Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos nastarenkaat aiheuttavat ilmansaasteita ja melua, niin miksi niitä valmistetaan? Eikö kaikki voisi käyttää kitkarenkaita?

Vierailija
26.11.2022 |

Ja sakotkin vielä annettu

https://yle.fi/a/74-20006138

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut poliisin tarkoituksellinen ratsia, kun kiinteistölle ajo on kuitenkin sallittu nastarenkailla? Pitää siis kytätä ajoiko autoilija läpi kadun, että saa lyödä sakon kouraan...

Vierailija
2/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aiheuttavat melua ja saasteita. Miksi meitä synnytetään, eikö syntyvyyttä voitaisi rajoittaa lailla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.

Vierailija
4/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.

Vierailija
5/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.

Väärin.

Vierailija
6/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengasliikkeen omistaja heräsi kirjoittamaan, saa paremmat katteet kitkarenkaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat ei pidä juuri silloin kun niiden pitäisi eli yllättävässä paikassa mustalla jäällä mutkassa. Eli sen kitjan ei tartte pettää kuin sen yhden kerran jaxsevonkin sitten viimeinen.

Vierailija
8/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.

Hyvin se valtaosa maailman talviautoilijoista selviää ilman nastoja. Ajoataitoa ja ennakointia vaan peliin, niin kyllä se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.

Väärin.

Jaa. Itse nyt kuitenkin olen jäänyt kitkarenkailla jumiin pieneen ylämäkeen, hiekkatie ja sohjoa. Tarvitsin hinausapua. Väärin se kyllä minunkin mielestäni oli, mutta tapahtui kuitenkin.

Vierailija
10/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkat ei pidä juuri silloin kun niiden pitäisi eli yllättävässä paikassa mustalla jäällä mutkassa. Eli sen kitjan ei tartte pettää kuin sen yhden kerran jaxsevonkin sitten viimeinen.

On kyllä eräänlainen sivistyksen merkki, että lukee tekstinsä läpi ennen kuin painaa sitä 'lähetä'-nappia 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.

Hyvin se valtaosa maailman talviautoilijoista selviää ilman nastoja. Ajoataitoa ja ennakointia vaan peliin, niin kyllä se siitä.

Jaa. Mitä ne uutiset sitten on kun joka talvi saadaan lukea miten lumisateen takia on siellä ja täällä mennyt kaupungit sekaisin? Kai sitä nyt selviää vaikka kesärenkailla jos lähtökohta on se, että suljetaan koulut ja työpaikat kun sataa lunta ja kaikki pysyy kotona.

Vierailija
12/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vannoutuneet nastarenkaiden käyttäjät eivät millään tunnu tajuavan, että kitkarengas on talvirengas ja todellakin toimii sekä jäällä että sohjolla. Sohjolla jopa paremmin kun nastat. Sitä paitsi nykyajan epävarmoissa olosuhteissa kun isoilla teillä ei ole vielä oikein lunta, niin nastat vaan kuluu pois, jolloin ne ovat huomattavasti huonommat kuin kitkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitäisi sitten kieltää kerralla nastat esim. kaikilta Helsingissä, Tampereella tai Turussa asuvilta selvyyden vuoksi.

Jos joku sitten tarvitsee nastoja työajossa tai pohjoisessa sijaitsevan loma-asunnon vuoksi voisi hakea jotain erillislupaa.

Tuollainen että. sakotetaan satunnaista autoilijaa vain yhdellä kadulla nastoilla ajamista on todella raivostuttavaa. Erittäin typerää ja huonoa politiikkaa. Kuka tästä on vastuussa ?

Nimiä esiin ?

Miten kukaan kaupunkiin ajava voi muistaa millä kadulla milloinkin saa ajella omilla renkailla ? Ja miten voi aina muistaa mitkä renkaat milloinkin on alla ?

Meilläkin on yhdessä autossa kitkat ja toisessa nastat . Mun muistikapasitetti ei riitä tämän kaiken hallitsemiseen kun pelkän autopaikan etsiminen kiireessä keskustassa talvella on ihan täyttä helvettiä.

Taas yksi syy välttää Helsingin keskustaa. Helsinki on kyllä kaikista maailman pääkaupungeista se kaikkein tyhjin ja kuollein.

Surullista.

Vierailija
14/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nAULAPYÖRÄMIEHIÄ vaani juhannuksenakin märän peilijään peikko.

Minulla ei ole miljoonankilometrin matkalla koskaan näyttäytynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia jääkelejä ollut jo että edes nasta ei pidä... mutta pakko kaupitella vaarallisia kitkarenkaita kun on varasto täynnä niitä tällä myyjällä eikö niin?

Vierailija
16/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vannoutuneet nastarenkaiden käyttäjät eivät millään tunnu tajuavan, että kitkarengas on talvirengas ja todellakin toimii sekä jäällä että sohjolla. Sohjolla jopa paremmin kun nastat. Sitä paitsi nykyajan epävarmoissa olosuhteissa kun isoilla teillä ei ole vielä oikein lunta, niin nastat vaan kuluu pois, jolloin ne ovat huomattavasti huonommat kuin kitkat.

Olen vannoutunut nastarenkaiden käyttäjä siksi, että oli välissä yhdet kitkarenkaat.

Vierailija
17/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, pitäisi sitten kieltää kerralla nastat esim. kaikilta Helsingissä, Tampereella tai Turussa asuvilta selvyyden vuoksi.

Jos joku sitten tarvitsee nastoja työajossa tai pohjoisessa sijaitsevan loma-asunnon vuoksi voisi hakea jotain erillislupaa.

Tuollainen että. sakotetaan satunnaista autoilijaa vain yhdellä kadulla nastoilla ajamista on todella raivostuttavaa. Erittäin typerää ja huonoa politiikkaa. Kuka tästä on vastuussa ?

Nimiä esiin ?

Miten kukaan kaupunkiin ajava voi muistaa millä kadulla milloinkin saa ajella omilla renkailla ? Ja miten voi aina muistaa mitkä renkaat milloinkin on alla ?

Meilläkin on yhdessä autossa kitkat ja toisessa nastat . Mun muistikapasitetti ei riitä tämän kaiken hallitsemiseen kun pelkän autopaikan etsiminen kiireessä keskustassa talvella on ihan täyttä helvettiä.

Taas yksi syy välttää Helsingin keskustaa. Helsinki on kyllä kaikista maailman pääkaupungeista se kaikkein tyhjin ja kuollein.

Surullista.

Vihervassarithan siellä Hesassa häärää ja yrittävät pelastella maailmaa...

Vierailija
18/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.

Väärin.

Jaa. Itse nyt kuitenkin olen jäänyt kitkarenkailla jumiin pieneen ylämäkeen, hiekkatie ja sohjoa. Tarvitsin hinausapua. Väärin se kyllä minunkin mielestäni oli, mutta tapahtui kuitenkin.

Tuo on kyllä erittäin tuttu tilanne esim. tuon nastarekaista vapaan kadun naapurissa Kalevankadulla.

Hyvin usein joku auto jää valoihin sutimaan ja liikenne onkin sitten tukossa. Ahtaalla kadulla peruuttaminenkin on vaikeaa.

Vierailija
19/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihme kun siellä Helsingissä pitää renkaissa olla nastoja että pärjää, kun ei niitä täällä kainuussakaan tarvita, vaan hyvin pärjää kitkarenkaillakin.

Vierailija
20/118 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.

Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin