Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt eroa mutta ei onnistu?

Vierailija
16.06.2026 |

Olen miettinyt eroa (erilleen muuttoa) puolisostani mutta se ei ole mahdollista. Vai mistä saisi apua prosessiin?? Miksi aina neuvotaan eroamaan, mutta ei oteta huomioon onko se fyysisesti mahdollista?

Korostan, että mikään "turvakoti" tai vastaava ei liity asiaan; ei ole väkivaltaa tms. Eikä riitaa kuka omistaa mitä.

Omistamme puoliksi velattoman asuinpaikkamme. Kummallakaan ei kuitenkaan ole rahaa "ostaa toista ulos". Minä olen se, joka haluaisin lähteä, koska emme tule enää toimeen. Mutta minne muka menisin ja miten??

Okei, sukulaiseni mökillä (noin 200 km päässä) voisin kuulemma majoittua mutta se ei auta tilannettani muuten. Minulla on täällä pikkukaupungissa työ, jonka haluaisin pitää; on aikalailla elinehto. Tuolta mökiltäkin työssäkäyntiin pitäisi omistaa auto. En omista, vaan olen ajanut puolisoni autoa töissä käydessäni (autojen menot maksaneet yhdessä).

En saa mistään lainaa, koska minulla ei ole luottotietoja. Puolisollakaan ei ole.

Julkisuudessa aina puhutaan, että "pitäisi erota huonosta suhteesta jo lastenkin takia" diipadaapa... Mutta entä jos ei se ole KÄYTÄNNÖSSÄ mahdollista?? 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron sattuessa yhteinen omaisuus myydään, myyntihinta jaetaan, ja molemmat hankkivat uuden kodin tahoillaan. Elintaso erossa usein laskee, ainakin hetkellisesti, mutta usein myös pysyvästi. Tästä syystä monet eivät eroa, sillä halutaan säilyttää tietty elintaso. Ja siitähän sinunkin tapauksessasi on kyse, ero kyllä onnistuisi, mutta heikentää elintasoa merkittävästi.

Emme ole naimisissa, eli kyllä molempien omaisuus on ihan omaa. Kummallakaan ei juuri muuta ole kuin talo (yhteinen).

AP

Ja sekin jossain kuolevassa pikkukylässä?

Vierailija
42/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole ollut luotto tietoja pitkään aikaan. Silti olen muuttanut vuokralle. Enempi riippuu miksi sinulla ei ole luottotietoja ja oletko saanut häädön aikaisemmin. Töissä käyvä vuokran maksaja kelpaa yleensä isännöitsijälle. Varsinkin jos ei ole häätö merkintää tai ollut ongelmia vuokran maksussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ns mukavuus erolta. Eroatte, jatkatte yhdessä asumista kumpikin elää omaa elämäänsä. Ehkä löytyy se uusi kumppani, jonka luokse muuttaa. Tiedän monia jotka ovat henkisellä tasolla eronneet jo vuosia sitten ja saanet homman toimimaan. 

Ei tarvitse välttämättä etsiä sitä uutta panoakaan. Oikeasti aika noloa varsinkin jos on ne lapset, juoksennella tuola kylillä huutelemassa että "pilluni on vapaana" tai "munani on vapaana", kun on jo se perhe tehty. Eläimet tekevät pesueen ja sitten uuden toisen kumppanin kanssa. Älkää jaksako olla niin alhaisia. Emme koskaan kehity ihmiskuntana mihinkään jos kaikki elävät kuin pahaiset elukat.

Vierailija
44/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei sitten ole kuin se vaihtoehto, että arvioi, kumpi on arvokkaampi, se asunnon puolikas vaiko oma vapaus. Eräässä erossa jako tapahtui siten, että ex-vaimo sai pitää koko huushollin. Mies valitsi mieluummin eron ja uuden kumppanin kuin että olisi alkanut siitä yhteishuushollista vääntämään kättä exän kanssa.

Et siis valinnut vapautta vaan uuden pillupanon. Ketä yllättää että mies tekee jonkun tällaisen ratkaisun.

Vierailija
45/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hippasen hankala saada uutta asuntoa, jos ei ole luottotietoja vaikka nykyinen torppa saataisiin myytyä. "

Miten niin? Maksat vaikka puolen vuoden vuokran vakuutena niin kyllä aika moni vuokranantaja katsoo läpi sormien luottotiedottomuutta.

Vierailija
46/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron sattuessa yhteinen omaisuus myydään, myyntihinta jaetaan, ja molemmat hankkivat uuden kodin tahoillaan. Elintaso erossa usein laskee, ainakin hetkellisesti, mutta usein myös pysyvästi. Tästä syystä monet eivät eroa, sillä halutaan säilyttää tietty elintaso. Ja siitähän sinunkin tapauksessasi on kyse, ero kyllä onnistuisi, mutta heikentää elintasoa merkittävästi.

Emme ole naimisissa, eli kyllä molempien omaisuus on ihan omaa. Kummallakaan ei juuri muuta ole kuin talo (yhteinen).

AP

joo, mutta sitten yksin asuessa joudut kaiken maksamaan YKSIN yhden ihmisen tuloilla.

Vierailija
47/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun palkasta jää kuukaudessa käteen n. 800 euroa. Olen katsellut työpaikkani läheltä pieniäkin asuntoja, jotka ovat vähintään sen 500€/kk. Tähän lisäksi vielä se, etten omista autoa tai muuta kulkinetta. "

Noilla tuloilla saat kyllä asumistukea ja luultavasti myös toimeentulotukea. Tulosihan ovat ihan onnettoman pienet.

Vierailija
48/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hippasen hankala saada uutta asuntoa, jos ei ole luottotietoja vaikka nykyinen torppa saataisiin myytyä. "

Miten niin? Maksat vaikka puolen vuoden vuokran vakuutena niin kyllä aika moni vuokranantaja katsoo läpi sormien luottotiedottomuutta.

Voi olla että vouti ehti väliin ennen kun tilillä on senttiäkään. 

Vierailija
49/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä voi etsiä vaikka olisi jo työ. Ala katselemaan josko saisit parempi palkkaista työtä jostakin missä asunnot ovat halvempia. 

Vierailija
50/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun palkasta jää kuukaudessa käteen n. 800 euroa. Olen katsellut työpaikkani läheltä pieniäkin asuntoja, jotka ovat vähintään sen 500€/kk. Tähän lisäksi vielä se, etten omista autoa tai muuta kulkinetta. "

Noilla tuloilla saat kyllä asumistukea ja luultavasti myös toimeentulotukea. Tulosihan ovat ihan onnettoman pienet.

Ja silti on pitänyt se talo hommata….

Vierailija
51/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoistanne mutta vastatkaa te "TIETÄJÄT" sitten tähän:

Okei meillä on vaikka huomenna taas riita emmekä halua nähdä toisiamme. Minä päätän lähteä heti kun mahdollista. Samantien en voi lähteä mihinkään, koska ei ole autoa eikä paikkaa mennä.

Mutta en voi lähteä ensi syyskuussakaan; minne ja millä menisin? En voi kuitenkaan kaapata lasta kainaloon ja lähteä kävelemään, pääsisimme ehkä 5 km päähän telttailemaan. 

AP

Vierailija
52/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne koirat ja kissat,ja pari marsua  ja  kultakalaa ja rottia ja sisiliskoja.

Vierailija
53/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan ole ollut luotto tietoja pitkään aikaan. Silti olen muuttanut vuokralle. Enempi riippuu miksi sinulla ei ole luottotietoja ja oletko saanut häädön aikaisemmin. Töissä käyvä vuokran maksaja kelpaa yleensä isännöitsijälle. Varsinkin jos ei ole häätö merkintää tai ollut ongelmia vuokran maksussa.

Mistä lähtien se on isännöitsijä, joka päättää vuokralaisista?

Vierailija
54/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tilata Aku Ankkaa. Ja paneskella lapsia vaikka ei pysty vastaamaan edes itsestään. 

Vierailija
55/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien se on isännöitsijä, joka päättää vuokralaisista?

Esim Lumo-asuntojen vuokraamisesta vastaa isännöintiyhtiö.

Vierailija
56/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei meillä on vaikka huomenna taas riita emmekä halua nähdä toisiamme. Minä päätän lähteä heti kun mahdollista. Samantien en voi lähteä mihinkään, koska ei ole autoa eikä paikkaa mennä.

Mutta en voi lähteä ensi syyskuussakaan; minne ja millä menisin? En voi kuitenkaan kaapata lasta kainaloon ja lähteä kävelemään, pääsisimme ehkä 5 km päähän telttailemaan. 

AP

Niin. Ei aina voi erota. En ole itsekään voinut erota. Ole riitelemättä miehesi kanssa 

Myös platonisessa suhteessa voi olla.

Vierailija
57/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Marttyyrius on narsismin piirre. 

Vierailija
58/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Eikä sulla ole jalkojakaan?🤣

Vierailija
59/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo on ostettu kauan aikaa sitten, kun olimme molemmat hyväpalkkaisessa työssä. Oli lisäksi edullinen että lainakin maksettiin nopeasti pois.

Tilanteet voivat muuttua nopeasti; sairastumisia, työttömyyttä jne

Pitäisi olla meedio, että näkisi kymmeniä vuosia eteenpäin :( 

AP

Vierailija
60/63 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Niin. Ei aina voi erota. En ole itsekään voinut erota. Ole riitelemättä miehesi kanssa 

Myös platonisessa suhteessa voi olla.

Mekin ollaan kohta kolme vuotta asuttu samaa taloa, eri kerroksissa. Ja kun asiat on puhuttu läpi ei tarvitse riidelläkään. Elämä on muualla kun kodinmuurien sisäpuolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän