Lastensuojeluilmoituksen tehnyttä neuvolan terveydenhoitajaa taitaa hävettää.
Olen siis se, josta neuvolan terveydenhoitaja ja depressiohoitaja tekivät aiheettoman lastensuojeluilmoituksen. Törmäsin ruokakaupassa tähän terveydenhoitajaan ja oli hieman nolon näköinen. Ei uskaltanut katsoa silmiin ja luikki äkkiä muualle. Taitaa hävettää eikä syyttä.
Kommentit (118)
mutta se että kieltäytyy avusta (kuten ap teki) on syy huolestua ja tehdä ilmoitus, jotta asia voitaisiin tutkia.
ap
Se taitaakin selittää samanlaisen kappalejaon ja samanlaisen ulosannin? :D
t. toisen ketjun ap.
HEI ap.
En viitsinyt alkaa kommentoimaan tänne sinun ketjuusi vaan kirjoitin kokonaan omalla otsikolla toisen aloiutukse, tuon jossa kysyn, että voiko terkkarit tehdä koskaan virheitä jne.
En saanut vastauksia kysymykseeni, vaan minun käskettiin mennä hoitoon, tarkistamaan lääkitystä. Todettiin että olen todellakin sekopäinen. Käskettiin keskittyä lapsiin ja unohtaa koko asia. Ja kun vastattiin esittämiini kysymyksiin, todettiin kuitenkin että hyvä että olemme saaneet apua jne jne
Minua luullaan sinuksi.
Sitä kirjoitusta luullaan sinun kirjoitukseksi.
meillä on kuulemma samanlainen kappalejako ja samanlainen kirjoitustyyli. :D Meissä on paljon samaa, ollaanko siis kavereita *kättelee ap:ta* :DNo niin.
Minä kuvittelin ns. auttavani sinua, kun laitoin oman ketjun jossa olisin halunnut herätellä ajatuksia siitä, että viranomainenkin on ihminen joka saattaa tehdä väärän arvion ja olla väärässä, asenteellinen. Ja että jokaisella ihmisellä on oikeus reagoida ja käydä läpi vaikka sitten täällä palstalla asiaa, jonka on kokenut traumaattiseksi.Nyt kuitenkin "tein sinusta entistä hullumman" koska he luulevat että olet kirjoittanmut senKIN...
terveisin toinen ap.
PS: olisi kiva tietää mikä maakunta / alue suomessa, olisi oikeasti kiva tutustua sinuun, mutta täällä ei ole mitään muuta mahd. kuin laittaa sähköp.osoite, ja sitä en taatusti tässä laita!!!
mutta kukas sitä uskoisi, että olemme eri henkilö. Hyvä kirjoitus, muuten. Asumme pk-seudulla.
ap
En ole kieltäytynyt avusta, vaan yhdestä avunmuodosta.
ap
vaadit ITSELLESI vaikka mitä terapiaa ja tukea, mutta kieltäydyt kun vauvaasi koitetaan auttaa. se on epäilyttävää.
se lukee lastensuojelulaissasosiaali- ja gterveysministeriön sivuilla, että mitkä indikaatiot ovat olla lastensuojelun asiakkaita tai mitkä ovat syitä huostaanotolle.
ilmoitukseen riittää että KUVITTELEE että perheessä EHKÄ VOISI tapahtua jotain...
siis nimenomaan tuostahan on kyse! äiti on masentunut, lapsi ei kasva, vuorovaikutuksessa on ongelmia. äiti kieltäytyy perhetyöntekijästä. eli sinulla AP ei todellakaan ole ns. case tässä.
No kannattaisiko suunnata niitä resursseja lapsen tilan selvittämiseen,
eikä tehtailla ls-ilmoituksia. Erikoislääkärihän nimenomaan tietää, mikä lapsellani on eli syömishäiriö. Sen sijaan hän ei tiedä, mikä sen on aiheuttanut, ehkä pakkosyöttäminen teholla.
Voisitko vielä kertoa, missä olen ollut epäjohdonmukainen?
ap
se perhetyöntekijä olisi voinut tarkkailla kotona mikä siinä syömisessä mättää. mutta et tähän suostunut.
kukakohan tässä resursseja hukkaa tehtailemalla valituksia lääninhallitukseen ja tuhlaamalla elämäänsä olemalla katkera siitä että joku on joskus ollut huolissaan lapsesta..
sosiaali- ja gterveysministeriön sivuilla, että mitkä indikaatiot ovat olla lastensuojelun asiakkaita tai mitkä ovat syitä huostaanotolle.
ilmoitukseen riittää että KUVITTELEE että perheessä EHKÄ VOISI tapahtua jotain...
[
i]
Siis lastensuojeluilmoitus ei automaattisesti johda lastensuojelun asiakkaaksi.
masennus tai lapsen vamma tai syömishäiriö tms. eivät ole syitä tehdä lastens. ilmoitus eivätkä syitä olla lastensuojelun asiakkaita.
sotkette nyt puurot ja vellit.
Eli minulla on todellakin tässä ns. case, kun tein lääninhallitukseen kantelun.
ap
kyllä viranomaisilla pitää olla enemmänkin kuin kuvitelmia, kun viranomais-ominaisuudessa tekevät ilmoituksen.
Ilmoituksen pitäisi etenkin viranomaisen kohdalla, pitää sisällään faktoja, eikä kuvitelmia, eikä oleutksia, ja ennenkaikkea, siinä ei saisi olla valheellisia väittämiä.
Kun viranomainen tekee ilmoiutuksen, hänen pitää kertoa siitä asiakkaalle ja kertoa, miksi ilmoitus tehdään.
Asiakasta tulee kohdella kunnioittavasti tässäkin yhteydessä.
Tämä lukee laissa. Siellä on vallan sellainen lain kohta.
Myöskään vaitiolovelvollisuutta ei saisi rikkoa.
Näistä voi tehdä kantelun, joka ei välttämättä johda muuhun kuin nuhteluun tai keskusteluun aiheesta. Että on toimittu epäeettisesti tai rikottu vaitiolovelvollisuutta.
Kannattaa käydä sos. ja terv.ministeriön sivulla ja ottaa yhteyttä oman paikkakunnan sosiaaliasiamieheen ja vaikkapa nimettömänä tiedustella,. Jos paikkakunta on pieni, kannattaa ottaa yhteyttä naapurikunnan sos.asiamieheen, ja kysyä lähinnä neuvoja sieltä, koska voi olla että pienellä paikkakunnalla juorut kulkee ja sos.asiamies on jo saaNUT kuulla ap.sta ja on asenteellinen.
se lukee lastensuojelulaissasosiaali- ja gterveysministeriön sivuilla, että mitkä indikaatiot ovat olla lastensuojelun asiakkaita tai mitkä ovat syitä huostaanotolle.
siis nimenomaan tuostahan on kyse! äiti on masentunut, lapsi ei kasva, vuorovaikutuksessa on ongelmia. äiti kieltäytyy perhetyöntekijästä. eli sinulla AP ei todellakaan ole ns. case tässä.
lue niitä keskusteluja, joita syömishäiröisten lasten vanhemmat käyvät ja huomaat että useat epäilevät että heidän ja lapsen kiintymyssuhteessa on jotain vikaa, mitä ap ajattelet tästä?
Vai että vauvalla syömishäiriö! Aika mielenkiintoista. Syömishäiriöt kun nyt ovat psyykkisiä ongelmia, joihin liittyy masennusta, itsetuhoisuutta, neuroottisuutta, psykoottisuutta jne. Niin että jos vauvallasi on psyykkisiä ongelmia niin onpa ihme jos herää ihmetys onko teidän perheessä kaikki kunnossa!
En siis sinua tuomitse, enhän teitä tai tilannettanne tunne mutta tämän ketjun kun luin niin aika uskomatonta.
Millähän lääkärillä olette käyneet? Luulisi että lääkäri tajuaisi erottaa toisistaan syömishäiriöt ja muut syömisongelmat. Siis esim. sana anorexia tarkoittaa ruokahaluttomuutta ja sitä voidaan käyttää mm. hampaattomien vanhusten syömisongelmista ynnä muusta, anorexia nervosa taas on tämä psyykkinen "ruokahaluttomuus" joka on yksi syömishäiriöistä. Syömishäiriödiagnoosissa poissuljetaan kaikki elimelliset syyt. Siispä se on psyykkinen sairaus.
Eli joko lääkärisi sekoilee termeissä (eipä olisi ensimmäinen lekuri joka osoittaisi täydellistä pihalla oloa syömishäiriöistä) tai sitten lapsellasi on psykiatrinen ongelma. Epäilyttää kyllä hieman miten vauvalla voisi sellainen olla. Masennusta vauvoilla kyllä on mutta tuo syömishäiriö vaatisi jo enemmän asioista tajuamista. Nuorin syömishäiriöpotilas, josta olen kuullut oli 3-vuotias.
Terv. yksi syömishäiriöistä vuosikausia kärsinyt
Ai niin, voisiko joku linkittää tähän sen alkuperäisen ketjun? :D
t. syömishäiriöinen
Kahlasin minäkin läpi koko ketjun ja huomasin, että olit aloittanut 3.5.2009 noin kello neljän jälkeen ja viimeiset kommentit olit kirjoittanut illalla kello kahdentoista jälkeen!!!
KYLLÄ SE LS ILMOITUS ON AIHEELLINEN jos äiti hengaa kymmenen tuntia tietokoneella!!!!
Missä se sun vauvas oli sinä aikana? Annoitko edes ruokaa?
kahlanneena voin vain todeta että ei taatusti ollut aiheeton ilmoitus. Voi vauva raukkaa.
Alkoi kiinnostaa tämän jutun taustat. Tai referoikaa edes, mistä kyse.
Minulla on ystävä, joka sairastaa kroonista, vakavaa, ajoittain psykoottista masennusta. Yksi hänen oireistaan on suhteellisuustajun häilyminen. Hän saattaa jäädä "jumiin" johonkin asiaan, usein juuri hänelle sattuneeseen tai tehtyyn vääryyteen. Hän miettii, pohtii ja jauhaa lähipiirilleen tätä asiaa (jonka kaikki muut kuittaisivat päivän pohtimisella ja suivaantumisella) viikkoja ja kuukausia. Hän puhuu asiasta loputtomiin, saattaa kirjoittaa ylös sivutolkulla "faktoja" ja vaikkapa pitkiä keskusteluja; kuka sanoi mitäkin missäkin vaiheessa. Tällä tavalla hän todistelee itselleen ja muille olevansa oikeassa. Ja vaikka hän olisikin, esiin nousee ensisijaisesti muiden silmissä reaktion liiallisuus! Se, miten hän jumittaa asiassa ja käyttää kohtuuttomasti aikaa ja energiaa asian vatvomiseen, toisten ihmisten tarkoitusperien analysointiin jne.
Mieheni edesmennyt äiti sairasti myös vuosia masennusta ja mieheni on usein sanonut, että ystäväni muistuttaa pelottavasti tässä suhteessa hänen äitiään. Minulle tuli taas ap:n viesteistä pelottava assosiaatio ystävästäni.
"Normaalijärkisen" tekisi vain mieli huutaa, että "GET OVER IT!"
[En ole kieltäytynyt avusta, vaan yhdestä avunmuodosta.asia voitaisiin tutkia
niin järjellä ajatellen juuri perhetyöntekijä olisi minun järjellä seuraava avun aste. Sitten voitaisiin katsoa että onko niissä kotirutiineissa jotain jonka voisi tehdä eri lailla. Ethän sinä ap voi mitenkään varmasti tietää ettei perhetyöntekijästä olisi teille hyötyä. Juuri tällaisissa asioissahan ulkopuolisen silmä voisi olla suureksi avuksi. Aina omia vuorovaikutusongelmiaan ei tajua. Yksi kaverini esim. antoi vauvan itkeä liian kauan ennen syöttämisen aloittamista, vaihtoi esim. vaipan ennen syöttyöä ilman mitään kiirettä, jolloin vauva oli rinnalle tullessa jo ihan pois tolaltaan eikä syömisestä meinannut tulla mitään. Äiti ei vaan ymmärtänyt sitä, ei hän sitä mitenkään ilkeyttään vauvalle tehnyt. Jotain tuollaista voisi löytyä, jos yhdessä perhetyöntekijän kanssa katselisi niitä rutiineja.
Myönnän olevani hieman kade. Oma paras saavutukseni on kaksi pitkää ketjua yhdestä aiheesta. Sinulla tämä taitaa olla jo kolmas. :)
ketjun kirjoittaja on henkisesti sairas.
En ole itse asiassa lukenut ketjuja kuin sieltä täältä, olen vain huomannut niiden olemassaolon.
109
ketjun kirjoittaja on henkisesti sairas.
Hae nyt äkkiä apua itsellesi ja lapsellesi. Harmi, että neuvolan kanssa sinulla meni sukset ristiin, mutta apua tunnette koko perhe tarvitsevan.
Olen oikeasti todella huolissani siitä, että tämä saattaa jopa olla tottakin.
Tuolla pienellä vauvalla ei ole kaikki hyvin noin sairaan/ sairaudentunnottoman äidin kanssa!
Olen seurannut näitä ap: n kirjoituksia alusta saakka ja kehoittanut hakeutumaan hoitoon.
Ja mitä enemmän hän kirjoittaa, sitä vakavammalta tämä tilanne alkaa tuntua. Ei pieni vauva sairastu syömishäiriöön mikäli hänellä on normaali kiintymyssuhde ja kaikki asiat kunnossa!
mutta se että kieltäytyy avusta (kuten ap teki) on syy huolestua ja tehdä ilmoitus, jotta asia voitaisiin tutkia.