JT-äidit: Miten synnytyksessä suhtauduttu hoitotahtoon (ei verta)?
Mulla kolmas synnytys tulossa ja sain mielestäni epäasiallista kohtelua synnytystapa-arviossa käydessäni. Mulla on jo valmiiksi matalat Hb:t (85-95 paikkeilla olleet lähes koko raskauden ajan) ja lääkäri suoraan sanottuna yritti pelotella minua suurella verenhukalla. Se nyt tietysti on mahdollinen, mutta halusin toki, että minun hoitotahtoni otetaan huomioon ja verta en ota vastaan. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan ollenkaan vaihtoehdoista verensiirrolle (esim. epo, iv-rauta), kuittasi vaan, että ei tiedä ketään synnyttäjää, joka olisi epoa saanut matalaan hemoglobiiniin ja että minun tilanteenihan on sitten "sen lääkärin murhe, joka minua joutuu hoitamaan".
Haluaisinkin kuulla muiden JT-äitien kokemuksia, hyviä ja huonoja. Myös synnytyksissä mukana oleva hoitohenkilökunta saa kommentoida!
Kommentit (154)
tappaa itsensä ja muutaman muun siinä sivussa uskonnon nimissä, niin päätäkö siinä pitäisi silitellä??? Hah, kaikkea typeryyttä ei tarvitse hyväksyä, edes sukosn nimissä.
tappaa itsensä ja muutaman muun siinä sivussa uskonnon nimissä, niin päätäkö siinä pitäisi silitellä??? Hah, kaikkea typeryyttä ei tarvitse hyväksyä, edes sukosn nimissä.
jokaikisellä aikuisella täysivaltaisella ihmisellä on oikeus päättää omasta hoidostaan.
Ja juuri niin sen tulee ollakin.
jokaikisellä aikuisella täysivaltaisella ihmisellä on oikeus päättää omasta hoidostaan. Ja juuri niin sen tulee ollakin.
tempun lapsilleen, minä ainakaan en. Taas kerran täytyy kiittää onneaan, etten ole yksi niistä epäonnisista joka ovat sattuneet syntymään tällaisen lahkon jäseneksi. Ja joutunut jo lapsena sellaisen aivopesun uhreiksi, ettei edes koulutus ja aikuistuminen riitä siltä touhulta pelastamaan.
aletaan laskemaan kuinka monta jehovantodistajaa on kuollut maailmassa autenttisesti vain sen takia ettei heille saa siirtää verta tai sen komponentteja niin luulen lukeman olevan surkean pienen. Isompi riski on että tavan talliais äiti tekee itsemurhan syystä tai toisesta.
Aivan naurettavaa täällä alkaa purnaamaan toisen uskoa vastaan ja vieläpä kommenteilla jotka hän ja jokainen Jehovantodistaja ovat kuulleet lukuisia kertoja.
Itse olen jyrkästi vastaan näitä lahkoina pitämiäni uskontoja vastaan. Heildänkin elämäntavassaan on kuitenkin puolensa. Onnea valitsemallesi tielle ja toivon että synnytys sujuu ilman murheita.
Aivan naurettavaa täällä alkaa purnaamaan toisen uskoa vastaan ja vieläpä kommenteilla jotka hän ja jokainen Jehovantodistaja ovat kuulleet lukuisia kertoja.
(ei jehovat), ainoat ihmiset jotka sai edes jotain menemään perille oli niitä, jotka sanoivat tosi inhottavasti. Se sattui, mutta pakotti ajattelemaan edes pikkasen. Jälkeenpäin olen kiitollinen niistä vittuiluista, koska ne saivat katsomaan asioita vähän eri näkökulmasta kuin lahkon ummentuneesta maailmasta. Mutta eihän se silloin kivalta tuntunut ja loukkasi tosi pahasti. Ja loukkaa vieläkin jos ajattelen niitä tilanteita, mutta näen nyt sillä myös jotain arvoa, ehkä jopa ratkaisevaa. Kuka tietää miten syvälle olisin ilman niitä uponnut siihen maailmaan.
Hän tutkii työkseen ja lisäksi "tutkii" lastensa kanssa. Just. Tutkimustietoa kerrassaan.
JT kirjallisuutta, tutkiminen on JT slangia
Hän tutkii työkseen ja lisäksi "tutkii" lastensa kanssa. Just. Tutkimustietoa kerrassaan.
myös kyseisiä asioita harrastavia alaikäisiä. Täysi-ikäiset taas saavat Suomessa tehdä itselleen mitä haluavat.Olennainen kysymys onkin, mitä raskaana oleva saa tehdä syntymättömälle lapselleen. Raskaana olevien päihdeongelmaisten pakkohoitoa harkitaan, ja mielestäni raskaana olevalla ei pitäisi olla mahdollisuutta tehdä hoitotahtoa joka voi vaarantaa lapsen.
Kaikki jehovantodistajat ikään katsomatta pitäisi huostaanottaa.
mutta tämä todistaa, miten huonosti tunnet Jehovan todistajien elämäntapoja tai väestön terveyttä uhkaavia tekijöitä.
Keskimäärin me JT:t otamme huomattavasti vähemmän terveysriskejä, jos verrataan tavalliseen keskivertokansalaiseen. Emme esim. käytä huumeita tai tupakoi tai harrasta irtoseksisuhteita, joissa voi levitä vaarallisia tauteja. Koska esim. huumeiden tai tupakan käyttöön tai irtoseksiin (sukupuolitautien myötä) liittyy merkittävästi korkeampi kuoleman tai sairastumisen riski kuin verensiirtojen välttämiseen, pitäisi kai sinun mielestäsi kaikki ympäri kyliä seksiä harrastavat, narkkarit ja tupakoijatkin huostaanottaa? :)
t:ap
ainakin olen hoitanut JT jotka ovat kuolleet vain sen takia että eivät ole saaneet verensiirtoa. Kaikki kyllä on tehty heidän eteensä,jotta he selviäisivät....
Tahtoisin vielä sanoa että suomessa ei kyllä nykyään ihmiset saa hiviä tai hepatiittia siirtoveristä....
Miksi teet lisää lapsia tuollaisilla riskeillä?
Lapsista äidittömiä lapsellisten uskonnollisten pakkomielteiden takia. Se olisi kyllä häpeällistä enkä jaksa uskoa että Jumala oikeasti siunaisi moisen toiminnan. Minkälainen näiden ihmisten jumala oikein on?
No, lapsia haluan ihan samasta syystä kuin varmaan kaikki muutkin ihmiset. On sinänsä hassua, että sinä (ja varmaan miljoonat muutkin) pitävät juuri tätä uskontooni liittyvää verensiirtokieltoa jotenkin äärettömänä riskinä. Jos minulla esim. olisi suuri verenvuototaipumus tai aiemmat synnytykseni olisivat olleet riskejä täynnä, en olisi todennäköisesti halunnut vastuuntuntoni takia hankkia lapsia lainkaan tai lisää.
Nytkin tässä tilanteessa todennäköisyyteni kuolla synnytykseen lienee aika pieni, jos tilastojen mukaan muutamia äitejä noin 60.000:sta kuolee vuosittain (riskisuhde lienee noin 1:20.000). Ja nämä kaikki tuskin kuolevat juuri verenhukkaan tai sitten kuolevat siihen verensiirrosta huolimatta.
Jos totta puhutaan, niin perheemme elämäntapojemme perusteella ei-JT-MIEHENI olisi suurempi "riski" onnelliselle perhe-elämälle kuin minä vakaumukseni perusteella (jos riskien minimoinnin tai onnellisen perhe-elämän ja yhteiskunnallisesti sallittavan lisääntymisluvan kriteerinä pidetään sitä, että vanhempi ei kuole). Mieheni ammatissa kuolee tai vammautuu pysyvästi useita ihmisiä vuosittain, minun ei. Lisäksi mieheni harrastaa moottoripyöräilyä, johon liittyy kohonnut riski kuolla tieliikenneonnettomuudessa. Jo muutenkinhan liikenteessä kuolee noin 400 ihmistä/v, riskisuhde henkilöauton kyytiin lähtevillä lienee siis Suomessa jotakuinkin 1:12.500 ja motoristeillä tähän nähden moninkertainen (en tiedä ihan tarkkaa suhdetta, mutta luulisin sen olevan riskialttiimpi kuin tuo synnytyksiin liittyvä riskisuhde). Aikaisemmin hän jopa poltti tupakkaa, jonka tappavuus tunnetaan.
Onko teillä ateisteilla tai ns. tavanomaisia uskontoja kannattavilla todellakin jokin illuusio omasta kuolemattomuudesta? Ettekö te näe, että voitte kuolla vaikka kotona kaatuessanne? Onko teillä jotenkin paremmat edellytykset ja moraalisesti korkeampi asema tulla vanhemmiksi, jos saatatte muuten elää riskialttiimmin kuin esim. tupakoimattomat, huumeettomat ja muitakin riskitilanteita karttavat Jehovan todistajat, joilla terveysnäkökulmasta tarkasteltuna veretön hoito on ainoa poikkeava riski?
t: ap
Sen sijaan kieltäytyminen verestä on täysin tahdonalainen asia. Joten ei kannata lässyttää täällä illuusioista, jos itse elää sellaisessa.
Ap:lla menee sekaisin "tutkiminen" ja tutkiminen . Hän tutkii työkseen ja lisäksi "tutkii" lastensa kanssa. Just. Tutkimustietoa kerrassaan.
Ammatiltani olen siis tutkija (tutkimuslaitoksessa tutkijan virassa, minulla on ammattiini soveltuva yliopistotason koulutus, you know?).
Vapaa-aikanani tutkin Raamattua eli tutkistelen, sekä itse että lasteni että muiden ihmisten kanssa.
Osaan ihan hyvin selväjärkisenä ihmisenä erottaa, mikä on tieteellistä toimintaa ja mikä on vakaumukseeni liittyvää tutkimista, jossa pääosassa on USKO, ei mitenkään tieteellisesti todistettu tieto. Joku epäili minua masentuneeksi, mutta se ei pidä paikkaansa ollenkaan! Olen erittäin elämänhaluinen, olen mielestäni oivaltanut sen, että ollakseni onnellinen minulle on hyväksi tunnustaa myös ihmisissä usein asuva hengellinen puoli ja sen tarpeet. Tunnen useita uskontoja kohtalaisen hyvin (tuttavapiirin ja perheen kautta), ja olen ihan itse päätynyt valitsemaan Jehovantodistajuuden aikuisella iällä ilman mitään aivopesua. En mitenkään toivo kuolevani, siksihän olen esim. äitiyspolilta ollut hoitoa etsimässä itse ja aktiivisesti. En kyllä tosin halua myöskään pelastaa elämääni keinoilla, jotka eivät vakaumukseeni sovi.
Joka tapauksessa (vaikka en olisi JT) voisi tuleva synnytykseni olla uhka hengelleni. Minä vaan en tavanomaisen kansalaisen tavoin työnnä päätäni puskaan tässä asiassa ja kuvittele olevani jotenkin kuolematon, mitä useimmat tässä ketjussa kirjoittelevat ilmeisesti harrastavat.
itse päättää minkä uskonnon valitsevat? Lapsesta saakka jos heille Jehovaa syötetään, niin miten luulet heidän pystyvän "itse valitsemaan" uskontonsa?
Ja normikansalainen yleensä ottaa verensiirron, jos se on hengen säästämisen kannalta oleellista. Kukaan ei kuvittele olevansa kuolematon, mutta ei myöskään kuvittele olevansa pelastettu, kun tavallaan valitsee itsemurhan pelastumisen sijasta.
Sinä taas suuressa viisaudessasi mielummin kuolet, koska muuten et pysty yhteisössäsi elämään. Rationaalistahan tuossa ei ole ollenkaan ja koko yhteisönne on sairas.
Sinä sanoit että tupakoitsijalla tai narkkarilla ei ole illuusiota missä elää?
Anteeks vaan kauheasti, mutta illuusio kai tulee siinä vaiheessa kun huomaa sairastavansa keuhkosyöpää.
Minusta tällä perusteella millä täällä lytätään ap:tä voisivat kaikki riskirajoilla alkoholia kittaavat ja tupakoitsijat kieltäytyä hoidostaan jos ja kun sairastuvat esim. maksakirroosiin tai keuhkosyöpään.
Ja jos katsotaan mikä riski on narkomaanina tai muutoin päihtyneenä kohdata väkivaltainen kuolema niin ei ap:n verestä kieltäytymisestä voida puhua samana päivänä.
Entäs täälläkin hyväksyntää hakevat tissuttelijaäidit? Ketkä todella tietoisesti tuhoavat tulevan lapsensa elämän.
Heidän päätänsä kyllä ollaan valmiit silittämään.
Että mua voi joskus suututtaa tällä palstalla hengaavat idiootit= hyväksytään kaikki muu mutta annas olla kun joku uskoo johonkin niin kyllä ollaan sikoja.
Ap. Sinulla on täsmälleen samat oikeudet kuin muillakin saada asianmukaista kohtelua ja hoitoa.
Kolariin joutumista tai kaatumista ei voi valita ennakkoon. Sen sijaan kieltäytyminen verestä on täysin tahdonalainen asia. Joten ei kannata lässyttää täällä illuusioista, jos itse elää sellaisessa.
Niin, kolariin joutumista tai kaatumista ei tosiaan voi valita, mutta siihen riskiin, jolla se omalle kohdalle sattuu, voi vaikuttaa. Mieheni esim. on tietoisesti halunnut ottaa sen suuremman riskin, että voi kuolla motoristina tai ammattinsa vaarallisissa tilanteissa. Olemme tästä puhuneet, onneksi hän näkee asiat samassa valossa kuin minä ja ymmärtää, että elämässä on jossain vaiheessa ihan älyttömän suuri riski kuolla! Jopa nuorena! (No, siksi hän onneksi lopettikin tupakoinnin.)
Uskoa voi todellakin pitää illuusiona, enhän itsekään TIEDÄ faktisesti, onko uskomukseni oikea. Siksi sitä kutsutaankin uskoksi... Mutta viittasinkin (en mielestäni mitenkään "lässyttänyt") keskimääräisen kansalaisen illuusioissa elelyyn vain tuon ajattelumallin suhteen, että tämä veretön hoitotahto olisi jotenkin muita henkilökohtaisia elämäntyyliin liittyviä valintoja suurempi riski kuolla. Ei se ole, vaikka riski onkin.
Kolariin joutumista tai kaatumista ei voi valita ennakkoon. Sen sijaan kieltäytyminen verestä on täysin tahdonalainen asia. Joten ei kannata lässyttää täällä illuusioista, jos itse elää sellaisessa.
Niin, kolariin joutumista tai kaatumista ei tosiaan voi valita, mutta siihen riskiin, jolla se omalle kohdalle sattuu, voi vaikuttaa. Mieheni esim. on tietoisesti halunnut ottaa sen suuremman riskin, että voi kuolla motoristina tai ammattinsa vaarallisissa tilanteissa. Olemme tästä puhuneet, onneksi hän näkee asiat samassa valossa kuin minä ja ymmärtää, että elämässä on jossain vaiheessa ihan älyttömän suuri riski kuolla! Jopa nuorena! (No, siksi hän onneksi lopettikin tupakoinnin.)
Uskoa voi todellakin pitää illuusiona, enhän itsekään TIEDÄ faktisesti, onko uskomukseni oikea. Siksi sitä kutsutaankin uskoksi... Mutta viittasinkin (en mielestäni mitenkään "lässyttänyt") keskimääräisen kansalaisen illuusioissa elelyyn vain tuon ajattelumallin suhteen, että tämä veretön hoitotahto olisi jotenkin muita henkilökohtaisia elämäntyyliin liittyviä valintoja suurempi riski kuolla. Ei se ole, vaikka riski onkin.
motoristi ottaa vastaan verensiirron, kun sinä et sitä tee. Siinä on se ero.
Minusta sinun on turha vastailla. Sinulla on täysi oikeus tehdä terveyttäsi koskevat päätökset... aivan niin kuin meillä muillakin. Et saa noita ymmärtämään vaikka miten selittäisit. Itsekään en ymmärrä... mutta hyväksyn. Ikään kuin kenenkään hyväksyntää edes tarvitsisit. Paljon onnea ja toivottavasti (suurella todennäköisyydellä) kaikki menee hyvin. =)
Ateisti mutta avarakatseinen
koskaan ehdoin tahdoin asettaisi itseäni tuollaiseen kuolemanvaaraan. Mieluimmin luopuisin sitten vaikka siitä taivaspaikastani. Eihän näillä ole edes helvettiä jota pelätä, jollen väärin muista.