhdessä kunnes se on myyty. Ja säästät niin paljon kuin mahdollista. 

Tai muutat jo aiemmin vuokralle, saat kuitenkin tukia lapsesta, elatustuki ja lapsilisä korotuksella. Luultavasti myös asumistukea, jos tulot pienet ja sinulla lapsi. Katso vaikka Kelan sivuilta laskureita paljon saisit. 

Tiedän että ero ei aina helppoa ole. Mutta hyvin minäkin olen pärjännyt 7 vuotta, omassa asunnossa kahden lapsen kanssa. Ja töitä ei ole juuri ollut, nyt onneksi vihdoin opiskelut tuottaa tulosta. Joten kyllä vähälläkin pärjää. 

Vierailija
72/78 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten tilanteiden takia taloa tai asuntoa ei kannata koskaan ostaa yhdessä. Kun tulee ero niin ei tiedä mitä tehdä eikä asuntoa ole helppo myydä. Kannattaa asua vaan vuokralla koko ajan niin minä olen tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei sitten ole kuin se vaihtoehto, että arvioi, kumpi on arvokkaampi, se asunnon puolikas vaiko oma vapaus. Eräässä erossa jako tapahtui siten, että ex-vaimo sai pitää koko huushollin. Mies valitsi mieluummin eron ja uuden kumppanin kuin että olisi alkanut siitä yhteishuushollista vääntämään kättä exän kanssa.

Ei taloja noin vain lahjoitella, siitä pitää verottaja huolen.

ei ole mikään pakko tehdä ositusta.

 

Nimim, tiedän kun pidettiin 4 vuotta keskinäiset talokaupat tekemättä että toinen osapuoli ehti säästää rahaa sitä varten.

Ihmiset ovat valmiita isoihinkin joustoihin, että sopu säilyisi, etenkin jos on yhteisiä lapsia. Mulle nuo joustot maksoivat ehkä vajaan 30'000 euroa, mutta sopu oli sen arvoista

Vierailija
74/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minun palkasta jää kuukaudessa käteen n. 800 euroa. Olen katsellut työpaikkani läheltä pieniäkin asuntoja, jotka ovat vähintään sen 500€/kk. Tähän lisäksi vielä se, etten omista autoa tai muuta kulkinetta. "

 

Noilla tuloilla saat kyllä asumistukea ja luultavasti myös toimeentulotukea. Tulosihan ovat ihan onnettoman pienet.

Ja silti on pitänyt se talo hommata….

Talo on ostettu kauan aikaa sitten, kun olimme molemmat hyväpalkkaisessa työssä. Oli lisäksi edullinen että lainakin maksettiin nopeasti pois.

Tilanteet voivat muuttua nopeasti; sairastumisia, työttömyyttä jne

 

Pitäisi olla meedio, että näkisi kymmeniä vuosia eteenpäin :( 

 

AP

hyväpalkkaiset työt mutta mitään ei jäänyt käteen. Tulee sairautta /työttömyyttä ja kas pian on luottotiedot menneet vaikka asutaankin omassa.

Kaaosihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerrot miehelle että haluat eron. Asunto sitten myyntiin jos mies ei voi sitä ostaa. Kerrot että se on pakko myydä ja joku oikeustaistelu maksaa myös miehelle, eli luultavasti haluaa ihan sovussa myydä. Asutte yhdessä kunnes se on myyty. Ja säästät niin paljon kuin mahdollista. 

Tai muutat jo aiemmin vuokralle, saat kuitenkin tukia lapsesta, elatustuki ja lapsilisä korotuksella. Luultavasti myös asumistukea, jos tulot pienet ja sinulla lapsi. Katso vaikka Kelan sivuilta laskureita paljon saisit. 

Tiedän että ero ei aina helppoa ole. Mutta hyvin minäkin olen pärjännyt 7 vuotta, omassa asunnossa kahden lapsen kanssa. Ja töitä ei ole juuri ollut, nyt onneksi vihdoin opiskelut tuottaa tulosta. Joten kyllä vähälläkin pärjää. 

Näinhän sitä ajattelisi, mutta taitaa olla niin, että jos mies jää nykyiseen asuntoon, vaikka hänellä ei mitä ilmeisimmin ole varaa maksaa kuluja siitä yksin, lankeaa puolet ap:n maksettavaksi asui hän siellä tai ei. Vaikea siis muuttaa ennen kuin asunto on myyty.

Vierailija
76/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei sitten ole kuin se vaihtoehto, että arvioi, kumpi on arvokkaampi, se asunnon puolikas vaiko oma vapaus. Eräässä erossa jako tapahtui siten, että ex-vaimo sai pitää koko huushollin. Mies valitsi mieluummin eron ja uuden kumppanin kuin että olisi alkanut siitä yhteishuushollista vääntämään kättä exän kanssa.

Ei taloja noin vain lahjoitella, siitä pitää verottaja huolen.

ei ole mikään pakko tehdä ositusta.

 

Nimim, tiedän kun pidettiin 4 vuotta keskinäiset talokaupat tekemättä että toinen osapuoli ehti säästää rahaa sitä varten.

Ihmiset ovat valmiita isoihinkin joustoihin, että sopu säilyisi, etenkin jos on yhteisiä lapsia. Mulle nuo joustot maksoivat ehkä vajaan 30'000 euroa, mutta sopu oli sen arvoista

Voin kertoa, että kaikki ei ole valmiita minkäänlaisiin joustoihin. On myös kostonhimoisia ihmisiä, joille eron jälkeen pääasia on tehdä toiselle kiusaa niin paljon kuin mahdollista. Riippumatta siitä onko yhteisiä lapsia.

Vierailija
77/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on työpaikka, sulla on kyllä varaa vuokrata itsellesi asunto ja elättää itsesi muutenkin. Jos mies jää entiseen asuntoonne, hän vastaa sen kuluista, kunnes se on myyty. Ei kannata keksi tekosyitä.

En minäkään näe tässä mitään ongelmia. Toinen jää taloon ja maksaa kulut, toinen menee vuokralle ja maksaa suurinpiirtein yhtä paljon. Sen vaan sovitte. Muuttofirmoja löytyy netistä. Muuttomuistilista löytyy netistä (vaikka itsestäänselviä asioita, silti joka kerta muuttaessani aukaisen - hyviä vinkkejä ja neuvoja, jopa aikataulutusta). Vuokra-asuntoja löytyy oikotie.fi ja vuokraovi.com -nettiosoitteista.

Vierailija
78/78 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on työpaikka, sulla on kyllä varaa vuokrata itsellesi asunto ja elättää itsesi muutenkin. Jos mies jää entiseen asuntoonne, hän vastaa sen kuluista, kunnes se on myyty. Ei kannata keksi tekosyitä.

En minäkään näe tässä mitään ongelmia. Toinen jää taloon ja maksaa kulut, toinen menee vuokralle ja maksaa suurinpiirtein yhtä paljon. Sen vaan sovitte. Muuttofirmoja löytyy netistä. Muuttomuistilista löytyy netistä (vaikka itsestäänselviä asioita, silti joka kerta muuttaessani aukaisen - hyviä vinkkejä ja neuvoja, jopa aikataulutusta). Vuokra-asuntoja löytyy oikotie.fi ja vuokraovi.com -nettiosoitteista.

Paitsi jos mies ei suostu. Jos asunto on myös ap:n nimissä, ja mies jättää vastikkeet maksamatta, niin menee perintään myös ap:lta. Jos laina on molempien nimissä, niin sama juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme