Miksi jokainen yhden miehen oy:n pyörittäjä on negatiivisissa uutisissa aina "toimitusjohtaja"?
Herraviha ilmeisesti myy, vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen rasvanäppiduunari.
Kommentit (14)
Koska jokainen mies tituleeraa itsensä toimitusjohtajaksi aina kun mahdollista.
Mikä ihmeen yhden miehen oy? Oy on osakeyhtiö jossa on useampi osakas ja yksi toimitusjohtaja.
Toimitusjohtajaksi pyydetään henkilöä, joka on riittävän hölmö suostumaan tehtävään. Tj kantaa vastuun, jos tulee konkurssi tai muu vastaava tilanne. Tiedän tyyppejä, jotka maksavat loppuikänsä velkoja, jotka ovat kaatuneet konkurssipesän jäljiltä. Heitä siis on pyydetty tj:ksi johonkin firmaan eikä heillä ole ollut käsitystä, mitä vastuita vakanssi loppukädessä sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Oy:llä ole oltava toimitusjohtaja? Jos firmassa on yksi ihminen, niin varmaankin hän on juuri se riippumatta siitä, mitä käytännössä tekee.
Toki. Mutta jos se titteli on pakko mainita siviilielämään liittyvissä rikosjutuissa niin miksei käytetä esim. yrittäjää? Sopii paremmin oy:hyn jossa ei palkallisia alaisia vaan toimitusjohtaja johtamassa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen yhden miehen oy? Oy on osakeyhtiö jossa on useampi osakas ja yksi toimitusjohtaja.
En nyt ole ihan varma, tarvitseeko olla kuin yksi osakas. Pitäisi luntata laista.
Vierailija kirjoitti:
Toimitusjohtajaksi pyydetään henkilöä, joka on riittävän hölmö suostumaan tehtävään. Tj kantaa vastuun, jos tulee konkurssi tai muu vastaava tilanne. Tiedän tyyppejä, jotka maksavat loppuikänsä velkoja, jotka ovat kaatuneet konkurssipesän jäljiltä. Heitä siis on pyydetty tj:ksi johonkin firmaan eikä heillä ole ollut käsitystä, mitä vastuita vakanssi loppukädessä sisältää.
Voi jeesus tätä tietotasoa. Oy ei ole henkilöyhtiö, joten tj ei ole henkilökohtaisesti vastuussa sen veloista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen yhden miehen oy? Oy on osakeyhtiö jossa on useampi osakas ja yksi toimitusjohtaja.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska jokainen mies tituleeraa itsensä toimitusjohtajaksi aina kun mahdollista.
Mies voi kutsua itseään miksi haluaa, mutta miksi lehdistö harrastaa tätä?
Osakeyhtiössä ei tarvitse olla osakkaita yhtä enempää. Osakeyhtiön toimitusjohtaja ei vastaa yhtiön veloista henkilökohtaisesti, ellei ole takaamassa velkoja. Oikeudessa voidaan toki tuomita maksamaan rikoshyöty valtiolle, jos on tehnyt talousrikoksia yhtiössä.
Esim. "TOIMITUSJOHTAJA kaahasi pihakadulla 200km/h" tai "TOIMITUSJOHTAJA mätti kännissä isoäitiään turpaan" ja sitten tekstistä selviää, että kyseessä on joku sähkö-rane eikä ulkopuolinen, palkattu tj.
yksityisissä osakeyhtiöissä ei lain mukaan tarvitse olla toimitusjohtajaa. yrityksen omistaja voi nimittää itsensä toimitusjohtajaksi, mutta tuo ei ole välttämätöntä. onhan se se omituista että pienten yhtiöitten omistajia sanotaan toimitusjohtajaksi, kun ei pörssiyhtiöittenkään omistajia sanota sanota toimitusjohtajiksi.
Pitäisi olla Herra Toimitusjohtaja. Suurin osahan Suomessa pyörivistä firmoista on näitä "yhden miehen" kioskeja.
Vierailija kirjoitti:
yksityisissä osakeyhtiöissä ei lain mukaan tarvitse olla toimitusjohtajaa. yrityksen omistaja voi nimittää itsensä toimitusjohtajaksi, mutta tuo ei ole välttämätöntä. onhan se se omituista että pienten yhtiöitten omistajia sanotaan toimitusjohtajaksi, kun ei pörssiyhtiöittenkään omistajia sanota sanota toimitusjohtajiksi.
Omistajat ja johto voivat olla eri henkilöitä. Tj:n ei ole pakko omistaa ainoatakaan yrityksensä osaketta. Muutaman pörssiosakkeen omistaja ei tosiaan ole toimitusjohtaja vaan sijoittaja ja vähän enemmän omistavaa kutsutaan nimellä pääomistaja.
Eikös Oy:llä ole oltava toimitusjohtaja? Jos firmassa on yksi ihminen, niin varmaankin hän on juuri se riippumatta siitä, mitä käytännössä tekee.