Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (806)

Vierailija
801/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetäminen. Onkohan tää sama kuin tuo rullaaminen?

Siis:

1. Kaksi henkilöä seisoo vastakkain ja lakana levitetään auki ja ravistellaan kolme kertaa.

2. Lakana leveyssuunnassa puoliksi ja taas ravistellaan

3. Lakana taitetaan leveyssuunnassa kolminkerroin JA toiselta puolelta kumpikin vapauttaa yhden taitoksen ja kääntää sen toiselle puolelle.

4- Taas ravistellaan hiukan.

5. Sitten vedetään. Eli kumpikin kiskoo toisesta päästä esim. 1-2-3.

6. Lakana käänettään pystysuuntaan ja viikataan laskostamalla. Kuuluisi mennä tasan. Sitten se taiteltu lakana rullataan tiiviiksi rullaksi.

https://www.martat.fi/martat-tv/aidin-opettama-m-taitos/

Tässä, paitsi loppu menee erilailla-

Asuin Kemissä, äitini kehui kun isän kans viikkasivat noin eka kerran, ja meni heti oikein, 

se enteilee että menevät naimisiin, menivät.

Vierailija
802/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole omasta elämästäni, mutta tutuilla on tapana käydä vessassa ovi auki myös muualla kuin kotonaan. Kiusallista lorottamista ja huutelua samaan aikaan. Ovat kuulemma kotonaan oppineet.

ISO YÄK !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muilla näin? Kotona ei oikeastaan saanut kulkea olohuoneessa alusvaatteisillaan, ellei ollut kuumesairaana. Muilla sukulaisilla oli sama systeemi. Jos oli asiaa vielä keittiöön tai vessaan yöaikaan, sitten voi yksin hiippailla missä asussa vain. Mutta ei tulla siis aamiaispöytään pyyhe vain päällä. Jossakin huusholleissa mennään alasti suihkuun. Meillä oli usein vieraita, se varmaan johti siitä. Siskollani oli teini-ikäisenä tapana haahuilla vielä iltapäivään alusvaattaeisillaan, kun hän skraappasi usein koulusta. Mä häpesin sitä kun tultiin kavereiden kanssa koulusta meille syömään. Se loppui kun se paljastui. Maalla oli taas vapaus olla miten vaan.

Aatelisperhe ja iso kartano  teil oli  ?    😉

Vierailija
804/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Suuta ei kuulu huuhdella fluorista. Sylkeä vain ylimääräinen pois.

Omassa lapsuudessa tehtiin kuin teillä. Hammaslääkäriystävä valisti myöhemmin.

Fluori on myrkyllistä, joten suosittelen vaihtamaan hammastahnan terveellisempään vaihtoehtoon. jos täytyy fluorin antaa imeytyä verenkiertoon useiden vuosien ajan niin omapahan on ongelma.

Tuntuu ettei vielä tänäpäivänä ihmiset ota asioista selvää.

Fluori ei tee hyvää ihmiselle.

Tuo on vanhaa infoa jos luulet että tarvitset fluoria..

Fluoridia on hammastahnassa, ei fluoria. Pitää imenonaan olla ’ fluori-hammastahnaa’ reiluen ehkäisemisern. Älä sekoita asioita fluori (kaasua) ja fluoridi hammastahnoissa = hyväksi hampaille!

Vierailija
805/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kiroilla, koska perheessämme ei saanut ikinä kiroilla.

Ei se ole outoa. Outoa on että ihmiset nykyisin käyttävät aivan ruokotonta kieltä. Meillä ei koskaan kiroilla.

Vierailija
806/806 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki-iltapäivisin töiden ja koulun jälkeen ei tehty mitään sellaista isoa lämmintä ruokaa jota kaikki olisi syöneet. Ylipäätään emme juuri koskaan syöneet koko perhe samaa ruokaa, koska olimme kaikki hirveitä nirsoilijoita, ja meillä oli eri inhokit ja suosikit. Suuren osan aikuiselostani olen elänyt yhden hengen taloudessa mutta avoliitossa kyllä oli just tällainen ruokapolitiikka ja ylipäätään mun ruokatottumukset on niin omalaatuisia että tuskin kellekään muulle maistuisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi