Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aprillia vai aprilliä?

Vierailija
31.03.2016 |

Jos mielestäsi oikea muoto on aprillia, peukuta ylös, jos aprilliä, peukuta alas.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE ON APRILLIÄ

Vierailija
2/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä eläissäni ole kuullut kenenkään sanovan "aprilliä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielen vokaaliharmonian mukaan oikea muotoa on aprillia. Alussa oleva a tekee myös viimeisestä kirjaimesta a:n.

Vierailija
4/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aprillia, tässä vielä Kotuksen blogista pari kommenttia, kun kirjoittaja otti vapauksia:

4.4.2011 2.24

Aprilliä??

Eikös se kirjoiteta aprillia?

4.4.2011 7.57

Vesa Heikkinen

Joo! Sanakirjan mukaan juuri noin eli aallisena. Otin tässä vapauden kirjoittaa, niin kuin itse sen sanon. Olen viljellyt näissä blogimerkinnöissäni muutenkin aika paljon omaa puheenparttani, tai muiden... Luotan siihen, että yleiskielinen teksti kestää tällaiset pienet "vapaudet". Tekstilajikysymyshän tämä taitaa olla niin ikään. Minulle blogimerkintä ei ole se tiukimmin normitettu laji.

Muuten, aprillista ks. esim. Raija Moilasen juttu Kotuksen verkkosivuilta:

http://www.kotus.fi/?s=2616.

Lähde: http://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/vesa_heikkinen/aprillia!_pure_paltu…

Vierailija
5/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aprillia, tässä vielä Kotuksen blogista pari kommenttia, kun kirjoittaja otti vapauksia:

4.4.2011 2.24

Aprilliä??

Eikös se kirjoiteta aprillia?

4.4.2011 7.57

Vesa Heikkinen

Joo! Sanakirjan mukaan juuri noin eli aallisena. Otin tässä vapauden kirjoittaa, niin kuin itse sen sanon. Olen viljellyt näissä blogimerkinnöissäni muutenkin aika paljon omaa puheenparttani, tai muiden... Luotan siihen, että yleiskielinen teksti kestää tällaiset pienet "vapaudet". Tekstilajikysymyshän tämä taitaa olla niin ikään. Minulle blogimerkintä ei ole se tiukimmin normitettu laji.

Muuten, aprillista ks. esim. Raija Moilasen juttu Kotuksen verkkosivuilta:

http://www.kotus.fi/?s=2616.

Lähde: http://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/vesa_heikkinen/aprillia!_pure_paltu…

Hhaha, kielitieteilijät on just tuollasia. Leikittelevät hulvattomasti kielellä ja ottavat pieniä "vapauksia" - ja eiköhän kohta joku enemmän pilkkua rakastava huomauta asiasta. Yritä siinä sitten olla hauska veikko.

T. Kielitieteilijä itsekin

Vierailija
6/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin on rilli - rilliä, grilli - grilliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin on rilli - rilliä, grilli - grilliä.

Ja aprillia, syö silliä.

Vierailija
8/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aprillia suo sillia juo kuravettapaalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

a prill-iä

Ei kai kenenkään kieli taivu aprillia- muotoon?Siis että kirjoitettuna tietysti lopussa a, mutta puhuessa ä

Vierailija
10/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla alhaalla on juttua aprillipiloista, ja siinä lukee "aprilliä". Luulin ap:n saaneen siitä idean kysymykseensä. Minua tuo muoto ainakin häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vitun sama kun suomen kieli jää muutenkin englannin jalkoihin

Vierailija
12/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin on rilli - rilliä, grilli - grilliä.

Mutta niissä ei olekaan a-kirjainta. A ja ä eivät esiinny samassa sanassa (paitsi yhdyssanoissa ja kirjakieleen päätetyssä tällainen-sanassa) johtuen vokaalisoinnustamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäin sanottuna se on aprillia.

Lorussa se vääntyy muotoon "aprilliä", että sointuu sanaan "silliä".

Näin sanoisin minä, sillä suomen kielen sanoja muutenkin taivutellaan oudosti, lyhennellään ja väännellään niin, että ne sopivat runoon tai lauluun.

Vierailija
14/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten sanoisitte aprilliÄÄÄ, niin se kirjoitetaan aprillia. Siis jos halutaan kirjoittaa oikein. Voihan sitä kirjoittaa/sanoa vaikka äprilliä. Tai... äprillia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äprillia.

Vierailija
16/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiprilii!

Vierailija
17/17 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan vitun sama kun suomen kieli jää muutenkin englannin jalkoihin

April fools!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä