Jos nastarenkaat aiheuttavat ilmansaasteita ja melua, niin miksi niitä valmistetaan? Eikö kaikki voisi käyttää kitkarenkaita?
Ja sakotkin vielä annettu
Kommentit (118)
Ihmiset aiheuttavat melua ja saasteita. Miksi meitä synnytetään, eikö syntyvyyttä voitaisi rajoittaa lailla?
Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.
Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.
Vierailija kirjoitti:
Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.
Väärin.
Rengasliikkeen omistaja heräsi kirjoittamaan, saa paremmat katteet kitkarenkaista...
Kitkat ei pidä juuri silloin kun niiden pitäisi eli yllättävässä paikassa mustalla jäällä mutkassa. Eli sen kitjan ei tartte pettää kuin sen yhden kerran jaxsevonkin sitten viimeinen.
Vierailija kirjoitti:
Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.
Hyvin se valtaosa maailman talviautoilijoista selviää ilman nastoja. Ajoataitoa ja ennakointia vaan peliin, niin kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.
Väärin.
Jaa. Itse nyt kuitenkin olen jäänyt kitkarenkailla jumiin pieneen ylämäkeen, hiekkatie ja sohjoa. Tarvitsin hinausapua. Väärin se kyllä minunkin mielestäni oli, mutta tapahtui kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kitkat ei pidä juuri silloin kun niiden pitäisi eli yllättävässä paikassa mustalla jäällä mutkassa. Eli sen kitjan ei tartte pettää kuin sen yhden kerran jaxsevonkin sitten viimeinen.
On kyllä eräänlainen sivistyksen merkki, että lukee tekstinsä läpi ennen kuin painaa sitä 'lähetä'-nappia 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et esittäisi näin typerää kysymystä, jos olisit kerran elämässäsi yrittänyt selvitä peilikirkkaalla jäällä kitkarenkailla.
Hyvin se valtaosa maailman talviautoilijoista selviää ilman nastoja. Ajoataitoa ja ennakointia vaan peliin, niin kyllä se siitä.
Jaa. Mitä ne uutiset sitten on kun joka talvi saadaan lukea miten lumisateen takia on siellä ja täällä mennyt kaupungit sekaisin? Kai sitä nyt selviää vaikka kesärenkailla jos lähtökohta on se, että suljetaan koulut ja työpaikat kun sataa lunta ja kaikki pysyy kotona.
Vannoutuneet nastarenkaiden käyttäjät eivät millään tunnu tajuavan, että kitkarengas on talvirengas ja todellakin toimii sekä jäällä että sohjolla. Sohjolla jopa paremmin kun nastat. Sitä paitsi nykyajan epävarmoissa olosuhteissa kun isoilla teillä ei ole vielä oikein lunta, niin nastat vaan kuluu pois, jolloin ne ovat huomattavasti huonommat kuin kitkat.
Joo, pitäisi sitten kieltää kerralla nastat esim. kaikilta Helsingissä, Tampereella tai Turussa asuvilta selvyyden vuoksi.
Jos joku sitten tarvitsee nastoja työajossa tai pohjoisessa sijaitsevan loma-asunnon vuoksi voisi hakea jotain erillislupaa.
Tuollainen että. sakotetaan satunnaista autoilijaa vain yhdellä kadulla nastoilla ajamista on todella raivostuttavaa. Erittäin typerää ja huonoa politiikkaa. Kuka tästä on vastuussa ?
Nimiä esiin ?
Miten kukaan kaupunkiin ajava voi muistaa millä kadulla milloinkin saa ajella omilla renkailla ? Ja miten voi aina muistaa mitkä renkaat milloinkin on alla ?
Meilläkin on yhdessä autossa kitkat ja toisessa nastat . Mun muistikapasitetti ei riitä tämän kaiken hallitsemiseen kun pelkän autopaikan etsiminen kiireessä keskustassa talvella on ihan täyttä helvettiä.
Taas yksi syy välttää Helsingin keskustaa. Helsinki on kyllä kaikista maailman pääkaupungeista se kaikkein tyhjin ja kuollein.
Surullista.
nAULAPYÖRÄMIEHIÄ vaani juhannuksenakin märän peilijään peikko.
Minulla ei ole miljoonankilometrin matkalla koskaan näyttäytynyt
Sellaisia jääkelejä ollut jo että edes nasta ei pidä... mutta pakko kaupitella vaarallisia kitkarenkaita kun on varasto täynnä niitä tällä myyjällä eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vannoutuneet nastarenkaiden käyttäjät eivät millään tunnu tajuavan, että kitkarengas on talvirengas ja todellakin toimii sekä jäällä että sohjolla. Sohjolla jopa paremmin kun nastat. Sitä paitsi nykyajan epävarmoissa olosuhteissa kun isoilla teillä ei ole vielä oikein lunta, niin nastat vaan kuluu pois, jolloin ne ovat huomattavasti huonommat kuin kitkat.
Olen vannoutunut nastarenkaiden käyttäjä siksi, että oli välissä yhdet kitkarenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitäisi sitten kieltää kerralla nastat esim. kaikilta Helsingissä, Tampereella tai Turussa asuvilta selvyyden vuoksi.
Jos joku sitten tarvitsee nastoja työajossa tai pohjoisessa sijaitsevan loma-asunnon vuoksi voisi hakea jotain erillislupaa.Tuollainen että. sakotetaan satunnaista autoilijaa vain yhdellä kadulla nastoilla ajamista on todella raivostuttavaa. Erittäin typerää ja huonoa politiikkaa. Kuka tästä on vastuussa ?
Nimiä esiin ?Miten kukaan kaupunkiin ajava voi muistaa millä kadulla milloinkin saa ajella omilla renkailla ? Ja miten voi aina muistaa mitkä renkaat milloinkin on alla ?
Meilläkin on yhdessä autossa kitkat ja toisessa nastat . Mun muistikapasitetti ei riitä tämän kaiken hallitsemiseen kun pelkän autopaikan etsiminen kiireessä keskustassa talvella on ihan täyttä helvettiä.Taas yksi syy välttää Helsingin keskustaa. Helsinki on kyllä kaikista maailman pääkaupungeista se kaikkein tyhjin ja kuollein.
Surullista.
Vihervassarithan siellä Hesassa häärää ja yrittävät pelastella maailmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkat sutii paikoillaan sohjossa, varmaan siksi.
Väärin.
Jaa. Itse nyt kuitenkin olen jäänyt kitkarenkailla jumiin pieneen ylämäkeen, hiekkatie ja sohjoa. Tarvitsin hinausapua. Väärin se kyllä minunkin mielestäni oli, mutta tapahtui kuitenkin.
Tuo on kyllä erittäin tuttu tilanne esim. tuon nastarekaista vapaan kadun naapurissa Kalevankadulla.
Hyvin usein joku auto jää valoihin sutimaan ja liikenne onkin sitten tukossa. Ahtaalla kadulla peruuttaminenkin on vaikeaa.
On se ihme kun siellä Helsingissä pitää renkaissa olla nastoja että pärjää, kun ei niitä täällä kainuussakaan tarvita, vaan hyvin pärjää kitkarenkaillakin.
Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.
Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin
Onko ollut poliisin tarkoituksellinen ratsia, kun kiinteistölle ajo on kuitenkin sallittu nastarenkailla? Pitää siis kytätä ajoiko autoilija läpi kadun, että saa lyödä sakon kouraan...