Vartija seurasi minua kaupassa
Olin ruokaostoksilla töiden jälkeen ruokakaupassa ja huomasin että vartija alkoi seuraamaan minua ja kun menin maksamaan ostokset niin vartija vahtasi lähietäisyydellä kun maksoin ostokset ja sitten meni vielä kassan päähän seisomaan. Mielestäni tosi inhottavaa, en aio enää käydä kyseisessä kaupassa. Olen rehellinen työssäkäyvä ihminen enkä koskaan ole varastanut mitään. Onko muut kokeneet vastaavaa?
Kommentit (195)
Kaupoista varastetaan ihan törkeästi tavaraa, ihan ruoasta lähtien. Jokin keino Varkauden kiinnisaamiseksi pitää olla. Ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
On ollut edessä pari kertaa kassalla vanhempi asiallisesti pukeutunut ja käyttäytyvä vanhempi mies. Vartijat ovat olleet tarkkana ja niinpä osa ostoksista oli sujahtanut ennen kassaa kassiin. Silloin opiskelijana mietti, että meneekö muillakin taloudellisesti noin surkeasti. Itse maksan aina kiltisti.
Suurin osa varastaa ihan muuhun kuin pakottavaan tarpeeseen. Enemmänkin se on elämäntapa ja moni saa näpistämisestä kiksit. Yleensä kävelemään lähtee alkoholia, meikkejä, kalliita elintarvikkeita( kuten sisäfilettä) ja muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka paljon kaupoista varastetaan?
Paljon. Vartijoiden olisi kuitenkin hyvä muistaa käytöstavat ja hienotunteisuus tilanteissa joissa eivät ole satavarmoja siitä että asiakas on varastanut. Maksavan asiakkaan kohtelu varkaana tuppaa tulemaan kalliiksi myös kaupalle, kun harva haluaa enää asioida siellä jatkossa.
Vartijoiden tulisi esittää anteeksipyyntö, jos tekevät virheen ja nolaavat asiakkaan kaikkien edessä. Monet vartijat on todella töykeitä ja aggressiivia. Jos heidän pyynnöstä avaan reppuni tutkittavaksi, sanoisivat edes "kiitos", mutta ei. Melkein suuttuvat, jos eivät löydäkään mitään varastettua.
Vartijat seurailevat välillä ihmisiä ihan huvin vuoksi. Välillä pitää päästä pois kamerakuvien seuraamisesta. Meillä vartija valitsee kohteen ihan sillä perusteella kuka ensimmäisenä tulee vastaan.
Itsekin ostan nykyään kaiken lomilla ulkomailla, tai netistä.
Ja samoin tilaan ruoan kotiin. Olen jo niin tottunut siihen etten käy kaupoissa, etten edes haluakaan enää.
En vaan oikeasti jaksa jotain perässä nuohoajaa. Ikävää, että kaupoista varastetaan ilmeisesti paljon, mutta tutkimusten mukaan suurin osa varkaista on työntekijöitä, eikä muutenkaan ole ongelmani, jos joku muu varastaa, eikä sen takia tarvitse pilata ostoskokemustani.
Vierailija kirjoitti:
Kun vartija varjostaa minua kaupassa pitkään ja hartaasti, seuraten kassalle ja poistumistien hälytysporteille asti, saan valtavan suurta nautintoa, kun mikään minussa ei piippaakaan ja vartija joutuu pettymään. Luon vartijaan merkitsevän "ha!"-katseen ja poistun paikalta coolisti.
"joutuu pettymään" sehän olisi kaikkein Paras ettei kukaan varastaisi mitään! Vartija saisi hengailla työpäivät ja kauppias olisi tyytyväinen kun hävikki on nolla!
On yksi vartija, joka ärsyttää ihan suunnattomasti. Nuori nainen, vähän sellainen "kato kuinka kova mä oon"-tyylinen. Seisoo jalat leväällään, käden puuskassa, leuka korkealla, ja seuraa mua yhdessä kaupassa aina. En oo koskaan varastanut, ja käytän kyseiseen kauppaan erittäin paljon rahaa. Katselin meikkejä, tottakai syynäsin siinä samassa kohdassa kauan, kun mietin mikä väri on oikea. Päätin lopulta, etten osta, kun normaalisti ostamani tuote oli tuolloin loppu, enkä löytänyt muista merkeistä sopivaa. Ensin luulin että nainen sattumalta on läheisyydessäni, mutta sitten aloin kävelemään summissa hyllyltä toiselle ja takaisin, seuras ja kurkki mitä teen, ja jos jäin valitsemaan jotain, niin seisoi siinä leuhka-asennossa ilmeellä "mä tiedän mitä sä teet, mä saan sut kiinni". Vitutti.
Ostin tavaraa n.80eurolla, ja kulkiessani kassan ohi, alkoi piippaamaan(?!?). Pysähdyin heti, katsoin myyjää ja kuulin kuinka vartijaämmä huutaa "PYSÄHDY!", niin että koko kauppa raikui. Seisoin siis paikallani. Myyjä oli tuttuni, alettiin etsimään mikä piippaa. Lopulta löytyi. Vanha ja loppuunkäytetty peitevoidepuikko laukun pohjalla(joka ei ollut edes kyseisen kaupan valikoimissa ollut ties kuinka pitkään aikaan), jonka hälyytystarra oli aktivoitunut uudelleen. Myyjä sanoi, että niin voi käydä joskus, ja joskus myyjä ei osaa vetää tuotetta oikein hihnan läpi. Oltais pärjätty myyjän kanssa ihan kahestaan, mutta vartijan oli pakko seisoa uhmakkaana melkein mussa kiinni. Vartijan piti käydä vielä meikkihyllyillä katsomassa, ettei kyseistä tuotetta edes heillä ole. (Vaikka todellakin oli vanhan näköinen puikko.) Homma selvis, mutta vartija seuras mua pihalle, otti varmaan rekkarin ylös. Sen tapauksen jälkeen, vartija on aina vähintään ilmestynyt kassalle, kun näkee mut. En oo ilmeisesti ainut jolle tää ämmä tekee samaa, kyseinen tuttu myyjä sanoi että joku muukin on valittanut siitä seuraamisesta ja kyttäämisestä.
Minulle on käynyt kahdesti niin, että ruokakaupassa siviilipukuinen myymäläetsivä(?) pysäyttää ja pyytää saada tutkia repun ja taskut. Olen ihan asiallisesti pukeutuva nuori nainen, toisella kerralla olin vieläpä äitini kanssa liikenteessä.
En oikein tiedä miten tuohon pitäisi suhtautua. Annan toki tutkia tavarat kun en mitään varasta, mutta kyllä se vähän loukkaa. Saisivat antaa vaikka jonkun hyvityslahjakortin, nolottaa seistä kaikkien pällisteltävänä keskellä kauppaa, kun vartija tonkii reppua.
Vierailija kirjoitti:
Kerran päästin lähikaupan kassalla edelleni herttaisen oloisen, väsyneen näköisen mummon, jolla oli ostoksina vain pussillinen perunoita. Muutama sana vaihdettiin, tykkään porista vanhusten kanssa. Jonon edettyä kassalle asti ilmestyikin takaamme vartija, joka alkoi kovistella mummoa, että lähdetäänpä takahuoneeseen vähän juttelemaan tms. Mummo ei yhtäkkiä enää osannutkaan suomea ja ison takin alla oli ilmeisesti vaikka vähän mitä kaupan tavaraa ja perunapussi oli vain hämäystä... Päivän hyvä työ päästää mummo ensin, niinpä.
Oletan, että varastaminen on stressaavaa ja väsyttää. :D
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten moni tässäkin ketjussa kertoo, että vartija seurasi minua, luuli kai varkaaksi, vaikka olen siisti, normaalin näköinen, hyvin toimeentuleva tai mitä muuta tahansa positiivista.
Se nyt ei vain katso ulkonäköä, tilipussia tai sosiaalista statusta, jos on tarve tai pakko varastaa.
Plus että ulkonäöltään samankaltaisia voi olla enemmänkin ja jos paikassa x on varastelevana riesana joku Pirkko, niin häntä muistuttava voi joutua hetkellisesti tarkempaan syyniin. Itselläkin oli kerran vaikeuksia päästä yhteen baariin, poke stoppasi ovella ja kertoi, ettei ole mitään asiaa tänne. En muista miten asia selvisi, mutta syynä oli ollut se, että siellä oli viime aikoina käynyt aikalailla näköiseni ihminen, joka aiheutti lähinnä rähinää ja tappelua. Pääsin lopulta sisään, kun poke vakuuttui, etten ole tämä kyseinen ihminen. Enkä kyllä ollut millänsäkään, koska ihan jopa kavereilta oli tullut kyselyitä, että mikä oli ollut kun olivat nähneet minut kylillä tappelemassa - ja siis kyseessä oli ollut juuri tämä minua muistuttava ihminen.
Tuo on totta. Kleptomania on sairaus ja sekin voi olla kenellä tahansa, tilin saldosta riippumatta.
Eli ei se siisti ulkoinen olemus tai kalliit vaatteet mitään kerro ihmisen pakkomielteistä tai taipumuksista.
Tyypillisin varas on nimenomaan itseasiassa (jos tilastoihin on uskominen) keski-ikäinen naishenkilö, kenellä on yleensä keskiluokan tai korkeampi sosiaalinen asema.
Eli ei ns.talouden puolesta tarvetta varastaa.
Sinä kuka kehuskelit poikasi vartijan työtä ja kuinka hän on esimerkillinen kansalainen. Miten asia liittyi tähän? Ei täällä vartijoiden taloudellista/sosiaalista taustaa versus tapaa toimia työssään ole vertailtu. On vain mainittu matalasta palkkatasosta mikä työssä usein on.
Poikasi kuulostaa samalta kun minun veljeni (on sotilaspoliisi myös ja kaikki muukin täsmää), tosin hänellä on nyt myös korkea koulutus alalle missä palkka on luonnollisesti korkeampi. Moni taho vaan haluaisi hänet myös vartijan tai portsarin hommiin ja nykyisessä työpaikassaankin naureskeltu, että voisi tarpeen tullen, toisinaan toimia myös turvallisuus asioissa. Tosin ei enää noita hommia tee kun nykyinen työpaikka vastaa koulutusta ja on hyvä.
Mutta tuo vartijapojan sosiaalisen elämän kehuskelu meni nyt vaan hiukan ohi aiheen. Kiva, että olet ylpeä pojastasi ja totta turiset, että profiloinnit on valmiina. Nekin tosin on vain profilointeja eikä aina oikeassa ollenkaan. Ne, ketkä siihen jostain syystä asiakkaana osuu ja joutuvat suurennuslasin alle, saavat vapaasti loukkaantua moisesta epäilyksestä, vaikka poikasi ja jokainen vartija tekeekin vain työtään. Ihmisiä vartijatkin ovat ja saattavat olla kiusahenkisiäkin tai purkaa pahaa oloaan asiakkaisiin tmv. Siitä saa loukkaantua ja siitä saa ja pitää antaa palautetta. Tehtköön kuinka kunnialla vaan työtään. Jokaiseen ammattikuntaan mahtuu erilaisia ihmisiä eikä kaikki aina toimi aivan päivänvaloa kestävästi. Se on elämää ja siitä saa keskustella ja nyt keskustelu koski vartijoita. :)
Mukavaa päivänjatkoa sinullekin! :)
Vierailija kirjoitti:
Kaupoista varastetaan ihan törkeästi tavaraa, ihan ruoasta lähtien. Jokin keino Varkauden kiinnisaamiseksi pitää olla. Ehdotuksia?
Varkautta ei tarvitse saada kiinni, siellä se nököttää paikoillaan Itä-Suomessa, varkaat sen sijaan olisi hyvä saada kiinni.
Itse olen törmännyt tähän vain ulkomailla ruokakaupoissa. Tosi ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt kahdesti niin, että ruokakaupassa siviilipukuinen myymäläetsivä(?) pysäyttää ja pyytää saada tutkia repun ja taskut. Olen ihan asiallisesti pukeutuva nuori nainen, toisella kerralla olin vieläpä äitini kanssa liikenteessä.
En oikein tiedä miten tuohon pitäisi suhtautua. Annan toki tutkia tavarat kun en mitään varasta, mutta kyllä se vähän loukkaa. Saisivat antaa vaikka jonkun hyvityslahjakortin, nolottaa seistä kaikkien pällisteltävänä keskellä kauppaa, kun vartija tonkii reppua.
Älä anna tutkia vaan vaadi poliisi paikalle. Lain mukaan tutkimukset kuukuu tehdä piilossa muiden katseilta. Varkaillakin on oikeutensa, vaikka varas et olekaan, mutta kun sellaisena kohtelevat.
Kun kutsuvat poliisin ja toteavat vääräksi hälytykseksi tulee heidän maksaa sinulle hyvitys, en muista summaa. Tällöin asia jää myös poliisin kirjoihin ja jos se toistuu niin haet jurustin avulla asiasta isomman korvauksen.
Älkää antako kohdella itseänne miten lystää. Velvollisuus on antaa tutkia, mutta ei ole pakko ilman poliisin läsnäoloa tai he tekevät rikoksen. Muista laittaa puhelimen nauhuri päälle jos kohtelevat jatkossa epäasiallisesti.
Pelkkä kassalla tapahtunut väärä ja aiheeton hälytys tulee asiakkaan halusta ilmoittaa kaupassa kuulutuksella, jotta asiakkaan kasvot säilyvät ja kunnioitus häntä kohtaan.
Saati keskellä liikettä tapahtuva tavaroiden penkominen on törkeää!!!!
Minä en antaisi minkään "siviilipukuisen myymäläetsivän" kopeloida itseäni tai tarvaroitani. Vartija esittää vartijakorttinsa. Joku järki nyt tähän hommaan. Kuka tahansa voisi tuon varjolla kopeloida muita.
En ole koskaan varastanut tai näpistänyt mitään. Edes lapsena. Jotkut vartijat tuntuvat ihan huvikseen seuraavan ujoja asiakkaita, koska tietävät näiden kokevat olonsa epämukavaksi. Pitää olla kyllä tylsä elämä, että asiakkaiden ahdistelusta saa kiksinsä. Etenkin kauniita nuoria naisia seurataan. Toisaalta seurataan myös nuoria, tavallista huolimattomammin pukeutuvia ja meikkaamattomia naisia. Ilmeisesti koska näyttävät pössyttelijöiltä. Keski-ikäiset, siistit ja itsevarmat myymälävarkaat saavat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon tehdasmyymälä hertsikassa (joskus -98?), kävin katselemassa ja lopulta ostin vyökotelon kännylle. Vartija (akka) seurasi ja lopulta tuli sitten sanomaan että minulla ois porttikielto tästä lähtien koska ilmeisesti näytin liikaa varkaalta. Eli varmaan se sukupuoleni tässä taas.. miehiä saa ilmeisesti syrjiä vapaasti...
No eipä oo tehnyt mieli mennä takaisin.
Ehkä sillä oli vaan munan puutetta. Ei tollaisista kannata ottaa nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Aa että on muillekin sattunut tätä. Mulle käy näin aina kun liikun mieheni kanssa. On mustahiuksinen aasialainen. Hiukset ovat vieläpä pitkät ja kooltaan mies ei ole mikään pikkumies (stereotypia aasialaismiehistä) vaan ihan normikokoinen pitkä äijä. Saa vartijat ihan hullaantumaan.
Koskaan emme ole varastaneet mitään. Miehellä on todella korkea itäaasialainen moraali.
Mutta sepä ei näy pärstäkertoimesta.
Kerran yksi naisvartija teki sellaisia nopeita hyökkäyksiä hyllyjen väliin ihan kuin olisi yrittänyt aina yllättää meidät itseteossa :D
Noloa.
Olen itsekin kouluttautunut joskus vartijaksi, koska lukion jälkeen sain töitä vartiointialalta. Mutta sittemmin olen käynyt yliopiston. Nohin hommiin täytyy jäädä vain sellaisten aivottomien junttien, jotka ei osaa ajatella omilla aivoilla.
Aivottomien junttien? Psykologiaa et ainakaan ole tainnut siellä yliopistossa lukea... Taidat olla muutenkin vielä suht nuori henkilö?
No ei siinä tappavan tylsässä työssä kukaan täysipäinen pitkään jaksa.
Joo. Oon gootti ja käytän pitkää mustaa nahkatakkia. Usein myyjä tai vartija vahtii tekemisiäni. Vituttaa välillä mutta olen kuin en huomaisikaan
Jaa, joku trolli täällä keksii omiaan.
Kaikilla muka vartija vaaninut maanisesti hyllyltä toiselle:p
Lieköhän sama tokmanni kyseessä jossa kävin ennen...? Olen 22 ja joka ikinen kerta kun kävin niin vartija tuli metrin päähän kyttäämään eikä edes yrittänyt näyttää siltä että järjestelisi jotain. Yleensä ostin meikkejä ja on todella häiritsevää kun vartija tuijottaa kiukkuisesti vieressä. Yleensä katsoin meikkejä ja koitin koskea vain niihin tuotteisiin minkä kohdalla olin jo ostopäätöksen tehnyt.
(Pieni paikkakunta Satakunnassa)