Uudessa työssä nyt 2kk - teen jatkuvasti virheitä. Normaalia?
Tulin täysin uudenlaiseen organisaatioon, jossa asiat on totuttu tekemään vain yhdellä tavalla jopa vuosikymmeniä. Ihan lähtien siis siitä, mihin kulmaan kokousmuistioiden klemmarit laitetaan (ja MIKÄ klemmari). Todella paljon pikkutarkkoja juttuja, jotka tietenkin ajan kanssa opin. Mutta minusta tuntuu siltä, että täällä on miljoona asiaa, jotka jotenkin pitäisi vain huomata ja ymmärtää ja tajuta.
Esimerkiksi aamulla pomo antoi minulle tehtäväksi lähettää yksi kirje yhdelle asiakasryhmälle. Asiakasryhmä löytyi helposti järjestelmästä, joten tulostin osoitetarrat, kirjeen, liimasin 150 postimerkkiä osoitetarroineen ja kuoritin ne kirjeet. Helppo homma. Paitsi että olisi pitänyt ymmärtää tarkistaa, kuuluuko tuossa asiakasryhmässä joku johonkin toiseen ryhmään, jolle lähetetään aivan toisenlainen kirje. Tästä pomo ei sanonut mitään. Tällaiset asiat pitää vain ymmärtää.
Uuvuttavaa. En tiedä jaksanko. Joka päivä opin kyllä, mutta teen tällaisia virheitä joka päivä. Onko se minun syyni vai huonojen ohjeiden, en tiedä.
Kommentit (21)
Syy on huonossa perehdytyksessä. Oletetaan, että hoidat asiat talon tavoilla, mutta sinulle ei ole kerrottu talon tapoja. Sitten kun ajattelet oma-aloitteisesti aivoillasi, että miten jonkun asian voisi hoitaa, niin teet "virheen". Jos kysyisit jokaisen pikkujutun, niin varmaan sinulle valitettaisiin, kun olet koko ajan kysymässä.
Heille ei varmaan ole rekrytoitu uutta väkeä kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Syy on huonossa perehdytyksessä. Oletetaan, että hoidat asiat talon tavoilla, mutta sinulle ei ole kerrottu talon tapoja. Sitten kun ajattelet oma-aloitteisesti aivoillasi, että miten jonkun asian voisi hoitaa, niin teet "virheen". Jos kysyisit jokaisen pikkujutun, niin varmaan sinulle valitettaisiin, kun olet koko ajan kysymässä.
Oikein arvattu, edellinen rekrytointi oli vuonna 1998.. Täällä on siis talossa väkeä 80-luvulta asti. Kiva työpaikka ja täällä viihdytään, mutta uutena vaikea päästä järjestelmään sisälle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein arvattu, edellinen rekrytointi oli vuonna 1998.. Täällä on siis talossa väkeä 80-luvulta asti. Kiva työpaikka ja täällä viihdytään, mutta uutena vaikea päästä järjestelmään sisälle.
ap
Pomosi ei ehkä ole kovin korkeasti koulutettu? Näin ollen hän ei osaa hypätä toisen ihmisen saappaisiin, eli katsoa tilannetta uuden työntekijän silmin. Hän olettaa uuden työntekijän tietävän asioita, koska hän itsekin tietää ne asiat.
Ehkei vika siis ole minussa, huh. Jotenkin vain masentaa näin takkuinen alku!
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkei vika siis ole minussa, huh. Jotenkin vain masentaa näin takkuinen alku!
ap
Mutta teidän pitää kyllä jutella sen pomon kanssa nyt tuosta tilanteesta. Pyydät tunnin palaveria aiheesta "missä mennään perehdytyksen suhteen". Kerrot sille suoraan, että olet huomannut, että firma on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä ja talon tapoja, joita sinä uutena et voi tietää etkä voi arvata. Kerrot, että ne on varmasti hyviä kirjoittamattomia sääntöjä ja tapoja, ja haluaisit niitä noudattaa. Mutta se on vaikeaa, kun niitä tosiaan ei ole kirjoitettu minnekään eikä sanottu ääneen. Pyydät, että voisitte vaikka tunnin joka viikko istua alas ja käydä läpi aina prosessi kerrallaan että miten se talon tavan mukaan hoidetaan.
Minä olen ollut vähän yli vuoden töissä 2016 alussa perustetussa organisaatiossa, jossa kukaan ei tiedä, miten pitää tehdä. Pomo ja 4 pikkupomoa kulkevat kaikki seminaarit ja kissanristiäiset ja me työntekijät istumme työpaikalla tai etätöissä odottamassa, että koska aletaan tekemään töitä.
Aivan oikein, valtiolla!
Oletko määräaikainen vai vakituinen?
Vierailija kirjoitti:
Toinen esimerkki: pomo sanoi, että voitko tilata lisää paperia tulostimeen. Minä tilasin, mutta enpä tiennyt, että se olisi pitänyt tilata sen tulostinfirman kautta. Kun ei sanottu.
Ja sitten pomo sanoo jatkuvasti, että kysy, jos on epäselvää. No minähän kysyn, kun tuntuu siltä, että teen jatkuvasti virheitä. Ja kun kysyn, pomo sanoo, että "niin, minähän sanoin jo ensimmäisellä viikolla../ eikö me käyty tätä jo läpi../ kaikki tieto löytyy noista mapeista (joita on tuhat..)".
Onko teillä töihin meneminen ollut näin takkuista!?
ap
Joskus on mahdotonta tietää, mitä kuuluu kysyä. Esim. tuosta tulostinfirman kautta paperin tilaamisesta olisi minusta kyllä pitänyt erikseen mainita.
Minä tein yhdessä työpaikassa ensimmäisillä viikoilla niin paljon virheitä, että itkin melkein joka kerta kotimatkalla. Sitten vain alkoi oppia talon tavoille. Huomasin myös, etteivät vanhat työyhteisön jäsenetkään noudattaneet kaikkea, mitä virallisesti kuului, joten lakkasin suhtautumasta niin vakavasti virheisiini.
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen esimerkki: pomo sanoi, että voitko tilata lisää paperia tulostimeen. Minä tilasin, mutta enpä tiennyt, että se olisi pitänyt tilata sen tulostinfirman kautta. Kun ei sanottu.
Ja sitten pomo sanoo jatkuvasti, että kysy, jos on epäselvää. No minähän kysyn, kun tuntuu siltä, että teen jatkuvasti virheitä. Ja kun kysyn, pomo sanoo, että "niin, minähän sanoin jo ensimmäisellä viikolla../ eikö me käyty tätä jo läpi../ kaikki tieto löytyy noista mapeista (joita on tuhat..)".
ap
Joskus on mahdotonta tietää, mitä kuuluu kysyä. Esim. tuosta tulostinfirman kautta paperin tilaamisesta olisi minusta kyllä pitänyt erikseen mainita.
Minä tein yhdessä työpaikassa ensimmäisillä viikoilla niin paljon virheitä, että itkin melkein joka kerta kotimatkalla. Sitten vain alkoi oppia talon tavoille. Huomasin myös, etteivät vanhat työyhteisön jäsenetkään noudattaneet kaikkea, mitä virallisesti kuului, joten lakkasin suhtautumasta niin vakavasti virheisiini.
Ylemmälle vastaus: olen vakituinen.
Ja tähän paperiasiaan: minua pyydettiin tulostamaan tiedote (joka oli jo valmis tiedosto) ilmoitustaululle. No, tulostin. Pomo tuli sitten sanomaan, että hei, kaikki kevättiedotteet tulostetaan aina keltaiselle paperille. Kiva, nyt tiedän. Mutta se tapa, jolla tämä minulle kerrottiin, oli silmiä pyöritellen ja huokaisten ja tuhahtaen ja sanoja venyttäen ja painottaen "Hei.. KAIKKI kevättiedotteet tulostetaan AINA k-e-l-t-a-i-s-e-l-l-e paperille."
Eilen minun kirjoittaa puhtaaksi yksi käsinkirjoitettu dokumentti. Kirjoitin, sanasta sanaan ja tallensin sen oikeaan tiedostokansioon. Tänään aamulla työpöydälläni oli punakynätty tulostettu dokumentti, jossa jokainen virhe oli korjattu punakynällä. Ja ne virheet olivat sellaisia, joita en todellakaan mitenkään olisi voinut tietää - ne olivat virheellisiä jo siinä käsinkirjoitetussa dokumentissa. Esimerkiksi käsinkirjoitetussa dokumentissa olisi lukenut "Sylfaatti BHY23 mergeroidaan annostelumekanismilla HG+" (tämä täyttä siansaksaa, ei tarkoita mitään) ja oikea muoto olisi ollut "Sylfaatti HBY23 mergeroituu annostelumekanismiin HG++". Minun ei kuulu osata tuollaista ammattiosaamista vaativaa sanastoa, se ei kuulu työnkuvaani. Enkä varmasti opikaan, sillä noiden dokumenttien laatijat ovat oman alansa tohtoreita.
Että ärsyttää.
Aijuu. Ja yksi toisen osaston työntekijä tuli lainaamaan kynää. Annoin. Virhe. Meillä on omat kynät, heillä omat. Kynät ostetaan osastojen omista määrärahoista.
ap
Kuulostaa yksinkertaisesti siltä että sinulla on huono pomo, olet työpaikassa mihin vain marginaalinen osa ihmisiä voisi pimahtamatta sopeutua (tuo yksityiskohtanillittäjien marginaaliryhmä), firma on ylibyrokratisoitu mutta esimiehillä ei ole tietoakaan että liika byrokratia ja säännöstely hankaloittaa työn tekemistä eli eivät halua tilannetta muuttaa, eivätkä näe tilannetta sinun silmilläsi, ja mielestäni kuulostaa kyllä siltä että he saavat myös vähän nautintoa siitä että saavat pyöritellä silmiään "uudelle tyypille".
Lienet vielä koeajalla, jos löytyy parempi paikka niin suosittelen vaihtoa :) todennäköisesti tuollaisessa yhteisössä tulet jatkossa huomaamaan ettei asiat olekaan niin auvoisesti kuin on annettu olettaa - joko työyhteisö on tosi hyvä koska pomo valikoi tasan tarkkaan itsensä kaltaisia ihmisiä sinne, tai sitten työyhteisössä on paljon ongelmia kun muutkin ovat väsyneitä tehottomaan ja pikkutarkkaan toimintaan, ja et vielä ole vain huomannut tätä koska olet niin uusi.
Itselläni on kanssa työpaikka, jossa on miljoonasti "talon tapoja" ja kirjoittamattomia sääntöjä. Nyt kahden vuoden jälkeenkin tulee aina vain uutta, mitä muka jostain syystä pitäisi ymmärtää.
Itse olen päättänyt olla suhtautumatta näihin "mokiin" vakavasti, mutta teen kyllä myös selväksi, etten voi millään tietää, jos ei ole kerrottu. Yksi pomo on sitä mieltä, että kaikki on kerrottu tietenkin, heti ekalla viikolla.
Meillä vähän samanlaista. Olen tosin eräässä terveydenhuoltoalan työpaikassa. Perehdytystä ei juuri ollut ja sitten valitetaan virheistä. Kauhistuttaa millaisia potilasturvallisuuteen vaikuttavia virheitä täällä oikein tehdäänkään....
Kuulostaa todella epäreilulta ap! Vika ei todellakaan ole sinussa.
Off topicina ihmettelen vain, että missä nykyaikaisessa firmassa energiat ja voimavarat käytetään siihen, että mietitään jotain keltaisia papereita ilmoitustaululla tai klemmareita dokumentteihin? Kuullostaa joltain perheyritykseltä tai valtion virastolta, jossa on puoli sukua töissä ja oikeita töitä ei ole, vaan niitä pitää oikein keksimällä keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Off topicina ihmettelen vain, että missä nykyaikaisessa firmassa energiat ja voimavarat käytetään siihen, että mietitään jotain keltaisia papereita ilmoitustaululla tai klemmareita dokumentteihin? Kuullostaa joltain perheyritykseltä tai valtion virastolta, jossa on puoli sukua töissä ja oikeita töitä ei ole, vaan niitä pitää oikein keksimällä keksiä.
Vaikka sun missä. Tällaiseen riittää aina aikaa, mutta varsinaisilla tuottavilla töillä ei ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pomosi ei ehkä ole kovin korkeasti koulutettu? Näin ollen hän ei osaa hypätä toisen ihmisen saappaisiin, eli katsoa tilannetta uuden työntekijän silmin. Hän olettaa uuden työntekijän tietävän asioita, koska hän itsekin tietää ne asiat.
Mitä koulutuksella on tekemistä tämän asian kanssa?
Mä olen ollut samassa firmassa 15 vuotta ja teen vieläkin virheitä. Pari kunnon ryssimistäkin. Niissä tilanteissa hain lohtua siitä, että onneksi en ole lääkäri ja tehnyt jotain hoitovirhettä vaikka poistanut maksan kun piti poistaa munuainen.
Missä helvetin 70-luvulle jämähtäneessä organisaatiossa te olette oikein töissä. Meidän talossa ei ole yhtään muistiota virallisesti tulostettu vuosiin. tai printtailtu mitään tiedotteita ilmoitustauluille. ja no muutkin tavat (esim johtaa) kuulostaa 70-luvulta.
Kuulostaa ihan valtion viraston meiningiltä. Kokemuksia tuollaisesta, mutta asian ydin tulee olemaan siinä että niitä "oikeita töitä" ei paljon ole, kun aikaa kulutetaan moisiin älyttömyyksiin. Tuon yhden kuvaus 2016 alkaneesta projektista, jossa mitään ei ole tapahatunut töiden suhteen vuoteen, on myös valtion hommille ihan tyypillistä. Vanhat tyypit ovat olleet noin kolmekymmentä vuotta hommassaan ja yrittävät olla ns. töissä viimeiseen mahdolliseen päivään asti ennen eläkkeelle siirtymistymistä, sillä nämä saavat eläkkeensä vanhojen sääntöjen mukaan, eli reippaasti enemmän kuin keskiverto nykytyöläinen saa palkkaa.
ap