Siunaaminen konfirmaatiossa - kummi ei kuulu enää kirkkoon
Sain kummipojaltani pyynnön osallistua konfirmaatiossa hänen siunaamiseensa. Voinko osallistua vaikka olen sittemmin kasteen jälkeen eronnut kirkosta? Tarkistetaanko kummien tämän hetkinen kuuluminen kirkkoon? Miten tuo siunaaminen edes tapahtuu? En ole siis luopunut uskostani Jumalaan, vain uskostani tähän meidän maalliseen instituution nimeltä kirkko. Pidän kummipojan pyyntöä kunnia-asiana, enkä haluaisi siitä kieltäytyä. Enkä haluaisi tehdä numeroa kirkosta eroamisestani.
Kommentit (12)
Ei tarkisteta. Olet siis pitämässä kättä nuoren pään yläpuolella ja pappi sanoo siunauksen.
Mulla oli konfis hetki sitten.
Aika rento tilaisuus oli. Kummit tuli paikalle 20 min aiemmin, nopea ohjeistus helposta tehtävästä. Ei kukaan kai alkanut mitään tarkistemaan. Tämän tyypin ei myöskään tarvinnut olla kummi.
Eli uskoisin että kaikki ok.
Sinne vain. Oman lapseni kummi ei päässyt paikalle, joten siskoni hoiti tämän siunaamisen. Ei kuulu kirkkoon.
Ei tarkistella. Minä olin jopa ehtoollisella lapsen isän kanssa kun joku sanoi että on tapana vanhempien mennä. En kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuulumattoman olisi pit'nyt antaa joku merkki papille, en huomannut. Vähän syyllinen olo :(
No minun piti vastaavassa tilanteessa pyytää isoveli kummini tilalle, mutta en nyt ihan muista, johtuiko se kummin omasta pyynnöstä vai halusimmeko vaan noudattaa ohjetta kuuliaisesti...
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkistella. Minä olin jopa ehtoollisella lapsen isän kanssa kun joku sanoi että on tapana vanhempien mennä. En kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuulumattoman olisi pit'nyt antaa joku merkki papille, en huomannut. Vähän syyllinen olo :(
Se on vissiin niin että pitää laittaa oikea käsi vasemmalle olkapäälle jos ei voi vastaanottaa ehtoollista (eli ei ole kirkon jäsen) mutta haluaa mennä siunattavaksi. Ainakin katolisessa kirkossa on näin.
Ehtoollisen saa kuka vaan joka sen haluaa, ei tarvitse kuulua kirkkoon. On avoin kaikille, mutta toki jos kokee jotain suurta vastenmielisyyttä kirkkoa kohtaan niin ei sinne tarvitse mennä. Jos haluaa pelkän siunauksen, oikea käsi vasemmalle olkapäälle.
Jumala lyö salamalla sinut kuoliaaksi saman tien noin ihan niinku pohjattoman rakkauden merkiksi...
Kyllä kaikki kummit otetaan sivuun tuntia ennen ja tarkastetaan kirkonkirjoista onko kummius vielä voimassa.
Joo, kyllä kummien pitää ottaa henkkarit mukaan, ja etukäteen tarkistetaan, kuuluuko kirkkoon. Alttarilla vielä passit katsotaan uudestaan.
Eiku....siihen loitsutettavan taakse voi mennä käsiä pään päällä pitelemään kuka tahansa. Ei siinä henkilöllisyyksiä tarkastella eikä jäsenkirjoja kysellä, kun jonossa hommaa hoidetaan.
Ehtoollisella kävin kirkkoon kuulumattomana rippilapsen vanhempana muodon vuoksi. Ei siinä uskontokuntaa kysellä vaan tulee taikakeksi ja veriryyppymuki käteen kaikille yhtä lailla.
Eikä tästä sakramenttien häpäisystä ole vielä tullut salamasta päähän eikä muitakaan rapsuja.
Tuskinpa siellä jäsenkirjoja tarkastetaan. Eli sinne vaan.