Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (815)

Vierailija
801/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetäminen. Onkohan tää sama kuin tuo rullaaminen?

Siis:

1. Kaksi henkilöä seisoo vastakkain ja lakana levitetään auki ja ravistellaan kolme kertaa.

2. Lakana leveyssuunnassa puoliksi ja taas ravistellaan

3. Lakana taitetaan leveyssuunnassa kolminkerroin JA toiselta puolelta kumpikin vapauttaa yhden taitoksen ja kääntää sen toiselle puolelle.

4- Taas ravistellaan hiukan.

5. Sitten vedetään. Eli kumpikin kiskoo toisesta päästä esim. 1-2-3.

6. Lakana käänettään pystysuuntaan ja viikataan laskostamalla. Kuuluisi mennä tasan. Sitten se taiteltu lakana rullataan tiiviiksi rullaksi.

https://www.martat.fi/martat-tv/aidin-opettama-m-taitos/

Tässä, paitsi loppu menee erilailla-

Asuin Kemissä, äitini kehui kun isän kans viikkasivat noin eka kerran, ja meni heti oikein, 

                  se enteilee että menevät naimisiin, menivät.

Vierailija
802/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole omasta elämästäni, mutta tutuilla on tapana käydä vessassa ovi auki myös muualla kuin kotonaan. Kiusallista lorottamista ja huutelua samaan aikaan. Ovat kuulemma kotonaan oppineet.

             ISO YÄK !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muilla näin? Kotona ei oikeastaan saanut kulkea olohuoneessa alusvaatteisillaan, ellei ollut kuumesairaana. Muilla sukulaisilla oli sama systeemi. Jos oli asiaa vielä keittiöön tai vessaan yöaikaan, sitten voi yksin hiippailla missä asussa vain. Mutta ei tulla siis aamiaispöytään pyyhe vain päällä. Jossakin huusholleissa mennään alasti suihkuun. Meillä oli usein vieraita, se varmaan johti siitä. Siskollani oli teini-ikäisenä tapana haahuilla vielä iltapäivään alusvaattaeisillaan, kun hän skraappasi usein koulusta. Mä häpesin sitä kun tultiin kavereiden kanssa koulusta meille syömään. Se loppui kun se paljastui. Maalla oli taas vapaus olla miten vaan.

                             Aatelisperhe ja iso kartano  teil oli  ?    😉

Vierailija
804/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Suuta ei kuulu huuhdella fluorista. Sylkeä vain ylimääräinen pois.

Omassa lapsuudessa tehtiin kuin teillä. Hammaslääkäriystävä valisti myöhemmin.

Fluori on myrkyllistä, joten suosittelen vaihtamaan hammastahnan terveellisempään vaihtoehtoon. jos täytyy fluorin antaa imeytyä verenkiertoon useiden vuosien ajan niin omapahan on ongelma.

Tuntuu ettei vielä tänäpäivänä ihmiset ota asioista selvää.

Fluori ei tee hyvää ihmiselle.

Tuo on vanhaa infoa jos luulet että tarvitset fluoria..

Fluoridia on hammastahnassa, ei fluoria. Pitää imenonaan olla ’ fluori-hammastahnaa’ reiluen ehkäisemisern. Älä sekoita asioita fluori (kaasua) ja fluoridi hammastahnoissa = hyväksi hampaille!

Vierailija
805/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kiroilla, koska perheessämme ei saanut ikinä kiroilla.

Ei se ole outoa. Outoa on että ihmiset nykyisin käyttävät aivan ruokotonta kieltä. Meillä ei koskaan kiroilla.

Vierailija
806/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

 

Arki-iltapäivisin töiden ja koulun jälkeen ei tehty mitään sellaista isoa lämmintä ruokaa jota kaikki olisi syöneet. Ylipäätään emme juuri koskaan syöneet koko perhe samaa ruokaa, koska olimme kaikki hirveitä nirsoilijoita, ja meillä oli eri inhokit ja suosikit. Suuren osan aikuiselostani olen elänyt yhden hengen taloudessa mutta avoliitossa kyllä oli just tällainen ruokapolitiikka ja ylipäätään mun ruokatottumukset on niin omalaatuisia että tuskin kellekään muulle maistuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
807/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.

Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D

Ou jee! Näin meillä pedattiin, ja näin minäkin petaan. Tulee siistimmän näköinen ja tosiaan mukava sujahtaa sänkyyn.

Hotellissahan on usein näin ja mä en ymmärrä tätä tapaa ollenkaan. Siisti joo, mutta jos ei halua että se peitto on piukalla, se vetää mukanaan aluslakanan ja sitten ei olekaan enää niin siisti.

Joo! Mulla pitää peiton olla irti, saa itse pyöriä ja hotelleissa saa tosiaan kiskoa peiton irti patjasta ja aluslakana lähtee samalla. Menee varpaat linttuun jos kiinniolevaa peittoa joutuu käyttää. Ja ahdistavaa. Olen hieman levoton nukkuja, pyörin ja pyörin alkuun, mies tietää. Aina ollut tämmönen. Telttaretkilläkään en pysty makuupussissa nukkumaan vaan avattava se on.

Vierailija
808/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään varsinainen toistuva tapa, mutta jo pienenä kiinnitin huomiota, että meidän mummulassa oli liinavaatekaappi aivan täynnä lakanoita. Erivärisiä ja -kuosisia pussilakanoita oli kymmenittäin. Jotenkin oletin siis, että ihmisellä kuuluu olla paljon lakanoita, joten ensitöikseni omilleen muuttaneena köyhänä opiskelijana ostin minäkin kaapit täyteen lakanoita. Myöhemmin häkellyin, kun muutama opiskelijakaveri sanoi, ettei heillä ole kuin 1-2 lakanasettiä, jonka pesevät ja kuivaavat saman päivän aikana ja laittavat heti takaisin sänkyyn. Luulin, että kaikilla olisi valtava lakanavarasto kaapissaan ikään kuin se olisi jokin paperille kirjaamaton kansalaisvelvollisuus. Nyt olen myöhemmin huomannut, että vähemmälläkin lakanamäärällä pärjää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
809/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Suuta ei kuulu huuhdella fluorista. Sylkeä vain ylimääräinen pois.

Omassa lapsuudessa tehtiin kuin teillä. Hammaslääkäriystävä valisti myöhemmin.

Fluori on myrkyllistä, joten suosittelen vaihtamaan hammastahnan terveellisempään vaihtoehtoon. jos täytyy fluorin antaa imeytyä verenkiertoon useiden vuosien ajan niin omapahan on ongelma.

Tuntuu ettei vielä tänäpäivänä ihmiset ota asioista selvää.

Fluori ei tee hyvää ihmiselle.

Tuo on vanhaa infoa jos luulet että tarvitset fluoria..

Fluoridia on hammastahnassa, ei fluoria. Pitää imenonaan olla ’ fluori-hammastahnaa’ reiluen ehkäisemisern. Älä sekoita asioita fluori (kaasua) ja fluoridi hammastahnoissa = hyväksi hampaille!

Hammasteknikkona kiitän jos jätätte kunnon hammastahnat pois. Pääsen tekemään teille parin tonnin tekarit jo viimeistään nelissäkymmenissä ja siitä sitten niitä pohjaten ja uusien eteenpäin.

Vierailija
810/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä

Eikö lakanoita yleensä rullata? Ja rullat pinoiksi.

Haarukat, veitset ja lusikat pitää olla haa-vei-lu -järjestyksessä. Tämä tosin on monilla.

Rullaan pussilakanat, mutten aluslakanaa, joka on muotoon ommeltu. En käytä haaveilu järjestystä vaan oikealta ve-ha-lu-lu ei veitset haarukat ruolalusikat ja jälkiruokalusikat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
811/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kodissa oli paljon typeriä tapoja. 

1. Siivouspäivä oli aina lauantai. Pilasi koko viikonlopun kun perjantaina koulun jälkeen vain mietti että lauantaina klo 10 se kärsimys taas alkaa. Itse siivoan nykyään maanantaina, koska se päivä on muutenkin pilalla tai torstaina jolloin viikonloppu vasta edessä. Joskus voi mennä useampi viikkokin etten siivoa, varsinkin talvella kun pöly ei näy. Ja olen huomannut ettei siivoamattomuuteen kuole. 

2. Mielenosoituksellinen kotitöiden tekeminen. Äiti esimerkiksi paiskoi haarukoita ja veitsiä vihaisena laatikkoon ja muutenkin oli aina tosi passiivisagressiivisen oloinen. Puree vieläkin usein hampaita yhteen kun asiat ei mene hänen tavallaan tai ei saa riittävästi huomiota. 

3. Aamut alkoi äidin ja isän riitelyllä. Isä oli vihainen jos kahvia ei oltu keitetty kun hän herää. Opin nopeasti lataamaan keittimen iltaisin niin riita oli lyhyempi ja pystyin jatkamaan unia vielä. Lapsuudesta jäi mieleen että vanhemmat tykkäsivät riidellä, koska sitten sai seksillä sopia. Näin paljon asioita joita lapsen ei olisi pitänyt nähdä ennen kuin opin ettei vanhempien kamariin kannattanut mennä mitään kysymään jos olivat siellä kahden. Omassa aikuisuudessa vältän riitelyä kuin ruttoa. Musta se on sivistymätöntä ja typerää huutaa vain huutamisen ilosta. Eikä hyvä seksielämä vaadi kauheaa draamaa vastapainoksi. 

4. Lakki päässä ei saa syödä

5. Sunnuntaina ei saa tehdä mitään, ei mennä kavereille, ei siivota, ei haravoida. Kirkonmenoja ja isän kuorsausta urkujen tahtiin piti kuunnella. Tv:tä sai katsoa, piirtää ja lukea. 

6. Jos ruuassa ei ollut perunaa, se ei ollut isän mielestä "oikeaa" ruokaa. 

7. Karkkipäivä oli lauantai siivoamisen jälkeen. Tätä opimme nopeasti sisarusten kanssa kiertämään menemällä isovanhemmille kylään keskellä viikkoa sekä keräämällä pulloja joilla haettiin koulun jälkeen kioskilta makeisia ja syötiin matkalla kotiin. Kilometrin kotimatkaan sai helposti kulumaan useamman tunnin. 

8. Tietokoneella sai pelata vain perjantaisin. Serkulla sai pelata aina, joten aika nopeasti alettiin olla heillä jatkuvasti. 

9. Yhdeksältä illalla piti mennä omaan sänkyyn. Lukea ja valvoa sai mutta piti olla hiljaa. 

10. Liha ja maitotuotteet sekä aiemmin mainittu peruna olivat uskonnon tasolla olevia asioita. Minulla on laktoosi-intorelanssi, jonka isä koki henkilökohtaisena loukkauksena ja kyseenalaisti voiko sellaista allergiaa olla olemassakaan. 

Vierailija
812/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvät neuvot arvokkaita kirjoitti:

Hammasmukia käyttämällä säästyy vettä valtavat määrät vuositasolla ja mitä useampi taloudessa lotraa hampaita juoksevalla vedellä, sitä enëmmän vettä haaskaantuu. Sama suikussa, suihku kannattaa sammuttaa saippuoinnin ajaksi, sillä säästää vettä ja rahaa.

Mä ainakin avaan hanan noin 2 sekunniksi kun kastelen harjan ennen harjaamista, ja sit suljen harjaamisen ajaksi. Harjattuani avaan hanan siksi aikaa, että otan vettä suuhun jolla purskuttelen, ja virutan harjan puhtaaksi, näihin menee ehkä 10 sekuntia. Pitääkö joku muka hanaa auki sen koko 2min jonka harjaa hampaitaan??? 

ps. Meilläkin oli kyllä lapsuudessa hammasmukit, mutta aikuisena olen siitä ainakin toistaiseksi luopunut :)

Kuka hlvetti pesee hampaat ilman hammasmukia?

Minä hlvetti pesen hampaat harjalla, en hammasmukilla 😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
813/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyopin mukaan hampaita ei kuulu huuhtoa hammaspesun jälkeen.

Itse en kyllä tätä noudata, koska en halua jättää ruuanmuruja ynnä muuta töhnää yöksi sinne suuhun sen hammastahnan mukana muhimaan. Miksi muuten niitä edes sieltä harjaisi irti jos ei aijo huuhtoa niitä lopulta pois? Ihan käsittämätön ohje. Ja reikiä ei ole silti itsellä koskaan ollut.

Voihan hampaista huuhtoa ruuanmurut pois vedellä ennen harjausta.

Vierailija
814/815 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä

Minä en käsitä mitä outoa tässä on. Itsekin olen noin tehnyt kun kotoa muutin, koska rajallisen kaappitilan vuoksi on pakko, kun rullalla lakanat ja pyyhkeet vievät vähemmän tilaa. Opetin tämän myös äidilleni kun hän jä leskeksi ja iän ja raihnaisuuden vuoksi ei yllä enää ala- ja ylähyllyille, joten kaikki tavarat pitää laittaa korkeudelle jolle hän yltää eli lakanat ja pyyhkeetkin piti laittaa tiiviimmin. Määrää ei voi vähentää kun kuivausrumpua ei ole, äiti ei voi ripustaa pyykkejä katossa oleville naruille vaan ainoastaan pyykkitelineeseen, ja hänellä on välillä yövieraana siskoni kolme lasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
815/815 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivota voi vain yhdellä oikealla tavalla, muuten olet helvetin typerä ja uusavuton. Varsinkin teininä vitutti kun ei saanut edes lauantaina nukkua univelkaa pois, koska äiti on hakkaamassa makuuhuoneen ovea imurilla kello kahdeksan. Siivoaminen ja varsinkin turha siivoaminen (hinkataan kaikenmaailman ikkunanpieliä ja märkämopataan vähän väliä, vaikka mitään näkyvää likaa ei edes ole) tietenkin hoidettiin huutamalla tuntikausia, kiroillen ja haukkuen.

 

Lopputuloksena siivoaminen nostaa vain primääriraivon ja pohjattoman vitutuksen. Siivoan kun huvittaa, ei kiinnosta tippaakaan mitä naapurit ajattelevat pölyisistä ikkunoista. Kun jotakin roiskuu tai kaatuu, pyyhin heti - kaikki muu saa odottaa vaikka maailman tappiin jos sille päälle satun. Jatkuva kiroilu ja tappelu loppuu siihen kun ei yritä elää sisustuslehdessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme