Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien lintsaaminen

Vierailija
20.01.2023 |

Yläkouluikäinen ei suostu menemään kouluun milloin milläkin syyllä.

Tänään syynä on se, ettei ole hänelle kelpaavaa aamupalaa. On tarjottu eri makuiset smoothiet, voileivät, jogurtit, hdelmäsalaatit, välipalapatukat, kanamunat jne. Mikään ei kelpaa. Hän ei kuulemma halua joka päivä samaa aamupalaa. Sitten kun kysyy, että mitä sitten haluisit, ei vastaa muuta kuin "aamupalaa".

Mitä ihmettä tollasen kanssa voi tehdä? Perheen muut lapset syö joka aamu kaurapuuron pakastemarjoilla, raejuustolla ja mehukeitolla. Mutta tälle yhdelle ei ole ikinä kelvannut puuro.

Kiukuttelijamurkulle kelpaisi varmasti tuoreet marjat, mutta en viitsi lähteä sellaiseenkaan, että tässä aamun kiireessä lähtisin niitä hänelle hakemaan kaupasta. Enkä muutenkaan voi alkaa pompoteltavaksi.

Väkisin kouluunkaan ton ikäistä ei saa millään. Miten toimisit?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se voi ottaa itse mitä haluaa aamupalaksi? Jos ei teillä ole mitään mikä kelpaa, käykää illalla ostamassa kaupasta. Jos talous ei kestä aamupalan hintaa, etsikää siihen kompromissi yhdessä ja selitä miksi talous ei kestä.

Vierailija
62/69 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syy sille ettei halua mennä kouluun on se että koulussa on paha olla.

Kaikki eivät halua myöntää jos siellä kohdellaan huonosti, kiusataan, jätetään ulkopuolelle, puhutaan paskaa jne.

Vanhemmat eikö nuorikaan eivät voi vaikuttaa siihen mitä koulussa tapahtuu, miksi nuorta ja vanhempia syyllistetään asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi antaa teininsä pompottaa itseään tuolla tavalla? Kyllä meilläkin saa toivoa, mitä esim. aamupalatarvikkeita kaappiin ostetaan, mutta loppupeleissä sitä syödään mitä siellä sattuu minäkin aamuna olemaan. Aina löytyy jotain leipää tms. hedelmiä, jogurtteja, muroja, puuroakin.

Ja kouluun lähdöstä en edes keskustele. Tietysti sairaana on eri juttu, mutta muutenhan se on ihan selvää, että kouluun mennään. Ja jos ei olisi, niin tekisin sen selväksi. Asia joka ei vain ole teinin päätettävissä eikä siinä ole vaihtoehtoja.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten tekisit sen selväksi.

Vanhemman auktoriteetilla ja kurilla.

Heheh. Ihanko tosissaan kuvittelet, että ongelmainen teini alkaa käymään koulua tuosta vaan, koska vanhemman auktoriteetti ja kuri?

En kuvittele vaan tiedän. On vanhemman heikkoutta ja mielikuvituksen puutetta, jos ei keksi kasvatuskeinoja, joilla pennut saa kuriin ja nuhteeseen.

Vierailija
64/69 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 kommenttia. Jokkoon mahtuu muutama asiallinen hyvä vastaus. Kiitos niistä.

Ap

Vierailija
65/69 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasukaan ole auttanut niin, että poika, 15v, olisi alkanut koulua käymään.

Mutta hän tietää, että kun muut pääsevät peruskoulusta, hänellä se jatkuu.

Hänellä on vaikea murrosikä ja pyrimme kuitenkin osoittamaan välittämistä ja rakkautta..Sitä nuoret tarvii eniten. Tietysti rajojakin, mutta heitä pitää kohdata yksilöllisesti. Sopivasti kaikkea.

Meidän pojalla on ollut vaikeaa.

Vierailija
66/69 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus mennyt pieleen. Meillä teini lähtee aina kouluun, paitsi nyt kun on kipeänä.

Samanlailla on kasvatettu kuin perheen muutkin lapset, joilla ei lintsaamista tai muutakaan haastetta ole.

Ap

Onko lapsella muitakin tyypillisiä autismikirjon oireita kuin nämä syömisen ja kouluun menemisen ongelmat?

Oma lapsi sai teininä autismidignoosin. Suurimpia ongelmia ovat olleet nuo mitä teillä on. Peruskoulun viimeiset vuodet kävi sairaalakoulussa kun ei tavallisessa koukussa pystynyt enää lainkaan käymään.

Ei siitä kouluun menemättömyydestä tietenkään heti päädytty autismiepäilyyn. Ensin syyteltiin vanhempia ja lastensuojelu teki omat selvityksensä. Vasta sitten kun lastensuojelu ilmoitti, että ongelma ei ole kodissa, alkoi tutkimukset sairaalassa. Autismia alettiin epäilemään vasta kun lapsi sai "autistisen romahduksen" lääkärin silmien alla. Siihen hetkeen asti lapsi oli jaksanut näytellä neurotyypillistä sekä kotona että koukussa.

Tsempit AP. Toivottavasti saatte selvyyden tuohon ongelmaanne ja lapselle hänen tarvitsemansa avun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/69 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus mennyt pieleen. Meillä teini lähtee aina kouluun, paitsi nyt kun on kipeänä.

Samanlailla on kasvatettu kuin perheen muutkin lapset, joilla ei lintsaamista tai muutakaan haastetta ole.

Ap

Onko lapsella muitakin tyypillisiä autismikirjon oireita kuin nämä syömisen ja kouluun menemisen ongelmat?

Oma lapsi sai teininä autismidignoosin. Suurimpia ongelmia ovat olleet nuo mitä teillä on. Peruskoulun viimeiset vuodet kävi sairaalakoulussa kun ei tavallisessa koukussa pystynyt enää lainkaan käymään.

Ei siitä kouluun menemättömyydestä tietenkään heti päädytty autismiepäilyyn. Ensin syyteltiin vanhempia ja lastensuojelu teki omat selvityksensä. Vasta sitten kun lastensuojelu ilmoitti, että ongelma ei ole kodissa, alkoi tutkimukset sairaalassa. Autismia alettiin epäilemään vasta kun lapsi sai "autistisen romahduksen" lääkärin silmien alla. Siihen hetkeen asti lapsi oli jaksanut näytellä neurotyypillistä sekä kotona että koukussa.

Tsempit AP. Toivottavasti saatte selvyyden tuohon ongelmaanne ja lapselle hänen tarvitsemansa avun.

Minkälainen se lastensuojelun selvitys oli?

Entä se autistinen romahdus? Jotain nepsyjuttuja on ihan varmasti meidänkin lapsella.

Ap

Vierailija
68/69 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hj

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/69 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa väkisin kouluun? Niin annat jäädä nukkumaan?

Meillä pari teiniä ja en katselisi lintsausta enkä kiukuttelua aamupalasta päivästä toiseen.

Kiukuttelevan kaksivuotiaan voi napata kainaloon ja kantaa päiväkotiin. Oma vanhin on vasta 11, mutta jos häntä joutuisi raahaamaan väkisin kouluun, niin kyllä siitä syntyisi aika iso show. Kyllähän mä siihen isona miehenä pystyisin, mutta vaatisi kyllä ihan voimankäyttöä ja sen jälkeen suhteen normalisointi voisi olla aikamoinen homma. 

Lisäksi päiväkodin tarkoitus on lähinnä pitää lapset hengissä vanhempien työpäivän aikana, mutta koulussa pitäisi oppiakin jotain. Jos lapsi joudutaan raahaamaan väkivalloin kouluun, niin tuskin oppismistulokset ovat kummoisia. Lisäksi eivät opettajat pysty vahtimaan, ettei se lapsi häivy heti ensimmäisellä välitunnilla koulusta. 

Jos perinteiset kiristys, uhkailu ja lahjonta eivät toimi, niin mitään helppoa ja nopeaa ratkaisua ei varmaan ole tarjolla. Pitäisi saada selville, mikä pohjasyy lintsauksessa on taustalla ja löytää siihen ratkaisu. Onko kiusaamista, nepsy-haasteita, päihteitä vai mitä. Väärä aamupala ei varmasti ole se todellinen syy.

Jotenkinhan se tilanne pitäisi saada haltuun, koska yläastemenestys määrittää kuitenkin, mihin pääsee opiskelemaan toiselle asteelle ja sitä kautta hyvin pitkälti loppuelämää. Jos murrosiän hormonit rauhoittuvat parikymppisenä, on aika ikävässä tilanteessa, kun huomaa, että on täysin tyhjän päällä, plakkarissa ehkä peruskoulun päättötodistus vitosen keskiarvolla. Siinä vaiheessa mahdollisuudet alkavat jo olemaan aika rajalliset.  

Se on just näin. Mutta miten tilanteen saa haltuun? Nuori ei halua mennä juttelemaan koulupsykologille eikä kuraattorille. Sinnekään ei väkisin saa vietyä.

Ap

Jos tilanne on oikeasti paha, niin kyllä mä harkitsisin vakavasti avun pyytämistä lastensuojelulta ennen kuin joku muu taho tekee sen ilmoituksen. Heillä on kuitenkin kokemusta hyvin monenlaisista ongelmatapauksista ja toisin kuin palstan mt-keissit väittävät, he ihan oikeasti yrittävät auttaa lasta ja perhettä. 

Tämähän se olisi. Ja tekisin itse vielä niin että sanoisin lapselle etukäteen että aion tehdä näin jos mikään muu ei auta tai muut ehdotukseni kelpaa. Ehkä tämä hyvässä tapauksessa riittäisi herättämään teinin siihen että tosi on kyseessä ja että jotain on tehtävä ja asioiden muututtava jollain tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan