Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salmonella munat ohjeistetaan laittamaan sekajätteeseen

Vierailija
23.06.2026 |

Ihmetyttää koska meillä ei mitään ruokaan viittaavaa saa laittaa kuin biojätteeseen tai kompostoriin . Mihkä siis laitan ne ? Jos kypsentää kunnolla voi huoletta kai käyttää kun muistaa hygienian käsittelynkohdalla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Vierailija
2/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Kävi Lidlissä 

Vierailija
4/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012096380.html
Ostitko kaupasta munia? Tarkasta paketti


"KANANMUNIA vedetään takaisin, Ruokavirasto tiedottaa. Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

 

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat.

 

Takaisinvedettäviä tuotteita ovat erikokoiset Kotkot Vapaa, Kotimaista Vapaa ja Laitilan Kanatarha Vapaa -kananmunapakkaukset. Munia on ollut myynnissä K- ja S-kaupoissa sekä Lidleissä."

Vierailija
5/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kohtaa et siis tuossa ohjeessa ymmärrä?

Vierailija
6/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennä huolellisesti ja syö sen jälkeen rauhassa eli juuri niinkuin jo mietitkin. Paketoi kuoret sekajätteeseen, biojätteestä salmonella saattaisi huonolla tuurilla levitä luonnon eläimiin.  Salmonellaa on kananmunissa koko ajan suunnilleen kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa ja Ruotsissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Vierailija
8/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Tarkistin nimenomaan munista sen 2fjne. . Pakkauksen numerot oli samat mutta munissa oli eri merkintä .

Vierailija
10/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä miksi ohjeistetaan hävittämään kokonaan eikä käyttämään täysin kypsennettyinä: kaikki eivät ole yhtä huolellisia hygienian suhteen ja odottamaan jääneet kananmunat saattaisivat päätyä "normaalikäyttöön". Esim. asia unohtuu tai joku toinen henkilö ei edes tiedä riskistä. Kypsennettäessä tai keitettäessä näitä munia ei saa jättää yhtään löysiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Sekoitti tuo pakkaus mutta ne numerot oli siinä kananmunassa eli jutussa oli hieman väärin sanottu  ! Eli piti syynätä munat että selvisi mitä munia on .

Vierailija
12/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Tarkistin nimenomaan munista sen 2fjne. . Pakkauksen numerot oli samat mutta munissa oli eri merkintä .

Enää pitää kysyä miksi, kun on kehotettu tarkistamaan pakkauksen leima?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Tarkistin nimenomaan munista sen 2fjne. . Pakkauksen numerot oli samat mutta munissa oli eri merkintä .

Enää pitää kysyä miksi, kun on kehotettu tarkistamaan pakkauksen leima?

Pakkauksessa ei ollut leimaa , leima oli munassa . Pakkauksen numerot oli samat , siinä jutussa oli minusta väärin mainittu että pakkaus .

Vierailija
14/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Tarkistin nimenomaan munista sen 2fjne. . Pakkauksen numerot oli samat mutta munissa oli eri merkintä .

Enää pitää kysyä miksi, kun on kehotettu tarkistamaan pakkauksen leima?

Joko toimittaja tai alkuperäisen tiedotteen laatija on tehnyt virheen kirjoittaessaan PAKKAUS. Tuo FI -leima on nimenomaan kananmunan leima, sitä ei yleensä ole pakkauksen päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Ei ne huonoja sitten pitäisi olla jos on eri tunnus.

Vierailija
16/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Tarkistin nimenomaan munista sen 2fjne. . Pakkauksen numerot oli samat mutta munissa oli eri merkintä .

Enää pitää kysyä miksi, kun on kehotettu tarkistamaan pakkauksen leima?

Joko toimittaja tai alkuperäisen tiedotteen laatija on tehnyt virheen kirjoittaessaan PAKKAUS. Tuo FI -leima on nimenomaan kananmunan leima, sitä ei yleensä ole pakkauksen päällä.

Niinpä , näinkin yksinkertainen asia ja sitäkään ei ole pystytty laatimaan oikein että kaikki ymmärtää . Muakin sekoitti pakkaus koska leima oli munassa . Eli oli saman numeroinen pakkaus mutta sitten tarkistin munat ja niissä oli se leima joka oli minulla eri .

Vierailija
17/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on munissa eri numerosarja. Parasta ennen päiväys on 7.7. Ymmärtääkseni ne ovat siis käyttökelpoisia, eivätkä ne ole edes mikään noista kolmesta, vaan Pirkan vapaita munia.

Vierailija
18/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä onnistuit Suomessa saamaan salmonellan saastuttamia munia?

Tarkistin ja muuten oli samat paitsi munassa se tunnus oli eri eli olen selvillä vesillä mutta kysymys muuten on voimassa saako laittaa sekajätteeseen vai onko paikkakuntaisia eroja..

Katso kananmunaan leimattuja tunnuksia ja päivämäärää, niiden mukaan mennään eikä pelkästään pakkauksen nimen.

Ei niitä munia tarvitse erikseen syynätä!

"Takaisinveto koskee pakkauksia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiemmin.

Päiväys on voitu merkitä 12.7.2026 tai 12/07 L. Päiväyksen yhteydessä oleva L-kirjain on merkityksellinen, sillä se vertaa Laitilan pakkaamoon, johon ongelmat kohdistuvat."

Se leima on munassa, ei pakkauksessa.

Vierailija
19/19 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti: Takaisinveto koskee vain kananmunia, jotka on merkitty leimalla 2FI648551 ja joiden parasta ennen -päiväys on 12. heinäkuuta tai aiempi. Tällaisista munista löytyy esimerkiksi merkintä 12.7.2026 tai 12/07 L.

Takaisinvedettävät tuotteet ja niiden EAN-koodit

KotKot Vapaa M10 580 g, EAN: 4334035627588

KotKot Vapaa L15 1020g, EAN: 4056489454977

Kotimaista Vapaa M10 580g, EAN: 6414893094918

Kotimaista Vapaa L15 1020g, EAN: 6438460328329

Laitilan Kanatarha Vapaa M15 870g, EAN: 6430017901429

Laitilan Kanatarha Vapaa M10 580g, EAN: 6430017900309

Laitilan Kanatarha Vapaa L15 1020g, EAN: 6430017900583

Laitilan Kanatarha Vapaa M24 1392g, EAN: 6430017900347

Laitilan Kanatarha Vapaa L180 12,3kg, EAN: 6430017907766

Laitilan Kanatarha Vapaa XL180 14,1kg, EAN: 6430017907131

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi