Vartija seurasi minua kaupassa
Olin ruokaostoksilla töiden jälkeen ruokakaupassa ja huomasin että vartija alkoi seuraamaan minua ja kun menin maksamaan ostokset niin vartija vahtasi lähietäisyydellä kun maksoin ostokset ja sitten meni vielä kassan päähän seisomaan. Mielestäni tosi inhottavaa, en aio enää käydä kyseisessä kaupassa. Olen rehellinen työssäkäyvä ihminen enkä koskaan ole varastanut mitään. Onko muut kokeneet vastaavaa?
Kommentit (195)
En ole ainakaan huomannut koskaan vartijan tai myyjän seuraavan minua. Varmaan niin on silti käynyt joskus. Ei haittaa vaikka seuraa, mitä väliä? Ei kannata ajatella, että näyttää narkkarilta, koska näpistelijöitä on paljon myös ihan tavallisissa kansalaisissa. Työtään se vartija vain tekee.
Millaisella ihmisellä menee päivä pilalle ja lopettaa asioimisen liikkeessä noin pienestä asiasta? Av:n väki pääsi taas yllättämään, ei ole käynyt mielessäkään että joku tekee tällaisesta asiasta itselleen ongelman.
Se vartija voi joskus olla ihan tavallinen, kaupan palkkaama siviilivaatteissa oleva peruukilla varustettu nainen, joka omistaa useamman peruukin muuntautuakseen, näin ainakin meidän kylällä. Peruukki ei aina riitä kun kasvot ovat samat. Ja vielä, kerran tavaratalossa oli isohameinen porukka, yhdeltä putosi hameen alta joku pieni elintarvike, ei ollut edes kalleimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoista varastetaan ihan törkeästi tavaraa, ihan ruoasta lähtien. Jokin keino Varkauden kiinnisaamiseksi pitää olla. Ehdotuksia?
Paremmat tarkastukset henkilökunnalle. Suurin osa varkauksista tehdään henkilökunnan toimesta. Tästä oli kerran hesarissa iso artikkeli joka avasi ainakin omat silmäni.
Röyhkeimmät alkoholistin tai narkomaanin oloiset epäsiistit miehet kävelevät suoraan kassojen läpi nopeasti. Pää peitettynä tai ilman. Kun kertoo kassalle, ovat jo kaukana. Siinä arpoo riskiä, huutaako perään. Aina on vähintään puukko taskussa, eikä tajunnan tasosta ole tietoa.
olin nuorena valintamyymälässä kassana ym. kyllä otin monta mummoa kiinni varastamisesta. jotenkin vaistosin ihmisestä sen käytöksen mukaan. huonoa asiassa oli se, että kauppias harmitteli kun asiakas siirtyi kilpalijalle asiakkaaksi käryn jälkeen. mutta mitä tekemistä on asiakkaalla joka vie tavaran ilmaiseksi. kärytin myös työkaverini, joka asui lähellä ja kävi ruokatunnilla kotonaan syömässä. tutkinnan tuloksena todettiin että siinä huushollissa myyjän palkalla syötiin todella kalliisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka paljon kaupoista varastetaan?
Paljon. Vartijoiden olisi kuitenkin hyvä muistaa käytöstavat ja hienotunteisuus tilanteissa joissa eivät ole satavarmoja siitä että asiakas on varastanut. Maksavan asiakkaan kohtelu varkaana tuppaa tulemaan kalliiksi myös kaupalle, kun harva haluaa enää asioida siellä jatkossa.
Ulkomailla otti reippaasti kiini oman maansa kansalaisen jonkun etelän hedelmän kiinni, kun lapsi varasti karkkia. Hirveä iteku ja äidin perään huuto. Mies sanoi suoraan, että täällä on meidän tavat ja odottivat poliisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoista varastetaan ihan törkeästi tavaraa, ihan ruoasta lähtien. Jokin keino Varkauden kiinnisaamiseksi pitää olla. Ehdotuksia?
Paremmat tarkastukset henkilökunnalle. Suurin osa varkauksista tehdään henkilökunnan toimesta. Tästä oli kerran hesarissa iso artikkeli joka avasi ainakin omat silmäni.
Ei niillä varkauksilla ole mitään merkitystä kaupan tulokseen. Hedelmä osaston hävikistä tulee yksistään varmaan kuukaudessa 50 kertaa sen arvosta hävikkiä mitä varkauksista. Vartiointi liikkeet pelottelevat henkilökunnan varkauksilla saadakseen myytyä palveluja joita kukaa ei todellisuudessa tarvitse.
Meillä alkoi kauppias alelaputtaa vasta, kun asiakkaat kertoivat ilmaiseksi saavan rahan siirtyvän viinaan. Saivat ne oikeat köyhät vähästä säästettyä.
Kerran piippasi yhden romukaupan kassan jälkeen. Vartija tuli paikalle ja halusi nähdä ostokseni sekä laukkuni sisällön, jossa ei muuten kukkaron ja puhelimen lisäksi ollut muuta. Taskuissa oli vain hanskat. Eli mitään ei löytynyt. Kassa oli pannut ostokseni muovipussiin, joka sitten avattiin. Ja sieltähän se vika sitten löytyikin: kassa ei ollut deaktivoinut suojatarraa. Teki sen ja piippaus loppui. Ei anteeksipyyntöä tai edes valittelua.
Toinen juttu on itse asiassa huvittava. Se sattui tänä kesänä. Olin tekemässä pienimuotoista ostoskierrosta lähikaupungissa. Kun astuin kauppaan, kuuluin vaimea piippaus, mutta se ei aiheuttanut reaktioita. Sama pois lähtiessä. Menin toiseen kauppaan. Taas vieno piippaus, ei reaktiota. Ja taas pois lähtiessä pieni piippaus. Viereinen kassa kysyi, mistä ääni tuli. "Minun" kassani totesi, että nuo ostoskärryt, joissa lapsia lykitään kuin autossa, piippauttavat toisinaan turvaporttia. Minua ei siis kukaan epäillyt missään kaupassa. Kotona aloin miettiä, mistä ne piippaukset johtuivat. Ja löytyihän se lähde: Olin vähän aikaisemmin ostanut uuden puseron, jossa oli pois leikattava hälytin sivusaumassa. Se oli jäänyt irrottamatta. Poistin sen eikä sen jälkeen ole piippauksia kuulunut.
AP:nä olisin muuten kysynyt vartijalta siinä kassalla, miksi hän vahti minua koko ostosten ajan. Olinko "profiloitu" myymälävaras vai muuten vaan vähemmän luotettavan näköinen. Törkeä vartija!
kyttä syntyessään kirjoitti:
olin nuorena valintamyymälässä kassana ym. kyllä otin monta mummoa kiinni varastamisesta. jotenkin vaistosin ihmisestä sen käytöksen mukaan. huonoa asiassa oli se, että kauppias harmitteli kun asiakas siirtyi kilpalijalle asiakkaaksi käryn jälkeen. mutta mitä tekemistä on asiakkaalla joka vie tavaran ilmaiseksi. kärytin myös työkaverini, joka asui lähellä ja kävi ruokatunnilla kotonaan syömässä. tutkinnan tuloksena todettiin että siinä huushollissa myyjän palkalla syötiin todella kalliisti.
Vaistosit käytöksestä? Oliko se käytös pälyilevää, epävarmaa, "älä vain huomaa minua, kun menen tästä"? Nyt selvisi ainakin, miksi minut profiloidaan. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, joten käyttäydyn varmaan epäilyttävästi kaupassa. Käytös ei kuitenkaan siis johdu siitä, että minulla olisi jotain salattavaa. Olen myös ylipainoinen, epäsiisti ja ruma nainen. Ei mitään jakoa käydä kaupassa normaalisti :)
Kerran olin jossakin Reilun kaupan markkinat -tapahtumassa ja yhden kojuista myyjä lähti vihaisena perääni ja hoki, että näytä laukkusi, näytä mitä otit. :D Olin ihan hämmentyneenä siinä ja näytin laukkuni sisällön. Sitten hän päästi minut menemään sanomatta sanaakaan.
Ei oo vartija seuraillut mutta kerran jäi paha maku suuhun kun Tokmannilla hälytin soi kun kävelin kassojen läpi (ostin pelkän hiusvärin joten otin sen käteen siltä kassaneidolta suoraan) ja sitten vartija sattui päivystään siinä kassan vieressä ja syöksy virkaintoisena että "Jahas, reppu auki" ja tonki mun repun perusteellisesti ja oli tosi pettyneen oloinen kun hiusväriin olikin vaan jääny häly.. Sen olis ekana voinut tarkistaa ennen kuin alkaa tehdä perusteellista tarkastusta. Työtään vaan teki mutta silti tuli jotenkin paha mieli.
Noita hälyttimiä jää, kun myyjätkään aina eivät tiedä, mihin on piilotettu. Viimeksi löysin kirjaston kirjaston sivuilta. Siksi on hyvä pitää kuitit samalla ostosreissulla. Hiusväreihinkin laitetaan ja kosmetiikkaan.
Anna palautetta kauppaan. Minua ärsytti, kun taksikuski tuli perässäni pankkiautomaatille, koska HÄN oli unohtanut ottaa maksukorttipäätteen mukaan ajoon. Annoin palautetta taksi-isännälle.
Vierailija kirjoitti:
Kerran piippasi yhden romukaupan kassan jälkeen. Vartija tuli paikalle ja halusi nähdä ostokseni sekä laukkuni sisällön, jossa ei muuten kukkaron ja puhelimen lisäksi ollut muuta. Taskuissa oli vain hanskat. Eli mitään ei löytynyt. Kassa oli pannut ostokseni muovipussiin, joka sitten avattiin. Ja sieltähän se vika sitten löytyikin: kassa ei ollut deaktivoinut suojatarraa. Teki sen ja piippaus loppui. Ei anteeksipyyntöä tai edes valittelua.
Vartijoilla ei sitten muuten ole laillista oikeutta tutkia asiakkaiden kasseja tai vaatteita. Asiakas voi kieltäytyä jolloin heidän on joko päästettävä menemään tai kutsuttava poliisi, jolla ruumiintarkastusoikeus on.
kyttä syntyessään kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt, että mistä käräytit työkaverisi? Eikö hän olisi saanut käydä kotonaan syömässä?
Mua ainakin häiritsee vartijan kyylääminen ja perässä roikkuminen, kun valkkaan vaatetta. Nykyään kameroita on joka paikassa ja hälyttimiä ties missä. Luulis vartijoitten osaavan käyttääkin niitä lelujaan ja käyttäytyä ihmisten tavoin. En edes muista olinko n.5-10v sitten ostamassa housua vai pitkähihaista paitaa, mutta ei semmoista tuotetta saa edes mahtumaan taskuun ja silti joku kyylä seuraa viiden askeleen päässä. Liikeen hinnat on kalliimmasta päästä eikä mikään pikku liike.
Se oli mun viimeinen kerta, kun ostin vaatteita sieltä tai muutakaan. Nykyään käyn Los Angelesissa vaateostoksilla. Hoituu omien ja lasten vaatteiden päivitys. Valikoima on aivan toiselta planeetalta ja hinnatkin puolet kotimaan hinnoista. Kun menee matkalle tyhjällä matkalaukulla ja ostaa sen täyteen niin lipun hinta on maksettu ostosten erotuksella. Profiloikoot asiakkaitaan jos huvittaa, mutta mua ei tarvitse enään kyseisessä liikkeessä seurata.
Mä kävelin pikavauhtia pitkin kaupunkia kiireessä ja muistin poiketa Tokmannille. Pysähdyin ja sitten iski hien pintaan. Se oli jo itsessään perkeleellistä, mutta erittäin vaivaannuttavaa oli kun vartija alkoi hiippailemaan perässä. Kai mä sit näytin sellaiselta hikiseltä potentiaaliselta varkaalta. Otin villalangat ja hammastahnat ja se saatteli mut ihan kassoille asti. Jäi paskis fiilis. Mut hei ei läheskään yhtä paha kokemus, kuin Stockmannin vessasta vartija komensi sen yhden muikkukauppiaan kesken ison hädän ulos, mur mur.
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin häiritsee vartijan kyylääminen ja perässä roikkuminen, kun valkkaan vaatetta. Nykyään kameroita on joka paikassa ja hälyttimiä ties missä. Luulis vartijoitten osaavan käyttääkin niitä lelujaan ja käyttäytyä ihmisten tavoin. En edes muista olinko n.5-10v sitten ostamassa housua vai pitkähihaista paitaa, mutta ei semmoista tuotetta saa edes mahtumaan taskuun ja silti joku kyylä seuraa viiden askeleen päässä. Liikeen hinnat on kalliimmasta päästä eikä mikään pikku liike.
Se oli mun viimeinen kerta, kun ostin vaatteita sieltä tai muutakaan. Nykyään käyn Los Angelesissa vaateostoksilla. Hoituu omien ja lasten vaatteiden päivitys. Valikoima on aivan toiselta planeetalta ja hinnatkin puolet kotimaan hinnoista. Kun menee matkalle tyhjällä matkalaukulla ja ostaa sen täyteen niin lipun hinta on maksettu ostosten erotuksella. Profiloikoot asiakkaitaan jos huvittaa, mutta mua ei tarvitse enään kyseisessä liikkeessä seurata.
Teikäläisten puheista tulevatkin aina siat ja vartijat mieleen. Painikoot keskenään. Rehellisellä tavallisella ihmisellä ei ole hätää. Senkun ostaa peruskamat ja jonottaa kassalla.
Mitähän siitä pitäisi päätellä, kun ollessani melkein satakiloinen (ja luonnollisesti väsynyt ja homssuinen isoissa vaatteissa) minua seurattiin enemmän ja kun olen normaalipainoinen, olenkin ilmeisesti normaali? Tällainen tunne on hiipinyt mieleen, ja joskus se tunne on ihan oikea eikä pelkkää vainoharhaisuutta.
Itseäni ei haittaa seuraaminen, siinäpä seuraavat, se on niiden työtä.