Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän kanssa riitaa kissan lopetuksesta

Vierailija
10.06.2026 |

Minulla on ollut kissa teini-ikäisestä saakka. Olen kasvanut sen rinnalla aikuiseksi, muuttanut ekaan omaan kotiin, muuttanut ekaan omistusasuntoon, se on ollut mukana kaikissa suurissa ja pienissä elämän virstanpylväissä. Se on ollut minulle tuki ja turva, luotettu ystävä ja kallio, kun elämässä on ollut monenlaisia myllerryksiä. 

Nyt kissa on 20-vuotias. Olen oikeastaan jo pari vuotta yrittänyt sopeutua ajatukseen, että meillä tuskin on enää pitkää aikaa yhdessä. Käytän sitä säännöllisesti eläinlääkärissä tarkastuksissa, mitään varsinaista diagnosoitavaa vaivaa sillä ei ole havaittu, mutta ikä on alkanut näkyä. Se on vähän seniili, laihtunut ja menettänyt lihasmassaa, jäykkä/hidas liikkumaan, näkö ja kuulo ovat huonontuneet ja se on kovin unelias. 

Tapasin nykyisen miesystäväni noin vuosi sitten. Hän on eläinrakas ja tietysti tykästyi kissaani kovasti. 

Pitkien pohdintojen ja MONIEN itkujen jälkeen olen päättänyt, että lähipäivinä/-viikkoina olisi armeliainta nukuttaa kissa ikiuneen, koska vanhuudenvaivat vaikuttavat sen elämään enkä tiedä, että se nauttii elämästään kovin paljon enää. Haluaisin ehkäistä tulevaa kärsimystä, koska vääjäämättä se tulee sairastumaan ja haluaisin sen lähdön olevan rauhallinen ja mahdollisimman mukava. 

Kerroin asiasta miesystävälleni lähinnä ilmoitusasiana, koska kissa ja päätös on minun. Kaikki perheenjäseneni ja ystäväni ovat ymmärtäneet päätöstäni ja tukeneet minua siinä, mutta mies alkoi kyseenalaistaa asiaa. Hän kyseli, että miksi haluan "tappaa" kissan, kun siinä ei ole mitään vikaa ja että miksi ei nyt katsottaisi ainakin kesän yli. 

 

Tämä on edennyt riitaan asti. Mies ei kunnioita päätöstäni eikä tunnu luottavan harkintakykyyni. Muutenkin tuntuu epäsopivalta, että ihminen, jonka olen tuntenut vasta reilun vuoden on heittänyt itsensä näin henkilökohtaisen ja kivuliaan asian keskiöön. Olen kuitenkin pohtinyt tätä jo pari vuotta ja nyt yhtäkkiä tässä onkin aivan uusi asia, jota pitäisi ottaa huomioon ikään kuin nukutuspäätös ei olisi jo itsessään minulle hankala. En jaksaisi riidellä asiasta, mutta en myöskään halua vain viedä kissaa piikille ja olla "pahis". 

Olen alkanut kääntyä eron kannalle, koska tiedän, että en tule saamaan häneltä sitä tukea ja lohtua, jota surullisina aikoina kaipaisin. Todennäköisimmin hänen asenteensa olisi luokkaa "no itsepähän päätit, mitä nyt itket".

 

Miten te suhtautuisitte asiaan ja hoitaisitte sen?

 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluat lopettaa kissan lähinnä sen iän takia, ja vaadit vielä miesystävän kyseenalaistamattoman tuen siihen, kun sitten itket, mitä jo mietit. Taidat olla aika kontrolloiva ja diiva. Kyllä, kannattaa erota. Mies ansaitsee paremman kumppanin.

Vierailija
62/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kissalla jo vaivoja ? Onko kipeän oloinen ? Ei pelkkä vanhuus ole mielestäni syy ikiuneen laittamista. Tiedän 26-vuotiaaksi eläneen kissan, nukkui enimmäkseen, kävi syömässä ja laatikolla, peseminen ja taas lepäämään mutta ei ollut kipuja. Kuulo vain oli huonontunut. Keskustele asiasta eläinlääkärin kanssa kun olet teettänyt kissalle vielä verikokeet ym. Asiat menevät omalla painollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin vakaalla pohjalla ei suhde tunnu olevan, jos tällainen asia saa pohtimaan eroa. 
Läheisillä voi olla asiaan oma mielipide ja se saattaa olla erilainen mielipide kuin itsellä, näin ollen sitä ei kannata tulkita tuen puutteeksi. 
 

Vierailija
64/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kissasi ja sinun päätöksesi. Mummini sanoi, että haluaa poistua täältä ennen kuin kunto heikkenee liian paljon. Onneksi tulikin massiivinen sydänkohtaus ja vei mummin nopeasti. Kissa on toki eri asia kuin ihminen eikä kissa osaa ajatella millaisia tuskia on edessä. On armeliainta lopettaa eläin ennen kuin niitä tuskia tulee. Meillä on ollut kissoja ja hevosia. Olemme lopettaneet kaikki eläimet ennen kuin vanhuuden vaivoja olisi tullut liikaa. Kun on mahdollisuus säästää toinen elävä olento kivuilta ja tuskalta niin miksi sitä ei tekisi.

Toimisiko tämä sama sinuun ja nyt heti, ennenkuin niitä vanhuuden vaivoja tulee ?

Vierailija
65/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä ei näe asiaa samalla tavalla kuin sinä ja nyt jo ero on harkinnassa? 
Odotatko, että hän muuttaa mielensä vai mitä odotat? Jos kerran haluat viedä kissan lopetukseen, niin vie. Mitä sitä keltään kyselet. 

Vierailija
66/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kissalla jo vaivoja ? Onko kipeän oloinen ? Ei pelkkä vanhuus ole mielestäni syy ikiuneen laittamista. Tiedän 26-vuotiaaksi eläneen kissan, nukkui enimmäkseen, kävi syömässä ja laatikolla, peseminen ja taas lepäämään mutta ei ollut kipuja. Kuulo vain oli huonontunut. Keskustele asiasta eläinlääkärin kanssa kun olet teettänyt kissalle vielä verikokeet ym. Asiat menevät omalla painollaan.

Viddu mikä ääliö olet sinäkin 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystävä ei näe asiaa samalla tavalla kuin sinä ja nyt jo ero on harkinnassa? 
Odotatko, että hän muuttaa mielensä vai mitä odotat? Jos kerran haluat viedä kissan lopetukseen, niin vie. Mitä sitä keltään kyselet. 

Minäkin haluan kertoa olevani provoihin menevä ja niistä pikkarit märäksi saava debiili 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
68/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle että nyt turpa kiinni ja maksa kiltisti ja hiljaa kissastani aiheutuvat laskut. Kissa on kuitenkin huomattavasti tärkeämpi ja arvokkaampi kuin yksikään mies kun eihän miehillä ole mitään arvoa ihmisinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehelle että nyt turpa kiinni ja maksa kiltisti ja hiljaa kissastani aiheutuvat laskut. Kissa on kuitenkin huomattavasti tärkeämpi ja arvokkaampi kuin yksikään mies kun eihän miehillä ole mitään arvoa ihmisinä

Taas yksi ääliö ilmoittautui 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
70/70 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksitty tarina, ei ole miestä, ei kissaa.

Minulla on lemmikkipossu eli mies kotona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan