Alakoululaisten vanhemmat. Miksi teidän mielestä oppimistulokset on romahtaneet?
Olen viisivuotiaan pojan äiti ja kiinnostaisi jo nyt tietää asiaa hyvin läheltä seuranneilta, että miksi kouluissa oppimistulokset on viimeisen parin vuoden aikana romahtaneet. Ajattelin nimittäin, että asioita ennakoimalla voisi tukea lastani sitten koulussa hyvään oppimiseen.
Te, joilla on lapsi tällä hetkellä alakoulussa. Mikä teidän mielestä on syy oppimistulosten romahtamiselle ihan siis yksilötasolla? En ole niinkään kiinnostunut joidenkin tutkijoiden näkemyksistä tällä kertaa vaan ihan käytännön kokemuksista, että jos oma lapsesi ei ole oppinut kunnolla niin miksi.
Kommentit (291)
Romahdus alkoi jo vuosia sitten. Samaan aikaan yleistyivät kännykät....
Jatkuva laitteiden ja pelien käyttö muuttaa aivojen toimintaa.
Liika ruutuaika.
Ap, lue kirjoja ja askartele sen lapsen kanssa, ei tabletteja tai puhelimia naaman eteen.
Peruskoululaiset ei jaksa katsoa edes elokuvia enää. Pitää olla muutaman minuutin pätkiä, muuten keskittyminen herpaantuu.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Liika ruutuaika.
Ap, lue kirjoja ja askartele sen lapsen kanssa, ei tabletteja tai puhelimia naaman eteen.
Kiitos vinkistä! Olenkin jo ihan pienestä saakka hänen kanssa lukenut kirjoja ja askarrellut, mutta voisin lisätä niiden tekemistä vielä entisestään. Ap
Ap, sulla on nyt viimeiset hetket vaikuttaa siihen millainen keskittymiskyky omalle lapsellesi kehittyy.
Lue kirjoja lapsellesi ja näytä lukemisen mallia itse! Molempien vanhempien olisi hyvä näyttää mallia tässä. Hyvä lukutaito ennustaa hyviä oppimistuloksia. Lukutaito ja laaja sanavarasto on oikeastaan kaiken oppimisen perusta.. Pitää lukea paljon erilaisia kielirikkaita tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoululaiset ei jaksa katsoa edes elokuvia enää. Pitää olla muutaman minuutin pätkiä, muuten keskittyminen herpaantuu.
Ope
Joo mutta miksi? Mikä on tuhonnut alakoululaisten keskittymiskyvyn? Häly ja melu? Stressi? Vai mikä? Uskon, että liiallinen älylaitteiden käyttö voi vaikuttaa, mutta en usko sen selittävän koko ilmiötä. Ap
En tiedä...lapseni 9 luokan välitodistuksen keskiarvo esim nyt oli 9,4. Hän koko koulu uransa ollut ns kympinoppilas. Ympäristö jossa elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika ruutuaika.
Ap, lue kirjoja ja askartele sen lapsen kanssa, ei tabletteja tai puhelimia naaman eteen.
Kiitos vinkistä! Olenkin jo ihan pienestä saakka hänen kanssa lukenut kirjoja ja askarrellut, mutta voisin lisätä niiden tekemistä vielä entisestään. Ap
Lue myös itse kirjoja, ole esimerkkinä. Lapsi oppii matkimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika ruutuaika.
Ap, lue kirjoja ja askartele sen lapsen kanssa, ei tabletteja tai puhelimia naaman eteen.
Kiitos vinkistä! Olenkin jo ihan pienestä saakka hänen kanssa lukenut kirjoja ja askarrellut, mutta voisin lisätä niiden tekemistä vielä entisestään. Ap
Juu, palapelit ja muut ei-digitaaliset pelit on hyviä myös.
Vierailija kirjoitti:
Romahdus alkoi jo vuosia sitten. Samaan aikaan yleistyivät kännykät....
Jatkuva laitteiden ja pelien käyttö muuttaa aivojen toimintaa.
Lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen ja pahoinvointi lähti kasvuun kun kanssa kuntamme lippulaiva päivähoito järjestelmä alkoi valtaamana alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla on nyt viimeiset hetket vaikuttaa siihen millainen keskittymiskyky omalle lapsellesi kehittyy.
Hyvä sitten, että mietin asiaa nyt. Olisiko vinkkejä miten kehittää lapselle parempaa keskittymiskykyä? Yritänkin koko ajan ohjata rauhallisen ja pitkäjänteisen tekemisen pariin ja yritän kotiympäristöstä minimoida hälyä aiheuttavia asioita. Mutta riittääkö nämä?
Ap
Itsellä on kaksi lasta ala-asteella ja vahva mutu on, että vaatimustaso on laskenut huomattavasti. Esim. kolmosluokkalaisen viime syksyn iso matikankoe oli kellotaulun tuntemisesta. Ei siis mitään "juna lähtee Pasilasta 16:34" -ongelmia vaan ihan, että jos pikkuviisari osoittaa nelosta ja iso 12, paljonko kello on.
Vanhempi vitosluokkalainen poika sattui juuri eilen kysymään, että milloin matikka muuttuu vaikeaksi, joten selailin vähän sitä kirjaa ja totesin, että ei ainakaan vähään aikaan.
Veikkaisin, että oppimistulosten romahtamisessa on kyse sekä siitä, että jotkut lapset eivät opi opetettuja asioita, mutta myös siitä, että fiksummille ei opeteta samoja asioita samalla tahdilla kuin ennen, koska luokissa on enemmän hitaampia oppijoita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä...lapseni 9 luokan välitodistuksen keskiarvo esim nyt oli 9,4. Hän koko koulu uransa ollut ns kympinoppilas. Ympäristö jossa elää?
Mun lapsella myös menee hyvin nyt ysillä mutta hän oli luokallaan ehkä viimeinen joka sai älypuhelimen. "Joutui" viettämään paljon aikaa kirjojen ja sarjakuvien parissa.
Se kun kaikki erikoistapaukset pitää tunkea samaan luokkaan muiden kanssa.
Integraation vuoksi erityistä tukea kaipaavat jäävät vaille, kaikki kärsivät. Ilmiö"oppiminen" sopii ehkä aikuisille, pienet lapset tarvitsisivat vielä ryhtiä ja raameja. Luokat on isoja, tilat hälyisiä ja useimmat neurotyypilliset oppilaatkin digimaailmasta ja liikunnan puutteesta levottomia.
Kotona e vaadita mitään, koulussa ei saa vaatia mitään. Kuria ei saa pitää ettei tule paha mieli. Ei välitunteja joten lapset uupuneita kun eivät saa happea
Kännykät, pelit yms. Ennen oltiin ulkona ja liikuttiin ja jaksettiin hyvin myös koulussa. Auktoriteetteja kunnioitettiin, ei ollut ongelmia. Ravinto oli niukkuudesta huolimatta terveellisempää eikä ollut vaarallisia energiajuomia ja ylenmäärin makeaa
Onneksi mun lapset kuopusta lukuunottamatta saivat vanhanajan koulun vielä. Kuopuksen luokka joutui ysillä tekemään valituksia opettajista kun nämä eivät opettaneet kunnolla. Ihan nurinkurista, lapset joutuivat toivomaan napakampaa ja johdonmukaisempaa otetta ja tehokasta opetusta!?
Peruskoulu oli äärimmäisen helppo, jossa älykkäät lapset oppivat lähinnä laiskoiksi. Lukioon siirtyminen onkin sitten jännittävää, kun niitä läksyjä yhtäkkiä onkin ja peruskoulun matematiikka on kovin kaukan lukion pitkästä matematiikasta. 70-80-luvun tasokurssit takaisin yläkouluun.
Ilmiöopetus ja liiallinen itseohjautuvuuden vaatiminen noin pieniltä.