Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vartija seurasi minua kaupassa

Vierailija
17.04.2015 |

Olin ruokaostoksilla töiden jälkeen ruokakaupassa ja huomasin että vartija alkoi seuraamaan minua ja kun menin maksamaan ostokset niin vartija vahtasi lähietäisyydellä kun maksoin ostokset ja sitten meni vielä kassan päähän seisomaan. Mielestäni tosi inhottavaa, en aio enää käydä kyseisessä kaupassa. Olen rehellinen työssäkäyvä ihminen enkä koskaan ole varastanut mitään. Onko muut kokeneet vastaavaa?

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinöörinaineen, joka ei ole kiinnostunut ulkonäkönsä laittamisesta. Olen absolutisti ja omaan puhtaan rikosrekisterin ja luottotiedot. Olen erittäin hintatietoinen ja pikkutarkka asiakas, joka tykkää käydä vertailemassa tuotteita monessa liikkeessä. Esim. tiedän mistä saa kaupungin Hinta laadultaan edullisimmat wc-paperit, ja löydän hienoja vaatteita pojalleni todella edullisesti. Välillä kun tulen kauppaan vartija alkaa kytätä minua.

Eilen kun kävin Gigantissa myymälän naisvartija kyttäsi minua. Minua alkoi tosiaan ärsyttää, ja päätin majottua pitkäksi aikaa aivan vartijan nokan eteen. Kun vartija vilkuili minua vilkuilin takaisin. Pari kertaa tuijotin takaisin. Ennen kun menin kassalle aloin kaivaa muijan nokan edessä mukanani olevaa paikallisen halpahallin kassia. Kaadoin suurimman osan naikkosen nokan edessä lattialle. Kun poistuin kaupasta katsoin pitkään vartijaa ja naurahdin.

Oma isäni on ollut vuosikymmeniä vartijana, ja arvostan heidän työtään. Mutta sitä en voi ymmärtää, miksi pitää seurata meitä rehellisiä ei-barbeja kaupassa. Seuraavalla kerralla, jos joku lähtee perääni kaupassa, aion heti kävellä vahtikoiran luo ja tyhjentää kassi.

Vierailija
142/195 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono näkö ja ruoka-aineallergioita. Joudun lukemaan tuoteselosteen huolella. Atopian vuoksi en voi laittaa itseäni kovinkaan paljoa. Joka kerta kun kaivan lasit takin taskusta ja luen pientä pränttiä vartija tulee väijymään ja tuijottamaan lähelleni. En välitä. Jatkan ostoksia juuri niin hitaasti kuin tarve vaatii kaiken präntin lukien ja jos vartijan päivän jännityskiintiö tulee minun kauppareissustani täyteen niin hyvä niin.

Jos kuuluisin varasliigaan niin minä lukisin lukemasta päästyänikin tuoteselosteita ja INCI-listoja sillä välin kun rikoskumppanit varastaisivat puoli kauppaa tyhjäksi. Sen jälkeen lähtisin tavaroineni kassalle ja maksaisin.

Vartijoilta on tyhmää kytätä vääriä asiakkaita. Kai he nyt näkevät tai ymmärtävät jos silmälasipäisen on vaikeaa saada selvää ilman laseja? Silmälasittomilla ihmisillä voi olla luki-ongelmia ja hekin joutuvat käyttämään tuotetietojen selvittämiseen enemmän aikaa kuin se keskivertoasiakas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran nuhaisena ostamassa uutta ripsiväriä ja ilmeisesti se näytti epäilyttävältä kun   niistin ja laitoin nenäliinan takaisin laukkuun ,sillä vartija otti kiinni ennenkuin ehdin edes kassalle. Salaa kyllä' nautin vartijan ilmeestä, kun kaadoin pyynnöstä laukkuni sisällön  pöydälle ja  joutui penkomaan räkäliinojani :D

Vierailija
144/195 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuntuu, että ne seuraa mua. 

Kerran seisoi kassan päädyssäkin sen ajan kun makselin ostoksia.

On todella kiusallista. En ole rikkaan näköinen, mutta tiillä on tälläin hetkellä +80K rahaa ja köyhemmillä tutuilla on viimeisen päälle vaatteet ja autot, mutta tilillä sen verran, että loppukuusta valittavat aina sitä kuinka rahat loppu eikä melkein ruokaankaan rahaa.

On se niin, että tässä yhteiskunnassa potkitaan hyvin asiansa hoitavia.

Vierailija
145/195 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani montaa näistä kommenteista, on selkeää miksi vartija on lähtenyt seuraamaan kyseistä henkilöä. Varkailla olevat henkilöt tulevat usein laukkujen kanssa, sulkemisaikaan, ja ''hämärästi'' pukeutuneita ja ovat hyvin tietoisia mitä hakevat. Tuotteita tarkkaan silmäilevät asiakkaat ja vartijaa/myymälän henkilökuntaa vilkuilevat asiakkaat kiinnittävät huomiota, ja siksi näitä asiakkaita seurataan. Joskus huomaamattomasti tai joskus näkyvämmin, jolloin tarkoitus on tehdä itsensä näkyväksi ja ilmaista, että läsnäoloonne on kiinnitetty huomiota. 

Tarkasti tuotteisiin tutustuva asiakas, joka vastaa myyjälle ''ei kiitos, en tarvitse apua'' sisältyy tunnusmerkeiltään herkästi tähän kategoriaan, ulkonäköön katsomatta. Terävät ja päättäväiset vastaukset henkilökunnalle, jotka viittaavat että asiakas haluaa olla rauhassa, jäävät henkilökunnan mieleen myös ihan luonnollisesti, ja myyjä huomioi asiakkaan tahtomattaankin.

Epäilyttävistä tapauksista ilmoitetaan vartijoille, sillä myyjillä on usein paljon muutakin tekemistä, kuin seurata mahdollisia myymälävarkaita. Nämä eivät niinkään koske perus ruokakauppoja, vaan erityisesti erikoistavaraliikkeitä, joissa myytävä tavara on arvokkaampaa ja varastaminen kannattavampaa (vaatekaupat, elektroniikkaliikkeet ja tavaratalot). Esimerkiksi kosmetiikka on erittäin arvokasta, geneeristä (kelpaa katukauppaan) ja pieneen tilaan mahtuessaan erittäin helposti varastettavaa. 

Siispä, kun myyjä kysyy miten hän voisi auttaa, vastaa hänelle millä asialla olet. Etsimässä lahjaa miehellesi ja olet ajatellut neuleita. En erityisemmin tarvitse apua, mutta etsin erityisesti XX tyyppisiä tuotteita. yms. Myyjä näyttää missä niitä on, vastaat kiitos, tästä pärjäänkin itse, jos et halua apua. Muistutuksena, myymälävarkaudet ovat liikkeelle täysin turha kuluerä, joiden määrää pyritään minimoimaan ja siksi myymälävarkauksien ehkäiseminen on yksi henkilökunnan työtehtävistä. Positiivisempi ja sosiaalisempi asenne ratkaisee näissäkin tilanteissa!

Vierailija
146/195 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vartijalla on syytä luulla sinua näpistyksestä on hänellä täysi oikeus ottaa sinut kiinni.

Vartijan homma on aika paskamaista itse tulevana vartijana kerron. Teemme työtämme vikka emme kaikkea haluasi tehdä, esim. Vaikka lapsi ottaisi immapallon joka on kaupan ulkopuolella, on se meidän tehtämä ottaa se takaisin tai voimme saada potkut.

Teemme vain työtämme kuten lentäjät, poliisit ja lähihoitajat.

Vierailija
147/195 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse apua, olen erittäin hintatietoinen. Miksi minun pitäisi jakaa ostoshetkeni myyjän kanssa? Eikö itsenäinen ihminen ole tervetullut liikkeeseen? Ei kiitos saa riittää jatkossakin. Kävelköön perässä, keskityn täysin ostamiseen ja vertailuun ja siksi teen hyviä ostoksia.

Vierailija
148/195 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olin katselemassa bikineitä eräässä massavaatekaupassa, ja siinähän kesti kun hypistelen, ihmettelen värejä ja kuoseja ja katson kokoja ennen kuin voi mennä sovittamaan mitään yläosaa päälle.

No myyjä siihen vierelle hääräämään melko alkuvaiheessa ja siinä kohtaa kun olin valinnut joitain sopivanoloisia käteeni ja lähdössä sovituskopeille niin tämä siihen korvapuhelimeen mitään sensuroimatta, että "Okei ei se ole varastamassa"!

Kiitos luottamuksesta, onneksi ostan pelkät alusvaatteet ja perustrikoot tuolta normaalisti.

Vierailija
149/195 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiessani montaa näistä kommenteista, on selkeää miksi vartija on lähtenyt seuraamaan kyseistä henkilöä. Varkailla olevat henkilöt tulevat usein laukkujen kanssa, sulkemisaikaan, ja ''hämärästi'' pukeutuneita ja ovat hyvin tietoisia mitä hakevat. Tuotteita tarkkaan silmäilevät asiakkaat ja vartijaa/myymälän henkilökuntaa vilkuilevat asiakkaat kiinnittävät huomiota, ja siksi näitä asiakkaita seurataan. Joskus huomaamattomasti tai joskus näkyvämmin, jolloin tarkoitus on tehdä itsensä näkyväksi ja ilmaista, että läsnäoloonne on kiinnitetty huomiota. 

Tarkasti tuotteisiin tutustuva asiakas, joka vastaa myyjälle ''ei kiitos, en tarvitse apua'' sisältyy tunnusmerkeiltään herkästi tähän kategoriaan, ulkonäköön katsomatta. Terävät ja päättäväiset vastaukset henkilökunnalle, jotka viittaavat että asiakas haluaa olla rauhassa, jäävät henkilökunnan mieleen myös ihan luonnollisesti, ja myyjä huomioi asiakkaan tahtomattaankin.

Epäilyttävistä tapauksista ilmoitetaan vartijoille, sillä myyjillä on usein paljon muutakin tekemistä, kuin seurata mahdollisia myymälävarkaita. Nämä eivät niinkään koske perus ruokakauppoja, vaan erityisesti erikoistavaraliikkeitä, joissa myytävä tavara on arvokkaampaa ja varastaminen kannattavampaa (vaatekaupat, elektroniikkaliikkeet ja tavaratalot). Esimerkiksi kosmetiikka on erittäin arvokasta, geneeristä (kelpaa katukauppaan) ja pieneen tilaan mahtuessaan erittäin helposti varastettavaa. 

Siispä, kun myyjä kysyy miten hän voisi auttaa, vastaa hänelle millä asialla olet. Etsimässä lahjaa miehellesi ja olet ajatellut neuleita. En erityisemmin tarvitse apua, mutta etsin erityisesti XX tyyppisiä tuotteita. yms. Myyjä näyttää missä niitä on, vastaat kiitos, tästä pärjäänkin itse, jos et halua apua. Muistutuksena, myymälävarkaudet ovat liikkeelle täysin turha kuluerä, joiden määrää pyritään minimoimaan ja siksi myymälävarkauksien ehkäiseminen on yksi henkilökunnan työtehtävistä. Positiivisempi ja sosiaalisempi asenne ratkaisee näissäkin tilanteissa!

Tosi kiva juttu.

Tykkään ainakin henk koht katsella nimenomaan tarkkaan mitä haluaa, varsinkin jos on usea vaihtoehto samanlaista tuotetta saatavilla: hinta, laatu jne merkitsee kaikkineen paljon.

Mukava juttu jos oikeesti asiakasta, joka haluaa katsoa rauhassa mitä tahtoisi ostaa luulaan rosvoksi.

Vierailija
150/195 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna menen Turun Tokmannille puketuneena mustaan kaapuun.

Ja otan oikein ison repun mukaan.

Vierailija
151/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja kauppareissuja näyttää ihmisillä olevan. Itse viihdyttäisin itsenä moisessa tilanteessa seuraamalla ko. vartijaa. Voisin siinä vieressä höpöttää esim. hänen tekemisiään, haltioiden tai enkeleiden liikeistä tässä kaupassa.

Vierailija
152/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olin katselemassa bikineitä eräässä massavaatekaupassa, ja siinähän kesti kun hypistelen, ihmettelen värejä ja kuoseja ja katson kokoja ennen kuin voi mennä sovittamaan mitään yläosaa päälle.

No myyjä siihen vierelle hääräämään melko alkuvaiheessa ja siinä kohtaa kun olin valinnut joitain sopivanoloisia käteeni ja lähdössä sovituskopeille niin tämä siihen korvapuhelimeen mitään sensuroimatta, että "Okei ei se ole varastamassa"!

Kiitos luottamuksesta, onneksi ostan pelkät alusvaatteet ja perustrikoot tuolta normaalisti.

Juuri tämän takia ostan nykyään KAIKKI vaatteeni, kenkäni ja kaiken muunkin mitä vaan pystyn, nettikaupoista. Olen selvittänyt mistä saa ilman postimkausja tai postimaksut ovat hyvin vähäiset. Paikalliset kaupat jääkööt ilman ropojani. En maksa heille siitä, että saan tuntea itseni syyllisesksi ja kauppareissuusta tulee paha mieli.

Vierailija
153/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis man deutschland kirjoitti:

Jos vartijalla on syytä luulla sinua näpistyksestä on hänellä täysi oikeus ottaa sinut kiinni.

Vartijan homma on aika paskamaista itse tulevana vartijana kerron. Teemme työtämme vikka emme kaikkea haluasi tehdä, esim. Vaikka lapsi ottaisi immapallon joka on kaupan ulkopuolella, on se meidän tehtämä ottaa se takaisin tai voimme saada potkut.

Ylläolevasta kirjoituksesta kyllä käy ilmi minkä takia kirjoittajasta on tulossa vartija. Kirjoitusvirheitä on enemmän kuin lauseita.

Vierailija
154/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään käyttää vaatteeni ns. loppuun asti. Inhoan hälyisiä myymälöitä joten useimmiten etsin ja haen tietyn artikkelin nopeasti jonka jälkeen maksan ja poistun. Olen huomannut että minua on seurattu alkossa, musiikkiosastolla ja kirjakaupassa :D

Vierailija
155/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekon tehdasmyymälä hertsikassa (joskus -98?), kävin katselemassa ja lopulta ostin vyökotelon kännylle. Vartija (akka) seurasi ja lopulta tuli sitten sanomaan että minulla ois porttikielto tästä lähtien koska ilmeisesti näytin liikaa varkaalta. Eli varmaan se sukupuoleni tässä taas.. miehiä saa ilmeisesti syrjiä vapaasti...

No eipä oo tehnyt mieli mennä takaisin.

Ja vielä ostitkin jotain ja silti sanoin noin? En taida nyt uskoa. Ellei se sitten ollut joku täysi psykovartija joka vihaa miehiä oikeesti.

Vierailija
156/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva joskus näitten vartijoitten kanssa ottaa vähän 1v1 matsia. Sais vihdoinkin kokeilla 20 vuodan aikana opittuja Krav Magan ja Jeet Kune Do:n iskuja ja potkuja, mutta toisaalta kun palaan maanpinnalle, niin en halua vankilaan. Parempi jatkaa puiden ja säkkien tuhoamista kalu kovana.

Vierailija
157/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis man deutschland kirjoitti:

Paskapuhetta että vartija saisi ottaa kiinni jos on "syytä luulla näpistyksestä". Verekseltä tavoitetun rikoksentekijän saa ottaa kiinni kunhan rikos täyttää tietyt ehdot mitkä näissä myymälävarkauksissa kyllä täyttyvät. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä luulemisen kanssa, eikä luulemisen syiden kanssa.

Vierailija
158/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kirjakaupassa Budapestissa, kun huomasin vartijan alkaavan kyttäävän minua. Kyseessä oli iso, kaksikerroksinen kirjakauppa, ja kiersin sieltä hyllyltä toiselle katsomassa, että mitä englanninkielisiä kirjoja olisi tarjolla. Jossain kohtaa vartija kyllästyi seuraamiseeni, ja katosi jonnekin. Löysin mieleisen kirjan, ja kävin maksamassa sen. Koska kirja ei mahtunut reppuuni, kannoin sitä kuitteineen kädessäni. Juuri kun olin poistumassa kaupasta, vartija säntäsi jostakin luokseni. Hän alkoi papattaa unkaria ja viittoilla kirjaani. Totesin hänelle englanniksi, etten puhu unkaria, ja olen sitäpaitsi maksanut kirjan. En kerennyt kun vilauttaa kirjaa kuitteineen vartijan silmien edessä, kun hän perääntyi nolon näköisenä jonnekin takavasemmalle.

Vierailija
159/195 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste ikäisenä luultiin näpistelijäksi, vartija vei takahuoneeseen ja kyseli varastinko juuri jotain. Sanoi että katsoo reppuun ja jankutin vaan paniikissa, että en ole varastanut mitään.

Toinen juttu aikuisiällä elektroniikkakaupassa, vartija juoksi sisään liikkeeseen vierelleni, katsoin häntä ja sanoin "Ei se hälytin tässä huutanut" vastasi minulle "Ei kun mä olen itsekin tässä asiakkaana." .... :D

Vierailija
160/195 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Olen 26v nainen. Olen hidas ja mietin tarkasti mitä ostan. Saan aina nämä vartijat niskan päälle! Mus ahdistaa ja pelottaa!