Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vartija seurasi minua kaupassa

Vierailija
17.04.2015 |

Olin ruokaostoksilla töiden jälkeen ruokakaupassa ja huomasin että vartija alkoi seuraamaan minua ja kun menin maksamaan ostokset niin vartija vahtasi lähietäisyydellä kun maksoin ostokset ja sitten meni vielä kassan päähän seisomaan. Mielestäni tosi inhottavaa, en aio enää käydä kyseisessä kaupassa. Olen rehellinen työssäkäyvä ihminen enkä koskaan ole varastanut mitään. Onko muut kokeneet vastaavaa?

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä Lidlissä on yksi vartija ( nainen) , joka tuntuu olevan kovin kiinnostunut minusta aina kun käyn ostoksilla. Tää vartija aina kyttää minua ja tulee aina sinne , missä olen katsomassa tuotteita ja muutaman kerran tehnyt niin, että on kävellyt kolmeenkin otteeseen edestakaisin sitä hyllystöä missä  olen katsonut tuotteita ja vertaillut niitä ja jäänyt hieman etäämmälle tuijottamaan. Aina hän on myös  tulee siihen kassojen eteen kun olen menossa maksamaan ja seuraa minua hyvin tiiviillä katseella.   Todella ahdistavaa ja kiusallista kun oikein tuntee sen, että joku kyttää ja ei oikein tunnu mukavalta tehdä ostoksia kun tulee heti sellainen olo, että näytän jotenkin potenttiaaliselta varkaalta. Päätin että en käy enää tuolla ostoksilla , koska ahdistaa jo valmiiksi ajatuskin siitä, että se vartija on siellä juuri silloin töissä kun itselläni on sinne asiaa.

Muut vartijat ei tosin ole koskaan kytänneet minua tuolla kaupassa.

Olen tavallisennäköinen nuori nainen ja en oikein ymmärrä mikä asia minussa sitten herättää epäilyksiä :D

Vierailija
162/195 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä huomannut että minua olisi seurattu kaupassa. Lukuunottamatta niitä liikkeitä joissa on provikkamyyjiä käytävillä kyttäämässä uhreja. Ja pari kertaa pikkukaupassa on kassa katsellut kärsimättömänä kun on luultavasti just ollut menossa taukohuoneessa tai tupakilla käymään kun olen tullut liikkeeseen.

Ja joskus olen ollut homssuisen näköisenä kalliiden merkkien liikkeissä. Silloinkin myyjät lähinnä katsovat siihen malliin, että ei sulla kuitenkaan oo varaa näihin - mene muualle. Sitten yllättyvät kun ostan jotain +100€ olevaa vaatetta.

Mutta miltä te näytätte joita ”aina seurataan kaupassa”? Tatuointeja? Lävistyksiä? Kansallispuku? Teinivaatteet? Joku iso päähine tai lippis (jolloin kasvot peittyy turvakameroista)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kerran luultiin varkaaksi, toki kaupan omistajan eikä vartijan puolesta. Olin tuolloin 8-vuotias ja käytiin ystäväni kanssa paikallisessa lelukaupassa. Ei sillä kerralla ostettu mitään ja lähdettiin pois, kun tämä naisomistaja juoksee perään ulos ja huutaa vain pysähtymään ja alkaa heti syyttelemään, että mitä laitoit reppuusi.

Hän ei todellakaan ollut ystävällinen tuossa kohtaan, vaan erittäin vihaisesti syytti vain varastamisesta ja käski näyttämään reppuani. Tietenkin minä, kiltti 8-vuotias näytin reppuni, jonka hän penkoi, mutta ei siellä mitään leluja ollut. Sen jälkeen hän kiinnitti huomioni kädessä olevaan LÄPINÄKYVÄÄN hedelmäpussiin ja taas syyttelevästi kyseli, että mitä siellä on? Vaikka hyvin näkyi läpi, että siellä oli kaksi eläinkaupasta ostettua hamstereille tarkoitettua purutikkua ihan kuitin kanssa, mutta nuokin jouduin ottamaan pois pussista ja esittelemään tälle omistajalle.

Lopulta tuo lelukaupan omistaja lähti vain vihaisesti pois eikä edes pahoitellut asiaa mitenkään, vaikka oli juuri huutanut kahdelle 8-vuotiaalle aivan syyttä. En tuon jälkeen ikinä enää mennyt tuonne lelukauppaan ja onneksi se sittemmin meni myös konkkaan lopulta.

Tuosta jäi kuitenkin pitkään n. 7 vuodeksi itselleni traumat, että aina hälytysporttien ohi mennessäni olin aina paniikissa, että ne alkavat soimaan, vaikka en koskaan mitään ole varastanut.

No normaaleissa kaupoissa minua ei ole koskaan luultu varkaaksi vartijoiden toimesta tms. vaikka en meikkaa, pukeudun rennosti, kannan isoja kantamuksia ja liikun paljon yöaikaankin asioilla (työvuorojen jälkeen). 

Vierailija
164/195 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amis man deutschland kirjoitti:

Jos vartijalla on syytä luulla sinua näpistyksestä on hänellä täysi oikeus ottaa sinut kiinni.

Vartijan homma on aika paskamaista itse tulevana vartijana kerron. Teemme työtämme vikka emme kaikkea haluasi tehdä, esim. Vaikka lapsi ottaisi immapallon joka on kaupan ulkopuolella, on se meidän tehtämä ottaa se takaisin tai voimme saada potkut.

Teemme vain työtämme kuten lentäjät, poliisit ja lähihoitajat.

Ylläolevasta kirjoituksesta kyllä käy ilmi minkä takia kirjoittajasta on tulossa vartija. Kirjoitusvirheitä on enemmän kuin lauseita.

Kaikki eivät ole niin fiksuja ja filmaattisia niinkuin sinä. Ihanaa, ettet ole myöskään yhtään alentuva tai ylimielinen.

Vierailija
165/195 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just menneellä viikolla käännyin yhtä vartiaa kohti kun tajusin sen seuraavan minua, ja sanoin päin naamaa: en varasta mitään, haluan valita mitä ostan, kun rahaa ei ole paljon.

Sen verran tajusi että antoi olla rauhassa, mutta ilmestyi kyllä kassalle kun poistuin, mutta ei lähestynyt, kun mikään ei piipannut tms.

Surullista on, vähentää kyllä moinen asiointihaluja siinä kaupassa. Eikö muuten "tavaratalon idea" ole että asiakas saa katsella niitäkin tuotteita joita ei aio ostaa sillä kertaa?  Itse joskus katselen työkaluja, (naisena) koska ehkä ostan niitä lahjaksi pojalleni.  Synttärinsä ovat vasta kuukausien päästä, mutta jos minulla nyt on aikaa katsoa, haluaisin katsoa rauhassa, enkä tiedä silti ostanko! On inhottavaa tulla kohdelluksi varkaana.

Vierailija
166/195 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin on Lidlissä seurannut vartija, syynä varmaankin että oli reppu selässä. Samalla lailla tuli vielä kassalle kyyläämään.

Vierailija
167/195 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä huomannut että minua olisi seurattu kaupassa. Lukuunottamatta niitä liikkeitä joissa on provikkamyyjiä käytävillä kyttäämässä uhreja. Ja pari kertaa pikkukaupassa on kassa katsellut kärsimättömänä kun on luultavasti just ollut menossa taukohuoneessa tai tupakilla käymään kun olen tullut liikkeeseen.

Ja joskus olen ollut homssuisen näköisenä kalliiden merkkien liikkeissä. Silloinkin myyjät lähinnä katsovat siihen malliin, että ei sulla kuitenkaan oo varaa näihin - mene muualle. Sitten yllättyvät kun ostan jotain +100€ olevaa vaatetta.

Mutta miltä te näytätte joita ”aina seurataan kaupassa”? Tatuointeja? Lävistyksiä? Kansallispuku? Teinivaatteet? Joku iso päähine tai lippis (jolloin kasvot peittyy turvakameroista)?

Mua ei aina seurata, mutta melko usein (tokmannilla lähes poikkeuksetta), vaikka en ole varastanut.

Vaatteeni ovat aika perus, ehkä vähän ajasta jäljessä, koska tykkään edelleen samantyylisistä vaatteista kun lapsena ja teininä 2005-2011, mua ei kiinnosta muoti, meikkaan ehkä keskivertoa vahvemmin, näytän varmaan aika nuorelta. Mulla on usein korkkarit ja aika suuri laukku täynnä tavaraa, joskus joku vaatteistani saattaa olla hieman kulunut, koska olen köyhä.

Mulla ei ole näkyviä lävistyksiä tai tatuointeja. Olen vähän ujo ja vietän kaupassa joskus tavallista kauemmin.

Liikun joskus leikki-ikäisen lapseni kanssa toisinaan taas mieheni kanssa, hän on kaljupäinen pilottitakkinen ei mikään pieni ja hänellä on näkyviä tatuointeja, eikä näytä miltään konttorihiireltä muutenkaan. Osa vartioista tuntee mieheni, koska hän on ollut töissä heidän vartioimassa firmassa.

Näytin viimeeksi kameroille keskaria, kun kuulin meitä seuraavan vartian radiopuhelimesta käskyn seurata meitä, tämä vartijatyttönenhän seurasi sitten oikein huolella ja jäi kassan alkuun tönöttämään tekoripset sojossa. Ollaan siinä kaupassa käyty vuosia ja myös valitettu kohtelustamme.

Vierailija
168/195 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote REDIssä tapahtuneesta vartijoitten hyökkäämisestä täysin ulkopuolisen viattoman henkilön kimppuun tapauksessa, jossa heidän olisi pitänyt poistaa renttu, öykkäävä humalainen sotkemasta Lidlin tiloja. Kahden parrakkaan nuorehkon vartijan otteet olivat kovakouraisia. He eivät jostain syystä edes katsoneet 5 metrin päässä olevaa poistettavaa horjuvaa ja humalaista miestä vaan kävivät ensimmäisen henkilön kimppuun, joka tuli LIDlistä ulos. 

Tyypit siis rusikoivat täysin väärän henkilön, kauppakeskuksen asiakkaan, jolla myöhemmän selvityksen mukaan oli auto Redin paikoituksessa. Vartijat olivat raahanneet tätä siistiä vanhempaa asiakasta jopa kadulla ja tönineet häntä metroasemalle päin. Toinen vartijoista oli nuori parrakas tummaihoinen ja toinen tukeva punertavapartainen.

Asiasta on oltu julkisuudessa vielä hyvin hiljaa, Redin kauppakeskuspomoksi päässyt  lukiolaispohjainen pitkätukka ei ole kommentoinut asiaa mitenkään ja vartiointiliike ei pukahdakaan. Asian peittelykö käynnissä ?

Vierailija
169/195 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua seurataan lähikaupassani usein. Jopa myyjät, jotka nähneet mua vuosia, vilkuilee kuin jonain päivänä pistäisinkin reppuuni salaa jotakin. No, vaatteeni ovat aina puhtaat, ehkei ihan trendikkäimmästä päästä,kotiäitiyden värittämät lisänä ripaus boheemisuutta. Usein menen kauppaan pitkän lenkin päätteeksi, jolloin iho punoittaa ja hiukset törröttää. En siis omista kassaneitien huoliteltua olemusta. Lisäksi sairastan ajoittain pahenevaa reumaa, jonka takia näytän joskus sairaalta. Taidanpa olla ujokin,siksi leppoisa smalltalk ei ole kaupassakaan mun juttuni, vaan verbaalisen kassaneidin harmiksi suurimmaksi osaksi kurtistelen vain kurmiani ja mumisen jotakin. Olen siis oiva myymälävaras epäilty. Hieman erilainen kuin suuri osa kai. Toisaalta joskus mietin, millainen sivistystaso mahtaa olla vuodesta toiseen samassa kaupassa myyjinä tai vartijana olevalla hemmolla olla? Aika pienet ympyrät kai.

Vierailija
170/195 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aikoinaan hesarin alkossa sitä oli monesti tarkoitus katsella jotain uutta juotavaa, mutta kun vaksi aina kyyläs niin ahdistavasti, niin piti yleensä tyytyä siihen normi kossuun ja nopeasti ulos.

Vierailija
171/195 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten eräässä kaupassa tuli vartija seurailemaan ja kyttäämään kun pyörin leluosastolla, otin käteeni monia my little pony ja littlest pet shop pakkauksia ja syynäsin ne tosi tarkkaan läpi naamani edessä ja pistin takaisin hyllyyn. 

Siskon lapselle etsin lahjaa, halusin mahdollisimman hyväkuntoisen, monilla oli mm. muovin värjääntymää tai maalivirheitä/kulumia jo ihan paketissaan tai poneilla pistetty häntä liian alas jne. Lopulta löytyikin hyvä ja laitoin sen koriini, vartia seuraili vielä sen jälkeenkin.

(kerään itse kalliita figuureja, kai siitä tullut tavaksi syynätä kaikki tosi tarkkaan läpi mahdollisimman hyväkuntoisen vuoksi. siskon lasta ei välttämättä olisi haitannut pienet virheet mutta halusin silti sen kaikkein hyväkuntoisimman löytää).

172/195 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Eestin tyttöä tuli vaatekauppaan jossa olin töissä. Siinä lappoivat tavaraa aika määrän ja kysyin jos tarvivat apua .Ei tarvinneet. Otin vaatteet ja sanoin että vien pukuhuoneeseen. Laskin vaatteet ja otin pois parit paidat jotka olivat laittaneet toisten vaatteiden sisään niinkuin vuoreksi. 

No kysyin oisko muuta jota haluavat kokeilla. Juu katsotaan , erittäin huonolla englannin kielellä ja päätä puisteltiin .

Kunnes sanoin toiselle heistä ; Maksatko tänään sen nahkatakin jonka unohdit maksaa viime kerralla ? Vai kutsunko poliisit ? Juoksivat ulos eikä sen koommin tulleet liikkeeseen. 

Vierailija
173/195 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija seurasi "kivasti", vaikka olin vanhan äitini kanssa kaupassa.

Vierailija
174/195 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Redin vartijat ovat epäiltynä 14-vuotiaanpahoinpitelystä. En ole hämmästynyt jutusta, Redin vartijoista on pahoinpitelyjuttuja jo muitakin. Osa todisteellisesti täysin ilman mitään syytä, vartijat ovat vain ottaneet jonkun silmätikukseen.

Kauppakeskuksen vetäjä on ylioppilas (!) ja ilmeisesti näitten kiusaamisesta ja pahoinpitelystä pitävien vartijatyyppien kaveri, koska ei saa heitä irtisanottua.

Rediin pitäisi saada valvontakamerat, joka nurkkaan jotta mahdolliset asiakkaat saisivat suojaa heihin kohdistuvien aiheettomien hyökkäysten johdosta!! Luulisi että Redin hallinto ottaa asian jo käsittelyyn..vaan ei.

Vierailija
175/195 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta myös tuollaisesta ikävästä "jahtaamisesta" ja olen rehellinen ihminen.

Eräässä suuressa s-ryhmän marketissa on alkanut yksi miespuolinen, ilmeisesti osastopäällikkö, seuraamaan alusta loppuun. Varsinkin silloin, jos olen käynyt vaateosastolla katsomassa, että onko tullut jotain syysuutuuksia. Ilmeisesti ne vaatteet on siellä katsomista, vaan ei ostamista varten.

Viimeksi alkoi niin sapettamaan, että kävelin tätä vainoajaa suoraan vastaan ja vain tuijotin. Oli tyyppi vähän omituinen ilme päällä. Ihan hyvä. Se oli tarkoituskin vähän herätellä, ettei syyttömien ihmisten perässä kuulu kulkea. Sentään kerta viikkoon tulee tuonnekin maksettua sata euroa, joten palvelunkin toivoisi toimivan normaalisti. Mitään en ole kaupoista koskaan varastanut, enkä särkenyt.

Vaihdankin kohta Citymarkettiin, siellä saa käydä kaikennäköiset ihmiset ja saavat palvelua. Ja Cittarin hyllyttäjätkin on fiksuja, eikä jää perään virnuilemaan.

Vierailija
176/195 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen Kirjakauppa. Tänne kannattaa laittaa kauppojen nimiä. Mulla  oli juuri tuollainen että mua seurattiin useammankin työntekijän toimesta. Niin että siinä kohtaa kun menin kassalle niin siellä oli tooosi pitkä jono, kun kassalle heillä jäi enää vain yksi työntekijä - kun kaikki muut olivat pörräämässä minun ympärilläni 'hyllyjä tarkastamassa'. Ja juuri noin kuin tässä ketjussa aiemminkin mainitaan, mun tavarat ja maksaminen varmistettiin tarkasti kassalle asti , ja tämä oli siis Akateemisessa Kirjakaupassa.  Ostin kiltisti , vaikka otti seuraamiseni tosi isosti aivoon -  mutta nyt kyllä jälkikäteen niin harmittaa, että en aio katsella moisia pahan mielen tavaroita vaan aion mennä ne palauttamaan.  Onneksi on vaihtoehtoja sille minne rahani annan.

Clas Ohlson. Toinen kauppa, jossa on tosi paljon työntekijöitä ja jossa pystyy leikkimään kivaa kuurupiiloa työntekijöiden kanssa on Clas Ohlson.  Mulle käy Clas Ohsonilla näin suunnilleen joka kerta. Hauskinta on , kun menen jonnekin seinän viereisen päätyhyllyn luo ja myyjä tempaisee perässäni - joskus myyjänkin ilme on huvittava kun hän ei enää keksikään että mitä oli päätyhyllyn luona tulossa tekemään. Katsokaa huviksenne myös työntekijöitä, jotka ovat tekevinään jotain tietokoneen ruudulla. Ovat siellä käytännössä katselemassa ympäriinsä.  Clas Ohlsonilla on mennyt jo niin pitkälle, että tuntuu kuin vartiointi olisi myyntiä tärkeämpää. Vissiin myynti tulee sitten netistä. Niin kivijalkamyymälä voi keskittyä vartiointiin. Ostamisen riemuilofiilistä siellä  on turha odotella. 

Vierailija
177/195 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itis, etnisen profiloinnin kohteeksi joutuneena, täytyy sanoa etten kyseiseen paikkaan enää mene. Ja tosiaan, olen keski-ikäinen suomalainen nainen, siististi pukeutunut. Vartijat seurasivat ja kurvailivat läheltä useaan kertaan. Ei kiitos, tavallista rehellistä veronmaksajaa ei tarvitse vainota. Enkä suosittele paikkaa kenellekään.

Vierailija
178/195 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan paljon nämä vartijat varastelevat kaupoissa itse. Näyttävät pienipalkkaisilta, eivätkä toki penaalin terävimpiin lukeudu..

Vierailija
179/195 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]Kuinkakohan paljon nämä vartijat varastelevat kaupoissa itse. Näyttävät pienipalkkaisilta, eivätkä toki penaalin terävimpiin lukeudu..[/quote]

Tutkimusten mukaan myyjät varastaa eniten. Miksei vartijat olis kärjessä, tosiaan palkkansa taitaa olla samaa tasoa myyjien kanssa.

Huom! Itikseen nyt ei kukaan fiksu edes mene asioimaan, se on menetetty. Stockan olis paras siirtyä sieltä pois esim Rediin.

Vierailija
180/195 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä Tmi Insafe vartioi Prismoja. Siellä on koneella Keskimaan hallituksen jäsenistä kuvia kuten myös entisistä työntekijöistä.