Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JT-äidit: Miten synnytyksessä suhtauduttu hoitotahtoon (ei verta)?

Vierailija
02.06.2009 |

Mulla kolmas synnytys tulossa ja sain mielestäni epäasiallista kohtelua synnytystapa-arviossa käydessäni. Mulla on jo valmiiksi matalat Hb:t (85-95 paikkeilla olleet lähes koko raskauden ajan) ja lääkäri suoraan sanottuna yritti pelotella minua suurella verenhukalla. Se nyt tietysti on mahdollinen, mutta halusin toki, että minun hoitotahtoni otetaan huomioon ja verta en ota vastaan. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan ollenkaan vaihtoehdoista verensiirrolle (esim. epo, iv-rauta), kuittasi vaan, että ei tiedä ketään synnyttäjää, joka olisi epoa saanut matalaan hemoglobiiniin ja että minun tilanteenihan on sitten "sen lääkärin murhe, joka minua joutuu hoitamaan".

Haluaisinkin kuulla muiden JT-äitien kokemuksia, hyviä ja huonoja. Myös synnytyksissä mukana oleva hoitohenkilökunta saa kommentoida!

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos potilas kuolee verensiirron takia.

On mahdollista että elimistö hylkii verta tai pahimmillaan veret hyytyy suoniin siirron johdosta.

Olisi reilua kertoa julkisuuteen myös näistä tapauksista, eikä ainoastaan nostaa raflaavia otsikoita siitä että joku Jehovan todistaja kuoli siksi ettei ottanut vierasta verta.

Vierailija
102/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiinin yksi tärkeimmistä tehtävistä on kuljettaa happea. Plasmaexplanderi ei tähän pysty. Se että suonissa virtaa paljon nestettä ei tee mitään hemoglobiinillesi vaan verenpaineellesi. Plasmaexplanderit auttaa akuuttiin vuotoon paremmin kuin kirkkaat nesteet pysymällä paremmin suonissa, mutta siis ennemminkin verenpaineen kannalta.

anestesia sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisesti vastailleille. Yllätys oli se, että niin moni vastaaja oli sitten toisilla linjoilla... vaikka, palstan luonteen tuntien, ei olisi ehkä pitänyt odottaa muuta.

Uskoisin, että asia nytkähtää vielä positiivisessa hengessä eteenpäin neuvolakäynnillä sekä sitten, kun saan sairaalayhteyskomitean kautta myös omassa sairaalassa verettömiin hoitoihin myönteisesti suhtautuvien lääkäreiden yhteystiedot. Tiedän sen, että heitä on. Paljon.

Toisekseen, kaksi hyvin mennyttä synnytystä on takana ja mitään epäilyttävää lukuunottamatta matalaa Hb:ta ei ole tiedossa. Lähden siis luottavaisin mielin synnyttämään ja uskon, että Jehova on tukena. Lisäksi mä tiedän, että mun mies pitää mun puolia, vakaumustani mahdollisimman pitkälle kunnioittaen, jos itse olen heikkona...

t: ap

Vierailija
104/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiinin yksi tärkeimmistä tehtävistä on kuljettaa happea. Plasmaexplanderi ei tähän pysty. Se että suonissa virtaa paljon nestettä ei tee mitään hemoglobiinillesi vaan verenpaineellesi. Plasmaexplanderit auttaa akuuttiin vuotoon paremmin kuin kirkkaat nesteet pysymällä paremmin suonissa, mutta siis ennemminkin verenpaineen kannalta. anestesia sh

Ymmärrän, että massiivisessa verenvuodossa plasmalaajentajilla saadaan se akuutti verenpaineen lasku hillittyä (tiettyyn rajaan saakka), ja selviämismahdollisuuksia on, jos mulle edes vähän jää omaa verta, jossa jäljellä oleva Hb kuljettamaan tarpeeksi happea. Hb:ta voidaan sitten hitaasti nostaa lääkityksellä. Jos taas sitä on liian vähän, tiedän, että hapenpuute tulee, tekee vaurioita ja pahimmassa tapauksessa kuolen siihen.

Eli tiedän siis sen, että pahassa tilanteessa voin kuolla

a) verenhukan aiheuttamaan verenpaineen romahtamiseen (mihin verensiirto ei ole se ainoa hoitokeino)

b) massiivisen verenhukan aiheuttamaan liian matalan Hb:n seurauksiin (jota verensiirrolla voidaan hoitaa)

Vai menikö vielä väärin? Korjatkaa, jos en ole oikein ymmärtänyt, tälleen on lääkärit ja muut lähteet minun antaneet ymmärtää.

t: ap

Vierailija
105/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että kyse on niinkin simppelistä asiasta kuin että jo 2000 v sitten huomasivat että jos verta vuotaa paljon, niin siihen kuolee eli verta pidettiin elämännesteenä. Silloin on tietysti luontevaa liittää siihen kaikenmaailman sielu-uskomuksia, jotka sitten joidenkin kohdalla jäävät elämään tuhansiksi vuosiksi. Erityisen helposti näin käy silloin jos on joku pyhä kirja johon vedotaan, sillä pyhää kirjaa ei voi päivittää vastaamaan uutta tietoa (jos päivitettäisiin, myönnettäisiin että siinä on virheitä -> pyhyys kärsisi).

Vierailija
106/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua huomata,että meitä kirjoittelee täällä muitakin ;) ,ainakin muutama.. oon jossain vaiheessa pohtinutkin et oisko muitakin :):)

Minä sain itse esikoisen synnytyksessä ns "normaalia kohtelua",mutta kun repesin pahasti synnytyksessä ja jouduin nukutukseen ompelun ajaksi (repesin siis todella pahasti),niin siinä sängyllä siirrettäessä hoitaja "esitteli" minut sinne leikkaussaliin,et "tässä tällanen verestäkieltääntyjä".. Jäi niin mieleen tuo kommentti! Muuten kaikki kyllä meni hyvin. Verta kyllä menetin,mutta mulla on aina ollut hyvä hemog. ja tästä ei aiheutunut ongelmaa,söin rautaa ihan hetken synnytyksen jälkeen.

Nyt kuopusta odottaessa hempat pysyi loistolukemissa ja synnytyksessä ei edes mainittu verenmenoa et paljonko meni,eikä rautaa tarjottu synnytyksen jälkeen.

Mutta noi nyt ei auttaneet sinua :) kunhan kerroin.

Tää palsta ei tosiaan ehkä oo paras kysellä,mutta ymmärrän sua hyvin. Mun mies ei mun esikoisen syntymän aikaan ollut vielä Jt,mutta kunniotti mun vakaumusta ja minun hoitotahtoni oli tiukka silloin,se oli 2003,ei ollut vielä näitä keskusteluja fraktiosta tmv,joten se oli aika yksiselitteistä.

Nyt kuopuksen aikaan miehenikin on käynyt kasteella :) ja meidän ei siis tarvinnut edes keskustella asiasta,tietenkään. Esikoisen aikaan vaikka mies ymmärsi kantani niin kovat keskustelut käytiin silti.

Nykyisin minun hoitotahtoni on edelleen tiukka,mutta tosiaan uusien ja kehittyvien hoitomuotojen myötä olen myös valmis keskustelemaan lääkäreiden kanssa hoitomuodoista entistä enemmän,vaikka kantani veren käyttöön ei ole lieventynyt,on uudet erottelumuodot yms kehittyneet...

Ja niille jotka penäävät "asiatietoa" pohjalle niin esim JT omilla nettisivuilla http://www.jehovantodistajat.fi/fi/20000108/diagram_01.htm on todella asiallista ei käännyttävää tietoa joukossa paljon viiteitä "ei Jt tutkimuksiin" eli puolueettomiin tutkimuksiin joihin voi sitten perehtyä. Käyköön kenn uskaltaa lukemassa ;D

Miksi minusta tuntuu,et aika harva uskaltaa edes avata tuota linkkiä,tiedä vaikka jotain tarttus,hui... ;D

Vierailija
107/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi käytettävissä, vaan vastustan kaikkea, mikä viittaa aivopesuun ja Jehovan oppi on yksi tällainen. Aina kun ihmisillä on uskonnossaan mukana elementtejä, joissa eristetään, uhkaillaan, jne ne eivät voi olla kenellekään hyväksi. Valitettavaa, että näitä uskontoja on paljon ja niihin hurahtaneita vielä enemmän.

Vierailija
108/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalääkitys sinulla on jo menossa, joten se on kunnossa. Mutta käsittääksesi epo-hoito tulisi aloittaa mahdollisimman pian, mikäli viikkoja jo 38. Tosin itse en hoida synnytyksiä, vaan sydänleikkauksia, ja niissä epo-hoito aloitetaan ennen leikkausta, mikäli lähtö-hb matala. Hyväksytkö verenpesurin käytön? En tosin tiedä, miten sitä voi käyttää, jos massiivi vuoto alatiesynnytyksen yhteydessä, mutta, jos joudut sektioon, niin, silloin ainakin oma veri voitaisiin kerätä talteen ja palauttaa sinulle takaisin. Ainakin suurin osa Jehovan todistajista hyväksyy käytännön sydänleikkauksissa. Omituinen suhtautuminen lääkärilläsi, sinähän olet riskisynnyttäjä uskontosi vuoksi ja siksi synnytys tulisi suunnitella hyvin ennakkoon. Muita huomioita aiempiin kommetteihin, Suomessa ei pakoteta ketään täysikäistä ottamaan mitään hoitoja, mukaan lukien veri, oli syy kieltäytymiseen mikä tahansa. Alaikäiset ovat eri asia ja heiltä vanhemmat eivät voi kieltää verensiirtoa, mikäli se tosissaan on ainut hengenpelastava toimenpide. Toisekseen verta ei anneta kellekään huvikseen, on se jo niin kallistakin ja jotkut voivat saada siitä todella harvinaisen vaarallisen verensiirtoreaktion, mikä kyllä on lääkityksellä hoidettavissa. Kolmannekseen ei ole olemassa mitään tekoverta, mikä korvaisi ihmisveren. Jenkeissä asiaa on kovastikin tutkittu (varsinkin armeijaa asia kiinnostaa, mutta mitään käytössä olevaa valmistetta ei ole olemassa. Olen keskustellut yhden tämmöisen tutkijan kanssa ja ja hän kertoi yhtä tutkimustuotetta saaneensa kokeilumielessä ja reaktio oli kamala:aivan hirveä olo. Neljänneksi tiedän ainakin kaksi nuorta ihmistä, jotka olisivat olleet pelastettavissa verensiirroilla, mutta uskonnon vuoksi siitä ehdottomasti kieltäytyivät ja menehtyivät. Itse en ymmärrä täysin hukkaan heitettyä elämää, mutta vakaumuksensa kullakin.

Pahoittelen ap kollegoideni puolesta huonoa kohtelua, jokaisella on oma vakaumus, mitä ei tarvitse ymmärtää, mutta kuitenkin hyväksyä.

T. Ateisti sairaanhuollon ammattilainen

Vierailija
109/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
110/154 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kyllä JT-äidillekin antaneet sektion yhteydessä verta. Pitivät sitä vaihtoehtoa parempana kuin äidin kuolemaan ja ison lapsikatraan jäämistä äidittömäksi. Merkintää verensiirrosta ei papereihin laitettu...

Moraalitonta/eettistä vai ei? Äiti ja vauva kuitenkin jäivät eloon.

Mutta asiaan, noin itsekin lääkärinä toimisin.

Vierailija
111/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käsiteltyä verta, jossa veren osat ovat eroteltu toisistaan.

Vierailija
112/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänen mukaansa ainakin vaihtoehtoisia hoitoja ON olemassa.

Sinä itse saat valita synnytyssairaalasi, ota selvää missä annetaan korvaavia oitoja verensiirroille. Uskomattoman puusilmäisiä ihmisiä... uskomuksensa kullakin ja kyllä aikuinen ihminen saa itse päättää.

Ehdotan, että kyselet nimenomaan jehovantodistajatutuiltasi jotka ovat äitejä, sairaanhoitajia, kätilöitä, lääkäreitä...

Vierailija
113/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään hyötyä, koska eivät ehdi vaikuttaa. Istukka kun irtoaa repeämällä, niin homma on siinä. Miksi teet lisää lapsia tuollaisilla riskeillä?

Jos istukka todellakin repeää, niin hengenhätä se muillakin synnyttäjillä, vuoto saattaa olla 5 l/min, eikä mitään verta saada paikalle niin nopeasti.

Joku kyseli lääkäri ja sairaalan henkilökunnan vastuuta, jos jättävät antamatta Jehovan todistajalle verta ja hän kuolee. Jokaisella Jehovan todistajalla ja muillakin verestä kieltäytyjillä tulee olla allekirjoitettu kirjallinen todistus, missä vapauttaa henkikökunnan kaikesta vastuusta. Jos paperia ei löydy, niin esim tajuttomalle verta annetaan, pelkkkään aviopuolison sanaan ei luoteta. Mutta aika hyvin JT:t ovat asian hoitaneet ja lappu yleensä kulkeen lompakossa.

Vierailija
114/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus, ilman se ei ainakaan onnistu. Verensiirtoja korvaavia hoitoja on olemassa joissakin tilanteissa mutta on tilanteita jolloin ainoastaan verensiirto voi pelastaa.

Minusta on kammottavan julma uskonto, jos aletaan hyljeksiä jotakuta siksi että tämä ottaa verensiirron. Miten suhtaudutte lapseen, jolle on annettu verensiirto? Ajatteletteko että tämän olisi mieluummin oltava kuollut?

Vierailija
115/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse niin elämänhaluinen, että ottaisin kaikki hoidot vastaan mitä vaan on keksitty. Mutta mun päätäni ei olekaan saduilla sekoitettu.

Ja muuten, ap tuntuu olevan jos ei kuolemanhaluinen, niin perin masentunut. Ei ainakaan mitenkään elämänhaluinen persoona tyyliin: vauva tulossa, isompiakin lapsia on, mutta eihän minusta mitään väliä vaikka kuolisin pois, kyllä mies hoitaa"

Vierailija
116/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin iosoissa sairaaloissa saadaan todella nopeasti paikalle, on verivarukset sun muut, tiettyjä juttuja myös pystytään ohittamaan hengenvaaran ollessa kyseessä. Tiedoksi, että punasolut ovat juuri veren fraktioita, niinkuin plasma, trmbosyytit ym. Pelkillä plasmaekspandereilla ei selviä kuin alussa verenpainetta kohottamaan.

Vierailija
117/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappu yleensä kulkeen lompakossa.

tämmöinen lappu voisi hyvinkin kokea salaperäisen katoamiskohtalon, varsinkin jos äidillä olisi jo ennestään lapsia. Toisen vakaumusta pitää kunnioittaa joo, mutta tällaisissa tapauksissa minulta loppuu ymmärrys. Henkensä pelastumisen jälkeen saisivat jatkaa Jeesus-leikkejään.

Vierailija
118/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tahtoa on kunnioitettava, aikuisen ihmisen päätös oasta vapaasta tahdosta. Korvaavia hoitoja on ja ne on otettava käyttöön, mutta aina riski on suurempi jt-äidillä kuin muilla. Jos he itse ovat siihen valmiita, mikä oikeus meillä muilla on väittää vastaan?

Sen sijaan jos lapsi tarvitsee verensiirron se tehdään välittämättä jt-vanhempien vakaumuksesta ja hyvä niin. Lapsi ei voi tehdä itsensä puolesta päätöstä.

Vierailija
119/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tahtoa on kunnioitettava, aikuisen ihmisen päätös oasta vapaasta tahdosta.

haluaisivatko he äitinsä mieluimmin elävänä vai kuolleena?

Vierailija
120/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tahtoa on kunnioitettava, aikuisen ihmisen päätös oasta vapaasta tahdosta.

haluaisivatko he äitinsä mieluimmin elävänä vai kuolleena?

Aikuiset tekevät omat ratkaisunsa ja lapset elävät sen mukaan. Näinhän se on kaikessa ja niin sen tulee ollakin. Eihän lapsilta kysytä sitäkään että tykkäävätkö he vaikkapa elää lestadiolaisperheessä tai saako äiti tehdä abortin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän