Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä säästöjä pahan päivän varalle?

Vierailija
19.05.2009 |

Entä millaisia säästöjä pidätte hyvänä "turvarenkaana" esim. sairauden, työttömyyden varalle? Itselläni on noin 6000 e, mikä vastaa kolmen kuukauden nettopalkkaani. Miehelläni ei ole yhtään. Hän pistää aina koko tilin menemään. Hän on sitä tyyppiä, joka voi laittaa viimeiset euronsa johonkin omaan kivaan miettimättä saako jonkun laskun maksettua tai onko perheelle ruokaa seuraavana päivänä. Sellaisista asioista huolehtiminen jää aina minulle. Kuitenkin hän pitää minun asennettani rahaan jotenkin outona ja minua saitana. Itseäni hirvittäisi jos tili olisi nollilla. Tarvitsen rahan tuomaa turvallisuudentunnetta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mten, jollain voi olla monta kymmentäkin tuhatta tilillä ja samalla asuntolainaa? Me lyhennetään kyllä lainaa ihan niillä kaikilla rahoilla, jotka muuten menisi säästöön. Ei niistä säästöistä kuitenkaan saa niin paljoa korkoa, että kuittaantuis lainan korot.

Vierailija
22/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olisimme oikeutettuja toimeentulotukeen tulojemme perusteella. Vieläpä ihan kunnon kokoiseen sellaiseen. Emme ole halunneet sellaista hakea, koska ajattelemme jonkun toisen tarvitsevan niitä rahoja meitäkin enemmän. (valitettevasti taitavat vain mennä narkeille ja juopoille...) Lisäksi silloin emme voisi säästää. Voisimme ostaa päivässä enemmän ja laadukkaampaa, mutta tulevaisuuden varalle ei voitaisi laittaa penniäkään...

Minä olen meidän perheemme säästöpossu. Mieskin säästäisi, mutta molemmilta se ei onnistu, koska muuten loppuu ruoka pöydästä tänään. Olen itse kotiäitinä ja mies jäi juuri työttömäksi. Silti minä näen, että säästömahdollisuuksia on.

Laitamme lapsemme tilille joka kolmas kuukausi 50e. Ja voin sanoa, että joka kerta se tuntuu. Kyllä me sen kuun saamme elää entistäkin tiukemmin. Kuitenkin ajattelen, että olisi ihanaa voida kustantaa tulevaisuudessa lapsellemme esim. ajokortti tai vastaavaa. Tuskin olisi mahdollista ilman heti aloitettua säästämistä. Elokuussa syntyvä kakkonenkin saa oman tilinsä ja saman summan yhtä usein.

Lisäksi säästöpossu lihoo aina, kun lompakossa on ylimääräisiä kolikoita. Säännönmukaisesti kaikki pikkuhilut laitetaan sinne ja possun täyttyessä laitamme rahat pahanpäivävara-tilille. Eihän sieltä mitään huimia summia tule, mutta sitten todella pahana päivänä se 5euroakin on jo summa, jolla saamme ruokaa pöytään. Kokemusta on.

Lahjarahat ja muut "ylimääräiset tulot" ohjaamme suoraan samaiselle säästötilille. Sieltä nappaamme rahat esim. uusien rattaiden ostoon tai siihen seuraavan koon turvaistuimeen. Meillä kun ei kuukauden perustulot riitä millään siihen, että ostaa paukauttaisimme uuden turvaistuimen, pakko varautua etukäteen. Ja minusta köyhyys ei ole mikään syy ostaa surkeaa, mahdollisesti kolaroitua turvaistuinta käytettynä.

Kyllä nämä ovat valintoja. Kun on pienet tulot, pitää olla vielä pienemmät menot. Hassusti ihminen voi elää tyytyväisenä elämäänsä silloinkin, kun sitä ei materia pahemmin korista :) Asennekysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kymppitonneja säästössä. Miksi ette maksa niitä valtavia talolainojanne pois niillä rahoilla, en ymmärrä. ...

Vierailija
24/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä on sekä lainaa että säästöjä siksi että ei haluta pitää kaikkea omaisuutta kiinni asunnossa. Jos jotain isompaa sitten tarvitsisi ostaa niin pitäisi hakea pankkista lainaa. Joskus ollaan tehty ylimääräisiä lainanlyhennysiä säästöillä. Mutta periaate on että aina pitää olla fyrkkaa säästötilillä tms.

Mä en ymmärrä mten, jollain voi olla monta kymmentäkin tuhatta tilillä ja samalla asuntolainaa? Me lyhennetään kyllä lainaa ihan niillä kaikilla rahoilla, jotka muuten menisi säästöön. Ei niistä säästöistä kuitenkaan saa niin paljoa korkoa, että kuittaantuis lainan korot.

Vierailija
25/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne säästöt tulevat tarpeeseen, jos jää työttömäksi. Esimerkiksi nyt saattaa vierähtää neljäkin kuukautta ansiosidonnaisen hakemuksen ja ensimmäisen maksun välillä. Jostain olisi siis hyvä pystyä irrottamaan rahaa muutaman kuukauden laskuihin ja ruokaan yms. pakollisiin menoihin.

Meillä on aina parin kuukauden tuloja vastaava raha tilillä (molemmilla) jotta ei heti olla pulassa jos rahantulo jostain syystä lakkaa. Myös yllättäviä menoja voi tulla. Emme halua elää täysin kädestä suuhun. Jokunen tonni molempien tilillä rauhoittaa mieltä mukavasti.

Vierailija
26/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOISTAVA asenne sinulla "köyhä säästäjä"!! Hatunnosto, oikeasti. Yleensä täällä saa lukea miten kukakin nurkuu tukien riittämättömyyttä, epäoikeudenmukaisuutta kun ei kustanneta vauvalle uusia vaunuja tms.

Vierailija
27/27 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kymppitonneja säästössä. Miksi ette maksa niitä valtavia talolainojanne pois niillä rahoilla, en ymmärrä. Mitä järkeä maksaa kauheita korkoja pankille, jos olisi varaa suurestikin lyhentää.

t. Pienet säästöt, pienet menot, pienet lainat...

siksi,

että lainan korko on niin pieni, ettei kannata. Kannattaa sijoittaa raha tuottavammin.

Etkö sellaista vaihtoehtoa tiennyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan