Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasta aloitetut työttömien haastattelut aiotaan lopettaa – mitä ihmettä hallitus puuhaa?

Vierailija
09.05.2017 |

Ensin massahaastattelut, ja heti perään tilalle 16 miljoonaa työhakemusta. Hallituksen räväkät liikkeet kielivät siitä, että nykyisenlaisen työttömyysturvan aika on ohi, Teemu Muhonen kirjoittaa.
Hallituksen suunnitelma velvoittaa työttömät hakemaan vähintään yhtä työtä viikossa on ihmeellinen – eikä vain siksi, että vuodessa syntyvien jopa yli 16 miljoonan työhakemuksen ja niistä tehtävien raporttien lukeminen on melkoinen urakka sekä työnantajille että viranomaisille.

Vähintään yhtä hämmentävää on se, että hakemusrumballa ja raportoinnilla aiotaan korvata vuonna 2019 kokonaan työllistymissuunnitelmat, joita työttömät nykyisin tekevät te-toimistojen kanssa.

Tämän vuoden alusta lähtien työllistymissuunnitelmia on nimittäin tehty monin verroin aiempaa enemmän, koska hallitus päätti aloittaa työttömille kolmen kuukauden välein tehtävät määräaikaishaastattelut.

Maanantaina työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla julkistetussa lakiesitysluonnoksessa ehdotetaan säännöllisten haastattelujen lopettamista.

Miksi hallitus kokoaa ensin massiivisen järjestelmän työllistymissuunnitelmien lisäämiseksi ja kyhää heti perään uuden järjestelmän, joka kumoaa edellisen täysin? Tätä aprikoivat myös uudistuksia valmistelleet virkamiehet, joilta olen asiaa kysynyt.

Vuonna 2019 työnvälitys siirtyy te-toimistoilta maakuntien vastuulle, mutta se ei edellytä työllistymissuunnitelmista luopumista.

On vaikea välttyä ajatukselta, että työttömien ”aktivoinnin” jatkuvilla uudistuksilla ja valvonnan kirityksillä pyritäänkin työllistämisen sijaan johonkin aivan muuhun.

Perusturvan ehtona on työnhaku, mutta töitä ei ole kaikille

Työttömyystukia maksetaan Suomessa lain mukaan työnhaun aikaisen toimeentulon turvaamiseksi.

Erilaisilla työnhakuun ja palveluihin osallistumiseen liittyvillä velvoitteilla päättäjät ovat halunneet varmistaa, että työttömät todella pyrkivät tukien avulla takaisin työmarkkinoille eivätkä jättäydy vapaaehtoisesti lepäämään laakereilleen.

Valvontaa ja sanktiointia on 2010-luvun aikana lisätty reippaasti, mutta ainakaan vahvoja näyttöjä toimenpiteiden onnistumisesta ei ole.

Kuten Kelan johtava tutkija Pertti Honkanen huomauttaa, pelkän perusturvan eli peruspäivärahan tai työmarkkinatuen varassa elävien suomalaisten määrä kohosi maaliskuussa jo lähes 250 000:een.

Lukema ei noussut yhtä korkeaksi edes 1990-luvun pahimpina vuosina. Suomalaisia putoaa työelämän ulkopuolelle jatkuvasti. Sama ilmiö on nähtävissä esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa työllisyysaste on laskenut kymmenessä vuodessa rajusti.

Työttömien äkillisen laiskistumisen sijaan suurin syy työllisyyden laskuun on se, että töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla yhtä paljon kuin ennen.

Tuskin hallituskaan kuvittelee pitkäaikaistyöttömyyden häviävän sillä, että yhtä työpaikkaa hakee kahdenkymmenen työttömän sijaan vaikkapa kaksisataa työtöntä.

Pikemminkin jatkuvien lakimuutosten tarkoituksena tuntuu olevan alleviivata sitä, että nykyisenlainen sanktiointiin perustuva työttömyysturvajärjestelmä ei enää toimi, vaikka sitä miten vääntelisi.

Siksi on keksittävä tilalle jotain muuta.

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005203038.html

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliittoteoriasta ei varsinaisesti ole kyse, sillä päättäjät ovat viime vuosina teettäneet useita selvityksiä työttömyystukien perusteellisesta mylläämisestä.

Huhtikuun kehysriihessä hallitus nimesi professori Juho Saaren johtaman työryhmän valmistelemaan sosiaaliturvan kokonaisuudistusta. Pohjana käytetään muun muassa perustulosta ja niin sanotusta osallistumistulosta tehtyjä selvityksiä.

Sekä osallistumistulon että perustulon kaavailut lähtevät siitä, että perusturvan päätehtävänä ei voi nykyiseen tapaan olla työnhaun tukeminen.

Osallistumistuloa selvittäneen Heikki Hiilamon työryhmän ehdotuksessa osallistumistulo kohdennettaisiin ansiosidonnaiselta pudonneille eli pelkkää perusturvaa saaville työttömille, joiden ”työnhaku ei ole tuottanut tulosta”.

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Työttömyystuet irti työstä

Tällä hetkellä kokeiltava vastikkeeton perustulo olisi vielä osallistumistuloakin radikaalimpi sosiaaliturvan mullistus, sillä se poistaisi perusturvan ehdollisuuden kokonaan.

Tulevina vuosina Suomessa käydäänkin perustuvanlaatuista keskustelua siitä, tuleeko perusturvan olla yhteiskunnan jäsenen oikeus vai tuleeko hänen sitä saadakseen jollain tavoin osallistua yhteiskunnan toimintaan.

Olipa valittu suunta kumpi tahansa, työnhaun aika perusturvan pohjana näyttää vääjäämättä jäävän taakse.

Ei tarvitse olla kovin rohkea ennustaakseen, että toimeentulon eteen ei 2020-luvun Suomessa oikeasti taota kymmeniä miljoonia työhakemuksia.

Vierailija
2/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kansa on vuosikaudet haukkunut työkkäreitä tehottomuudesta, niin tarviihan käytäntöä sitten muuttaa. Toisaalta kukaan ei vielä tiedä, miten ja missä työnhaku tai tuet hoidetaan vuoden 2019 alusta. Ainakin päätökset puuttuu.

Vierailija
4/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vapaaehtoistyöstä on kielletty työttömiltä

Työtön ei saa osallistua mihin tahansa vapaaehtoistyöhön, mikäli mielii saada päivärahansa. Työ- ja elinkeinotoimistot antavat kirjavia tulkintoja siitä, minkälaista palkatonta vapaaehtoistyötä työtön voi tehdä. Ministeriö lupaa valtakunnalliset ohjeet kevään aikana.

Mistä on kyse?

Työttömien mahdollisuutta osallistua vapaaehtoistyöhön rajoitetaan nykyisin

Työvoimatoimistoista annetaan ristiriitaisia ohjeita siitä, minkälaiseen hyväntekeväisyystyöhön voi osallistua menettämättä päivärahaa

Ministeriö lupaa valtakunnalliset ohjeet vielä keväällä

http://yle.fi/uutiset/3-6534461

Vierailija
5/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Silläkö Suomi nousuun, että kaikki voivat opiskella työttömyysturvalla? Vai pitääkö jatkossakin alee 25 vuotiaiden opiskella opintotuella? Varmaan aika moni nuorista jäisi loisimaan tuohon ikään asti...

Vierailija
6/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Silläkö Suomi nousuun, että kaikki voivat opiskella työttömyysturvalla? Vai pitääkö jatkossakin alee 25 vuotiaiden opiskella opintotuella? Varmaan aika moni nuorista jäisi loisimaan tuohon ikään asti...

Jos ei töitä löydy niin ei saisi kehittää itseään edes opiskelemalla ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Työkkäri järjestää maahanmuuttajille kotoutumiskursseja ja valmentavaa koulutusta sekä lähihoitaja ja hoiva-avustajakursseja joissa voi opiskella työttömyysetuudella.

Vierailija
8/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Silläkö Suomi nousuun, että kaikki voivat opiskella työttömyysturvalla? Vai pitääkö jatkossakin alee 25 vuotiaiden opiskella opintotuella? Varmaan aika moni nuorista jäisi loisimaan tuohon ikään asti...

Jos ei töitä löydy niin ei saisi kehittää itseään edes opiskelemalla ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Työkkäri järjestää maahanmuuttajille kotoutumiskursseja ja valmentavaa koulutusta sekä lähihoitaja ja hoiva-avustajakursseja joissa voi opiskella työttömyysetuudella.

Se on työvoimakoulutusta, jota ollut jo vuosikymmenet. Omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla tarkoittaa muita koulutuksia kuin mainitsemasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voitais vaan laittaa työttömät keskitysleireille ja tappaa tylsyyteen ja nälkään

Vierailija
10/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa,kun on työpaikkoja eikä tekijöitä nämä nykyiset suunnitelmat olisivat perusteltuja.nyky tilanteessa avoimiin työpaikkoihin tulee satoja hakemuksia en näe mitään muuta syytä tälle"työttömien aktivoinnille" kuin sen että halutaan ilmais työvoima vääristämään markkinat ja näin voidaan työehtoja ja palkkausta huonontaa.

Ainoa keino saada hurjia säästöjä olisi poistaa kaikki muut tuet paitsi toimeentulotuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Vierailija
12/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Työttömyysturvalaissa on sanottu erittäin tarkasti opiskelun rajat, ne tulkitaan yksiselitteisesti ja etukäteen (paitsi jos asia tulee jälkikäteen ilmi): 

10 § (28.12.2012/1001)

Opiskelu

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; sekä (3.10.2014/790)

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

Osallistumista työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n tai merityösopimuslain 8 luvun 11 §:n nojalla järjestämään tai hankkimaan koulutukseen ei pidetä päätoimisena opiskeluna. Jos työnantaja kustantaa työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen kokonaan tai osittain, koulutusta ei pidetä tätä pykälää sovellettaessa työnantajan järjestämänä tai hankkimana. (29.12.2016/1477)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppelein ja siten kokonaiskustannuksiltaan halvin malli olisi varmaan perustulo, joka korvaisi nykyisen toimeentulo- ja asumistuen. Määritettäisiin minimielinkustannukset ja minimiasumiskustannukset ja ihmiset voisivat tehdä töitä sen päälle, opiskella tai alkaa yrittäjäksi. Ja ne jotka eivät pystyisi/haluaisi tehdä mitään, säilyisivät hengissä, mutta alemmalla elintasolla kuin työtä tekevät.

Töitä pitäisi myös alkaa jakaa, jotta useammalla olisi mahdollisuus nostaa elintasoaan työnteolla. Tämän ei pitäisi kuitenkaan aiheuttaa työnantajille lisäkustannuksia, vaan ainoastaan hyötyä käytetyn työajan tehokkuuden kasvaessa.

Ikävää, että hallitus tunaroi perustulokokeilun jo alkuunsa ottamalla siihen mukaan liian vähän ihmisiä ja järjestämällä kokeilun siten, että se ei vastaa lainkaan todellista tilannetta.

Vierailija
14/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Mikä ihmeen tulkinta? Se on laissa määritelty, ei ole tulkinnanvaraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma liikkuu kohti Pedon Aikaa, kun pedon merkki leimataan kaikkien ostaan ja uskovat on temmattu avaruuteen Jeesuksen luo

Vierailija
16/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simppelein ja siten kokonaiskustannuksiltaan halvin malli olisi varmaan perustulo, joka korvaisi nykyisen toimeentulo- ja asumistuen. Määritettäisiin minimielinkustannukset ja minimiasumiskustannukset ja ihmiset voisivat tehdä töitä sen päälle, opiskella tai alkaa yrittäjäksi. Ja ne jotka eivät pystyisi/haluaisi tehdä mitään, säilyisivät hengissä, mutta alemmalla elintasolla kuin työtä tekevät.

Töitä pitäisi myös alkaa jakaa, jotta useammalla olisi mahdollisuus nostaa elintasoaan työnteolla. Tämän ei pitäisi kuitenkaan aiheuttaa työnantajille lisäkustannuksia, vaan ainoastaan hyötyä käytetyn työajan tehokkuuden kasvaessa.

Ikävää, että hallitus tunaroi perustulokokeilun jo alkuunsa ottamalla siihen mukaan liian vähän ihmisiä ja järjestämällä kokeilun siten, että se ei vastaa lainkaan todellista tilannetta.

Mutta tässä eteen tulee se ongelma, että perustulon pitäisi olla Helsingissä noin 1500 e/kk, muualla Suomessa tuolla summalla eläisi aika mukavasti ja saisi vielä säästöönkin. Toisaalta ei voida tehdä mallia, jossa helsinkiläinen perustulo on suurempi kuin muualla, koska siinä vaiheessa kaikki työttömät olisi kirjoilla pääkaupungissa saadakseen kunnon etuudet, vaikka asuisivat oikeasti Eurassa.

Vierailija
17/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Työttömyysturvalaissa on sanottu erittäin tarkasti opiskelun rajat, ne tulkitaan yksiselitteisesti ja etukäteen (paitsi jos asia tulee jälkikäteen ilmi): 

10 § (28.12.2012/1001)

Opiskelu

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; sekä (3.10.2014/790)

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

Osallistumista työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n tai merityösopimuslain 8 luvun 11 §:n nojalla järjestämään tai hankkimaan koulutukseen ei pidetä päätoimisena opiskeluna. Jos työnantaja kustantaa työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen kokonaan tai osittain, koulutusta ei pidetä tätä pykälää sovellettaessa työnantajan järjestämänä tai hankkimana. (29.12.2016/1477)

Kyse ei ollut siitä mitä laissa sanotaan vaan siitä mitä siinä pitäisi sanoa. Toiseksi nykyään pienikin opiskelu pitää hyväksyttää ja tulos ei ole koskaan 100% varma jos joudutaan tulkisemaan onko joku uudemman tyyppinen koulutus jotain vai jotain muuta ja millä tukiaisella sitä haluttaisiin suorittaa:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005202038.html

Vierailija
18/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja ei lukenut lakiluonnosta kovinkaan tarkasti. Kyllä siellä edelleen mainitaan työllistymissuunnitelma, mutta ei tällä nimellä.

Vierailija
19/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Työttömyysturvalaissa on sanottu erittäin tarkasti opiskelun rajat, ne tulkitaan yksiselitteisesti ja etukäteen (paitsi jos asia tulee jälkikäteen ilmi): 

10 § (28.12.2012/1001)

Opiskelu

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; sekä (3.10.2014/790)

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

Osallistumista työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n tai merityösopimuslain 8 luvun 11 §:n nojalla järjestämään tai hankkimaan koulutukseen ei pidetä päätoimisena opiskeluna. Jos työnantaja kustantaa työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen kokonaan tai osittain, koulutusta ei pidetä tätä pykälää sovellettaessa työnantajan järjestämänä tai hankkimana. (29.12.2016/1477)

Kyse ei ollut siitä mitä laissa sanotaan vaan siitä mitä siinä pitäisi sanoa. Toiseksi nykyään pienikin opiskelu pitää hyväksyttää ja tulos ei ole koskaan 100% varma jos joudutaan tulkisemaan onko joku uudemman tyyppinen koulutus jotain vai jotain muuta ja millä tukiaisella sitä haluttaisiin suorittaa:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005202038.html

No mitä laissa pitäisi sanoa? En ymmärrä, miten ei ole 100% varma - vai tarkoitatko omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla, joka on vielä harkinnanvarainen? 

Vierailija
20/23 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa työtön saa ehkä opiskella ilman että te-toimisto tätä rankaisee lopettamalla työttömyysturvan:

Perusturvan ehdoksi tulisi töiden hakemisen sijaan ”osallistuminen yhteisön toimintaan”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä, opiskelua tai lähimmäisenhoitoa.

Mikä työtön on enää työtön, kun opiskelu alkaa? Ei ihme, että rikkaimmat muuttaa Suomesta pois.

Se minkä työkkäri tulkisee täysipäiväiseksi opiskeluksi ei ole sama minkä kela tulkitsee täysipäiväiseksi opiskeluksi johon saa opintotukea. Väliin jää aika iso aukko johon voi pudota ja sitten ollaankin sossutuella.

Kysymys kuuluu onko järkeä että jo yksittäisestä avoimen korkeakoulun kurssista joka ei tietenkään yksinään johda tutkintoon voi mennä työttömyysturva. Vaikka ei menisikään niin lupa pitää kysyä silti. Lupaa muuten voi kysyä vasta kun on jo aloittanut kurssin mutta hyväksyminen riippuu työkkärin tulkinnoista jotka ei ole aina niin hirveän yksikäsitteisiä että tulos olisi etukäteen varma.

Tämä viikkoraportointi sopisi hienosti yhteen mm. sen kanssa että annetaan työttömälle oikeus opiskella esim. avoimessa korkeakoulussa mitä haluaa (ei tutkintoon johtavaa) mutta samalla on haettava ja otettava vastaan työtä. Epäilen vaan että moista ei saada aikaan ties minkä lehmänkaupan vuoksi.

Työttömyysturvalaissa on sanottu erittäin tarkasti opiskelun rajat, ne tulkitaan yksiselitteisesti ja etukäteen (paitsi jos asia tulee jälkikäteen ilmi): 

10 § (28.12.2012/1001)

Opiskelu

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; sekä (3.10.2014/790)

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

Osallistumista työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n tai merityösopimuslain 8 luvun 11 §:n nojalla järjestämään tai hankkimaan koulutukseen ei pidetä päätoimisena opiskeluna. Jos työnantaja kustantaa työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen kokonaan tai osittain, koulutusta ei pidetä tätä pykälää sovellettaessa työnantajan järjestämänä tai hankkimana. (29.12.2016/1477)

Kyse ei ollut siitä mitä laissa sanotaan vaan siitä mitä siinä pitäisi sanoa. Toiseksi nykyään pienikin opiskelu pitää hyväksyttää ja tulos ei ole koskaan 100% varma jos joudutaan tulkisemaan onko joku uudemman tyyppinen koulutus jotain vai jotain muuta ja millä tukiaisella sitä haluttaisiin suorittaa:

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005202038.html

.

No mitä laissa pitäisi sanoa? En ymmärrä, miten ei ole 100% varma - vai tarkoitatko omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla, joka on vielä harkinnanvarainen? 

Meinasin kysyä että eikö teillä siellä työkkärissä ole parempaa tekemistä kuin kiukutella pitkin palstoja päivät pitkät mutta eihän teillä tosiaan ole kun ne puhelutkin lopetettiin.

Yksi ongelma tosiaan on se, että on monta erilaista tukea ja niihin liittyviä pykäliä jotka tavallaan tekevät samaa asiaa. Järjestelmä ei ole selkeä työttömälle eikä oikein virkailijoillekaan.