Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suuren talolainan voi ottaa? Onko meillä varaa ostaa 550000 maksavaa taloa näillä varoilla?

Vierailija
13.11.2011 |

Siis kysymys oli siinä. Talo on ihana, n. 250 neliön unelma hyvällä asuinalueella. Haluaisin tuon talon. Mies pelkää, ehkä aiheesta, että suunnittelemme yli varojemme.



Eli sano sinä viisas av-äiti; kuinka varakas täytyy olla ostaakseen ko. talon. Voisimme maksaa käsirahaa n. 200000 ja lyhentää lainaa kuukausittain ainakin 1800. Tulomme saattavat kyllä muuttua vielä positiiviseen suuntaan sillä tällä hetkellä teen töitä vain muutaman tunnin viikossa kotoa käsin (nuorin lapsista vielä liian pieni) ja tarkoitus olisi vuoden parin päästä ansaita ainakin 500 enemmän. Eli voisimme ehkä maksaa n. 2100 kk pois. Mutta riittääkö se?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset tulonne ovat?

Meillä kävi niin, että saamme lainaa max 250 000

Tarve olisi ollut jokseenkin isompi, jotta olisi saanut mitä halusi. Laskimme, että hyvin voimme maksaa isompaa lyhennystä.

Noh, pankin mielestä ihmisen kuuuluu matkustella, joten laina tyssäsi tuohon 250th tilaan.

Meidän kulutustottumuksemme ovat ihan toisenlaiset mitä pankki laskee ihmisellä olevan ja luottopankkitäti sanoi, että ohjelmaa ei voi ohittaa...laina lasketaaan samoilla oletuksilla kaikille..

Eli lainaa on nyt250th ja lyhennys 1600€, enempää ei tipu Nordeasta.

Vierailija
2/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen 350 000 laina, oma osuus reipas 200 000 yli 500 000 euron talosta, jonka ostimme kolmisen vuotta sitten. Velka on pitkä, mutta kuvittelemme, että jossakin vaiheessa muutamme pienempään ja halvempaan ennenkuin tuo maksettu, jolloin sen voi kuitata pois sitten kerralla silloin. Maksamme lainaa nyt kolmatta vuotta ja meillä lyhennys+korko yhteensä on kuukausittain 1700 euroa. Ei ole ollut ongelmia maksamisen kanssa ja matkusteltukin ollaan eli lungia elämää. Tulomme on molemmilla n. 4500e/kk. OP:stä saatiin tällainen laina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen tulot vaihtelevat mutta käteen jää kuussa ainakin 4000, joskus huomattavasti enemmänkin. Kuten sanoin, minun tuloista ei kannata puhua, vielä..



Otan siis selvää pankin näkökannasta. Mies on vain sitä mieltä, ettei se kannata. Hluaisi myös ostaa isomman talon mutta toisaalta on ihminen, joka nauttii matkustelusta ym. mukavasta elämästä(niistä minä voisin tinkiä..)

Vierailija
4/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kallista. Lämmitys, sähkö, kiinteistövero jne. jne. maksaa maltaita sen lainan lisäksi. Onko teillä siihenkin varaa. Aika mahtava tilanne teillä kyllä jos et käytännössä edes tee töitä ja silti pystyisitte lyhentämään noin paljon.

Vierailija
5/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa:



Tuon kokoisen omakotitalon kuukausikustannukset ovat pitkässä juoksussa ainakin 4e/m2 eli pelkästään juoksevia kuluja on 1000 e kuussa. Siihen päälle sitten 250 000 euron lainan kulut. Ilmeisesti tarkoitus olisi ottaa pitkä laina ja korot ovat olleet pitkässä juoksussa noin 5% (4% + marginaali) eli se tekisi siis 25 v laina-ajalla 1500 euroa kuussa.



Realistista olisi siis, että teillä menisi seuraavat 25 v 2500 e kuussa asumiseen. Olisiko tuo summa, jonka unelma-asunnosta a) voisitte maksaa ja b) haluaisitte maksaa?

Vierailija
6/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä laskeskelen sen varaan, että jo ensi vuonna ansaitsen ainakin puolipäiväisen palkan. Toisaalta olemme miehen kanssa samaa mieltä, että lapset ovat nyt tärkeintä. Puolipäivätyö olisikin siksi maksimi. Olen kyllä jättänyt tähän laskelmaan vielä hätävaran; miehellä pieni omistusasunto, joka vuorkattuna. Jos epämielyttäviä yllätyksiä sattuisi, voisi sen myydä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 1000 kk juoksevia kuluja? Nykyinen talomme on 170 neliötä eikä kulut kyllä niin pahija ole..

ap

Vierailija
8/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa: Tuon kokoisen omakotitalon kuukausikustannukset ovat pitkässä juoksussa ainakin 4e/m2 eli pelkästään juoksevia kuluja on 1000 e kuussa. Siihen päälle sitten 250 000 euron lainan kulut. Ilmeisesti tarkoitus olisi ottaa pitkä laina ja korot ovat olleet pitkässä juoksussa noin 5% (4% + marginaali) eli se tekisi siis 25 v laina-ajalla 1500 euroa kuussa. Realistista olisi siis, että teillä menisi seuraavat 25 v 2500 e kuussa asumiseen. Olisiko tuo summa, jonka unelma-asunnosta a) voisitte maksaa ja b) haluaisitte maksaa?[/i

Meillä on ollut 270m2 öljylämmitteinen ok-talo.

Kuukautta kohden kulut olivat paljon alemmat.

kiinteistövero-öljy-puhtaanapito-vesi-käyttösähkö

Yhteensä 400€/kk

Mitä jää puuttumaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa: Tuon kokoisen omakotitalon kuukausikustannukset ovat pitkässä juoksussa ainakin 4e/m2 eli pelkästään juoksevia kuluja on 1000 e kuussa. Siihen päälle sitten 250 000 euron lainan kulut. Ilmeisesti tarkoitus olisi ottaa pitkä laina ja korot ovat olleet pitkässä juoksussa noin 5% (4% + marginaali) eli se tekisi siis 25 v laina-ajalla 1500 euroa kuussa. Realistista olisi siis, että teillä menisi seuraavat 25 v 2500 e kuussa asumiseen. Olisiko tuo summa, jonka unelma-asunnosta a) voisitte maksaa ja b) haluaisitte maksaa?[/i Meillä on ollut 270m2 öljylämmitteinen ok-talo. Kuukautta kohden kulut olivat paljon alemmat. kiinteistövero-öljy-puhtaanapito-vesi-käyttösähkö Yhteensä 400€/kk Mitä jää puuttumaan?

Vierailija
10/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylläpitokuluihin.



Kakkoselta puuttuu remonttirahasto ja vakuutukset. Tosin ei noi remonttikulut alkuun ole ollenkaan isoja, jos ostaa esim. uuden talon. Meillä 5 vuotta vanha talo, eikä olla remontoitu vielä yhtään mitään. Piha vie vähän rahaa, kun sitä laitettu, mutta puutarhanhoito on enemmänkin "harrastus".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo talo, jota havittelen ei ole uusi mutta uuden veroinen. Remonttitarvetta ei olisi.

Vierailija
12/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole melba ja mielestäni hänen 1000e/kk on kyllä liikaa

ylläpitokuluihin.

Kakkoselta puuttuu remonttirahasto ja vakuutukset. Tosin ei noi remonttikulut alkuun ole ollenkaan isoja, jos ostaa esim. uuden talon. Meillä 5 vuotta vanha talo, eikä olla remontoitu vielä yhtään mitään. Piha vie vähän rahaa, kun sitä laitettu, mutta puutarhanhoito on enemmänkin "harrastus".

minäkään, mutta käsittääkseni melba jakoi samalla myös keskimääräisen pikkuremontin tarpeen laskennallisesti mukaan, jolloin se oli hoito- ja remonttikuluineen 1000€/kk 25 vuoden ajan. Ja se ei ole kyllä mitenkään ylimitoitettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 25€/kk lisää, siltikin..ei meillä mitään remonttirahastoa ollut, pah. En tykkää noin paljoa ennakoida, otetaan elämä vastaan sellaisena kun se tulee...kuten viime talvena kun lumi toi alas yhtä sun toista. Sitten kaivettiin kuvetta..

Vierailija
14/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 vuotta vanha saman kokoinen talo pk-seudulla. Ylläpitokulut kuukaudessa kylmimpinä talvikuukausina 350 euroa. Kesäkuukausina 250 euroa.



Kulut sisältävät kaukolämpö-, vesi-, sähkö- ja jätemaksut.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskea näiden lisäksi



Kulut sisältävät kaukolämpö-, vesi-, sähkö- ja jätemaksut.



myös ainakin kiinteistövero ja kiinteistövakuutus (kuuluuko kotivakuutus tähän? En tiedä, kun en ole kiinteistöä omistanut). Aivan var,asti vakuutukset enemmän kuin 25 euroa kk:ssa.

Vierailija
16/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(juuri odottaa tuossa vieressä lasku maksamista) on vuodessa 461,19 euroa. Talon koko 210m2. Eli on n. 38e/kk. Tosin me saadaan tuo kokonaan Pohjola-Op:n bonuksilla "ilmaisena".

Vierailija
17/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihanan talon" takia on järjetöntä ottaa noin suurta riskiä. Mistä voit varmasti tietää, nousevatko tulosi? Entäs jos saat potkut tai miehesi saa potkut? Entäs jos tulee avioero tai jokin vakava sairaus eikä voi käydä töissä - tuon hintaista taloa on todella vaikeaa ja hidasta saada myytyä, ainakin täälläpäin, joten ei voi ajatella niin, että "no sitten vaan myydään talo". Tarvitsetteko oikeasti noin ison talon? Maksatteko lainaanne vielä 10 vuotta senkin jälkeen kun lapsenne ovat muuttaneet kotoa ettekä edes tarvitsisi noin paljoa neliöitä enää?

Vierailija
18/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskea näiden lisäksi Kulut sisältävät kaukolämpö-, vesi-, sähkö- ja jätemaksut. myös ainakin kiinteistövero ja kiinteistövakuutus (kuuluuko kotivakuutus tähän? En tiedä, kun en ole kiinteistöä omistanut). Aivan var,asti vakuutukset enemmän kuin 25 euroa kk:ssa.

Vierailija
19/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskea näiden lisäksi Kulut sisältävät kaukolämpö-, vesi-, sähkö- ja jätemaksut. myös ainakin kiinteistövero ja kiinteistövakuutus (kuuluuko kotivakuutus tähän? En tiedä, kun en ole kiinteistöä omistanut). Aivan var,asti vakuutukset enemmän kuin 25 euroa kk:ssa.


2

Vierailija
20/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihanan talon" takia on järjetöntä ottaa noin suurta riskiä. Mistä voit varmasti tietää, nousevatko tulosi? Entäs jos saat potkut tai miehesi saa potkut? Entäs jos tulee avioero tai jokin vakava sairaus eikä voi käydä töissä - tuon hintaista taloa on todella vaikeaa ja hidasta saada myytyä, ainakin täälläpäin, joten ei voi ajatella niin, että "no sitten vaan myydään talo". Tarvitsetteko oikeasti noin ison talon? Maksatteko lainaanne vielä 10 vuotta senkin jälkeen kun lapsenne ovat muuttaneet kotoa ettekä edes tarvitsisi noin paljoa neliöitä enää?

Ei elämästä mitään tule jos kaikessa miettii varman päälle "mitä jos".

Joillekin se sopii, mutta ei meille.

Meidän kuningaqs ajatus on ollut myydä talo kun lapset muuttavat pois. Eletään kulloisenkin elämäntilanteen mukaisesti.

2, ja paljon muita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi