Espoolaiskoulu perusti erityisluokan - yli puolet kaikista pojista siirrettiin sinne. Ei yhtään tyttöä
Pienellä espoolaisella ala-asteella on ollut vuosia kestävä kokeilu, jossa normaaleista luokista on luovuttu ja koko noin 50 oppilaan ikäluokka on muodostanut yhden luokan, joka opiskelee neljässä vaihtuvassa pienryhmässä. Syksyn aikana häiriöt olivat kuitenkin opettajien kertoman mukaan lisääntyneet siinä määrin, että oppilaille kerrottiin uudesta järjestelystä, jossa keskittymis- ja oppimishäiriöiset tullaan siirtämään erityisluokalle. Pahimmillaan lapset olivat jopa puhuneet ilman lupaa oppitunnin aikana. Vanhemmille saakka ei mistään häiriöistä kuitenkaan ole mitään tietoa päässyt syksyn aikana valumaan.
Hieman ennen joulua tästä kantautui viimein myös vanhemmille tietoa, kun wilman kautta saapui viesti, jossa kerrottiin tulevasta ryhmäjaosta. Jakoperusteeksi mainittiin pedagogiset perusteet ja perustettavalle luokalle tultaisiin varsinaisen opettajan lisäksi palkkaamaan koulunkäyntiavustaja.
Vuoden alusta muutos sitten tuli voimaan ja uudet luokkajaot selvisivät. Lasten mennessä kouluun luokan ovella seisoi opettaja, joka ohjasi lapset eri luokkiin sen perusteella, miten jako oli päätetty tehdä. Vanhemmille ei tästä kaikesta mitään missää vaiheessa tiedotettu mutta lapset osasivat kertoa, että erityisluokalle siirrettiin 16 poikaa. Tämä tarkoittaa, että reilusti yli puolet alueen kaikista saman ikäisistä pojista on erityislapsia! Oppimistuloksissa tätä ei tosin ollut näkynyt, kun syksyn kokeiden keskiarvo oli usealla erityisluokalle siirretyllä pojalla yhdeksän pintaan tai yli.
Muutenkaan maallikko ei olisi näistä pojista osannut mitään poikkeavaa sanoa ja lähes jokainen oli onnistuneesti pystynyt piilottamaan kaikki epäilykset ylittävät piirteensä jo yli kymmenen elinvuotensa ajan vanhemmilta, valmentajilta, leiriohjaajilta sekä kaikilta muiltakin aikuisilta, jotka heidän kanssaan olivat tekemisissä olleet. Luokan naisopettajilla oli kuitenkin toinen näkemys ja vahva tahtotila, jotta pojat saatiin julkisen nöyryytyksen saattelemana siirrettyä heille sopivaan paikkaan. Pois täydellisten tyttöjen oppitunteja häiritsemästä. Luontevasti opettajat keksivät aiemmin myös kieltää liikuntatunneilta jääkiekon, sählyn ja jalkapallon. Ovat kuulemma niin vaarallisia lajeja.
Mitenköhän tällaiseen mahtaa suhtautua perusopetuslaki, tasa-arvolaki, tasa-arvovaltuutettu, Espoon opetustoimi, Espoon kaupunginvaltuusto tai muut asiaan liittyvät tahot? Miten tässä toteutuu opetuksen tasapuolisuus tai sukupuolten tasa-arvoinen kohtelu? Mitä, jos sama olisi tehty niin, että luokalta olisi reilusti yli puolet tytöistä siirretty omalle luokalleen, koska he "häiritsevät" poikien opiskelua?
Kertomus ei siis ole vuodelta 1959, kuten saattaa kuulostaa. Tämä on tapahtunut Suomessa, Herran vuonna 2019. Ja joku vielä ihmettelee mikseivät pojat pärjää koulussa.
Kommentit (68)
Onko niillä liikubtatunnitkin erikseen? Sitä ei ainakaan omat pojat olisi pitäneet pahana asiana.. tyttöjen vinkumista liikuntatunnilla ei kuulemma kestä kuunnella...
Joku tässä tarinassa mättää. En ole tavannut yhtäkään huippuoppilasta, joka häiriköisi huippuosaamisestaan huolimatta tuntia kerta toisensa jälkeen niin, ettei opettamisesta tulisi muiden osalta mitään. Oliko ap oma nico-petteri roopelainen yksi näistä huippuneroista, jotka siirrettiin eri luokkaan?
Hahah, ihan puhtaasti huvikseen NAISopettajat jne.
Eiköhän se ole kaikkien tiedossa, että tarkkikset ovat aina olleet poikavoittoisia. Näin tulee aina olemaan. Keskittymis- ja tarkkaavuus- sekä käytöshäiriöt ovat yleisempiä pojilla. Samoin autismin kirjon häiriöt. Lisäksi pojat kypsyvät hitaammin kuin tytöt. Nämä ovat kaikki faktoja.
Jos oma kultsipuppelisi on terve ja pystyy käyttäytymään hyvin, hän varmaan nyt tekee niin ja pääsee siirtymään pois erityisryhmästä.
Tuntematta tapausta tarkemmin, kirjoituksen sävy on niin asenteellinen, että tarinaakaan on sellaisenaan vaikea uskoa.
Oma tyttönikin sanoo usein, että luokalla on ainakin neljä poikaa, jotka häiritsevät opetusta jatkuvasti. Eivät pysy paikoillaan ja hälisevät. Kurjinta on silloin, jos joutuu istumaan jonkun heistä parina. Ei olisi ollenkaan hullumpi juttu, että siirtyisivät muualle.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. En ole tavannut yhtäkään huippuoppilasta, joka häiriköisi huippuosaamisestaan huolimatta tuntia kerta toisensa jälkeen niin, ettei opettamisesta tulisi muiden osalta mitään. Oliko ap oma nico-petteri roopelainen yksi näistä huippuneroista, jotka siirrettiin eri luokkaan?
Itse asiassa lapseni luokalla on yksi poika, joka on tosi hyvä kaikissa oppiaineissa, kokeista vetää ysiä ja kymppiä putkeen, mutta käytös on tosi huonoa. Tosi kurja juttu tietysti muidenkin oppilaiden kannalta, mutta tietysti tuntihäiriköinti sitten laskee kaikkien aineiden arvosanoja.
No ainakaan kyse ei ole 16 oppilaan erityisluokasta. Sellaisia ei ole.
Pöh. Jokaiselle oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös, kun siirretään erityisluokalle. Kullekin oppilaalle tehdään HOJKS yhdessä vanhempien kanssa. Erityisluokan koko on max. 10 oppilasta ja sitä opettaa erityisluokanopettaja. En tiedä mikä tämä järjestely teidän koulussanne on, mutta mikään erityisluokka se ei ole.
Hyvä, ettei motivoituneet lapset joudu hyysäämään häiriköitä. Se on aikuisten tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. En ole tavannut yhtäkään huippuoppilasta, joka häiriköisi huippuosaamisestaan huolimatta tuntia kerta toisensa jälkeen niin, ettei opettamisesta tulisi muiden osalta mitään. Oliko ap oma nico-petteri roopelainen yksi näistä huippuneroista, jotka siirrettiin eri luokkaan?
Itse asiassa lapseni luokalla on yksi poika, joka on tosi hyvä kaikissa oppiaineissa, kokeista vetää ysiä ja kymppiä putkeen, mutta käytös on tosi huonoa. Tosi kurja juttu tietysti muidenkin oppilaiden kannalta, mutta tietysti tuntihäiriköinti sitten laskee kaikkien aineiden arvosanoja.
Mistä sinä muuten tiedät tämän häirikön arvosanoista? Kerta ei ole oma lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. En ole tavannut yhtäkään huippuoppilasta, joka häiriköisi huippuosaamisestaan huolimatta tuntia kerta toisensa jälkeen niin, ettei opettamisesta tulisi muiden osalta mitään. Oliko ap oma nico-petteri roopelainen yksi näistä huippuneroista, jotka siirrettiin eri luokkaan?
Itse asiassa lapseni luokalla on yksi poika, joka on tosi hyvä kaikissa oppiaineissa, kokeista vetää ysiä ja kymppiä putkeen, mutta käytös on tosi huonoa. Tosi kurja juttu tietysti muidenkin oppilaiden kannalta, mutta tietysti tuntihäiriköinti sitten laskee kaikkien aineiden arvosanoja.
Turhautunut. Kyllähän minunki poika keikutteli tuolia. Pelasi ristinollaa mutta ei tietääkseni verbaalisella tasolla häirinnyt. Käytöshän se tahtoi olla huonoin nro ja välillä liikunta. Kummassakin tsemppas ysillä ysiin.
Muusta en tiedä sanoa, mutta Aina on luokassa vierustovereille jutusteltu. Ihan ilman lupaa. Ei ole kyse erityisoppilaista. Onkohan mennyt liioitteluksi kaikki..
Ei oo ollut lehdessä tietoa että Espoossa poikia olisi laitettu erityisluokalle.
Lapsesi on häirikkö. Hyvä, että häiriköt siirrettiin muualle ja muut pääsevät keskittymään oppimiseen.
Mistä artikkelista toi aloitus on kopsattu ilman lähdetietoa?
Eli pojat pääsivät ryhmään, jossa voivat keskittyä ja heidän tuloksensa paranee. Hyvä.
Aloittaja haluaisi poikien alisuoriutuvan?
Tytöt pärjää paremmin. Pojat nyt ovat koulussa heikompaa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä tarinassa mättää. En ole tavannut yhtäkään huippuoppilasta, joka häiriköisi huippuosaamisestaan huolimatta tuntia kerta toisensa jälkeen niin, ettei opettamisesta tulisi muiden osalta mitään. Oliko ap oma nico-petteri roopelainen yksi näistä huippuneroista, jotka siirrettiin eri luokkaan?
Minä ainakin häiriköin aktiivisesti tunneilla, kun lähes aina tunneilla loppui tekeminen kesken ja aloin sitten tylsistyä.
En tosin niin paljoa, että se olisi estänyt muita opiskelematta.
T. Eräs jatkuvasti jälki-istunnossa ollut häirikkö, joka käveli peruskoulusta ulos ressuun oikeuttavilla pahveilla.
Kerrot nyt vissiin omasta pojastasi, vai?