Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kotiäiti mielestäsi työtön???

Vierailija
16.12.2008 |

Sapettaa, joten pitää jollekin tuntojaan purkaa. Paras ystäväni (nainen+lapseton sinkku yli 40v) tokaisi äsken mulle puhelimessa, etten taida sulle kertoo paljonko sain tänä vuonna bonuksia. Minä ihmettelin, että mikset? Vastaus kuului, kun sä olet tyotön! Vastasin, etten ole työtön olen kotiäiti. Puhelu loppui melko lyhyeen ja ei sitten kertonut summa, josta en todellakaan olisi ollut ihan vihreenä kateudesta.

Siis on KOTIÄITI = TYÖTÖN muidenkin mielestä?

Tais olla aikamoinen lipsahdus, koska olen ollut kotiäitinä jo vuodesta 2000. Mitenkähän on onnistunut pitää p-maisen mielipiteensä omanaan näin kauan?

Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa, joten omaa "laatuaikaa" voi viettää ihan päiväsaikaan ; )

En siis ole työttömänä työntekijä työkkärin/Kelan kirjoissa. Enkä ole ollutkaan.

Miksi pitäisi kadehtia parhaan ystävänsä ansioita / hänen kadehtia kotiäitiyttäni+perhettäni? Ei mene mun kaaliin...

KESKUSTELUA!

Kommentit (125)

Vierailija
1/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työäiti 8 tuntia päivässä ja kotiäiti sen jälkeen ja töitä paiskon molemmilla titteleillä ihan kiitettävät määrät.

Vierailija
2/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön tarkoittaa henkilöä, joka ei ole (palkka)työssä mutta (yleensä) hakee sellaista.

Äiti, joka ei ole ilmoittaututunut työttömäksi työnhakijaksi ja joka ei hae (palkka)työtä ei ole työtön.

Sitäpaitsi kotona riittää töitä joten TOIMETON ei kotiäitinä oleva nainen ainakaan ole.

Ap, nelikymppinen lapseton nainen on kateellinen sinulle ja piikitteli, kenties. Yritä antaa anteeksi.

Terv. hoitovapaalla oleva kotiäiti eikä todellakaan työtön eikä toimeton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kerran edes ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi eikä ole siis edes menossa töihin. Työttömäksi miellän henkilön, joka mielellään menisi töihin jos niitä vain saisi.

Minäkin olen kotiäiti, enkä hae töitä. Tosin odotan nyt kolmatta ja kaksi lastani ovat vielä molemmat alle 4v.

Vierailija
4/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samassa tilanteessa kuin ap, lapset 7 ja 5. Toinen ekaluokkalainen ja toinen päiväkodissa puolipäiväisenä 8.30-12.00 (maksetaan täysihinta). Yleensä siivoan aamupäivisin, laitan ruokaa, ompelen, surffaan netissä, käyn shoppailemassa, lenkillä, kuntosalilla tai kyläilen tai meillä kyläile joku yms. En todellakaan tuijottele seiniä, vaan kerrankin on aikaa tehdä mitä vaan.

Minulla on myös melkein samanikäiset lapset, esikoinen eskarissa, nuorempi saman ajan, klo 9-13, puolipäiväisenä tarhassa.

Samanlaisia on aktiviteetit minullakin aamupäivisin.

Meidän perhe, mies mukaanlukien, nauttii tästä luksuksesta, kun ei paljon sumplimisia tarvita kun vain yhdellä on työmenoja, elämä on mukavan seesteistä.

Vierailija
5/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokseenkin eri asia hoitaa toisten lapsia kuin omia. Silti pidän kyllä kotiäidinkin työtä työnä.

Vierailija
6/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokseenkin eri asia hoitaa toisten lapsia kuin omia. Silti pidän kyllä kotiäidinkin työtä työnä.

Kyllä mä olen hoitanut muidenkin lapsia eikä siinä mun mielestä ole paljon muuta eroa kuin se, että on henkisesti raskasta olla vastuussa muiden lapsista. Mutta ihan samalla tapaa laitan ruokaa, autan lapsia, puen, laitan päikkäreille, vahdin ulkona, leikin, siivoan, pyykkään jne jne kuin silloinkin jos hoitaisin kotona vieraita lapsia.

Se tässä mättää, että jos esim naapurillani olis suunnilleen saman ikäiset lapset kuin mulla, voitais vaihtaa niitä päittään ja saatais molemmat lapsistamme ykstyisenhoidontuet ym, joita ei saa jos itse hoitaa lapsensa. Nyt tää menee ihan aiheen vierestä, mutta ihmettelen kovin miksei kotiäiteyttä arvosteta ja tueta edes pienellä tuella siihen asti kun lapsi menee kouluun. Hoitopaikkaan viedessä avustetaan kyllä rahallisesti.

T: 39

Vierailija
7/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut "kotiäiti" 12.v. lapset ovat 12.v 11.v.5.v.ja 1.v. Olen halunnut itse ola läsnä lapsille, joten siksi tämä vaihtoehto ja myönnän... olen todella iloinen siitä, ettei minun tarvitse aamulla lähteä lapsia hoitoon viemään, vaan saan kaikessa rauhassa viettää sitä "kotirouvan" elämää isompien ja pienempien lasteni kanssa.

Ja kyllä, luotan siihen että mieheni on minun kanssani elämänsä loppuun asti ja elättää minua...niin minä haluan ja niin hän haluaa... ja jos kävisi niin onnettomasti, että mieheni poistuisi tästä elämästä ennen minua, on hän senkin jo valmistellut valmiiksi. Minulta ei tule koskaan puuttumaan mitään.

Uskon että lapseni muistavat minut vielä 10 vuoden kuluttuakin, kuinka hyvä äiti olin, kun olin kotona ihan vaan heitä varten. Minulle on ihan sama mitä muut ajattelevat.

Vierailija
8/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnhakijaksi. Piste.

Itse olen virallisesti työtön, koska olen työtön työnhakija työkkärissä, vaikka todellisuudessa hoidan kolmea lastani kotona ( 2v, 3v ja 7v lapset). Voisin hakea pienimmille hoitopaikkaa, olen siihen oikeutettu työnhakijana, mutta en halua, koska haluan hoitaa heitä kotona mahd. pitkään (lue: kunnes minulle tarkotaan töitä). Todellisuudessa en toivo työllistyväni ainakaan vuoteen eli kunnes nuorimmaiseni täyttää kolme vuotta. Mutta JOS minulle töitä tarjotaan, en voi kieltäytyä, koska olen työkkärissä työnhakijana. Siinä ero minun ja ap:n (ja muiden kotiäitien) ja kotirouvien välillä.

On ihan eri asia olla kotiäiti tai kotirouva kuin työtön, työttömällä on velvollisuus olla työnantajien käytettävissä tarvittaessa. Työtöntä pompotellaan ja kyykytetään ja pistetään laittamaan hakemuslippua ja -lappua joka taholle (jotta saisi rahaa, että tulisi toimeen) ja voidaan pistää kaikenlaisiin (turhiinkin) koulutuksiin, jottei olisi tilastoita pilaamassa. Kotiäidillä/kotirouvalla ei ole näitä velvoitteita. Hän voi huoletta hoitaa lapsiaan ja kotiaan kokopäiväisesti. Ei ole rahahuolia, koska miehen tulot ovat riittävän suuret eikä tarvitse hakea työttömyyskorvausta toimeen tullakseen. On aika selkeä ero tässäkin asiassa.

Vierailija
9/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös melkein samanikäiset lapset, esikoinen eskarissa, nuorempi saman ajan, klo 9-13, puolipäiväisenä tarhassa.

Samanlaisia on aktiviteetit minullakin aamupäivisin.

Meidän perhe, mies mukaanlukien, nauttii tästä luksuksesta, kun ei paljon sumplimisia tarvita kun vain yhdellä on työmenoja, elämä on mukavan seesteistä.

[/quote]

Jos "mainostaa" olevansa kotiäiti, niin kait ne lapset pitäisi itse hoitaa, eikä vielä hoitopaikkoja töissä käyvien lapsilta, jotka oikeasti tarvitsevat ne paikat.

Ai niin, pitäähän niiden KOTIÄITIEN päästä shoppailemaan miesten rahoilla rauhassa, ilman lapsia.

Vierailija
10/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne työkkärin tantat puhu työttömistä työnhakijoista. Kyllä minä olisin myöntänyt olevani työtön, vaikka kotona kotihoidontuella olinkin, koska en ollut työelämässä. Minun mielestäni nämä työkkärissä asioivat ovat työttömiä työnhakijoita eli siis etsivät töitä. Työtön voi olla kuitenkin myös sellainen, joka ei kuitenkaan edes hae töitä eli kotirouva/kotiäiti.

TYÖTÖN on työkkärin tanttojen ym keksimä nimi kaikille jotka eivät ole TÖISSÄ.He eivät ole IKINÄ kuulleetkaan puhuttavan kotiäidistä/rouvasta.Heistä se ei OLE MITÄÄN.

Vierailija
11/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin työtön työnhakija todella passiivinen ja hoidin lapsia kotona. Alallani heikko työtilanne ja tiesin ettei työhönosoituksia tule. Tällä tavoin sain suuremmat tulot joka oli liiton päiväraha.

Eivät todellakaan häirinneet työkkäristä kotiäitiyttäni.

Koin olevani kotiäiti sekä työtön.

Mielestäni sinä et ole työtön jos et ole työkkärin kirjoilla ja et muutoinkaan hakemalla hae työpaikkaa. Olet kotiäiti.

Valintasi kummastuttaa monia muttei minua. Jokainen elää tavallaan.

Harvalla on varaa olla kotiäiti. Lisäksi sinulle ei kerry eläkettä, voi tuntua kaukaiselta asialta nyt mutta jonakin päivänä tilanne voi harmittaa. Varsinkin jos perhe hajoaa ja ei ole miestä joka elättää.

ps. harvalla on varaa olla kotiäitinä koska silloin ei tule rahaa mistään ja valintaasi on vaikea ymmärtää

Vierailija
12/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on ihminen, jolla ei ole työtä ja hakee sitä.

Kotiäiti on äiti, joka ei ole töissä, vaan hoitaa lapsiaan kotona.

Kotirouva on nainen, jolla ei ole _alaikäisiä_ huollettavia, mutta on silti kotona (eikä hae töitä), kun miehensä käy töissä.

Suomi on nykyään niin törkeän työkeskeinen yhteiskunta, että lastensa hoitamisestakin pitäisi tuntea häpeää. Kyllä kouluikäisetkin vaan on onnellisia, kun kotona on vanhempi vastassa.

Yksi ylpeä kotiäiti ;)

Vierailija
13/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sapettaa, joten pitää jollekin tuntojaan purkaa. Paras ystäväni (nainen+lapseton sinkku yli 40v) tokaisi äsken mulle puhelimessa, etten taida sulle kertoo paljonko sain tänä vuonna bonuksia. Minä ihmettelin, että mikset? Vastaus kuului, kun sä olet tyotön! Vastasin, etten ole työtön olen kotiäiti. Puhelu loppui melko lyhyeen ja ei sitten kertonut summa, josta en todellakaan olisi ollut ihan vihreenä kateudesta.

Siis on KOTIÄITI = TYÖTÖN muidenkin mielestä?

Tais olla aikamoinen lipsahdus, koska olen ollut kotiäitinä jo vuodesta 2000. Mitenkähän on onnistunut pitää p-maisen mielipiteensä omanaan näin kauan?

Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa, joten omaa "laatuaikaa" voi viettää ihan päiväsaikaan ; )

En siis ole työttömänä työntekijä työkkärin/Kelan kirjoissa. Enkä ole ollutkaan.

Miksi pitäisi kadehtia parhaan ystävänsä ansioita / hänen kadehtia kotiäitiyttäni+perhettäni? Ei mene mun kaaliin...

KESKUSTELUA!

Vähän sama kun tunnen pari tyyppiä jotka jää kotihoidon tuelle, ja aiemmin olivat ennen äitiyslomaa työttömiä. NIin ei sellainen nainen nyt vaan ole mitenkään samalla tavalla kotihoidontuella kuin sellainen, joka jää jostain työpaikasta kotihoidontuelle.

Kyllä sinä ap olet työtön, jollei sinulla ole työpaikkaa minne palata. vai onko?

Vierailija
14/125 |
16.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun lapset on varmaan otettu huostaan jos ajatuksenjuoksus on tota tasoa. Huh huh!

Kyllä ainakin SUN lapsille ois parempi olla hoidossa jos äiti on varustettu tuollaisella empatiakyvyllä...

Mulla muuten äiti oli kotona vielä kun olin ala-asteella ja aina häpesin silmät päästäni sitä, että hän oli vain kotiäiti, kun muiden äideillä oli ihan työpaikka. ja kaikken ärsyttävintä oli se, että äitini sinun tapaasi tosiaan haukkui niitä äitejä, jotka veivät lapset tarhaan, tulivat töistä vasta puoli viisi jne. Ärsytti kun ei koskaan saanut tuoda kotiin kavereita koulusta, kun aina oli siellä äiti kyttäämässä ja kyyläämässä. >osaatko yhtään asettua lapsen asemaan ja edes kuvitella kuinka inhottavaa tuollainen on? Huolenpidoksi naamioitunutta uteliaisuutta jonka vain kotiäiti osaa. Silloin päätin, että minusta ei ikinä tule kotiäitiä! Sen verran yksinkertaisen kuvan olen kotiäideistä saanut, ei ole elämässä muuta intohimoa kuin se, että mies ja lapset ovat onnellisia ja koti hyvin hoidettu, ruoka valmista jne. Säälittäviä tapauksia, varsikin jos jäävät kotiin 10+ vuodeksi roikkumaan.

Vierailija
15/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsesi jo noinkin vanhoja..

Tuskinpa ystäväsi pahalla tarkoitti.. Mutta taisi kuitenkin kolahtaa, kun tuollaisesta suutuit?

Mutta en minäkään ymmärrä, miksi pitäisi olla toiselle kateellinen? Varmasti etsisit töitä mikäli rahaa enemmän haluat. Mutta elämässä on niin paljon tärkeämpiäkin asioita..

Ei liity tähän, mutta kaverini ei millään usko, etten ole kateellinen hänen pituudelleen!! Minä 160cm enkä edes pidä itseäni lyhyenä.. Hänen mielestään kaikki haluaisivat olla yli 175cm..

Nojaa :)

Hauskaa joulua!

fanny

Vierailija
16/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aikalailla samanlainen tilanne. Olen omasta mielestäni kotiäiti, vaikka kaikki lapset jo koulussa. Voisin olla myös emäntä, koska miehellä myös maanviljelystä yritystoimintansa ohessa. Kotirouva en tunne olevani. Myös minulla on ammatti(amk, ja opistotasoiset) Tämä minun kotona olo on ollut meille oikea ratkaisu kokonaisuuden kannalta.

Töihin menoni vaikeuttaisi miehen työtä sekä lasten elämää ja harrastuksia. Appikin jäisi huonommalle osalle. Meidän talous menisi konkurssin partaalle jos menisin töihin. Tulot tippuisivat miehen joutuessa vähentämään työnsä määrää. Ulkopuolinen lisä palkattu tuntuisi tuloissa paljon. Ei meilläkään ole yhtään 4 lapsesta tehty säilöttäväksi hoidossa, kavereilla tai videoiden ääressä kotona. Kyllä lasten kanssa täytyy myös olla.

Kuka nyt sellaista tekisi?

Miksi kaikkien pitää päteä työpaikoilla. Ei ole kaipuuta oravanpyörään = olin sijoitusasiantuntijana. Toki pitäisi paljon (lue: tosi paljon) lukea ja suorittaa uusi tutkintokin, ennenkuin voisin toimia entisessä ammatissani. Toki voisi työn ohessa hoitaa opiskelut. Niin ja työpaikkakin pitäisi saada. Taitaa olla tuolla alalla nyt työpaikat tiukassa, kun on tämä l a m a.

Meillä ei minun työntekoni onnistuisi edes tulevaisuudessakaan, jollei mieheni vähentäisi töitään/työaikaansa. Koska lasten kanssa tulee olla ja meillä lapset harrastaa todella paljon. Ei olisi mun mielestä reilua ketään kohtaan, jos lapset joutuisivat lopettaan harrastuksiansa tai vaihtoehtoisesti heidät kärrättäisiin heti, kun äiti tulisi töistä treeneihin jne. ja sieltä iltapalalle/nukkuun.

Kukin tyylillään, mutta kyllä kotiäidit arvostuksensa ansaitsee.

t. AP

Vierailija
17/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki työttömät kyllä edes hae töitä.

Vierailija
18/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, kuinka muut ihmiset kokevat oikeudekseen arvostella meidän perheen ratkaisua. En minäkään kailottele kylällä, miksi ihmeessä naapurin Leena laittoi lapsensa jo kaksivuotiaana hoitoon ja hoitopäivät venyvät usein 10-tuntisiksi. Tai miksi se Lauri tekee reissuhommia eikä melkein koskaan ole kotona. Tai Virtasten perheen teini-ikäiset muksut vetävät kännejä s-marketin edessä kesälomapäivisin jo aamukymmeneltä, kun vanhemmat töissä ja ovat autuaan tietämättömiä koko asiasta.

Kaipa feminismin ja tasa-arvon aika on tehnyt tällaisesta ratkaisusta kerta kaikkiaan käsittämättömän. Onneksi lähiympäristö (= omat vanhemmat, appivanhemmat ja lähimmät ystävät) kunnioittaa meidän perhettä sen verran, että ovat ainoastaan onnellisia meidän puolestamme.

Vierailija
19/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei ole mielestäni ihminen, joka ei hae töitä eikä halua töihin. Eli et ole työtön! Sen sijaan et ole mielestäni kokopäiväinen kotiäiti, koska kumpikaan lapsistasi ei ole kokopäiväisesti kotona. 4 tuntia eskaria on jo aika pitä aika, jolloin olet mielestäni osittain kotiROUVA, osittain kotiÄITI. Tuo neljä tuntia on kuitenkin jo yli puolet normaalista työpäivästä.

Vierailija
20/125 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei kyllä työtäkään tee. Työtönhän nostaa työttömyyskorvausta ja hakee enemmän tai vähemmän työtä. Yleensä ei omasta tahdostaan kotona. Kotiäiti/rouva on omasta halustaan kotona lasten kanssa tai ilman. Ei kotiäitiyttä tai kotirouvana olemista voi rinnastaa työhön, sillä jokainenhan työssäkäyväkin hoitaa samat asiat vapaa-ajallaan kuin kotiäiti/rouva kotonaollessaan. Itse olen viettänyt aikaani niin työttömänä työnhakijana kuin kotiäitinäkin hoitaen alle 3 vuotiasta lastani kotona. Kotirouvasta ei kohdallani voi mielestäni puhua, sillä kanssani oli kotona lapsi. En kuitenkaan työnä sitä voinut pitää. Rouvallahan ei lapsia ole kotona, muuten kuin kuten muillakin työssäkäyvillä. Ruovalla on etuna työssäkäyvään olla kotona itsensä kanssa tai tehdä mitä huvittaa, kun lapset ovat koulussa. Työtön taas yleensä yrittää päivisin työtä hakea ja meillä työkkäri vielä velvoittaa lapsella olevan hoitopaikan, vaikka itse olisi kotona työttömänä, koska se ei saa olla esteenä työhönosoitukselle, vaikka kuinka haluaisit lapsesi olevan kotona. Kunta taas ei anna pitää paikkaa tyhjänä pelkästään maksamalla vaan tietyt tunnit täytyy lapsen hoidossa olla, vaikka olet työttömänä. Mielellään olisin korirouva, mutta mahdollisuutta ei siihen meillä rahallisesti ole.