Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suuren talolainan voi ottaa? Onko meillä varaa ostaa 550000 maksavaa taloa näillä varoilla?

Vierailija
13.11.2011 |

Siis kysymys oli siinä. Talo on ihana, n. 250 neliön unelma hyvällä asuinalueella. Haluaisin tuon talon. Mies pelkää, ehkä aiheesta, että suunnittelemme yli varojemme.



Eli sano sinä viisas av-äiti; kuinka varakas täytyy olla ostaakseen ko. talon. Voisimme maksaa käsirahaa n. 200000 ja lyhentää lainaa kuukausittain ainakin 1800. Tulomme saattavat kyllä muuttua vielä positiiviseen suuntaan sillä tällä hetkellä teen töitä vain muutaman tunnin viikossa kotoa käsin (nuorin lapsista vielä liian pieni) ja tarkoitus olisi vuoden parin päästä ansaita ainakin 500 enemmän. Eli voisimme ehkä maksaa n. 2100 kk pois. Mutta riittääkö se?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kaikki tulonsa siihen ihquun taloon. Mitä sitä tulevaisuutta miettimään. Kyllä sitten vaikka äiti ja isä tai sossu maksaa kun rahat loppuu ja velat kaatuu niskaan.

Vierailija
22/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten asiat menivätkin eri tavalla ja nyt ovat suurissa ongelmissa 500 tuhannen talonsa ja ison velkansa kanssa. Taloa kukaan ei tunnu haluavan ostaa kun on niin kallis ja iso, vaikka onkin ns. hyvällä paikalla. Ei kaikkea tarvitsekaan miettiä varman päälle, mutta tiettyjä asioita kyllä, ja varsinkin tällaisia isoja, joissa harkitsemattomat valinnat voivat vaikuttaa loppuelämään ja sen laatuun.


Ei elämästä mitään tule jos kaikessa miettii varman päälle "mitä jos".

Joillekin se sopii, mutta ei meille.

Meidän kuningaqs ajatus on ollut myydä talo kun lapset muuttavat pois. Eletään kulloisenkin elämäntilanteen mukaisesti.

2, ja paljon muita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten asiat menivätkin eri tavalla ja nyt ovat suurissa ongelmissa 500 tuhannen talonsa ja ison velkansa kanssa. Taloa kukaan ei tunnu haluavan ostaa kun on niin kallis ja iso, vaikka onkin ns. hyvällä paikalla. Ei kaikkea tarvitsekaan miettiä varman päälle, mutta tiettyjä asioita kyllä, ja varsinkin tällaisia isoja, joissa harkitsemattomat valinnat voivat vaikuttaa loppuelämään ja sen laatuun.

siinä on riskinä. Tuollaisia riskejä ei kannata ottaa muuta kuin silloin, jos saa talon / asunnon takuuvarmasti menemään kaupaksi suuremmalla summalla kuin mitä velkaa on, eikä noissa leikeissä kannata etenkään takaajia pitää mukana.

Se myös vaatii, että herää realisoimaan omaisuutensa itse ajoissa, eikä ajaudu pakkohuutokauppaan asti.

Vierailija
24/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisi, että talo olisi vanha ja koko ajan jostain päästä olisi pakollista remonttia: kattoa, lämmitysjärjestelmää jne. Sellaisessa talossa on joka vuosi pakko investoida johonkin isompaan ja silloin varmaan meneekin se 1000 Euroa/kk keskinmäärin.



Ap on ostamassa kuitenkin melkein uutta taloa, jolle ei remonttitarpeita vuosiin. Asumiskuluja on vaikea arvioida tietämättä kohdetta, mutta 300-350 Euroa/kk riittää, ellei ole kallista vuokratonttia. Uudet talot on energiapihejä. Esimerkiksi vanhemmillani menee 260m2 uudessa talossa lämpöön vähemmän kuin meillä 120m2 30 vuotta vanhassa.

Vierailija
25/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En listannut vakuutuksia, koska ne "kuittaantuvat" op-bonuksilla:

Kiinteistö- ja irtaimistovakuutus 600 €/vuosi = 50 €/kk



Kiinteistövero 650 €/vuosi = 64 €/kk.



Maksimikuukausikulut= 464 €, jos vakuutukset omasta pussista



-----------------------------------------

Yllättäviin menoihin on syytä varautua. Uudessa talossa paikat repsota moneen vuoteen, silti kuluu ilmanvaihtosuodattimia, puutarhalannoitetta, lamppuja, pattereita ja muuta tavalliseen elämiseen liittyvää. Ne eivät mielestäni kuulu talon ylläpitokuluihin.



-15



Vierailija
26/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se meille olisi liian kallis. Toisaalta en laskenut kaikkia varoja tuohon talon rahoitukseen, joten luulen, että aivan liian suuri riski ko. talon ostaminen ei olisi. Mutta toisaalta olisihan siinä maksamista loppuelämäksi..eli ehkä pelaamme varman päällä ja vain unelmoin tuosta talosta. Toisaalta jos nyt vaikka sitten menenkin parin vuoden päästä kokonaan töihin ja ansaitsen 3000-4000 brutto. Voisimme lyhentää lainaa vaikka 3000 kuussa. No, ehkä odotellaan niitä aikoja. Toivottavasti löytyy sitten vastaava talo.. terv. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menossa kohti uutta taantumaa ja se mitä maksatte nyt ei välttämättä ole se mitä saisitte jos olisi 2 vuoden kuluttua pakko myydä.

Varmakin työpaikka saattaa muuttua olemattomaksi työpaikaksi ihan minä päivänä vaan. Mun vakaa ja varma työnanantaja myytiin kuukausi sitten ja uusi omistajayritys aikoo korvata koko johtoryhmän uusilla omilla tekijöillään. Siinä meni monen isotuloisen isän duuni.

Vaikka talo oli nyt vaan 5 v niin esim lämpöjärjestelmä pitää uusia noin 10 v kuluttua, kustannus lähemmäs 10000€. Ja omakotitalossa on AINA jotain laittamista ja usein 1000€ on pieni summa eli taloutta ei kannata vetää ihan kireäksi.



Jos sun miehen netto on 4000€ ja lainan. Kulut 1800+500 peruskuluja niin aika hiton tiukoilla olette jos kaikkeen muuhun elämiseen, tarhamaksuihin, harrastuksiin ja yllättäviin kuluihin jää alle 1700€/kk ja teillä on iso talo, pienet lapset eikä sulla vakituista työtä. Oletan että siis asutte isommassa kaupungissa

Vierailija
28/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 4e/neliö ei todellakaan ole paljon. Tietty alkuunsa ei tule noin paljon kuluja, mut kuluja ei voi laskea tällä hetkellä olevan tilanteen takia, jos kuitenkin pelkkä lainakin on vaikka 25 vuodeksi. Jos talo ei ole nyt uusi vaan esim. 15 v vanha, niin silloin 40 v päästä on jo ties mitä rempattavaa.



Yleensä kannattaa laskea sen mukaan, mitkä on todelliset kustannukset pitkässä juoksussa, jos on jotain 550 000 euron asuntoa ostamassa eikä mitään hetken kuluja esim. ekan vuoden remontit ottaen huomioon tai ottaen huomioon, että korot on 2%. Kannattaa ottaa siis huomioon tuon hintaisessa asunnossa sekin, että 25 vuodessa ehtii tapahtua koroillekin vaikka mitä, samoin remonteille.



Alkuperäiselle saattaa hyvinkin olla järkevää jäädä odottamaan. Nimenomaan tuon hintaisten kämppien hinnat ovat olleet laskussuunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talo maksoi 3 vuotta sitten 550 t, kuittasimme edellisten asuntojen myynnillä 270 t.

Lainaa jäljellä 170 t.



Lainalle olisi maksuaikaa yli 20 vuotta, mutta kuittaamme sen koroista riippuen 10- 12 vuodessa.



Lasten kanssa harrastetaan yhdessä tavallisia harrastuksia. Kalliit ratsastukset ja jääkiekot on jätetty väliin, ulkomaanmatkoja vain yksi vuodessa.



Joskus pohditaan kuinka leveästi voisimme elää kerrostaloasunnossa, lomamatkan verran jäisi joka kuukausi sivuun. Vielä on jäänyt pohdinnan asteelle.



-15

Vierailija
30/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonhintaisen asunnon ostajat ovat harkinneet, ettei tule tilannetta, että olisi pakko myydä. Tiedän jo kaksi myyjää, joilla toisella 6:lla alkava hinta talossaan pk-seudulla ja olemmat vetivät kohteensa kokonaan pois myynnistä. Kohta tän hintaisissa asunnoissa vain myydään "eioota".

Alkuperäiselle saattaa hyvinkin olla järkevää jäädä odottamaan. Nimenomaan tuon hintaisten kämppien hinnat ovat olleet laskussuunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein pointti nro 30 kirjoituksessa unohtui.

Nettotulomme ovat 4200 e. Muita tuloja ei ole. Lapsia 4, 2 alakoulussa, 2 päivähoidossa.



Olen osittaisella hoitovapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän