Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JT-äidit: Miten synnytyksessä suhtauduttu hoitotahtoon (ei verta)?

Vierailija
02.06.2009 |

Mulla kolmas synnytys tulossa ja sain mielestäni epäasiallista kohtelua synnytystapa-arviossa käydessäni. Mulla on jo valmiiksi matalat Hb:t (85-95 paikkeilla olleet lähes koko raskauden ajan) ja lääkäri suoraan sanottuna yritti pelotella minua suurella verenhukalla. Se nyt tietysti on mahdollinen, mutta halusin toki, että minun hoitotahtoni otetaan huomioon ja verta en ota vastaan. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan ollenkaan vaihtoehdoista verensiirrolle (esim. epo, iv-rauta), kuittasi vaan, että ei tiedä ketään synnyttäjää, joka olisi epoa saanut matalaan hemoglobiiniin ja että minun tilanteenihan on sitten "sen lääkärin murhe, joka minua joutuu hoitamaan".

Haluaisinkin kuulla muiden JT-äitien kokemuksia, hyviä ja huonoja. Myös synnytyksissä mukana oleva hoitohenkilökunta saa kommentoida!

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kastetaan jo heti vauvana jotta ei ehdi älähtää ja sanoa ihan omaa mielipidettään asiaan

eli älkääs av-mammat hurskastelko ja haukukko toisia aivopesijöiksi

edelleen suhteellisen vereenvuotoon on hoitoa, RUNSAASEEN VERENVUOTOON EI OLE MUUTA HOITOA KUN VERI

lei näin on matalaa hb:tä voidaan nostaa jos jollain ja alhaista verenpainetta korjata nesteytyksellä jne jne

eiköhän se jo ole tullut täysin selväksi kaikille

mutta jos vuodat liki kaikki veresi eli sen 5,5 LITRAAA niin sitä ei korvaa mikään kirkas neste mitenkäännnnnnnn, vaan tarvitaan korvaavaksi toisen ihmisen VERTA MUUTEN VUOTANUT IHMINEN KUOLEEE

Vierailija
2/154 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut äitiä, joka odotti kaksosia ja jolla oli voimakasta vuotoa raskauden aikana. Heboglobini oli matala ja äiti sairaalatarkkailussa. Henkilökunta suhtautui negatiivisesti ja lääkäri kävi yhden kerran keskellä yötäkin keskustelemassa äidin kanssa siitä, tietääkö, että keskenmenon tullessa on mahdollista, että odottava vuotaa niin paljon, että ilman verensiirtoa hän voi kuolla. Äiti kertoi ymmärtävänsä ja söi hemoglobiinia kohottaakseen jotain luontaistuotetta ja ruukkukaupalla paljon rautaa sisältävää persiljaa (jota ennen vanhaan on käytetty, jos toivottu epätoivotun raskauden keskeytyvät). Uskonveljet kävivät välillä kertomassa tutkimuksista miten paljon paremmin ihmiset ovat toipuneet erinäisistä toimenteistä kun eivät ole saaneet verensiirtoa. Se, että korvaavista vaihtoehdoista ei ole apua, jos vuoto on nopeaa, ei mennyt perille. Järkyttäää huomata, miten ihminen voidaan oikeasti aivopestä. Lopulta äiti sai keskenmenon, mutta vuoto onneksi pysyi kohtuuullisena ja henki säästyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ymmärrä kantaasi (minulta olisi kiireellisessä sektiossa henki lähtenyt ilman lisäverta) mutta toivon että kaikki menee hyvin. "Pakanana" en mitenkään ymmärrrä, että joku voisi jättää lapsensa orvoiksi jonkun uskomuksen takia. Jos olisin hoitohenkilökuntaa, en varmaankaan osaisi kohdella sinua ymmärtävästi :( Itselläni lapsen etu menee ihan kaiken muun edelle. Hyvää jatkoa kuitenkin :)

Vierailija
4/154 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään hyväksy verensiirtoja ja he eivät käytä ehkäisyä. Onkohan heidän piireissä sattunut minkälaisia synnytyksiä, niitäkun on varmasti ollut paljon, kun perheet isoja! Eli miten ovat synnytyksistä selvinneet.

Vierailija
5/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten inhottavia ihmisiä on olemassa ja vielä surullisempaa on se, että nämäkin kirjoittelijat täällä todennäköisesti ovat jonkun äitejä!

Miten te VOITTE paasata suvaitsevaisuudesta muille, kun sitä ei teiltä itseltänne koskaan löydy jos joku ajattelee eri tavalla kanssanne.

Kaikista typerintä on alkaa haukkumaan ja yleistää jokin kokonainen yhteisö sellaiseksi ja tällaiseksi. Voitte olla ihan varmoja ettei se todellakaan auta yhtään mihinkään. Kukaan täällä kirjoittava ei vaihda uskoaan/vakaumustaan teidän kommenttienne vuoksi.

Minäkään en ymmärrä Jt:den verestä kieltäytymistä, mutta kunnioitan sitä. Minusta oli mielenkiintoista lukea ap:n kommentteja ja perusteluja. Itse uskon kuitenkin toisella

tavalla.

Minä olen onnellinen siitä, että olen saanut syntyä uskonnolliseen perheeseen ja sitä kautta olen saanut elää onnellisen ja turvallisen elämän. Bonuksena olen saanut kasvaa tähän uskoon ja yhteisöön. Harva lapsi/aikuinen, joka on uskonnoliseen perheeseen syntynyt, kokee sen huonona asiana. Sen sijaan, kuinka paljon on niitä heitteille jätettyjä lapsia, alkoholistien lapsia yms yms "tavisten" lapsissa. Tietysti on myös hyviä tavis-perheitä, mutta prosentuaalisesti paljon huonojakin, kuten nyky tilastot osoittavat. Uskonnolisuus suojelee monelta pahalta.

Toivon sinulle onnellisesti päättyvää synnytystä ap ja hyviä jatkoja!

t. vl-äiti

Vierailija
6/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nimenomaan suvaitsemattomia. jos lapsi ei halua olla jt niin sen kanssa ei enää olla tekemisissä. lapsi hylätään, tarkoitan nyt aikuista lasta. on pakko käydä ovelta ovelle saarnaamassa vaikkei haluaisi yms.

itselläni kaksi läheistä ystävää jehovantodistajia. toinen ihan hurahtanut ja toinen haluaisi irti muttei voi kun koko suku hylkäisi, omat vanhemmatkin. ihan sikamaista! miten selität tämän ap?

Vierailija
7/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkeä säästävää hoitoa vastaan? Siinä voi jäädä lapset äidittömiksi tai joissain tapauksessa jopa perheettömiksi. Joten enpä paljoa tuollaisia uskomuksia kumartele. Ja olen moneen kertaan maininnut täällä Jehovien tavana eristää eri atvalla ajatteleva yhteisöstään. Onko todellakin mielenterveyden kannalta hyväksi olla pakosta ja pelosta uskova, kuin pystyä käyttämään vapaasti omaa tahtoaan ja valita vaikka ateismi. Minulla on ystävä, joka syntyi JT-perheeseen ja perhe hänet hylkäsi, kun ei itse uskonut. Kaikkea muuta kuin kunnioitettava lahko!

Vierailija
8/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ateisteilla tai ns. tavanomaisia uskontoja kannattavilla todellakin jokin illuusio omasta kuolemattomuudesta?

Onko teillä jotenkin paremmat edellytykset ja moraalisesti korkeampi asema tulla vanhemmiksi, jos saatatte muuten elää riskialttiimmin kuin esim. tupakoimattomat, huumeettomat ja muitakin riskitilanteita karttavat Jehovan todistajat

Minulla ei ole mitään illuusiota kuolemattomuudesta. Toisaalta minulla ei ole mitään syitä kieltäytyä vastaanottamastakaikkea sitä lääketieteellistä apua, joka on tarjolla. Tosin toivottomassa tilanteessa haluan, että elämääni ei pitkitetä ja kaikki elimet, joita voidaan käyttää muiden hyväksi hyödynnetään.

Mutta vaikka itse en usko jumaliin, ymmärrän niitä, joille jumalan sääntöjen noudattaminen on tärkeää. Jos uskoo, että veren vastaanottaminen erottaa jumalasta ja ikuisesta elämästä tms. , on ihan loogista kieltäytyä siitä jopa kuoleman uhatessa. Ja jopa uhrata lapsensa elämä, jos sillä uskoo saavansa lapselle paikan taivaassa tms.. Ymmärrän, mutta lasten kohdalla en hyväksy.

Ja ainakin tämä ateisti elää tupakatonta ja huumeetonta elämää yksiavioisessa suhteessa puolisonsa kanssa.

Vierailija
10/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole JT mutta minulla on hyvä ystävä, joka on JT ja minä tietyllä tapaa kunnioitan kaikkien uskontojen ihmisiä jos ne koskevat ihmistä itseään tehtäviä päätöksiä. Jos täysivaltainen aikuinen ihminen päättää omasta puolestaan asioita, ne on ok.

Minä menetin viime synnytyksessäni hurjan määrän verta ja sain jotain korvaavaa siinä heti leikkaussalissa, en tiedä mitä se oli mutta se ei ollut varsinaisesti mitään verta. Verensiirto tehtiin vasta myöhemmin koska oikea omaa veriryhmää vastaava veri tilattiin SPR:ltä ja siinä kiireessä vain laitettiin jotain mikä korvattiin kun toisesta päästä tuli samalla vauhdilla ulos. Eli tätä "jotain" sinun on mahdollista saada.

Toinen asia mitä halusin sanoa on, että ala nyt nostaan rautamehulla sitä Hb.tä tulevaa varten. Itsellä oli valmiiksi matala, juuri kuin sinulla ja join sitä mehua sekä otin obsidan tablettia molempia niin se nosti aika hyvin.

Tässä tilanteessahan vauvan HB on yleensä todella hyvä, hän vie äidiltä sen kaiken puuttuvan.

Hyvää vointia!

Vierailija
11/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"henkeä säästävää hoitoa vastaan? Siinä voi jäädä lapset äidittömiksi tai joissain tapauksessa jopa perheettömiksi. Joten enpä paljoa tuollaisia uskomuksia kumartele. Ja olen moneen kertaan maininnut täällä Jehovien tavana eristää eri atvalla ajatteleva yhteisöstään. Onko todellakin mielenterveyden kannalta hyväksi olla pakosta ja pelosta uskova, kuin pystyä käyttämään vapaasti omaa tahtoaan ja valita vaikka ateismi. Minulla on ystävä, joka syntyi JT-perheeseen ja perhe hänet hylkäsi, kun ei itse uskonut. Kaikkea muuta kuin kunnioitettava lahko! "

Ei sillä ole mitään väliä onko sinun mielestäsi kunnioitettavaa vai ei tai ymmärrätkö näitä asioita. Etkä sinä pysty MITÄÄN niin loukkaavaa sanomaan ettei sitä kaikki "uskovaiset" olisi saanut jo elämänsä aikana kuulla. Sinun on turha vaahdota kun et todellisuudessa yhtään tiedä millaista on uskoa ja kuulua johonkin yhteisöön.

Turha on myös vaahdota äidittömiksi jäävistä lapsista, kun ap on sen asian pohtinut läpi jo niin moneen otteeseen. Kuinka suuria ja monenlaisia riskejä valtaväestön äidit ottavatkaan henkensä suhteen ilman, että edes tajuavat tai ajattelevat sitä. Joka ikinen humala on mm todella suuri riski. Et koskaan tiedä mitä itse teet tai mitä joku tekee sinulle ollessasi humalassa. Mutta väliäkö sillä, sehän kuuluu asiaan ja kulttuuriin!

Minä kunnioitan kaikkia uskontoja, rotuja, ateisteja, sinuakin. En ymmärrä läheskään kaikkia ihmisten valintoja, mutta silti kunnioitan niitä. Käsittääkseni JT:illä tuo hylkääminen "luopioiden" suhteen perustuu tiettyyn Raamatun kohtaan, mutta minä ymmärrän sen kohdan eri tavalla. Tulkinnoissa on eroja.

t. vl-äiti

Vierailija
12/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappu yleensä kulkeen lompakossa.

tämmöinen lappu voisi hyvinkin kokea salaperäisen katoamiskohtalon, varsinkin jos äidillä olisi jo ennestään lapsia. Toisen vakaumusta pitää kunnioittaa joo, mutta tällaisissa tapauksissa minulta loppuu ymmärrys. Henkensä pelastumisen jälkeen saisivat jatkaa Jeesus-leikkejään.

Sairaalahenkilökunnan tehtävä ei ole arvostella muiden vakaumusta, eikä varsinkaan tuputtaa potilaille omia mielipiteitään tämmöisistä asioista. Toki myös JT:n tulee olla valmis avoimesti keskustelemaan lääkärin kanssa vakaumuksestaan. Avoin keskustelu ei tarkoita sitä, että ketään sairaalassa yritetään käännyttää. Joskus olen törmännyt tilanteeseen, että JT vain heiluttaa lappua lääkärin nokan edessä eikä suostu asiasta enempää keskustelemaan. Sellainen ei ole oikein hoitavaa lääkäriäkään kohtaan, vaan kaikista hoitoon liittyvistä asioista tulisi voida keskustella asiallisesti.

Vierailija
13/154 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo potilaan asiallinen keskustelu on hyvin hyvin pitkälle kiinni henkilökunnan suhtautumisesta. Jos suhtautuminen on fiksua ja avointa, niin silloin keskustelu on helppoa.

Vierailija
14/154 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappu yleensä kulkeen lompakossa.

tämmöinen lappu voisi hyvinkin kokea salaperäisen katoamiskohtalon, varsinkin jos äidillä olisi jo ennestään lapsia. Toisen vakaumusta pitää kunnioittaa joo, mutta tällaisissa tapauksissa minulta loppuu ymmärrys. Henkensä pelastumisen jälkeen saisivat jatkaa Jeesus-leikkejään.

Sairaalahenkilökunnan tehtävä ei ole arvostella muiden vakaumusta, eikä varsinkaan tuputtaa potilaille omia mielipiteitään tämmöisistä asioista. Toki myös JT:n tulee olla valmis avoimesti keskustelemaan lääkärin kanssa vakaumuksestaan. Avoin keskustelu ei tarkoita sitä, että ketään sairaalassa yritetään käännyttää. Joskus olen törmännyt tilanteeseen, että JT vain heiluttaa lappua lääkärin nokan edessä eikä suostu asiasta enempää keskustelemaan. Sellainen ei ole oikein hoitavaa lääkäriäkään kohtaan, vaan kaikista hoitoon liittyvistä asioista tulisi voida keskustella asiallisesti.

päätöstä ja se on tarpeetonta.

Päätös on vakaumuksellinen.

Vierailija
15/154 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"henkeä säästävää hoitoa vastaan? Siinä voi jäädä lapset äidittömiksi tai joissain tapauksessa jopa perheettömiksi. Joten enpä paljoa tuollaisia uskomuksia kumartele. Ja olen moneen kertaan maininnut täällä Jehovien tavana eristää eri atvalla ajatteleva yhteisöstään. Onko todellakin mielenterveyden kannalta hyväksi olla pakosta ja pelosta uskova, kuin pystyä käyttämään vapaasti omaa tahtoaan ja valita vaikka ateismi. Minulla on ystävä, joka syntyi JT-perheeseen ja perhe hänet hylkäsi, kun ei itse uskonut. Kaikkea muuta kuin kunnioitettava lahko! "

Ei sillä ole mitään väliä onko sinun mielestäsi kunnioitettavaa vai ei tai ymmärrätkö näitä asioita. Etkä sinä pysty MITÄÄN niin loukkaavaa sanomaan ettei sitä kaikki "uskovaiset" olisi saanut jo elämänsä aikana kuulla. Sinun on turha vaahdota kun et todellisuudessa yhtään tiedä millaista on uskoa ja kuulua johonkin yhteisöön.

Turha on myös vaahdota äidittömiksi jäävistä lapsista, kun ap on sen asian pohtinut läpi jo niin moneen otteeseen. Kuinka suuria ja monenlaisia riskejä valtaväestön äidit ottavatkaan henkensä suhteen ilman, että edes tajuavat tai ajattelevat sitä. Joka ikinen humala on mm todella suuri riski. Et koskaan tiedä mitä itse teet tai mitä joku tekee sinulle ollessasi humalassa. Mutta väliäkö sillä, sehän kuuluu asiaan ja kulttuuriin!

Minä kunnioitan kaikkia uskontoja, rotuja, ateisteja, sinuakin. En ymmärrä läheskään kaikkia ihmisten valintoja, mutta silti kunnioitan niitä. Käsittääkseni JT:illä tuo hylkääminen "luopioiden" suhteen perustuu tiettyyn Raamatun kohtaan, mutta minä ymmärrän sen kohdan eri tavalla. Tulkinnoissa on eroja.

t. vl-äiti

enkä ymmärrä miksi pitäisi hymistellä uskonnon kanssa hihhuloivien ihmisten elämäntapoja. Ja väitteesi etten ymmärrä millaista on kuulua johonkin uskonnollisennyhteisöön, ei pidä paikkaansa. Minulla on ystävä, jolle oma perhe on kääntänyt selkänsä, koska hän ei omaksunut JT-uskoa. Joten mulla on erittäin hyvä tietämys siitä, millaisia kyseisen opin edustajat ovat ja mitä kaikkea eri tavalla ajatteleva on joutunut käymään läpi. Hengellä leikkimistä en ymmärrä mitenkään, vaikka se olisi verhottu minkälaiseen tekosyyhyn tahansa.

Vierailija
16/154 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoito maksaa verensiirrolla 1000€ ja jollain muilla aineilla 2000€ niin arvatkaa miksi veren siirtoja suositaan...

Vierailija
17/154 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menettiin n. 1 litraa vertaa synnytyksen jälkein. Ja sain hemohessia, enkä vertaa, en ole kuitenkaan JT.

Vierailija
18/154 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös raamatussa sanota miehen ja naisen tulevan yhdeksi. Koska nainen luotiin miehen kylkiluusta. Ja avioliitossa nämä tulevat yhdeksi. verraten tähän sanoisin että edes Jehovan todistajalla ei pitäisi ainakaan raamattuun vedoten kieltäytyä verestä joka on lähtöisin omasta puolisosta, omista vanhemmista tai omista kapsista

Vierailija
19/154 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsista

Vierailija
20/154 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(istukka ei irtoa tavallisesti, kohtu repeää, joudut leikkaukseen jne). Oma kaverini menetti 3. synnytyksen yhteydessä 6 litraa verta kun tuli komplikaatioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä