Mitä taloutenne menoja saisitte kustannettua (osittaisella) perustulolla?
Jos oletetaan, että osittainen perustulo olisi 550 euroa/kk (http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kelan-arvio-taysi-perustulo-800-eu…), ja se maksettaisiin kaikille täysikäisille, a) mitä taloutenne menoja saisitte kustannettua perustulolla? b) kuinka paljon perheenne saisi perustuloa?
Minä (sinkku vela) saisin siis 550 euroa/kk. Sillä saisin kustannettua joko vuokran (537 eur/kk) TAI ruuan, pesuaineet ja hygieniatarvikkeet, netti-ja puhelinliittymät, sähkön, kuntosalikortin, lääkkeet, liikkumisen julkisella ja velanhoidon (opintolaina ja osamaksu). Em. maksuihin menee aika tarkalleen tuo 550 eur.
Kommentit (6)
Ei mitään sen kummempia kuin nytkään. Mieheltä se lähtisi pois verotuksella ja mulla se korvaisi opintotuen. No jäähän siitä se 200€, joten varmaan velkaa olisi vähemmän, kun voisi alkaa makselemaan opintolainaa pois. Tosin luulen, että menisi mielummin peruselämisen kuluihin, ei tarvitsisi kitkuttaa aina sitä viimeistä viikkoa ennen kun tulee rahaa.
Saisin kustannettua useamman lomareissun koko vuoden perustuloilla. Lainanlyhennyksen lähes kokonaan.
Saisi säästettyä kivasti vaikka sijoitusasuntoa varten.
Talous rullaa nykyisilläkin tuloilla ylijäämäisesti, joten perustulo olisi todellinen riemuvoitto minulle.
Meitä on kaksi, joten perustulo olisi 1100 euroa.
Vuokra, molempien keskimääräiset puhelinlaskut, netti, sähkön ja vakuutuksen kulut/kk ja e-pillerit/kk tekee yhteensä 673€. Tuossa siis nuo "vakiolaskut" jotka pyörii kuukaudesta toiseen.
Työmatkakuluja on 100€/kk, mutta niitä ei tietenkään olisi jos perustulolla eläisimme.
Saisimme siis kaikki nykyiset laskut maksettua, ja 427€ jäisi sitten ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin yms ja satunnaisiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi, joten perustulo olisi 1100 euroa.
Vuokra, molempien keskimääräiset puhelinlaskut, netti, sähkön ja vakuutuksen kulut/kk ja e-pillerit/kk tekee yhteensä 673€. Tuossa siis nuo "vakiolaskut" jotka pyörii kuukaudesta toiseen.
Työmatkakuluja on 100€/kk, mutta niitä ei tietenkään olisi jos perustulolla eläisimme.
Saisimme siis kaikki nykyiset laskut maksettua, ja 427€ jäisi sitten ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin yms ja satunnaisiin kuluihin.
Lisättäköön vielä että tämä olisi siis tilanne jos emme tekisi töitä.
Nykyisellään ei juurikaan vaikuttaisi, koska minulta lähtisi verotuksessa kaikki pois, ja puolisolla osa tasaantuisi verotuksella, ja osa korvaisi sovitellun työmarkkinatuen jota nyt saa.
Meitä on neljä minä ja mies 1100
Just täysikäisiksi tulleet kaksoset 1100
Asumis menot on noin 1000 kuukaudessa vanhemmat maksas sen ja lapset ostas ruoan
Verottaja veisi sekä perustulon että sen lisäksi noin 800 e joka kuukausi minun tilistäni, joten sillä ei maksettaisi yhtään mitään muuta kuin jnkun toisen perustulo. Juuri 18v täyttänyt poika sijoittaisi rahat osakkeisiin.