Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupassa syöminen

Vierailija
07.05.2009 |

Miksi vanhemmat antavat lasten syödä suklaapatukoita ja juoda pillimehuja ja limppareita ennen maksamista? Olen nähnyt aikuistenkin syövän ja juovan maksamattomia tuotteita. Olen ollut kassalla töissä, eikä ole kovin kiva etsiä viivakoodia suklaapatukan paperista mikä on pyörinyt lapsen suklaisissa ja likaisissa käsissä ja ihan kuolainen ja revennyt.

Ymmärrän, jos esim. diabetesta sairastava/muuten sairas/raskaana oleva ei matalan verensokerin takia pysty odottamaan niin kauan, että maksaa tuotteen ensin. Mutta sitä en ymmärrä, että lapselle opetetaan, että hyllystä saa syödä mitä vaan ennen maksamista ihan vaan sen takia, että tekee mieli.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi hieman vinkaisee niin johan on nami kädessä. Onko se joillekin äideille todellakin niin kamalaa jos lapsi vaikka vähän itkee tai kiukuttelee kaupassa?

Toimitteko kaikissa muissakin tilanteissa samalla tavalla? Lääkärissä? Neuvolassa? Miten kun lapsi menee kouluun tai tulee murrosikäiseksei? Lahjotteko lasta koko ajan jollain, ettei lapselle vain tulisi paha mieli ja sitä kautta myös äidille?

Itselläni on 3 lasta ja jokainen on pienestä saakka tiennyt, että ostokset maksetaan ennen syömistä. Usein on näiden vuosien aikana joku lapsista saanut kohtauksen kaupassa, kiljunut ja huutanut (1-v viimeksi tänään kun suuttui joutuessaan kärryyn istumaan) jne.

Mitäs tuosta, kyllä minä jaksan kuunnella ja ottaa vastaan negatiivistakin käytöstä.

Vierailija
42/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään näin pikkusieluista, ahdistunutta ja surkuhupaisaa ketjua mä en ole hetkeen lukenutkaan.

Mistä te saatte energiaa vaahdotan jostain rikoksesta jos jonkun muksu juo ostoskärryissä pillimehua??? Eikun rautoihin vaan.

Mun lapsi ei ikinä ole ostoksilla mukana ja täällä Englannissa saa ostokset kotiinkuljetettuna joten ei kuulu itse tähän ryhmään. Mutta itse ketju on surullinen osoitus suomalaisen äidin sielunelämään....siviilipidätys, rikos ja pillimehun juonti on vähän sama kun tappaminen??? Onkohan teillä muutamalla syytä laajentaa elämänkatsomusta viereisistä ostoskärryistä oikeisiin asiohin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinut siitä saataisiin kaupan puolella kiinni, kutsuttaisiin poliisit paikalle ja joutuisit korvaamaan tietenkin itse tuotteen, mutta sen lisäksi merkinnän rekisteriin ja roimat sakot. ...

-Että merkinnät rekisteriin ja roimat sakot, jos kaupan työntekijä saisi meidät "kiinni" siitä, että tyttö juo pillimehua istuessaan ostoskärryissä kun teemme parin sadan euron ostoksia siinä samassa kaupassa jossa käydään 3 kertaa viikossa? :) Oot ihku. Hei jos kerron missä putiikissa käydään, niin lupaatko tulla tekemään siviilipidätyksen? :):):):)

Vierailija
44/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ketjut ovat jotakin hyvin, hyvin hupaisaa! Kiitos teille kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille, piristitte päiväni, jälleen kerran! :)

terveisin yksi belgiansuomalainen

ps. Älkää vain erehtykö täällä kauppaan, tukehdutte kauhusta näkemäänne!

Vierailija
45/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilmeisesti sitä usein tapahtuu, kun täälläkin paljon asiasta kirjoiteltu vuosien varrella.

Ja pakko myöntää, ettei aiemmin ole edes tullut mieleen käydä kaupassa mitään syömään/juomaan. Se vaan on ollut niin lujasti iskostunut kallooni, ettei saa ennen maksamista syödä/juoda. (Ymmärrän nuo sairaudet, jos niiden vuoksi joutuu)

Vierailija
46/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos unohdetaan se, että toi on todellakin ihan oikeasti rikollista ja sakotettavaa touhua, niin miten kukaan KEHTAA tehdä tollaista? Niin junttimaista kuin vaan voi kuvitella.

Olen pöyristynyt kuinka moni vastaaja on valmis antamaan pillimehun tai riisipiirakan lapselleen ennen kuin se on maksettu. Eikö teitä todellakaan hävetä? Mua kyllä hävettäisi teidän puolesta kaupassa, jos näkisin.

Vierailija
47/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä ymmärtänyt että joku kehtaa tollasta. Mulla on aina laukussa mukana pienimmälle jotain evästä joka ikistä reissua varten, ei tod ole mikään peruste että pieni lapsi tarvii. Kaveri kertoi että sen mieskin saattaa alkaa limupullon tyhjentämisen kaupassa. Eikös samalla olutpulloa, olis mukavampi tehdä ostoksiakin kun vois siemailla samalla... Pitääkin tehdä aloite että mukitelineet ostoskärryihin...

Vierailija
48/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ketjut ovat jotakin hyvin, hyvin hupaisaa! Kiitos teille kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille, piristitte päiväni, jälleen kerran! :)

terveisin yksi belgiansuomalainen

ps. Älkää vain erehtykö täällä kauppaan, tukehdutte kauhusta näkemäänne!

Suomessa tämä on laitonta - Belgiassa ehkä ei. Belgiassa myös varmasti saa suudella julkisella paikalla poikaystävän kanssa (kuten Suomessakin), Arabiemiraateissa taas ei saa ja siitä tulee vähimmillään sakot.

Näin helppoa se on.

Vierailija
49/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverit haki leivostiskilta laatikollisen leivoksia ja menivat esilla olevaan telttaan viettamaan leivos-picnicia.

Vierailija
50/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se poliisisetä varmaan riemastuu kun soitatte sille että tuleppa pidättämään yks mamma ja lapsi joka joi pillimehun kaupassa ennen maksamista. Niillä poliiseilla pitäis kyllä olla ihan oikeitakin töitä. Enkä nyt väitä että niin saisi tehdä, ei ole hyvän tavan mukaista eikä tarkalleen ottaen ihan laillistakaan, mutta muistakaahan te fiksut ei juntit jotka otatte muksulle omat eväät kauppaan, myös se on kiellettyä... Ei omia, eikä kaupan eväitä nautita kaupassa.

Vierailija
51/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näette jonkun lapsen syövän jotain ruokaa, menettekö äidiltä kysymään onko hän jo maksanut tuotteen? Monet kirjoittavat, että ovat nähneet jonkun syövän jotain, mutta todellisuudessa ei tiedä onko äiti ottanut tuotteen kotoa vai jo käynyt sen maksamassa ja tullut takaisin kauppaan!!

Taas näitä jotka vaahtoavat toisten tekemisiä, mutta eivät tosiasiassa tiedä mistään mitään! Poikkeuksena nämä, jotka ovat nähneet kassalla avatun pakkauksen maksamisen.

T.yksi kenen miehellä ja lapsella diabetes ja jotain syömistä on aina mukana. (Eikä kukaan ole minulta tullut kysymään onko tuote jo maksettu, varmaan moni kyllä kyylännyt ja ajatellut vaikka mitä, mutta alan jo tässä tottua pikkuhiljaa suomalaisiin vuoden suomessa asumisen jälkeen).

Vierailija
52/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole Belgiassa kuin se on Suomessakaan. Erona näissä yhteiskunnissa nyt vain se, että Belgiassa ei niin kauheasti käytetä energiaa siihen muiden tekemisten ja tekemättä jättämisten nyrpeänä vahtaamiseen. Ihmiset kyllä ovat kiinnostuneita toistensa tekemisistä, mutta ei sillä meille niin tutulla negatiivisella kateus-kyyläys-vittuilu-tavalla.

Vierailija
53/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se poliisisetä varmaan riemastuu kun soitatte sille että tuleppa pidättämään yks mamma ja lapsi joka joi pillimehun kaupassa ennen maksamista. Niillä poliiseilla pitäis kyllä olla ihan oikeitakin töitä. Enkä nyt väitä että niin saisi tehdä, ei ole hyvän tavan mukaista eikä tarkalleen ottaen ihan laillistakaan, mutta muistakaahan te fiksut ei juntit jotka otatte muksulle omat eväät kauppaan, myös se on kiellettyä... Ei omia, eikä kaupan eväitä nautita kaupassa.

Kyselee se diabeetikon äiti ja vaimo.

Vierailija
54/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan lue missään, mutta sehän nyt on selvä ettei sinne kauppaan lähdetä omia eväitä syömään. Se vasta junttia on.. Mennään sitten eväsretkelle johonkin ihan muualle. Omia ja kaupan eväitä voi syödä poikkeustapauksissa, kuten juuri diabeetikot. Mutta jos on diabetes, sinulla on omat eväät mukana, niin mikä prkl siinä on ettet voi sitä evästäs mutustaa ulkona? Ymmärrän siinä tapauksessa ennemmin sen että verensokeri laskee yllättäen ja siksi haet kaupasta jotain millä äkkiä korjaat tilanteen.

T:Diabeetikon äiti myöskin...

Vierailija
55/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan lapsilleni pillimehut tai leipää lähes joka kerta kun tehdään viikon ruokaostoksia. Ja meinaan antaa jatkossakin. Ilmoittakaa ihmeessä poliisille jos satutte mut näkemään. Voidaan sitte yhdessä kauppiaan ja poliisin kanssa miettiä mahdollisia sanktioita, ja sitä haluaako kyseisen kaupan kauppias menettää hyvän maksavan asiakkaan. Ja ikinä en muuten ole varastanut tai antanut kassaneidille mitään limaisia kääreitä. Höllätkää nyt vähän, mä melkein ahdistun jo pelkästään teidän jutuista.

Vierailija
56/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, lapsi on varmasti pahantuulinen ja saattaa huutaa kuin seinähullu, mutta riittääkö se OIKEASTI syyksi antaa periksi? Ja jos hän ei ole saanut ruokaa ja kiukkuaa siis siksi, eikö ensin voisi ostaa sen piirakan ja syödä sen muualla ja vasta sitten suorittaa ne loput ostokset?

Terv. uhmiksen äiti.

Vierailija
57/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä joka syö suklaapatukat jo kaupassa ja jättää käärepaperit hyllyyn. Eikä todellakaan maksa patukkaa?

En ole pöyristynyt tästä ketjusta, tällaista todella nykyään sattuu. Siivoan isossa marketissa ja joka ikinen päivä karkkihyllyn lieppeiltä löytyy tyhjiä käärepapereita. Se on varastamista ja on helppo kuvitella mistä lapset ovat saaneet mallinsa.

Kauppiaan kanssa joskus on päivitelty asiaa. Hän sanoi suoraan että v*tuttaa sellaiset äidit jotka antavat lasten syödä kaupassa ennen maksamista. Teot jäävät usein nauhalle ja uskokaa tai älkää, teitä mulkoillaan ja tarkkaillaan kaupassa. Myyjä voi hymyillä, todellisuudessa hän näyttää keskaria kassan takaa. Kasvatatte pikkurikollisia niistä lapsistanne.

Mä annan lapsilleni pillimehut tai leipää lähes joka kerta kun tehdään viikon ruokaostoksia. Ja meinaan antaa jatkossakin. Ilmoittakaa ihmeessä poliisille jos satutte mut näkemään. Voidaan sitte yhdessä kauppiaan ja poliisin kanssa miettiä mahdollisia sanktioita, ja sitä haluaako kyseisen kaupan kauppias menettää hyvän maksavan asiakkaan. Ja ikinä en muuten ole varastanut tai antanut kassaneidille mitään limaisia kääreitä. Höllätkää nyt vähän, mä melkein ahdistun jo pelkästään teidän jutuista.

Vierailija
58/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupassa töissä. Näitä riisipiirakan syöttäjiä ja pillimehun avaajia näkee aika usein.

Kerran otti niin päähän, kun eräs äiti jätti yhden pahvipinon päälle lapselle syötetyn banaanin kuoret. Oikein tuli sellanen tunne, että ihan tahallaan heitti vielä väärään paikkaan ja myyjien siivottavaksi!

Marssin sitten tämän rouvan luokse banaanin kuoren kannsa ja kysyin asiallisesti: "Uskon kyllä että aiot maksaa sen banaanin, mutta ihan varmistaakseni haluan nähdä, että olet myös punninnut sen. Kiitos. Ja jatkossa sitten mielellään syödään ne vasta kassan jälkeen, jooko? ."

Nainen oli vähän nyreissään, mutta näytti kyllä lappua. Sanoin vielä, että "Se kuori oli muuten PAHVIroskiksessa, eikä ole kivaa kun menee sitten jätteet väärään paikkaan."

Nainen sanoi ettei ollut löytänyt muutakaan roskista... Yritin vielä selittää, että ehkä juuri sen takia meillä ei niitä asiakasroskiksia hirveästi myymälän puolella ole, kun ei ole tarkoitettu että paketit avataan ja roskat nakataan roskiin ennen kassaa.

Kerroin jälkeen päin esimiehelleni tilanteesta ja kysyin, olinko toiminut oikein vai väärin. Hän totesi, että olin tehnyt oikein puuttuessani asiaan.

Joka kerta ei todellakaan ole aikaa eikä kiinnostustakaan puuttua tuollaiseen. Vaikka kyllä se ärsyttää.

Tosiaan lapsethan oppii, että mitä vaan saa hyllystä ottaa, eikä tartte maksaa.

Vierailija
59/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kyllä, miten suuria tunteita kaupassa syönti aiheuttaa. Itse en omien lasten anna syödä maksamattomia tuotteita, mutta en mä vihaisesti mulkoile niitäkään, jotka antavat.

Kuinkakohan moni näistä "se on _rikos_"! - huutelijoista astelee huomenna aivan surutta punaisia liikennevaloja päin tai on joskus alaikäisenä nauttinut alkoholia tai mennyt baariin väärillä papereilla tmv .

:D

Vierailija
60/102 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisenä olen juonut lasin viiniä kun minulle tarjottiin enkä tiennyt mitä sanoa kun aikuinen tyrkyttää...