Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoituksen tehnyttä neuvolan terveydenhoitajaa taitaa hävettää.

Vierailija
03.05.2009 |

Olen siis se, josta neuvolan terveydenhoitaja ja depressiohoitaja tekivät aiheettoman lastensuojeluilmoituksen. Törmäsin ruokakaupassa tähän terveydenhoitajaan ja oli hieman nolon näköinen. Ei uskaltanut katsoa silmiin ja luikki äkkiä muualle. Taitaa hävettää eikä syyttä.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä siinä hoitsujen vastineessa muten luki, siinä jota sait kommentoida?

mutta pääpointti oli siinä, että puhun konemaisesti, en katso vauvaa silmiin, vauvan painonkehitys ei ollut käyrien mukaista, olisin muka antanut luvan depressiohoitajalle puhua terveydenhoitajalle keskusteluistamme, sairastaisin vaikeaa masennusta ja ahdistusta, todettiin että kieltäydyimme perhetyöntekijästä.

ap

no nuohan kuulostavat täysin valideilta syiltä tehdä ls-ilmoitus - on seikkoja jotka aiheuttavat huolta vauvan lehityksessä + tuo että kieltäydyitte avusta (perhetyöntekijä).

en käsitä miksi olet näin tuohtunut. onhan se hyvä että tutkittiin asia kun oli näin painavista asioista kyse. ja vielä parempi että todettiin että teillä kuitenkin oli asiat hyvin. tämä nykyinen meuhkaamisesi tosin antaa syytä epäillä, että olet vieläkin ahdistunut ja vainoharhainen, mikä ei ole hyvä juttu sinulle, ja se vaikuttaa myös lapseesi.

Vierailija
42/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän jotain asiasta kun minulla itsellänikin on, ja sinuun verrattuna olen suorastaan ihmisluottamuksen perikuva. Oikeasti nuo kostopuheet liittyen vauvallesi lepertelyyn ja asialle laittamasi paino menee minusta yli. En tiedä minkä neuvon antaisin, että miten pystyisit näkemään ennakkoluulojasi vähän etäämmältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä muun avun otitte vastaan? miten voitte kieltäytyä perhetyöntekijästä "hyödyttömänä" kun ette olleet edes kokeilleet? jos lapsella epäillään olevan hätä, nimenomaan perhetyöntekijä on se joka auttaa.

mitä tulee valheeksi sanomaasi katsekontaktin välttämiseen ja monotoniseen tapaan puhua, miksi kummassa kuvittelet että kokeneet ammattilaiset valehtelisivat tuollaisesta spesifistä asiasta? et ehkä itse sitä huomaa jos todella puhut yhdellä nuotilla ja jos vältät katsomasta vauvaa silmiin. tuo katsekontakstin ottaminen on vaikeaa masentuneena, jota olitkin silloin.

mitä muuta tässä nyt sitten on kuin aiheeton ls-ilmoitus? enkä tarkoita diagnosoida sinua paranoidiksi, totesin vain että kirjoitustesi perusteella vaikutat vainoharhaiselta, et mitenkään kliinisessä mielessä, sitähän olisi täysin mahdotonta nettikirjoittelun perusteella diagnosoida. mutta keskivertoihmisen reagoinnista sinun reagoimisesi kirjoitustesi perusteella vaikuttaa vahvasti vainoharhaiselta.

Vierailija
44/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä muun avun otitte vastaan? miten voitte kieltäytyä perhetyöntekijästä "hyödyttömänä" kun ette olleet edes kokeilleet? jos lapsella epäillään olevan hätä, nimenomaan perhetyöntekijä on se joka auttaa.

mitä tulee valheeksi sanomaasi katsekontaktin välttämiseen ja monotoniseen tapaan puhua, miksi kummassa kuvittelet että kokeneet ammattilaiset valehtelisivat tuollaisesta spesifistä asiasta? et ehkä itse sitä huomaa jos todella puhut yhdellä nuotilla ja jos vältät katsomasta vauvaa silmiin. tuo katsekontakstin ottaminen on vaikeaa masentuneena, jota olitkin silloin.

mitä muuta tässä nyt sitten on kuin aiheeton ls-ilmoitus? enkä tarkoita diagnosoida sinua paranoidiksi, totesin vain että kirjoitustesi perusteella vaikutat vainoharhaiselta, et mitenkään kliinisessä mielessä, sitähän olisi täysin mahdotonta nettikirjoittelun perusteella diagnosoida. mutta keskivertoihmisen reagoinnista sinun reagoimisesi kirjoitustesi perusteella vaikuttaa vahvasti vainoharhaiselta.

Käyn lääkärillä, otan lääkkeeni, osallistuin depressiohoitajan tarjoamaan keskusteluapuun ja olin vielä halukas osallistumaan vertaistukiryhmään, johon vielä luvattiinkin pääsy, mutta en sitten päässytkään. Emme tarvitse perhetyöntekijää ja sitä päätöstä on kunnioitettava. Jos terveydenhuollolla on oikeus evätä apua, niin on potilaallakin oikeus olla ottamatta apua vastaan.

Otan katsekontaktia vauvaani, joten tuo oli silkkaa valetta hoitajien puolelta. Depressiohoitaja itse totesi, että vauva ottaa kontaktia ja meillä on hyvä vuorovaikutus, koska hakeuduin niin äkkiä hoitoon. Luonnollisestikaan tätä ei näkynyt vastineessa. Äänestäni sen verran, että jostain syystä se ärsyttää ihmisiä. Ehkä minulla on luonnostaan hieman monotoninen ääni, mutta en tajua, miten se on ollut perusteena ilmoituksen tekemiselle. Ihan yhtä lailla jokin muu ominaisuus, mihin ihminen ei itse voi vaikuttaa voisi olla perusteena, esim. hiusten väri sitten...

Muuta tässä on ne seikat, että terveydenhoitaja kieltäytyi tukemasta pulloruokinnassa vedoten masennukseeni, joka itse asiassa vain lisäsi masennustani ja ahdistustani. Tämähän on virkavirhe. Depressiohoitaja taas kertoi luottamuksellisista keskusteluistamme terveydenhoitajalle. Tämä taas on vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Näistä harkitsen rikosilmoitusta.

ap

Vierailija
45/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun huomaat tekeväsi jotain kovin pitkälle meneviä päätelmiä ihmisten motiiveista, sano itsellesi stop. ET voi tietää mitä milläkin toiminnalla on tarkoitettu kysymättä ja puhumatta asiasta suoraan kyseisen ihmisen kanssa. Jos ajatukset rupeaa menemään sitä rataa että depressiohoitaja varmaan ajatteli sitä tai tätä, kannattaa pysähtyä ja todeta että en voi tietää mitä depressiohoitaja ajatteli. Keskityn niihin asioihin mitkä vaikuttavat oikeasti nykyhetkeeni. Sinun vauvallesi ei aiheutunut hoitajan oletettamastasi "kostosta" minkäänlaista haittaa etkä voi tietää miksi hoitaja ei leperrellyt juuri sinun vauvallesi. End of story. Okei, sinulla on tilanteesta paha mieli, mutta suuri osa pahasta mielestä on peräisin omista tulkinnoistasi. Pahan mielen voi hyväksyä JA samalla tajuta, että sen lähde on osaksi myös omassa mielessä.

Vierailija
46/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa sinut ajattelemaan näin?

Pakko sanoa, että näillä perusteilla mitä olet tänne kirjoitellut ja minkälaisen kuvan annat itsestäsi, vaikutat hieman vainoharhaiselta.

Ja se ei ole vauvalle hyväksi!

Vierailija
47/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin, ettei tätä ketjua tarvtse kommentoida, mutta tämä lause, ap, on mielenkiintoinen...

mun potilaat on psykoottisia, aggressiivisia jne. äänet saattavat käskeä tappaa tai mitä vaan. moni heistä EI KOE TARVITSEVANSA HOITOA. hyvä ap, jos nämä kaikki päästettäisiin "siviiliin", koska heidän mielestään heihän ei tarvitse ottaa vastaan hoitoa. olisiko kiva saada tällainen ihminen naapuriisi? mikä lapsesi ja koko perheesi ajatus olisi hänestä?

ja jos vetoat siihen, että et ole mieleltäsi sairas, niin moni näistä ei myöskään koe olevansa, kokevat olevansa terveitä. että sellaista...

Sellaista apua ei tarvitse ottaa vastaan, josta ei ole hyötyä.

ap

Vierailija
48/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vähänkään pysätyy ajattelemaan, voi löytyä tusina muuta syytä.

Vierailija
49/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin, ettei tätä ketjua tarvtse kommentoida, mutta tämä lause, ap, on mielenkiintoinen...

mun potilaat on psykoottisia, aggressiivisia jne. äänet saattavat käskeä tappaa tai mitä vaan. moni heistä EI KOE TARVITSEVANSA HOITOA. hyvä ap, jos nämä kaikki päästettäisiin "siviiliin", koska heidän mielestään heihän ei tarvitse ottaa vastaan hoitoa. olisiko kiva saada tällainen ihminen naapuriisi? mikä lapsesi ja koko perheesi ajatus olisi hänestä?

ja jos vetoat siihen, että et ole mieleltäsi sairas, niin moni näistä ei myöskään koe olevansa, kokevat olevansa terveitä. että sellaista...

Sellaista apua ei tarvitse ottaa vastaan, josta ei ole hyötyä.

ap

sairaudentunnottumuus ja avusta kieltäytyminen on hieman eri asia. Jos olisin psykoottisesti sairaudentunnoton, niin en varmaan olisi ottanut MITÄÄN apua vastaan: en lääkärissäkäyntejä, en lääkitystä, en keskusteluapua, en olisi halunnut vertaisryhmään... vai? Me emme koe perhetyötä meille sopivaksi avunmuodoksi. Sitä pitää osata kunnioittaa. Jos ei, niin on ehkä väärällä alalla.

ap

Vierailija
50/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vouhkaatko sitä heillekin?

Vierailija
51/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn lääkärillä, otan lääkkeeni, osallistuin depressiohoitajan tarjoamaan keskusteluapuun ja olin vielä halukas osallistumaan vertaistukiryhmään, johon vielä luvattiinkin pääsy, mutta en sitten päässytkään. Emme tarvitse perhetyöntekijää ja sitä päätöstä on kunnioitettava. Jos terveydenhuollolla on oikeus evätä apua, niin on potilaallakin oikeus olla ottamatta apua vastaan.

ymmärrätkö, että ls-ilmoitus tehtiin nimenomaan huolesta lapsen tilanteesta? nuo luettelemasiasiat, lääkkeiden ottaminen, hoitajan luona käyminen, nämä ovat osa SSINUN hoitoasi. se perhetyöntekijä olisi ollut sitä apua LAPSELLESI ja teidän vuorovaikutukseenne. eli olet ottanut vain itsellesi avun vastaan, mutta kieltäytynyt vauvallesi tarjotusta avusta. käsitätkö että tämä voi herättää epäilyksiä?

Otan katsekontaktia vauvaani, joten tuo oli silkkaa valetta hoitajien puolelta. Depressiohoitaja itse totesi, että vauva ottaa kontaktia ja meillä on hyvä vuorovaikutus, koska hakeuduin niin äkkiä hoitoon. Luonnollisestikaan tätä ei näkynyt vastineessa. Äänestäni sen verran, että jostain syystä se ärsyttää ihmisiä. Ehkä minulla on luonnostaan hieman monotoninen ääni, mutta en tajua, miten se on ollut perusteena ilmoituksen tekemiselle. Ihan yhtä lailla jokin muu ominaisuus, mihin ihminen ei itse voi vaikuttaa voisi olla perusteena, esim. hiusten väri sitten...

tuo monotoninen ääni ei takoita sinun puheääntäsi, vaan tapaasi puhua. monotoninen puhe voi olla merkki monestakin eri psyykkisestä ongelmasta, myös masennuksesta. kyseessä ei ole hiusten väriin verrattavissa oleva asia. vauvan kanssa jutellessa äänen väri, ilmeikkyys, koko tapa puhua on erittäin tärkeää. tästä syystä huoli puheestasi on aiheellinen.

edelleenkin, se depressiohoitaja on sinun hoitajasi, ei vauvasi. tottakai hän sanoo tyyliin "erittäin hyvä että haet apua näin varhaisessa vaiheessa, vauvasi ja sinun vuorovaikutus ei pääse kärsimään kun apu tulee ajoissa". jos VAUVAASI hoitava taho, terkat, havaitsevat että vuorovaikutuksessanne on häikkää (katsekontakti, puhe), on heidän sanansa painavampi kuin vain sinua hoitavan tahon sana.

ihan hieno juttu että haluaisit vertaistukiryhmään. noissa ryhmissä vain on se juttu, ettei niihin oteta kuin kutakuinkin samassa tilanteessa olevia ihmisiä. voi olla että sinun katsotaan olevan liian masentunut ja ahdsitunut voidaksesi hyötyä ryhmästä. lisäksi, vertaistyhmässä juttelu ei tue sinun ja lapsesi vuorovaikutusta. perhetyöntekijän apu tukisi.

Muuta tässä on ne seikat, että terveydenhoitaja kieltäytyi tukemasta pulloruokinnassa vedoten masennukseeni, joka itse asiassa vain lisäsi masennustani ja ahdistustani. Tämähän on virkavirhe. Depressiohoitaja taas kertoi luottamuksellisista keskusteluistamme terveydenhoitajalle. Tämä taas on vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Näistä harkitsen rikosilmoitusta.

ap

Vierailija
52/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te edes tiedätte mitä se on? Mistä tämä vastentahtoisuus juuri perhetyöntekijää kohtaan? Hänhän se vuorovaikutusjutuissa voisi teitä auttaa?

Vierailija
53/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei ole erikoistunut lapsiin.

miksi luotat depressiohoitajasi sanaan, mutta että terkkareiden? miksi SINUN hoitajasi puhuu totta, mutta VAUVAA hoitavat terkkarit valehtelevat?

depressiohoitaja on koulutukseltaan myös terveydenhoitaja, joka on toiminut neuvolassa, joten luulisi hänen osaavan tarkkailla tilannetta. Mutta siis luottamus on mennyt molempiin. Sinänsä sääli, koska uskon, että minä, vauvamme ja koko perheemme olisi hyötynyt keskusteluavusta, mutta hoitajat päättivät pettää luottamuksemme näin.

ap

Vierailija
54/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te edes tiedätte mitä se on? Mistä tämä vastentahtoisuus juuri perhetyöntekijää kohtaan? Hänhän se vuorovaikutusjutuissa voisi teitä auttaa?

ja emme olleet siitä kiinnostuneita. En usko, että perhetyöntekijästä olisi ollut meille apua.

ap

Vierailija
55/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrätkö, että ls-ilmoitus tehtiin nimenomaan huolesta lapsen tilanteesta? nuo luettelemasiasiat, lääkkeiden ottaminen, hoitajan luona käyminen, nämä ovat osa SSINUN hoitoasi. se perhetyöntekijä olisi ollut sitä apua LAPSELLESI ja teidän vuorovaikutukseenne. eli olet ottanut vain itsellesi avun vastaan, mutta kieltäytynyt vauvallesi tarjotusta avusta. käsitätkö että tämä voi herättää epäilyksiä?

tuo monotoninen ääni ei takoita sinun puheääntäsi, vaan tapaasi puhua. monotoninen puhe voi olla merkki monestakin eri psyykkisestä ongelmasta, myös masennuksesta. kyseessä ei ole hiusten väriin verrattavissa oleva asia. vauvan kanssa jutellessa äänen väri, ilmeikkyys, koko tapa puhua on erittäin tärkeää. tästä syystä huoli puheestasi on aiheellinen.

edelleenkin, se depressiohoitaja on sinun hoitajasi, ei vauvasi. tottakai hän sanoo tyyliin "erittäin hyvä että haet apua näin varhaisessa vaiheessa, vauvasi ja sinun vuorovaikutus ei pääse kärsimään kun apu tulee ajoissa". jos VAUVAASI hoitava taho, terkat, havaitsevat että vuorovaikutuksessanne on häikkää (katsekontakti, puhe), on heidän sanansa painavampi kuin vain sinua hoitavan tahon sana.

ihan hieno juttu että haluaisit vertaistukiryhmään. noissa ryhmissä vain on se juttu, ettei niihin oteta kuin kutakuinkin samassa tilanteessa olevia ihmisiä. voi olla että sinun katsotaan olevan liian masentunut ja ahdsitunut voidaksesi hyötyä ryhmästä. lisäksi, vertaistyhmässä juttelu ei tue sinun ja lapsesi vuorovaikutusta. perhetyöntekijän apu tukisi.

ap

Ymmärrän, että heillä oli huoli lapsesta, mutta se huoli oli aiheeton. Meillä ei ole depressiohoitajan mukaan vuorovaikutuksessa ongelmia, joten en katso perhetyöntekijää meille tarpeelliseksi avuksi. Itse asiassa vain ahdistaa ajatus vieraasta ihmisestä kotonani.

Ääneni on aina ollut samanlainen ja monesti ärsyttänyt ihmisiä. Pitäisi ilmeisesti mennä sitten puheterapiaan, että osaisi puhua vauvalleen oikein. Jessus sentään...

En tajua, mitä merkitystä sillä on, että jankutat, että depressiohoitaja on minun hoitajani, ei vauvan. Vauvahan oli mukana kaikilla käynneillä, jossa hoitajalla oli mahdollisuus tarkkailla meitä. Itse olin hyvin huolestunut masennukseni vaikutuksesta, mutta hän vakuutti, että syytä huoleen ei ole. On se kumma, ettei voi enää edes luottaa terveydenhuollon ammattilaisiin.

ap

Vierailija
56/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syyttävä sormi osoittaa terveydenhoitajaan, joka kieltäytyi tukemasta pulloruokinnassa? Vauva ei kasvanut siis tarpeeksi ja sinulla oli jotain ongelmia vauvan ruokkimisen kanssa. Eikö tämä nimenomaan olisi sellainen asia, jossa perhetyöntekijästä olisi voinut olla apua? Ei vertaisryhmissä tai terapiassa ole tarkoitus tällaisia asioita hoitaa.

Vierailija
57/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei ole erikoistunut lapsiin.

miksi luotat depressiohoitajasi sanaan, mutta että terkkareiden? miksi SINUN hoitajasi puhuu totta, mutta VAUVAA hoitavat terkkarit valehtelevat?

Vierailija
58/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syyttävä sormi osoittaa terveydenhoitajaan, joka kieltäytyi tukemasta pulloruokinnassa? Vauva ei kasvanut siis tarpeeksi ja sinulla oli jotain ongelmia vauvan ruokkimisen kanssa. Eikö tämä nimenomaan olisi sellainen asia, jossa perhetyöntekijästä olisi voinut olla apua? Ei vertaisryhmissä tai terapiassa ole tarkoitus tällaisia asioita hoitaa.

ap

Vierailija
59/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Jokinhan toiminnassasi oli silloin pielessä jos vauva ei saa riittävästi ruokaa. Eikä vastuuta voi siitä laittaa neuvolan harteille sillä lailla, että käyt siellä kerran kuussa istumassa tuolissa puoli tuntia ja sitten saat mielestäsi tukea tai et. Perheytöntekijä tulee teille katsomaan käytännön arkea, hänellä on kokemusta, hän voi auttaa näkemään miksi imetys ei onnistu, etkö osaa tulkita vauvasi signaaleja vai miksi vauva ei saa tarpeeksi ruokaa.

Vierailija
60/118 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hänellä on todettu syömishäiriö. Neuvolalle ei todellakaan voi laittaa vastuuta, se on kyllä huomattu. Siellä osataan neuvoa lähinnä karstan hoidossa, mutta sormi menee suuhun, kun tulee haastavia tapauksia, joten tehdäänpä varmuudeksi ilmoitus. MInä osaan tulkita vauvani signaaleja, mutta hän ei itse syö tarpeeksi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi