Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JT-äidit: Miten synnytyksessä suhtauduttu hoitotahtoon (ei verta)?

Vierailija
02.06.2009 |

Mulla kolmas synnytys tulossa ja sain mielestäni epäasiallista kohtelua synnytystapa-arviossa käydessäni. Mulla on jo valmiiksi matalat Hb:t (85-95 paikkeilla olleet lähes koko raskauden ajan) ja lääkäri suoraan sanottuna yritti pelotella minua suurella verenhukalla. Se nyt tietysti on mahdollinen, mutta halusin toki, että minun hoitotahtoni otetaan huomioon ja verta en ota vastaan. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan ollenkaan vaihtoehdoista verensiirrolle (esim. epo, iv-rauta), kuittasi vaan, että ei tiedä ketään synnyttäjää, joka olisi epoa saanut matalaan hemoglobiiniin ja että minun tilanteenihan on sitten "sen lääkärin murhe, joka minua joutuu hoitamaan".

Haluaisinkin kuulla muiden JT-äitien kokemuksia, hyviä ja huonoja. Myös synnytyksissä mukana oleva hoitohenkilökunta saa kommentoida!

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jehovantodistajat ikään katsomatta pitäisi huostaanottaa.

mutta tämä todistaa, miten huonosti tunnet Jehovan todistajien elämäntapoja tai väestön terveyttä uhkaavia tekijöitä.

Keskimäärin me JT:t otamme huomattavasti vähemmän terveysriskejä, jos verrataan tavalliseen keskivertokansalaiseen. Emme esim. käytä huumeita tai tupakoi tai harrasta irtoseksisuhteita, joissa voi levitä vaarallisia tauteja. Koska esim. huumeiden tai tupakan käyttöön tai irtoseksiin (sukupuolitautien myötä) liittyy merkittävästi korkeampi kuoleman tai sairastumisen riski kuin verensiirtojen välttämiseen, pitäisi kai sinun mielestäsi kaikki ympäri kyliä seksiä harrastavat, narkkarit ja tupakoijatkin huostaanottaa? :)

t:ap

jossa lapsi hylättiin, koska ei halunnut olla Jehovan todistaja ja vanhemmat ja sisarukset kylmästi katkaisivat välit tähän nuoreen. Että mikähän hyväksyntä ja selitys sulla on tälle, kun normaalilla ihmisellä oma lapsi yleensä menee kaiken muun edelle?

Vierailija
62/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en jehovan todistajista paljon mitään tiedä, onhan se kiva kuulla mihin toiset uskoo, vaikkei itse siihen uskokaan.

Ap, jos sallit minun vielä kysyä, että mistä tulee nimenomaan tuo luku ja mistä tietää kuuluvansa/ei kuuluvansa siihen joukkoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en jehovan todistajista paljon mitään tiedä, onhan se kiva kuulla mihin toiset uskoo, vaikkei itse siihen uskokaan.

Ap, jos sallit minun vielä kysyä, että mistä tulee nimenomaan tuo luku ja mistä tietää kuuluvansa/ei kuuluvansa siihen joukkoon?

kuulu siihen joukkoon. Ennustettua maailmanloppua ei sitten tullutkaan ja liike levisi ja lopulle JT:lle piti keksiä joku kiva paikka kuoleman jälkeen niin he pääsevät sitten paratiisiin.

Aluksi siis ei ollut tarkoitettu että JT:tä koskaan kuolisi enempää kuin se 144000 vai mitä se oli, koska uskottiin maailmanlopun tulevan.

Vierailija
64/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

obsidan rautacapsellien syömisen, ota niitä kaksi päivässä

nostavat todella hyvin ja erittäin nopeasti hb tasoa

itselläni oli raskausaikana myös matala hb 90 luokkaa, tankkasin obsidania kaksi kapsellia päivässä ja ennen synnytystä hb oli 137, söin myös pinaatilettuja ja keittoa, vihreitä salaatteja yms lihaaa kun en syö ollenkaan.

minulla kohtu repesi kahdesta kohtaaa hätäsektiossa ja vuosin 2,5l verta, hb laski vain tasolle 90 ja selvisin verettömästi hienosti ongelmitta,

en olisi selvinnyt jos lähtö hb olisi ollut tuon 90 olisi vuodon jälkeen ollut varmaan 50

eli heti tankkausta, obsidanin käyttö ei ole kielletty todistajilta, se ei sisällä verta eikä sen osia,

eli melko suurestakin verenhukasta voi selvitä hienostikin jos lähtö hb on hyvä,

ongelmat tulee jos/kun vuotaa todella reilusti eli yli 3 l jopa 10l on joku vuotanut, ja sanomattakin on selvää ettei siitä ilman verensiirtoa selivä hengissä, koska ihmisessä on vain 5,5l verta, jos kaikki menee pois ei voi elää

mikään epo hemohessi tms ei voi täysin korvata verta, sitä on omasta takaa oltava edes jonkinverran elimistössä

kylmä totuus kuitenkin on ettei yksikään lääkäri anna ihmisen kuolla verenhukkaan,

ymmärräthän sen

Vierailija
65/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska esim. huumeiden tai tupakan käyttöön tai irtoseksiin (sukupuolitautien myötä) liittyy merkittävästi korkeampi kuoleman tai sairastumisen riski kuin verensiirtojen välttämiseen, pitäisi kai sinun mielestäsi kaikki ympäri kyliä seksiä harrastavat, narkkarit ja tupakoijatkin huostaanottaa? :) t:ap

ja narkkarit ja irtosuhteita harrastavat elävät realiteeteissä. Kyllä he tietävät harrastavansa riskikäyttäytymistä eikä heillä ole illuusioita sen terveellisyydestä. Sen sijaan verensiirrosta kieltäytymiseen ei ole mitää muita perusteita kuin jonkun uskissedän pakkomielle vuonna kivi ja kanto. Jos minä päätän yhtäkkiä että vaikkapa veden juominen on hengenvaarallista ilman mitään järjellisiä perusteita, olkaa hyvät ja huostaanottakaa minut.

Vierailija
66/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skientologian ja joidenkin ääri-islamilaisten haarojen kanssa. Ihan karseaa

Vierailija
67/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ketään kiinnostaakaan ap:n kohtalo mutta mielenkiintoista on lapsen oikeudet. Lapsihan saattaa vammautua pahastikin tai kuolla äidin verenvuodon seurauksena. Lapsen vammautuminen voitaisiin estää asianmukaisella hoidolla, mutta jos äiti kieltäytyy hoidosta, sillä on suoria seurauksia myös lapseen.

Jos verenhukkani on ennen lapsen syntymää suuri ja akuutti, niin sitähän saa kohdallani hoitaa plasmatilavuuden laajentajilla, jolloin syntymässä oleva lapsi saa sen saman hoidon, mitä muidenkin äitien lapsena saisi. Tämä akuutti verenhukka (joka on siis lähinnä veritilavuuden hukka ja jonka voi kohdallani korjata) on lääkäreiden kertoman mukaan riskinä lapselle vain niin kauan, kuin hänet saadaan ulos eli varsin lyhyen aikaa; jos tämä tilanne tulee, niin lapsi pelastetaan viivyttelemättä. Toisekseen, lapsen veri ja oma vereni eivät ole tekemisissä toistensa kanssa, joten se, jos minulla on synnytyshetkellä matala hb, ei vaikuta lapsen hb-arvoon. Syntymänsä jälkeen lastani verensiirto-kielto ei koske, joten älä huoli, hänen oikeusturvansa ja lääketieteellinen etunsa on kunnossa minun vakaumuksestani huolimatta. Tämä on ihan faktaa.

Olen koko ajan ollut haluamassa asianmukaista hoitoa itsellenikin, mutta ilman verta. En mielestäni ole dramaattinen, voihan samat riskit tulla myös ei-JT-synnyttäjien kohdalle. Mielestäni dramaattiseksi tässä heittäytyi lääkäri, joka ei halunnut ottautua asiaan huomioimalla kantani, joka ei suinkaan rajoita pois kaikkea hoitoa vaan vain murto-osan siitä.

Mikähän muuten olisi lääkärin vastuu tässä tapauksessa, jos todellisuudessa kieltäytyisi hoitamasta ns. lääketieteellisillä menetelmillä?

t: ap

Vierailija
68/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se joku ikäjuttu?

Vierailija
69/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

obsidan rautacapsellien syömisen, ota niitä kaksi päivässä nostavat todella hyvin ja erittäin nopeasti hb tasoa itselläni oli raskausaikana myös matala hb 90 luokkaa, tankkasin obsidania kaksi kapsellia päivässä ja ennen synnytystä hb oli 137, söin myös pinaatilettuja ja keittoa, vihreitä salaatteja yms lihaaa kun en syö ollenkaan. minulla kohtu repesi kahdesta kohtaaa hätäsektiossa ja vuosin 2,5l verta, hb laski vain tasolle 90 ja selvisin verettömästi hienosti ongelmitta, en olisi selvinnyt jos lähtö hb olisi ollut tuon 90 olisi vuodon jälkeen ollut varmaan 50 eli heti tankkausta, obsidanin käyttö ei ole kielletty todistajilta, se ei sisällä verta eikä sen osia, eli melko suurestakin verenhukasta voi selvitä hienostikin jos lähtö hb on hyvä, ongelmat tulee jos/kun vuotaa todella reilusti eli yli 3 l jopa 10l on joku vuotanut, ja sanomattakin on selvää ettei siitä ilman verensiirtoa selivä hengissä, koska ihmisessä on vain 5,5l verta, jos kaikki menee pois ei voi elää mikään epo hemohessi tms ei voi täysin korvata verta, sitä on omasta takaa oltava edes jonkinverran elimistössä kylmä totuus kuitenkin on ettei yksikään lääkäri anna ihmisen kuolla verenhukkaan, ymmärräthän sen

Ilmeisesti se vaan ei imeydy kunnolla. Mulla on normaalistikin anemiataipumusta, yleensä Hb max. 120. Nyt tässä raskaudessa taso oli jo lähtiessä matala odotusta edeltäneen keskenmenon takia.

Syön tälläkin hetkellä päivittäin 2 x 100 mg Maltofer (on paremmin imeytyvä kuin Obsidan), + 1 x 100 mg Obsidan + 20 ml Kräuterblutsaft (jossa tulee 20 mg rautaa) + Ladyvita Plus, jossa myös rautaa.

Mutta eiköhän tämä tästä, selvästikin siedän matalia Hb-arvoja. Tietysti tiedän, että jos vuodan paljon, ollaan riskirajoilla.

t: ap

Vierailija
70/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla myös hoitotoiveissa, ettei verta, tämä ollut myös tiedossa neuvolassa etukäteen ja sieltä olen saannut tukea ja potkimista persuksille, että muistin molemmissa raskauksissa aloittaa puolen välin tietämillä raudat, jotta hemppa saadaan mahdollisimman hyväksi ennen synnytystä. Molemmat synnytykset menneet hyvin ja vuotoa todella vähän. Ja ihan asiallista kohtelua mä ainakin olen saannut sekä neuvolassa että synnärillä tuon verestä kieltäytymisen osalta.

Vierailija
71/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tiedän, että jos vuodan paljon, ollaan riskirajoilla. t: ap

jos sulle kävisi ikävästi, niin koska miehesi ei ole jehovan todistaja, lapsesi ei enää tarvisi vaivata toivon mukaan päätään moisilla älyttömyyksillä. Ei niin huonoa etteikö jotain hyvääkin.

Vierailija
72/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkeä kysyä tällasella keskustelupalstalla asiasta. sinuna ottaisin yhteyttä sairaalayhteyskomiteaan siellähän on lääkärit ja he tietävät yhteistyökykyiset henkilöt ja hoitovaihtoehdot.. täältä et saa ku luopioiden kommentteja ja saatanan maailman henkeä. itse olen tyhmä ku avasin ees tän ketjun..

myös jt ja raskaana

Vierailija
73/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä vaiheessa se verensiirto alkaa koskea lastakin? Onko se joku ikäjuttu?

Alaikäiset lapsetkin voivat olla (kastettuja) Jehovan todistajia, jos niin itse haluavat, jolloin he voivat tehdä tuon hoitotahdonilmaisun. Mutta alaikäisen kyseeessä ollessa viranomainen (hoitohlöstö) voi siis huostaanottaa lapsen ja kumota hoitotahdon, jos tilanne niin vaatii.

Käytännössä siis vasta täysi-ikäisen ihmisen hoitotahdonilmaisu on lääkäreitäkin sitova.

Meidän perheessä lapset saavat sitten aikanaan itse päättää, mitä uskontoa kannattavat jos mitään. Minua ei ole kukaan pakottanut JT:ksi enkä ketään ala pakottamaankaan. Heidän elämänsä on heidän, päätökset myös, kunnioitan heitä siinä. Tällä hetkellä 7- ja 5-vuotiaat lapseni kuulevat kyllä minulta uskonasioista ja käyvät joskus kokouksissa mukanani, mutta eivät siis ole Jehovan todistajia ainakaan vielä.

Vierailija
74/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verensiirtokoielto ei koske lastasi eikö hänestä tuu jt:tä?

Vierailija
75/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkeä kysyä tällasella keskustelupalstalla asiasta. sinuna ottaisin yhteyttä sairaalayhteyskomiteaan siellähän on lääkärit ja he tietävät yhteistyökykyiset henkilöt ja hoitovaihtoehdot.. täältä et saa ku luopioiden kommentteja ja saatanan maailman henkeä. itse olen tyhmä ku avasin ees tän ketjun..

myös jt ja raskaana

Mä en ole minkään sortin uskovainen, en voi ymmärtää miksi joku laittaa pääns noilla uskonasioilla niin sekaisin, että täytyy leikkiä omalla tai toisen hengellä. Säälittää kyllä, millaiseen perheeseen ap:nkin lapsi syntyy. Pienestä pitäen kun taotaan päähän vaikka kannibalismia, niin sitten voidaan täällä huudella kaikenlaisia älyttömyyksiä kun ei omassa pienessä mielessä enää järki juokse yhtään. Kaikki maailman uskonnot saisi kieltää lailla!

Vierailija
76/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nyt ymmärrän sua ku luin sun viimesen tekstin. et oo ihan kunnolla mukana näköjää...

Vierailija
77/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei onko järkeä kysyä tällasella keskustelupalstalla asiasta. sinuna ottaisin yhteyttä sairaalayhteyskomiteaan siellähän on lääkärit ja he tietävät yhteistyökykyiset henkilöt ja hoitovaihtoehdot.. täältä et saa ku luopioiden kommentteja ja saatanan maailman henkeä. itse olen tyhmä ku avasin ees tän ketjun.. myös jt ja raskaana

Idea oli ehkä syntyessäänkin huono, mutta ajattelin kokeilla. Otsikointi ei näköjään auta... En kyllä olisi uskonut, että suomalaiset on näin kapeakatseisia ja tietämättömiä kuin tähän tulleet vastaukset osoittaa.

Maailmallisten ja luopioiden vaikutuspiirissä olen joka tapauksessa (perhetilanteen vuoksi), joten sille on ollut pakko kovettaa korvansa tietyissä asioissa. Se on vaikeaa...

Vierailija
78/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkeä kysyä tällasella keskustelupalstalla asiasta. sinuna ottaisin yhteyttä sairaalayhteyskomiteaan siellähän on lääkärit ja he tietävät yhteistyökykyiset henkilöt ja hoitovaihtoehdot.. täältä et saa ku luopioiden kommentteja ja saatanan maailman henkeä. itse olen tyhmä ku avasin ees tän ketjun.. myös jt ja raskaana

Täältä ei saa muutenkaan mitään asiallisia vastauksia. Ja koska aihe on vielä tällainen, niin kannattaa pyytää apua muualta. Koska sitä apuahan on saatavilla.Kysy lähin sairaalayhteyskomitean jäsen seurakunnasta, ja homma lähtee rullaamaan. t: toinen JT joka on raskaana myöskin

Vierailija
79/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kyse on voinnista, kätilönä olen tavannut äitejä jotka voivat huonosti jo kun hb ob 80 ja toisia olen kotiuttanut hb 67 tasolla ja voivat olosuhteisiin nähden hyvin, eli pysyvät pystyssä ja pääsevät vessareissut pyörtymättä, paljoa muuta ei jaksakkaan

hb nousee useimmilla kyllä suht hyvässä vauhdissa raudalla

ongelma on siis se, jo lähtö hb on jo matala tyyliin 100 tai allekin niin ei siitä tartte vuotaaa juurikaan mitään niin ei jaksa mitään

eli painotan edelleen SYÖKÄÄ RAUTAAA ohjeiden mukaan, miel tyhjään vatssan ilman maitotuotteita

korkeasta hb arvosta voi kevcyesti vuotaa 2-3 litraa ja vointi vielä menettelee

mutta kukaan ei selviä kirkkailla korvikkeilla jos oma veri vuotaa kaikki pois, eli se noin 5,5 litraa tai jopa yli, se tietää kuoleman, mikäli verensiirtoa ei anneta, siinä ei iv-raudat yms enä auta, se on totuus

ja kyllä aina silloin tällöin joku vuotaa paljon, jopa kohtu on voitu joutua poistamaan kun vuotoa ei saada kuriin, onneksi ei ole sattunut todistajille, ainakaan minun vuoroissa ei ole tullut vastaan

olen hoitanut useita todistajia ja heidän tahtoaan on kunnioitettu, eli verta ei ole annettu, toki eivät ole olleet hengenvaarassa, vaan heikossa kunnossa hb tyyliin 60 ja pyörryttää ja heikottaaa ja väsyttää

verta nyt ei kyllä nykyään anneta muutenkaan kovin herkästi kelleen, siirtoraja on hb 80 tai alle ja moni ei halua silti vaikkei uskonto sitä kieltäisikään

mutta en usko, että kenenkään annetaan kuolla vuotoon,

Vierailija
80/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeelliset lahkot on hyvä muistutus siitä, millä kaikenlaisilla älyttömillä tavoilla ihmislajin yksilöt saadaan toimimaan, kun vaan tolkutetaan niille pienestä asti ihmeellisyyksiä. Kaikki järki on mahdollista heittää ulos ikkunasta tällä menetelmällä. Ihan tervetullut muistutus ja pistää miettimään ihan valtavirrankin kulttuurisia konventioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän