Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellä on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (672)

Vierailija
661/672 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä ettei kanttiinista saa kortsuja. Osastolla kuitenkin heilutetaan peittoa vaikka säännöt miten kieltää.

Jotkut hoitajat antaa potilaille säälipillua. 

Niin, olen myös kuullut, itse en ole kuitenkaan saanut, Seinäjoella. Ehkä en sitten ole tarpeeksi säälittävä. 

Vierailija
662/672 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaiset alati käy kimppuun myös työpaikoilla terveisin kokemusta on uskontojen kiusaajista. 

Siis mitä tapahtui? Erittele vähän? Miten käytiin kimppuun työpaikalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/672 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suljetulla osastolla, monen lukitin oven takana ja metallinpaljastimien läpi mentiin. Omaisia sai tavata sairaalan muissa tiloissa. Ruokala oli myös yksityinen, ainoastaan yksi osasto kerrallaan. Omat puhelimet sai olla, mutta muuten rajattiin tarkasti ettei saanut olla mitään millä voisi vahingoittaa itseään. Minulla oli oma huone, joka oli ihan mukava. Päivä rytmittyi ruokailuun, lääkkeidenjakoon ja nukkumiseen. Se oli minulle vain hyväksi, koska en ollut pitkään aikaan oikein pystynyt syömään tai nukkumaan. Aluksi lääkkeitä oli paljon, mutta aika nopeaa alettiin vähentämään. Oma lääkärini ja hoitajat olivat mukavia. Kun olo hieman parani, aloin osallistumaan käsityöpajaan ja liikunta-aktiviteetteihin.

Vierailija
664/672 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeuksien rikkomista, väkivalloin ja painostuksella ihmisen alas painamista, niin ettei muita vaan ahdista 😢 vähät väliä ko.henkilön omasta ahdistuksesta tms. Vähät väliä koskemattomuudesta, aivoterveydestä, hermoston vaurioista joita ylilääkitsemisellä aiheutetaan. Jokainen pieni osanen "hoidossa" suunniteltu painostamaan. Kyseenalaistaa ei saa. Aina löytyy keinot kääntää potilaan syyksi jne. jne.

Juuri näin. Joutuuko tuonne noin yleensä ottaen paremman väen porukkaa? Onko suomenruotsalainen ikinä ollut pakkohoidossa?

Ei se kieli tee "paremmaksi väeksi". Tavallisia maaseudun ihmisiä tunnen. 

Vierailija
665/672 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin monia vuosia sitten kerran toisen henkilön seurassa vierailulla psykiatrisessa sairaalassa ja jokseenkin järkytyin vaikka potilas jota kävimme katsomassa oli melko järjissään ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Näin paljon potilaita, jotka kulkivat edes takas käytävällä ilmeettöminä, jotkut mölisivät kulkiessaan jotain ja kaikki tuntuivat olevan selvästi vahvassa lääkityksessä, jostain huoneesta kuului pahalta kuulostavaa huutoakin ja pihalla tupakkapaikalla jossa kävimme myös monet polttivat tupakkaa ketjussa. Tuskin ihminen tällaiseen paikkaan ajutuu ellei ole todella avun ja hoidon tarpeessa joten hyvä, että tällaisiakin paikkoja on olemassa.

Vierailija
666/672 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs täällä on ollessa kun johdan koko sairaalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
667/672 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-potilas vähän kuin entisajan narri. Me töissä henkilökunnalle eikä toisinpäin. Tyydyttääksemme ihmiste halua sosiaalipornoon (mt ongelmat voivat kuulostaa  jännittäviltä, alentavilta tms.) sekä hoitajan tarpeseen nähdä itsensä hyväntekijänä ja auttajana, (joka ei oikeasti kuitenkaan auta mitään) Tätä narrin työtä teemme tosiaan kuten veitsi kurkulla, sillä jos potilas on "hankala" tai ei muuten miellyttävä (tähän oppii nopeasti, ja opetetaankin, järjestelmä opettaa) voidaan vaikkapa lääkettä lisätä, sedaatiota jolloin elämä ei oikein luonnistu normaalisti. Henk.koht asiat henkilökunnan julkista omaisuutta.

Vierailija
668/672 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se raamatun kohta jossa naista ollaan kivittämässä, psykiatria noita kivittäjiä täynnä jotka eivät itse ole yhtään parempia, vaan pahempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
669/672 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen se raamatun kohta jossa naista ollaan kivittämässä, psykiatria noita kivittäjiä täynnä jotka eivät itse ole yhtään parempia, vaan pahempia.

Siis oikeasti pahempia ja huonompia ihmisiä kuin potilaat, joita alistavat

Vierailija
670/672 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin monia vuosia sitten kerran toisen henkilön seurassa vierailulla psykiatrisessa sairaalassa ja jokseenkin järkytyin vaikka potilas jota kävimme katsomassa oli melko järjissään ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Näin paljon potilaita, jotka kulkivat edes takas käytävällä ilmeettöminä, jotkut mölisivät kulkiessaan jotain ja kaikki tuntuivat olevan selvästi vahvassa lääkityksessä, jostain huoneesta kuului pahalta kuulostavaa huutoakin ja pihalla tupakkapaikalla jossa kävimme myös monet polttivat tupakkaa ketjussa. Tuskin ihminen tällaiseen paikkaan ajutuu ellei ole todella avun ja hoidon tarpeessa joten hyvä, että tällaisiakin paikkoja on olemassa.

Siellä ei oikein muuta liikuntaa saa kuin se käytävä. Lääkkeet voivat tehdä levottomia jalkoja jotka helpottavat kävelemällä. Ja joo, vahvaa lääkitystä et saa vähemmäksi vaikka olet ihan kuutamolla etkä ajattele yhtään mitään. Psykoosikin diagnosoidaan ajatuksista mutta niissä lääkkeissä koko ajattelu puuroutuu. Olet monesti jo ennen sinne joutumista niin lääkitty ettet mitään jaksa. Diagnosointia ei estä se ettet jsksa ajatella joten minkäs teet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
671/672 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin monia vuosia sitten kerran toisen henkilön seurassa vierailulla psykiatrisessa sairaalassa ja jokseenkin järkytyin vaikka potilas jota kävimme katsomassa oli melko järjissään ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Näin paljon potilaita, jotka kulkivat edes takas käytävällä ilmeettöminä, jotkut mölisivät kulkiessaan jotain ja kaikki tuntuivat olevan selvästi vahvassa lääkityksessä, jostain huoneesta kuului pahalta kuulostavaa huutoakin ja pihalla tupakkapaikalla jossa kävimme myös monet polttivat tupakkaa ketjussa. Tuskin ihminen tällaiseen paikkaan ajutuu ellei ole todella avun ja hoidon tarpeessa joten hyvä, että tällaisiakin paikkoja on olemassa.

Siellä ei oikein muuta liikuntaa saa kuin se käytävä. Lääkkeet voivat tehdä levottomia jalkoja jotka helpottavat kävelemällä. Ja joo, vahvaa lääkitystä et saa vähemmäksi vaikka olet ihan kuutamolla etkä ajattele yhtään mitään. Psykoosikin diagnosoidaan ajatuksista mutta niissä lääkkeissä koko ajattelu puuroutuu. Olet monesti jo ennen sinne joutumista niin lääkitty ettet mitään jaksa. Diagnosointia ei estä se ettet jsksa ajatella joten minkäs teet. 

Mutta miksi on kuntosali jos sitä ei voi käyttää?

Vierailija
672/672 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin monia vuosia sitten kerran toisen henkilön seurassa vierailulla psykiatrisessa sairaalassa ja jokseenkin järkytyin vaikka potilas jota kävimme katsomassa oli melko järjissään ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Näin paljon potilaita, jotka kulkivat edes takas käytävällä ilmeettöminä, jotkut mölisivät kulkiessaan jotain ja kaikki tuntuivat olevan selvästi vahvassa lääkityksessä, jostain huoneesta kuului pahalta kuulostavaa huutoakin ja pihalla tupakkapaikalla jossa kävimme myös monet polttivat tupakkaa ketjussa. Tuskin ihminen tällaiseen paikkaan ajutuu ellei ole todella avun ja hoidon tarpeessa joten hyvä, että tällaisiakin paikkoja on olemassa.

Siellä ei oikein muuta liikuntaa saa kuin se käytävä. Lääkkeet voivat tehdä levottomia jalkoja jotka helpottavat kävelemällä. Ja joo, vahvaa lääkitystä et saa vähemmäksi vaikka olet ihan kuutamolla etkä ajattele yhtään mitään. Psykoosikin diagnosoidaan ajatuksista mutta niissä lääkkeissä koko ajattelu puuroutuu. Olet monesti jo ennen sinne joutumista niin lääkitty ettet mitään jaksa. Diagnosointia ei estä se ettet jsksa ajatella joten minkäs teet. 

Mutta miksi on kuntosali jos sitä ei voi käyttää?

Liian vähän henkilökuntaa. Sinne ei pääse kuin tiettyinä päivinä ja jos ei ole hoitajia, ei ollenkaan. Salilla ei ole juoksumattoa.

Kuntosali ei voi koskaan korvata aerobista liikuntaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi