Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JT-äidit: Miten synnytyksessä suhtauduttu hoitotahtoon (ei verta)?

Vierailija
02.06.2009 |

Mulla kolmas synnytys tulossa ja sain mielestäni epäasiallista kohtelua synnytystapa-arviossa käydessäni. Mulla on jo valmiiksi matalat Hb:t (85-95 paikkeilla olleet lähes koko raskauden ajan) ja lääkäri suoraan sanottuna yritti pelotella minua suurella verenhukalla. Se nyt tietysti on mahdollinen, mutta halusin toki, että minun hoitotahtoni otetaan huomioon ja verta en ota vastaan. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan ollenkaan vaihtoehdoista verensiirrolle (esim. epo, iv-rauta), kuittasi vaan, että ei tiedä ketään synnyttäjää, joka olisi epoa saanut matalaan hemoglobiiniin ja että minun tilanteenihan on sitten "sen lääkärin murhe, joka minua joutuu hoitamaan".

Haluaisinkin kuulla muiden JT-äitien kokemuksia, hyviä ja huonoja. Myös synnytyksissä mukana oleva hoitohenkilökunta saa kommentoida!

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nyt ymmärrän sua ku luin sun viimesen tekstin. et oo ihan kunnolla mukana näköjää...

Jos siis viittaat tuohon lasten jt:ksi kasvattamiseen. Mä itse en sovittele oman uskoni kanssa, mutta en voi sille mitään, että en voi määrätä omien lasteni ajatuksista, teen toki parhaani heidän opettamisekseen. On pakko sovitella elämää perheessä näin, vaikka se ei puhdasta omaatuntoa aina tuokaan. En hyväksy sitäkään, että eroaisimme mieheni kanssa tällaisen kasvatuksellisen tai hoitotahdollisen syyn takia, vaikka seurakunta sen ehkä hyväksyisikin.

Joidenkin mielestä olen varmaan itsekin näistä syistä luopio, mutta ratkaiskoon Jehova sen asian aikanaan. Näkökulmani on tulleet esille esim. kastekeskusteluissa aikanaan, ja seurakunnan vanhimmat tämän ymmärsivät. Tiedän, että kaikki eivät ymmärrä.

t: ap

Vierailija
82/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeelliset lahkot on hyvä muistutus siitä, millä kaikenlaisilla älyttömillä tavoilla ihmislajin yksilöt saadaan toimimaan, kun vaan tolkutetaan niille pienestä asti ihmeellisyyksiä. Kaikki järki on mahdollista heittää ulos ikkunasta tällä menetelmällä. Ihan tervetullut muistutus ja pistää miettimään ihan valtavirrankin kulttuurisia konventioita.

aika pelottavaa. Hyvä esimerkki on skientologia ja sitten nämä ääri-islamilaiset, jotka paratiisiin päästäkseen ovat valmiit tappamaan itsensä ja muutaman muun...Hirvittävää, kuinka ihminen voi mennä sekaisin satujen voimasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jokin menee pieleen.. Sosittelisin kovasti sinua yrittämään saamaan hemoglobiinin kunnolla koholle ennen synnytystä luonnollisin keinoin. Olen työssäni kohdannut useampia jehovantodistajia ja aina heidän hoitotahtoaan on kunnioitettu ja aina on papereissa isolla lukenut "EI Verensiirtoja". Mutta sinun tilanteesi on hankala jos alku hb on noin matala (synnytyksessä et juuri ollenkaan kestä vuotoa, jos menee hyvin ei sitten hätää).

Ihmettelet miksi ihmiset eivät ymmärrä. He eivät ymmärrä koska eivät jaa sinun uskoasi ja näkemyksiäsi asiasta, ethän sinäkään ymmärrä ihmisiä jotka ottavat sallivat verensiirrot..

Vuotavia potilaita saadaan tiettyyn pisteeseen plasmalaajentajilla hoidettu MUTTA eivät kuitenkaan varsinaisia verensiirtoja korvaa.Ei ole olemassa mitään ihmekeinoa jolla vuotavan potilaan hemppa saadaan nopeasti nousemaan.. paitsi tiedätkin jo...

Olet asian miettinyt loppuun niin muista vain pitää huolta että asia on kirjattuna kun synnyttämään menet.

Vierailija
84/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisessa kriisitilanteessa miehesi ajattelee toisin kuin normaalitilanteessa, eli hädässä varmaan antaisi antaa sinulle verta

miksi laspesi eivät lähde kokukseen kanssasi,

olen itse samassatilanteessa ja kyllä minun lapseni lähtevät aina mielellään kokouksiin

olen käynyt heidän kanssaan tutkistelua, ohjannut ja opettaanut, meillä toimitaan kuten todistajaperheessä, mutta siis ilman isää

eli ei joulua yms

mies alkuun hangoitteli kovsti kaikesta, vuosien saatossa on tottunut ja hyväksynyt asiat, mutta ei siis itse tutki, eikä lähde mukaan kokuksiin, lapsia ei kiellä, eivätkä lapset ole osallistuneen uskonnonopetukseen koulussakaan

vaikee olisi hyväksyä, jos lapsi ei haluaisi todistajaksi, koska tiedän, että tämä on totuus haluan thedä kaikkeni, jotta lapseni löytäisivät totuuden

Vierailija
85/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sinun sanasi jumalallesi? Eli kuten islaminuskossa Allah?

Vierailija
86/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisessa kriisitilanteessa miehesi ajattelee toisin kuin normaalitilanteessa, eli hädässä varmaan antaisi antaa sinulle verta

Teidän Jumala (joka on ilmeisesti varsinainen idiootti) ei päästäisi taivaaseen sillä perusteella? Eikö teillä Jehovilla toimi lainkaan se idea, että synnit annetaan niitä pyytäville anteeksi?

Vierailija
87/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapset useimmiten lähtevät mukaani kokouksiin (jäävät kotiin, jos ovat kipeitä tai jos eivät vain mahdu autoon kulloisellakin lähtemiskerralla, matka salille on pitkä ja yhteiskyytejä on pakko järkätä). Jos eivät ole kokouksissa, käydään asiat (esim. tutkittava teksti) etukäteen läpi ja joskus kuunnellaan kuulematta jääneet puheetkin nauhalta kotona. Tutkin molempien kanssa, ja parhaani teen kristillisessä kasvatuksessa. Mutta, meillä isä on tosiaan ev.lut. ja opettaa lapset omalla tavallaan. Jouluja tai synttäreitä ei yhteisestä sopimuksesta vietetä, eikä lapsia ole kastettu mihinkään kirkkoon tms. Tämä on jo iso jousto mieheltäni.

Mun on vaan pakko olla realisti ja nähdä sekin, että lapset ei välttämättä usko aikuisina kuten minä. En siis voi "aivopestä" lapsiani enkä usko pakottamisen hyvyyteen. Lapsuudenkodissani (isäni oli JT, äiti ei) äiti kielsi meiltä lapsilta uskonnollisen kasvatuksen, mutta silti olen tullut JT:ksi aikuisena, kun Jehova selkeästi minua kutsui mukaan ja mielestäni JT:illä on ainoa oikea tapa käsitellä Raamattua. Uskon, että Jehova johdattaa lapset mukaan, jos he sinne kuuluvat. Tällä hetkellä sille näyttää :)

Vierailija
88/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että hemoglobiiniin vaikuttaa moni muukin asia kuin rauta. Sinun kannattaisi mittauttaa rauta-arvosi, todennäköisesti sinulla ei ole koskaan ollut raudanpuutetta ja nyt sitä on elimistössäsi liikaa. Toki raskausaikana raudantarve on lisääntynyt ja synnytystä ajatellen rautaa kannattaa jonkin verran syödä varastoon, mutta tuossa ei ole mitään järkeä.

Oma matala Hb:si johtuu hemodiluutiosta, joka on ihan normaali raskausaikainen ilmiö, ei raudanpuutteesta (etenkään tuolla hirveällä raudan mättämisellä). Muutenkin on outoa, miten te maallikot ette tajua mitään muita anemian syitä kuin rauta, rauta ja rauta, vaikka se on vain yksi kymmenistä.

Vierailija
89/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki pienestä pitäen asiaan kasvaminen auttaa asiaa, mutta ei takaa toki

aikuisena jokainen tekee itse omat ratkaisunsa, toki se tuntuu pahalta äidistä ja isäsätäkin, mikäli oma lapsi hylkkää totuuden ja elää nyky maailman mukaisesti

todella vaikeaa on nyky nuorilla, kuten toki kaikilla ihmisillä, elämä on muuttunut niin hurjaksi

mutta jumala on armollinen ja tuntee ihmisten sydämet, voimme olla varmoja että kukin saa ansionsa mukaan, kun parhaansa yrittää

yksikään ihminen ei ole tällähetkellä täydellinen

Vierailija
90/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapset useimmiten lähtevät mukaani kokouksiin (jäävät kotiin, jos ovat kipeitä tai jos eivät vain mahdu autoon kulloisellakin lähtemiskerralla, matka salille on pitkä ja yhteiskyytejä on pakko järkätä). Jos eivät ole kokouksissa, käydään asiat (esim. tutkittava teksti) etukäteen läpi ja joskus kuunnellaan kuulematta jääneet puheetkin nauhalta kotona. Tutkin molempien kanssa, ja parhaani teen kristillisessä kasvatuksessa. Mutta, meillä isä on tosiaan ev.lut. ja opettaa lapset omalla tavallaan. Jouluja tai synttäreitä ei yhteisestä sopimuksesta vietetä, eikä lapsia ole kastettu mihinkään kirkkoon tms. Tämä on jo iso jousto mieheltäni.

Mun on vaan pakko olla realisti ja nähdä sekin, että lapset ei välttämättä usko aikuisina kuten minä. En siis voi "aivopestä" lapsiani enkä usko pakottamisen hyvyyteen. Lapsuudenkodissani (isäni oli JT, äiti ei) äiti kielsi meiltä lapsilta uskonnollisen kasvatuksen, mutta silti olen tullut JT:ksi aikuisena, kun Jehova selkeästi minua kutsui mukaan ja mielestäni JT:illä on ainoa oikea tapa käsitellä Raamattua. Uskon, että Jehova johdattaa lapset mukaan, jos he sinne kuuluvat. Tällä hetkellä sille näyttää :)

ja koko oppi on harhaoppia, jossa ihmisiä johdetaan pelolla ja heidän keskuudessaan on vallalla uskonnonvapauden ja muiden ihmisoikeuksien kuten mielipiteen- ja ajattelunvapauden puute yhteisössä eri tavalla ajattelevien yksilöiden eristämisen vuoksi. Mitään kristillisyyteen viittavaa en todistajista ja heidän harhaopistaan ole löytänyt.

Vierailija
91/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli monesko viikko on meneillään ap ?

kaikilla raskanaolevilla hb laskee tietyssä vaiheessa raskautta, kuuluu siis asiaan

onko hb aina mitattu sormenpäästä ?

kunnon täydellinen verenkuva olisi paikallaan

samon rautavarstojen mittaus

ja miten raudat otat, minkä kanssa, mihin aikaan jne ?

entä muutoin ruokavaliosi, onko monipuolinen, hedelmiä, vihanneksia ?

entä nesteet, juotko riittävästi, mutta et liikaa, vesi laimentaa myös hb arvoa

Vierailija
92/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole muuten hyvä ja laita linkki siihen TIETEELLISEEN ARTIKKELIIN jossa puhutaan mikrobakteereista verensiirron yhteydessä. Vartiotorni ja 7 päivää eivät ole tieteellisiä lehtiä eivätkä sisällä tieteellisiä artikkeleita.

Niin, tutkijana tiedän, mitkä ovat tieteellisiä artikkeleita, ei tarvitse sitä vääntää rautalangasta.

Koska en itse tätä tutkimusta tee, en ole tietoinen aihepiirin julkaisemisen tilanteesta. Tietoni ko. bakteereiden haitoista ovat peräisin opiskelutoverilta kuulemistani jutuista.

Sen tiedän, että nanobakteereista on valmistunut ainakin tämä gradu: Soininen Tuula (2008): Bisfosfonaattien vaikutus nanobakteereihin (Kuopion yliopisto, biokemian ko.).

Varmaan tieteellisistä kannoista löytyy lisää esim. hakusanalla nanobacteria.

t:ap

Vierailija
93/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli monesko viikko on meneillään ap ? kaikilla raskanaolevilla hb laskee tietyssä vaiheessa raskautta, kuuluu siis asiaan onko hb aina mitattu sormenpäästä ? kunnon täydellinen verenkuva olisi paikallaan samon rautavarstojen mittaus ja miten raudat otat, minkä kanssa, mihin aikaan jne ? entä muutoin ruokavaliosi, onko monipuolinen, hedelmiä, vihanneksia ? entä nesteet, juotko riittävästi, mutta et liikaa, vesi laimentaa myös hb arvoa

En ole tullut ajatelleeksi, että syön rautaa liikaa, kuten joku arveli... Kun lääkärin määräyksellä tätä määrää olen syönyt.

Aina en voi tosin tuota Obsidania ottaa, kun se kovettaa vatsaa liikaa. Vointini on suht hyvä, pientä väsymystä ollut. Raskausaikana sormenpäästä mitatut Hb:t olleet välillä 87 - 109, labrakokeessa (kyynärtaipeesta otettu näyte) 110 raskausviikolla 15.

Rauta-arvoja ja tarkkaa verenkuvaa ei ole katsottu sitten viime syksyn, eli ei siis raskausaikana, mutta juuri sitä ennen keskenmenon jälkeen kyllä. Silloin rautavarastot (mm. ferritiini) kuulemma keskiverrot (en muista tarkkoja arvoja), Hb oli tuolloin korkeimmillaan n. 110 ja alimmillaan 73. Olin tuolloinkin, kuten nyt odotuksen ajan, ihan hyvävointinen, eli ilmeisesti siedän suht matalia hemoglobiineja.

En tosiaan ole terveydenhuollon alalla ammattilainen, mutta on tässä jotain joutunut opiskelemaan vakaumuksen ja perheen sairastelun takia. Jos joku hoitopuolella töitä tekevä vielä haluaa auttaa (asiallisesti), niin käyn jossain vaiheessa lukemassa kommentteja.

Muuten taidan tyytyä siihen, että olen ottanut sairaalayhteyskomiteaan yhteyttä, saanut sieltä muutaman lääkärin nimet, otan heihin yhteyttä ja lähden synnyttämään luottavaisin mielin. Jos kaikki menee ok, käyn ehkä täällä lähiviikkoina kertomassa kokemuksistani. Ja jos mitään ei kuulu, niin sitten luultavasti ei mennyt niin hyvin kuin voisi.

Vierailija
94/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaksi sektiota takana, ensimmäinen hätä- ja toinen suunniteltu sektio. Molemmissa tapauksissa henkilökunta on suhtautunut kantaani hienosti, ja hoitaneet asiat kunnolla alusta loppuun asti.

Suunnitellussa sektiossa minua varten oli varattu epo ja leikkaava lääkäri (joka itsekin oli verettömän hoidon puolella ) oli aivan erityisen huolellinen. Hänen kanssaan käytiin myös hyvin läpi, miten toimitaan jos jotain komplikaatioita tulee. Verta menetin alle 500ml, joka on siis verrattavissa normaaliin alatiesynnytykseen.

Valitettavasti tiedän kuitenkin, että kohtelu voi olla myös toisenlaista. Äitiyspolilla minulla oli erittäin epämiellyttävä naislääkäri, joka ei ymmärtänyt veretöntä hoitotahtoani ollenkaan, oli jopa epäasiallinen minua kohtaan. (kärsin myös synnytyspelosta ensimmäisen traumaattisen synnytyksen takia ja jouduin käymään äitiyspolilla useampaan kertaan).

Kaiken kaikkiaan kuitenkin hoitohenkilökunta oli erittäin ystävällistä ja asian hyvin huomioivaa. Jos sinusta tuntuu, ettet saa asianmukaista kohtelua, niin vaadi päästä toiselle lääkärille.

Ja muille tiedoksi:

Tosi asia kuitenkin on, että verettömyys ei ole mikään ongelma synnytyksessä kuin muussakaan sairaanhoidossa. Jopa suositeltavampaa on olla käyttämättä verta. Ja ruotsista jopa löytyy jo kokonaan täysin verettömästi toimiva sairaala.

Veri kuitenkin on helppoa ja edullista käyttää, joten sitä edelleen suositaan, vaikka tiedetään varsin hyvin ettei se olisi tarpeellista. Nykylääketiede on kehittänyt paljon hoitomuotoja juuri nimenomaan verettömään hoitoon.

Ap! Voimia ja jaksamista sinulle. Ota yhteyttä sairaalayhteyskomiteaan, he osaavat auttaa ja minulle osasivat jopa suositella tiettyä verettömyydelle myönteisesti suhtautuvaa lääkäriä!

Vierailija
95/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei suostu kuuntelemaan muita mielipiteitä/kommentteja, eikä täten kykene muodostamaan mielipidettä omalla järjellään. Surullista, mutta totta.

Vierailija
96/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää ja kuolla verenvuotoon jos haluavat.

Vanhemmat eivät voi estää vauvan verensiirtoa, koska sellaisessa tapauksessa tehdään kiireellinen huostaanotto.

Vierailija
97/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun taas nämä haukkujat tässä(kin) ketjussa lähinnä aika yksinkertaisilta.

Ja en ole JT eikä mitään kiinnostusta sellaiseksi alkaakaan.

Vierailija
98/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on loistava esimerkki ihmisestä, joka ei suostu kuuntelemaan muita mielipiteitä/kommentteja, eikä täten kykene muodostamaan mielipidettä omalla järjellään. Surullista, mutta totta.

Mutta ethän tunnekaan minua. Toisin kuin voisit kuvitella, olen muodostanut oman käsitysmaailmani (mukaanlukien uskonnollinen vakaumus) hyvinkin rationaalisilla perusteilla ja olen sitä kehittäessäni ollut hyvin avarakatseinen. Olen sitä edelleen, ja esim. perheeni keskellä joudun ottamaan muiden mielipiteitä HYVIN paljon huomion ja tasapainoilemaan niiden välillä.

En ihan ymmärrä, miten voit sanoa, etten muodosta mielipiteitä omalla järjelläni! Nimen omaan sillä (järkeilyllä) olen päätynyt mm. JT:ksi ja esim. ammatiltani ohjautunut tutkijaksi. Olen siis olemaan hyvin pitkälti omien ajatusteni takana enkä muiden riepoteltavana.

Toisaalta, eipä minua haittaa, jos joku ei mua ymmärrä. En minäkään ymmärrä suurinta osaa suomalaisista, jotka ajattelevat hyvin epärationaalisesti.

Vierailija
99/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinä, että mieluummin kuolee kuin ottaa vastaan verta?

Vierailija
100/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verettömät hoidot ovat potilaalle turvallisempia, toipumisajat lyhempiä. Veri on vieras elin ja voi tulla hylkimisreaktioita ja komplikaatioita veren vuoksi.

On syytä muistaa myös se että verensiirtojen välityksellä on siirretty myös hepatiittia ja hiviä mikä sekään ei ole potilaan etu.

Katsoin muutama vuosi sitten televisiosta dokumentin pienestä pojasta joka oli saanut vauvaikäsenä verensiirron ja sen mukana hivin joka puhkesi aidsiksi ja lapsen elinkaari jäi lyhyeksi, noin kymmeneen vuoteen.

Monet kirurgit leikkaavat mielellään ilman verta. Lisäksi on mahdollista leikkauksissa kierrättää potilaan omaa verta takaisin elimistöön ja se on Jehovan todistajille ok.

Isäni joka on JT on käynyt läpi kaksi suurta veretöntä leikkausta ja toipunut niistä nopeasti, hänet on ohitusleikattu sekä lonkkaleikkaus on tehty. Molemmista leikkauksista toipui nopeasti.

Sydänleikkaus tehtiin yliopistollisessa sairaalassa ja sieltä pääsi lähisairaalaan kesimääräistä lyhemmässä ajassa, samoin kotiutuminen oli keskimääräistä nopeampaa.

Mielestäni jokaisen vakaumusta tulee kunnioittaa. Meillä on uskonnonvapaus voimassa ja hyvä niin.

Fakta on että massiivivuodon sattuessa sinua ei voida pelastaa ja senhän varmaan tiedätkin. Massiivivuodot ovat harvinaisia. Synnytys on luonnollinen tapahtuma ja äitien kuolemat ovat harvinaisia.

Uskon että kaikki sujuu sinulla ihan hyvin.

ps. isälleni tankattiin hemohessiä ennen leikkausta pari kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan